Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Søtbehov, hvordan dekke dette

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-09, 12:50   #1
pila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: drangedal
Innlegg: 38
pila er på en erverdig vei

Søtbehov, hvordan dekke dette

er det noe som helst det går ann å spise hvis sukkerbehovet melder seg

pila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 12:59   #2
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Atkinsbar?

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:08   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Sukkerfri gele? Men om du gir etter, kommer du å få lyst på mere etter en stund - så det beste er jo å bryte sirkelen

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:09   #4
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av pila, her.

er det noe som helst det går ann å spise hvis sukkerbehovet melder seg

Fett?
Kaffe m fløte, en spiseskje cocosa og litt kanel f.eks

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:48   #5
pila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: drangedal
Innlegg: 38
pila er på en erverdig vei

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Fett?
Kaffe m fløte, en spiseskje cocosa og litt kanel f.eks

supert tusen takk

pila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:50   #6
pila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: drangedal
Innlegg: 38
pila er på en erverdig vei

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Anom, her.

Atkinsbar?

takker

pila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 13:51   #7
pila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: drangedal
Innlegg: 38
pila er på en erverdig vei

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Sukkerfri gele? Men om du gir etter, kommer du å få lyst på mere etter en stund - så det beste er jo å bryte sirkelen

ja det er helt sant, best å holde seg unna

pila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 14:14   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

Fett?
Kaffe m fløte, en spiseskje cocosa og litt kanel f.eks

Dèt er snadder det !!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 14:32   #9
Elinengelen
Medlem
 
Elinengelen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 255
Elinengelen er på en erverdig vei

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Jeg spiste sjokolade for første gang på over 3 mnd, denne uken...men da smakte det ikke så godt lengre.....

__________________




Elinengelen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: tar en liten pause fra ketolyse, og snuser litt på South Beach Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 22:22   #10
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

I helgene så innvilges pisket kremfløte med sukrin med bringebær her.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 19:17   #11
pila
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: drangedal
Innlegg: 38
pila er på en erverdig vei

Sv: søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

I helgene så innvilges pisket kremfløte med sukrin med bringebær her.

sukrin hva er det, høres veldig godt ut med krem og bringebær kan jeg bruke splenda i kremen

pila er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 22:10   #12
Anom
Seniormedlem
 
Anom sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Ved Mjøsa
Innlegg: 595
Anom er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Jeg sitter her med 150g cottage cheese, blandet med 30g rømme, + en dæsj splenda her nå.
Farlig godt.
Har ikke spist dette med splenda før nå i kveld. Fikk tips om dette i går.

Anom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 22:55   #13
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Jeg kliner faktisk til med krem, sukrin og mørk sjokolade hvis jeg blir sugen. Evt cocosa sjokolade.......(det spiser jeg faktisk også for å få opp fettmengden pr dag da....hm - god unnskyldning!)

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 22:59   #14
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Hvorfor skal man dekke et søtbehov?

Alt blir så mye enklere hvis man kvitter seg med søtbehovet. Etter 3-4 dager uten kunstig søtstoff er søtsuget borte.
Det er kanskje ikke så lett som det høres ut som, men det er absolut verdt det!

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:09   #15
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Hvorfor skal man dekke et søtbehov?

Alt blir så mye enklere hvis man kvitter seg med søtbehovet. Etter 3-4 dager uten kunstig søtstoff er søtsuget borte.
Det er kanskje ikke så lett som det høres ut som, men det er absolut verdt det!

Det er nok veldig individuelt dette med søtbehov. Noen kvitter seg med det "for alltid", mens for andre er det ikke like lett. Mange av oss jenter for eks, opplever et veldig behov for søtt/salt/syrlig i forbindelse med "uka" Det behovet blir for oss dessverre ikke borte selv om man holder seg borte fra kunstig søtt over lengre tid. Sorry to say, men dette er ikke noe vi styrer selv (Hadde det bare vært så vel).
Men - jeg regner ikke med at søtbehov i forbindelse med "uka" er noe problem for deg ? He, he

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:13   #16
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Hvorfor skal man dekke et søtbehov?

Jeg har alltid likt søte ting, og kommer nok alltid til å like det uansett om behovet er der eller ikke. Det er jo hyggelig å kunne kose seg med noe av det man likte før også, uten at det tar helt overhånd. Og det er det jeg synes er helt fantastisk med dette kostholdet, jeg må ikke kutte alt liksom. Smågodt som jeg elsket "før lavkarbo" har jeg overhodet ikke noe sug etter i det hele tatt. Men det er godt med en bit mørk sjokolade blandet med cocosafett til kaffen. Sånn er det bare (for min del da vel og merke...)

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:17   #17
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Som oftest handler "søtbehovet" om å bryte vaner. Det handler om følelser. Det handler om unnskyldninger og trøstespising

Det går an å bryte de mønstrene, men det tar tid

Det vet jeg av erfaring.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:22   #18
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Som oftest handler "søtbehovet" om å bryte vaner. Det handler om følelser. Det handler om unnskyldninger og trøstespising

Det går an å bryte de mønstrene, men det tar tid

Det vet jeg av erfaring.

Hvordan har du det Gerd, spiser du noe søtt av og til?

Jeg snakket forresten med Annika Dahlquist om dette på et seminar her om dagen, og hun sa at det var helt ok med en liten bit 70% eller høyere andels mørk sjokolade, evt sukrin/stevia søtede desserter/kaker til spesielle anledninger. Så da tenkte jeg at når hun sier det - ja så er det greit - he he.

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:27   #19
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Hvordan har du det Gerd, spiser du noe søtt av og til?

Ja det gjør jeg. Men ikke for å dekke søtbehovet. Men gjerne en og annen lørdag som det lille ekstra.
Jeg har på disse årene på lavkarbo lært meg å tenke gjennom hvorfor jeg "fyser" på søtt ( jeg har et enormt søtbehov, Jeg kan skrive under på at det ikke forsvinner for alle), hvorfor jeg vil ha søtt...

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Jeg snakket forresten med Annika Dahlquist om dette på et seminar her om dagen, og hun sa at det var helt ok med en liten bit 70% eller høyere andels mørk sjokolade, evt sukrin/stevia søtede desserter/kaker til spesielle anledninger. Så da tenkte jeg at når hun sier det - ja så er det greit - he he.

Ja, er enig med henne, til spesielle anledninger. Men ikke for å dekke et behov

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:32   #20
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Ja det gjør jeg. Men ikke for å dekke søtbehovet. Men gjerne en og annen lørdag som det lille ekstra.
Jeg har på disse årene på lavkarbo lært meg å tenke gjennom hvorfor jeg "fyser" på søtt ( jeg har et enormt søtbehov, Jeg kan skrive under på at det ikke forsvinner for alle), hvorfor jeg vil ha søtt...



Ja, er enig med henne, til spesielle anledninger. Men ikke for å dekke et behov

Men da er det kanskje ikke det sterke behovet jeg har lenger heller. Men at jeg heller koser meg med det en gang i blant. I starten av dette kostholdet hadde jeg mye mer sug etter noe søtt og hev meg over alt av sukkerfrie sjokolader, godteri fra usa osv osv. Men det ler jeg jo bare av nå da, så det er nok effekten av kostholdet jeg merker uten at jeg egentlig har tenkt så mye over det.

Men hva spiser du da, hvis du har noe behov - eller rettere sagt, hvilken teknikk bruker du for å ikke dekke behovet?

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:36   #21
Øystein
Medlem
 
Øystein sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 196
Øystein er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Det er nok veldig individuelt dette med søtbehov. Noen kvitter seg med det "for alltid", mens for andre er det ikke like lett. Mange av oss jenter for eks, opplever et veldig behov for søtt/salt/syrlig i forbindelse med "uka" Det behovet blir for oss dessverre ikke borte selv om man holder seg borte fra kunstig søtt over lengre tid. Sorry to say, men dette er ikke noe vi styrer selv (Hadde det bare vært så vel).
Men - jeg regner ikke med at søtbehov i forbindelse med "uka" er noe problem for deg ? He, he

Du har et poeng der ja. Den derre "uka" hadde jeg ikke tenkt på

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Jeg har alltid likt søte ting, og kommer nok alltid til å like det uansett om behovet er der eller ikke. Det er jo hyggelig å kunne kose seg med noe av det man likte før også, uten at det tar helt overhånd. Og det er det jeg synes er helt fantastisk med dette kostholdet, jeg må ikke kutte alt liksom. Smågodt som jeg elsket "før lavkarbo" har jeg overhodet ikke noe sug etter i det hele tatt. Men det er godt med en bit mørk sjokolade blandet med cocosafett til kaffen. Sånn er det bare (for min del da vel og merke...)

Sånn er det nok for de fleste. Jeg er litt på og av når det gjelder søte ting. Problemet mitt er at jeg mister kontrollen når det gjelder søtsaker.
Kan ikke spise bare litt. Derfor må jeg prøve å holde søtsuget borte

__________________

Øystein er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:39   #22
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Øystein, her.

Problemet mitt er at jeg mister kontrollen når det gjelder søtsaker.
Kan ikke spise bare litt.

Den kjenner jeg til ja.....da er vi iallefall 2 om det

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:39   #23
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Opprinnelig lagt inn av Kuredu, her.

Men da er det kanskje ikke det sterke behovet jeg har lenger heller. Men at jeg heller koser meg med det en gang i blant. I starten av dette kostholdet hadde jeg mye mer sug etter noe søtt og hev meg over alt av sukkerfrie sjokolader, godteri fra usa osv osv. Men det ler jeg jo bare av nå da, så det er nok effekten av kostholdet jeg merker uten at jeg egentlig har tenkt så mye over det.

Men hva spiser du da, hvis du har noe behov - eller rettere sagt, hvilken teknikk bruker du for å ikke dekke behovet?

I starten da jeg hadde veldig søtbehov, så spiste jeg mye ost... Og drakk vann. Eller rett og slett lagde meg et måltid mat.
Jeg passer på å spise meg mett til måltidene, og spise når jeg er sulten. Da får jeg ikke så veldig ofte søtbehov.
Kommer disse raptusene, så prøve jeg å få tankene over på noe annet. Tar gjerne en telefon og skravler med ei veninne.
Å lese i ei bok eller blad...
Rydder litt, setter meg ned med hobby...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:41   #24
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Det samme de anbefaler ved røykeslutt omtrent da? Ikke at jeg røyker selv, men det er jo det jeg har hørt.........

Det sier litt om hvor avhengig man kan bli av sukker!

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 23:42   #25
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Søtbehov, hvordan dekke dette

Ja, sukker er dop

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar

Emneord
søtbehov


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skikkelig søtbehov, noen råd? fleur Ketolysekuren 24 25-11-09 22:18
Hvordan kan dette ha seg? Vimpane Ketolysekuren 19 12-02-09 13:58
Skal vi dekke et tapazbord sammen? nalana Festmat 5 18-03-08 20:32
Søtningsmidler (Hvordan kan jeg dekke søtsuget mitt?) Hallaron Ketolysekuren 13 19-01-08 20:03
Hvordan ser dette ut ? Pipp Dr Lindbergs 9 05-03-07 13:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no