Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Annen mat

Agurk- og Fetasalat

Annen mat Her kan dere poste alt det som ikke passer under de andre kategoriene. Feks. lavkarbosauser, dressinger, og gode erstatninger for ting en savner når en spiser lavkarbomat.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-09-08, 08:48   #1
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys
Smile

Agurk- og Fetasalat

- Joanne Weir's Agurk- og Fetasalat -



Denne oppskriften postet David Lebovitz på sin blogg Living the sweet life in Paris for noen uker siden, og han har igjen hentet den fra Joanne Weir sin bok, "From Tapas to Meze".
Dette er typiske greske ingredienser, satt sammen på en ny og kanskje litt annerledes måte. Oppskriften er enkel, den består stort sett i å blande sammen de ulike ingrediensene.
D.L. hyller den som en av sine absolutte favoritter, og etter å ha laget denne et par ganger, må jeg si meg enig med ham i at den er smått avhengighetsskapende...
Selv om originaloppskriften sier 225 gram feta, har jeg tatt meg den frihet å skrive 200 gram her, ettersom alle de ekte fetaostene som er å få kjøpt i Norge er på den størrelsen.
Brukes som tilbehør til kjøtt eller fisk, som en salat i seg selv, som en dipp, eller hva annet man skulle ønske. Denne inneholder ikke noe kumelk, og kan derfor trygt spises av de som ikke tåler det. Kanskje kan den således være et alternativ til tzatzikien?




Agurk- og Fetasalat

ca. seks porsjoner


1 stor agurk, skrelt, renset for frø og kuttet i erte-store biter
grovt salt
200 g gresk fetaost
60 ml (0,6 dl) olivenolje
2-3 ss friskpresset sitronsaft
1 ss vann
nykvernet sort pepper
1 liten rødløk, finhakket
1 ss (av hver) hakket frisk mynte (ikke peppermynte, Nb!), dill og persille

1. Ha agurk-bitene i et dørslag og bland med et lett dryss salt. La det renne av seg i 1/2 - 1 time, rist dørslaget innimellom.

2. Smuldre fetaosten i en bolle, og mos sammen med olivenolje, sitronsaft, vann og nykvernet pepper.

3. Bland inn agurken, løken og de hakkede urtene. Smak eventuelt til med mer salt.

Enjoy!

Denne har ca. 1,5 kh pr. porsjon, og burde derfor kunne spises på Atkins Induksjon (og Ketolyse?) så lenge man begrenser mengden til lovlig antall karber pr. dag.

(...og for at resultatet skal bli bra, er det selvfølgelig viktig å ha på lyden fra linken min nederst i bakgrunnen mens man lager denne )

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)

Sist redigert av Paradis-Oscar : 02-09-08 kl 12:30.
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 08:54   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Agurk- og Fetasalat

denne skal prøves

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:40   #3
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Agurk- og Fetasalat

Bra! Men husk: det er veeldig viktig å ha på Zorba mens du lager den, eller er det ikke sikkert at resultatet blir bra!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 12:15   #4
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Agurk- og Fetasalat

Denne skal jeg ha i daaaag! Takk for snaskens oppskrift, den ser herlig ut!

ps: Jeg slipper glatt og lydløst unna Zorba'en

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 12:33   #5
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Agurk- og Fetasalat

Hei, der var du Enid! Tenkte jo seff på deg med den her, men var litt bekymret for at du hadde droppet feta'en i det siste, men bra du får bruk for den (kanskje)!

PS: Det med Zorba var selvsagt dønn seriøst ment

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 17:38   #6
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Agurk- og Fetasalat

Sitat:

PS: Det med Zorba var selvsagt dønn seriøst ment

Forstod selvfølgelig det

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 18:46   #7
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Agurk- og Fetasalat

Nå er den spist! og OMG! Lagde halv porsjon, men Mannen og jeg spiste opp alt, rubbel og bit. Hadde ikke krydderurter i engang (er på fattigmannsbudsjett) og likevel var den bare nydelig.

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 11:19   #8
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Agurk- og Fetasalat

Opprinnelig lagt inn av Enid, her.

Nå er den spist! og OMG! Lagde halv porsjon, men Mannen og jeg spiste opp alt, rubbel og bit. Hadde ikke krydderurter i engang (er på fattigmannsbudsjett) og likevel var den bare nydelig.

Å så bra! Glad den kom til nytte

Faktisk ikke tenkt på det, at den kan være god uten urtene og, må prøves en gang

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 17:51   #9
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Agurk- og Fetasalat

Oi - dette så nydelig ut!

Sitat:

og for at resultatet skal bli bra, er det selvfølgelig viktig å ha på lyden fra linken min nederst i bakgrunnen mens man lager denne

men hvor er zorbaen (det var vel den du lenket til?) Her står jeg og tør absolutt ikke sette igang før den er i bakgrunnen.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 18:01   #10
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Agurk- og Fetasalat

Ah...du har forstått det vøtt! I din ære herved: (se signaturen min)

Heretter vurderer jeg å kalle deg Morodama!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 19:07   #11
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Agurk- og Fetasalat

Weee! Justin og 50 Cent, jo!

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-09-08, 23:43   #12
Stupedama
Seniormedlem
 
Stupedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Østlandet
Alder: 56
Innlegg: 677
Stupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt liktStupedama er veldig godt likt

Sv: Agurk- og Fetasalat

Åh takk o takk, fru Paradis-Oscar! Det minner om å være 10 år og få mamma og pappa hjem fra det store landet Syden, mamma i kaftan og pappa i shorts, selvom det var november. Gaver var det også, og de gamle var mye hyggeligere enn før de reiste.

__________________
***
Sunn og frisk, sterk og pen, mett og glad
- rik, slank og forelska Stupedame! La oss si hun veier omtrent 60 kilo. Mer i bloggen, under mål og vekt.
Stupedama er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindbergish Svar med sitat
Svar

Emneord
agurk, dipp, feta, middelhavs, salat


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
fylld squash eller agurk Fridolina Mellommåltider 0 14-06-06 20:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no