Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-06, 20:31   #1
Aadna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 62
Aadna er på en erverdig vei

Noen som har peil på hvorfor jeg har fått gråe hår ?

Heisann!

Er 17 år og har hatt masse gråe hår i sommer pga sola tror jeg, men de klipte jeg vekk for 3 uker siden,men i bakhode/topen av hue er det plutselig et hårstrå som er kritt hvit/grått noen som veit om det kan hvere starten? helle hår strået er liksom farga fra rota,er så sykt merkelig
Er det normalt og få litt gråe hår når man er 17 år?


Sist redigert av Aadna : 27-08-06 kl 20:47.
Aadna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-08-06, 21:04   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ?

Sitat:

Forsøk på mus har satt amerikanske forskere ved Harvard University i Boston på sporet av årsaken til at vi får grått hår etter hvert som tiden går, samt hvorfor enkelte blir gråhårede i spesielt ung alder. I hver eneste hårsekk lever det en samling stamceller som ser til at det produseres en bestemt type celler, melanocyttene, som lager hårets fargestoffer. Forskerne oppdaget at jo eldre mus ble, desto færre stamceller hadde de i hårsekkene. Ytterligere forsøk har pekt i retning av at det samme gjør seg gjeldende hos mennesker. Mindre mutasjoner av menneskers gener - særlig genet Bc12 som forhindrer celledød - kan ødelegge stamcellenes beskyttelsesmekanismer slik at evnen til å beholde hodehårets farge forsvinner i relativt ung alder.

Fra Illustrert Vitenskap - nr.14/2005, side 21


Det kan alså være gener/arv og/eller mangel på vitaminer, Bc12, som gjør at du blir grå tidlig.


Det er forresten ikke lurt å nappe ut hårene. Det kommer nemlig ikke nye hår i den hårsekken. Det du risikerer er å få skallede områder om du napper !



__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 28-08-06 kl 18:02.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-08-06, 21:17   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Noen som har peil på hvorfor jeg har fått gråe hår ?

Opprinnelig lagt inn av Aadna

Heisann!

Er 17 år og har hatt masse gråe hår i sommer pga sola tror jeg, men de klipte jeg vekk for 3 uker siden,men i bakhode/topen av hue er det plutselig et hårstrå som er kritt hvit/grått noen som veit om det kan hvere starten? helle hår strået er liksom farga fra rota,er så sykt merkelig
Er det normalt og få litt gråe hår når man er 17 år?

Fikk mine første sølvhvite hår da jeg var rundt 18 år. Jeg er mørk brunett så det synes godt. Men har kjørt dekkoperasjon i årevis med farging av hår. Jeg er arvelig belasta.. så det var ikke noe sjokk akkurat.
Det er trolig sånn for deg også at gråe hår ligger i genene..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 05:12   #4
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Fra Illustrert Vitenskap - nr.14/2005, side 21


Det kan alså være gener/arv og/eller mangel på vitamin B12 som gjør at du blir grå tidlig.


Det er forresten ikke lurt å nappe ut hårene. Det kommer nemlig ikke nye hår i den hårsekken. Det du risikerer er å få skallede områder om du napper !



Eh...genet bc12 og vitamin B12 er ikke det samme....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 08:45   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ?

Opprinnelig lagt inn av Borealis

Eh...genet bc12 og vitamin B12 er ikke det samme....

Men er ikke vitamin B12 bra for hårvekst da? da kan det være begge deler... både genet og mangel på vitamin

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 09:38   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ?

Opprinnelig lagt inn av Borealis

Eh...genet bc12 og vitamin B12 er ikke det samme....

Her hadde det falt ut en "c". En ren skriveleif som det fremgår av quoten ! Er rettet nå !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 10:11   #7
Aadna
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2006
Innlegg: 62
Aadna er på en erverdig vei

Sv: Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ?

Hvor får jeg kjøpt Bc 12?

Aadna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-08-06, 17:31   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peil på hvorfor jeg får gråe hår ?

Opprinnelig lagt inn av Aadna

Hvor får jeg kjøpt Bc 12?

Bc12 er et gen, og det får du ikke kjøpt, men B12 vitamin har de i dagligvare, apotek og helsekost

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 12:34
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 20:30
Atkins & Armour mam Fysisk og mental helse 20 09-02-05 18:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no