Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Helt ny og trenger tips

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-09, 13:12   #1
tuttaknoff
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 4
tuttaknoff er på en erverdig vei
Smile

Helt ny og trenger tips

Hei alle sammen, jeg er helt ny her og har et par spørsmål til dere.
Jeg har nettopp inntat min første lavkarbo frokost bestående av:
1 kokt egg
2 strimler bacon
1 liten frokostlapp ( fant oppskrift her inne: vispet egg, revet ost og cremefraiche) God!!
ca 10 g philadelfia ost

sukkerfri is-te (o karb)

Når jeg plottet inn frokosten på diett.no fikk jeg opp at den inneholdt 0,3 g karbos!
Kan dette virkelig stemme?
Hvor mange karbos bør jeg holde meg til i induksjonsperioden? Mener å ha lest 15 karbos her inne en plass, stemmer dette?
Trenger jeg ikke tenke på fettprosent eller kcal i det hele tatt?

På forhånd takk for en flott side og allerede mange gode råd:-)

tuttaknoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 13:18   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og trenger tips!

Tja, det du har spist nå inneholder igrunn bare litt fett og proteiner.

Du må spise litt grønnsaker også! Karbohydratene bør vel helst komme fra grønnsaker som vokser over jorda ( de som vokser under inneholder flere karber).

Stek i smør og bruk ALDRI margarin eller såkalte sunne planteoljer.

Også skal du bli mett til hvert måltid. Blir du ikke mett har du spist for lite, jeg passer på å spise noe grønt til hvert måltid og nok fett til at jeg blir mett. Bruker feks en kladd smør på en kotelett om jeg ikke gidder å lage bearnaise saus ( ALDRI fra pose, lag fra bunnen).

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 13:38   #3
tuttaknoff
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 4
tuttaknoff er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger tips!

Okei, flottings. Takk for tips! Vet du hvor mange karbos daglig jeg bør holde meg til maks?

tuttaknoff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 13:41   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og trenger tips!

Ketylose har jeg ikke så god greie på. Men du skal spise minst 15 karber for dagen om du er kvinne. Så mellom 15 og 18 tenker jeg.
Gå på biblioteket og lån boka om ketylose eller kjøp den her: www.ketylose.no Det er nok best å ha boka om du er ny og uviten, ellers kan du gå i mange feller.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 18:51   #5
Smurfepia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 13
Smurfepia er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.


Stek i smør og bruk ALDRI margarin eller såkalte sunne planteoljer.



Ikke margarin? Vil det si Melange og soft soya? Jeg steker alt i melange, smelter om til fett, osv..

Smurfepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 18:55   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av Smurfepia, her.

Ikke margarin? Vil det si Melange og soft soya? Jeg steker alt i melange, smelter om til fett, osv..

Det er usunt fett, herdet og det ene og det andre. Les denne tråden bl.a. http://forum.lavkarbo.no/showthread....hlight=melange

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 16-04-09, 18:56   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av Smurfepia, her.

Ikke margarin? Vil det si Melange og soft soya? Jeg steker alt i melange, smelter om til fett, osv..

Margarin av alle typer er FYFYFFYFYFYFYFYFY!

Bruk meierismør eller Cocosa uten smak!

(Cocosa er kokosfett du får kjøpt på heleskosten)

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 08:13   #8
Camz
Medlem
 
Camz sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 136
Camz er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger tips!

Jeg gikk på ketolyse dietten når jeg startet her. Er vel sånn omtrent det jeg holder på med nå også da, men litt egenkomponert har det blitt. Men jeg er veldig glad for at jeg begynte på en type diett å ikke prøvde meg på egenkomponert med en gang for det er flere feller å gå i På ketolyse dietten skal du ha maks 15 g karbo til dagen. Kjempelurt å veie maten for å være på den sikre siden. Hvis du veier maten å skriver ned hva du spiser (jeg har begynt å alltid gå rundt med en liten matdagbok i lommen) så har du mye bedre kontroll på inntaket og om vektnedgangen ikke står til forventningene en uke er det greit å kunne gå tilbake å se om det er noe du har spist som kunne ført til liten vektnedgang. Jeg oppdaget plutselig et mønster med mye rømme og liten vektnedgang så da var det lett å endre på det

__________________



Delmål 1: 70 kg - oppnådd 25.05.2010
Delmål 2: 65 kg Delmål 3: 60 kg
Camz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse igjen :) Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 10:22   #9
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Helt ny og trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av Camz, her.

På ketolyse dietten skal du ha maks 15 g karbo til dagen.

Nei, man skal ha minst 15 karber som kvinne og menn skal ha minst 20. Så mellom 15 og 18-19 er nok fint for en kvinne. Dette har Torkil og flere andre som har lest boka sagt gang på gang, man skal ikke leve på under 15 hele tiden, man skal ha minst 15. Og de bør nok helst komme fra grønnsaker tenker jeg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 10:28   #10
Frua
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 53
Innlegg: 19
Frua er på en erverdig vei

Sv: Helt ny og trenger tips!

Sniker meg inn med et spørsmål om planteoljer. Det er greit med olivenolje og rapsolje, eller?

Frua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 23:18   #11
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Helt ny og trenger tips!

Rapsolje er greit for steking og maringering, men ikke ved høy temperatur.
Olivnenolje tåler mindre en rapsolje, og jeg bruker den bare i dressinger og på salat eller over maten ved servering.

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 01:01   #12
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Helt ny og trenger tips!

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Rapsolje er greit for steking og maringering, men ikke ved høy temperatur.
Olivnenolje tåler mindre en rapsolje, og jeg bruker den bare i dressinger og på salat eller over maten ved servering.

1. Hvor har folk det fra at raps tåler steking bedre enn olivenolje? Raps er 33 % flerumettet, mens olivenolje er 10 % flerumettet. Det er det flerumettede fettet som er ustabilt. Det er derfor f. eks. margarin er usunt (fordi det inneholder masse flerumettet fett). Raps bør absolutt unngåes. Smør har for ordens skyld rundt 2-4 % flerumettet.

2. Norsk margarin er ikke herdet og har ikke transfett. Som sagt før: "De bruker palmeolje blandet med soyaolje. Transfett oppstår kun ved ikke-fullført hydrogenering. Industrien tilfører hydrogen til umettet fett ("hydrogenerer") for å gjøre det mettet. Mettet fett er hardere og holder seg bedre. Siden palmeolje er naturlig mettet (80-85 %), er det hardt og stabilt i utgangspunktet. Smør er derimot 50 % mettet. Derfor blander de inn soyaolje for å gjøre margarinet mykere."

Man bør nok foretrekke smør. Smør er så og si alltid best, både på smak, som næring og til steking/baking.

3. Det er ikke sikkert at cocosa er verdt prisen. Delfiafett er nesten helt likt og mye billigere. Dessuten smaker det mindre kokos.

4. Tuttaknoff: Det ser ut som du spiser litt lite. Men hvis du er fornøyd og ikke er grinete, er det sikkert helt greit.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er helt ny her, og trenger noen tips Hole Lavkarbo generelt 5 01-02-09 16:46
Trenger tips og råd her lille bolle Ketolysekuren 8 09-06-08 21:09
Helt fersk og trenger tips MrPerfect Spørsmål og svar 9 19-02-08 18:06
trenger tips Siljevanilje Ketolysekuren 4 07-04-06 17:06
Trenger et tips jeg.. Lara Generell ernæringsdebatt 8 06-10-05 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no