Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ren mat- klubben

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-08-05, 11:48   #1
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Ren mat- klubben

Må bare si for min egen del at kuren går mye lettere denne gangen, og jeg er ikke i tvil om at det skyldes at jeg ikke får i meg kunstige søtstoffer og annet tull. Det fungerer kanskje for noen, men for meg er det åenbart best å holde seg helt unna. Og jeg har oppdagert noe fantastisk: Jeg trodde at jeg trengte Atkins-barer og slikt som en erstatning for vanlige søtsaker, for jeg kunne ikke holde ut uten søtt.. Vel, gjett hva: Det kan jeg! Jeg har ikke smakt noe søtt siden jeg begynte igjen, og det går helt fint. Og har ikke trengt å bruke krom eller noe.

Kan det være at mange av oss har henfalt til sukkerfrie godterier og sjokolade fordi vi tror at vi trenger noe søtt? At den søte smaken er blitt en så naturlig del av kostholdet vårt at vi tror at vi ville lide uten den?

Bare en teori.


Hvor mange medlemmer er vi nå? Rekk opp hånda (eller skriv et innlegg alle som er med!

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 11:55   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg er med! Selv om jeg tror at jeg trenger noe søtt så gjør jeg ikke det.

  Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 13:10   #3
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Thumbs up

Klart jeg er med!

Jo renere jo bedre. Og det går over hele linja. Det å stort sett tilberede maten selv, ikke kjøpe halv- og helfabrikata som inneholder uante mengder mel, sukker og konserveringsmidler.
Nå gjelder det bare å få hånda til å gjøre det hodet tenker, osv..

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 13:16   #4
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Jo renere jo bedre. Og det går over hele linja. Det å stort sett tilberede maten selv, ikke kjøpe halv- og helfabrikata som inneholder uante mengder mel, sukker og konserveringsmidler.

Jepp, med ren mat tenker jeg også på å unngå halvfabrikata og slikt. Tenk bare på et glass saus fra uncle bens- det er sukker og salt og e-stoffer (men smaker nyyydli ).

Jeg brukte en pastasaus fra Barilla med bare 5 g net carb noen ganger, men fant ut at det absolutt ikke var verdt det å bruke opp masse av dagens tillatte karber på noe som er nærmest blottet for næring.

Sitat:

Nå gjelder det bare å få hånda til å gjøre det hodet tenker, osv..

Du sliter også med uregjerlige hender, ja.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 15:56   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

SELVFØLGELIG er jeg med i "Ren-mat klubben" !!

Jeg er overbevist om at den beste måten å leve lavkarbo på er å holde seg borte fra lavkarbo produkter, - sukkerfrie produkter og andre typer ferdigmat.

Det krever noe av oss. Man må lære å lage mat !! Men det tar ikke så mye lenger tid å lage maten fra grunnen av, slik mange tror. Jamie Oliver hadde et program hvor han tok for seg forskjellige ferdigretter (frossenpizza, gryterett, pastarett, kake). Han beviste at han kunne lage hver eneste rett fra bunnen av, uten at det tok lenger tid. For meg var dette en "eye opener" og en bekreftelse på at det vi sier tar lenger tid eller koster mer - egentlig bare er en dårlig unnskyldning.

Jeg lager all mat fra bunnen av. Jeg har riktignok en skuff med posesauser og supper, - før brukte jeg en del som basis (Toro's Viltsaus kan krydres og mekkes så den passer til alt ) Men alt oppi der er det vel på tide å kaste. Alt har gått ut på dato for lenge siden. Jeg har en gu bråte med lavkarbo mixer som går rett i søpla sammen med Toro. Ingen av produktene smaker noe godt heller ! Ikke rart produsenter av slike går konk !

Det er en STOR helsegevinst å kvitte seg med all ferdigmaten. Ingen kan da komme å si at alle E-stoffene er sunne ?? Min mage og min kropp har det såååå mye bedre med naturlig mat ! Hud, hår og kropp merker stoooor forandring.

Jeg må tilstå at jeg faktisk bruker Splenda og Natreen noen ganger. Det er noen retter hvor man må ha en søtkilde for at smaken skal komme frem og være riktig. Men posen er fremdeles halvfull og jeg har hatt den i snart et år. I det daglige bruker jeg det ikke ofte. En Splenda pille i tekoppen når jeg en skjelden gang drikker te. Den lille reisepakningen har jeg hatt siden i fjor sommer og den er ikke tom enda !

Jeg tror søtstoff trangen, - trangen til sjokolade, is og godterier - sitter i hodet. Det er ikke lett å bli kvitt, -men det går an ! Det har vi mange levende bevis på her inne.

Vi kan og vi vil !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 16:06   #6
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Jeg kommer ikke til å kvitte meg med Splenda jeg heller, men jeg angrer bittert på at jeg kjøpte masse Atkinssjokolade fra Statene i vår. Tror jeg skal gå på HP og høre om han vil kjøpe alt sammen...

  Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 17:03   #7
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Zen:"Medlem av ren mat-klubben. Blir du også med?"

Ja, det er klart, - jeg er med! Som du ser har jeg alt signert med Ren matklubben!
Kan vi bruke din signatur, (som ovenfor) alle oss som vil være med?
Selv om jeg ikke er noen søtmons, vil ikke jeg heller kvitte meg med Natreen. Håper det er OK, Zen?

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 17:40   #8
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av komkari

Zen:"Medlem av ren mat-klubben. Blir du også med?"

Ja, det er klart, - jeg er med! Som du ser har jeg alt signert med Ren matklubben!
Kan vi bruke din signatur, (som ovenfor) alle oss som vil være med?
Selv om jeg ikke er noen søtmons, vil ikke jeg heller kvitte meg med Natreen. Håper det er OK, Zen?

Ja, det vil jo bli tøft hvis vi alle har samme signatur? Eller, alle bestemmer jo selv. Men jo flere som signerer med ren mat-klubben, jo større sjanse har vi til å påvirke underbevisstheten til de andre, sånn at de også innser at veien til frelse ligger i ren mat..tjihihi.

Og du skal få beholde Natree'n din, Komkari.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 17:50   #9
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille


Det krever noe av oss. Man må lære å lage mat !! Men det tar ikke så mye lenger tid å lage maten fra grunnen av, slik mange tror. Jamie Oliver hadde et program hvor han tok for seg forskjellige ferdigretter (frossenpizza, gryterett, pastarett, kake). Han beviste at han kunne lage hver eneste rett fra bunnen av, uten at det tok lenger tid. For meg var dette en "eye opener" og en bekreftelse på at det vi sier tar lenger tid eller koster mer - egentlig bare er en dårlig unnskyldning.

Man trenger ikke engang å lære seg så veldig mye avanserte greier. Jeg er verdens dårligste kokk, og totalt uinteressert i matlaging (men desto mer glad i spising ), men jeg greier å lage ren mat likvel. For å få smak og variasjon bruker jeg massemasse forskjellige krydder, jeg har til og med fått krydderplanter av moren min og har nå bl.a fersk basilikum i maten. Og så går jeg på oppdagelsesferd i grønnsaksdisken og ostedisken på coop mega en gang i uka. Utrolig hva sånne småting kan gjøre!

Bare sånn at ingen tror at man må lære seg å lage massevis av avanserte retter. Men på sikt er det jo bedre jo mer man lærer seg, sånn at man kan variere enda mer.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 17:55   #10
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel
Thumbs up

Enig!!

FANTASTISK.


Jeg vil også gjerne være med i REN-MAT-KLUBBEN.
Jeg er nå helt overbevist om at ren, naturlig mat er det vi er ment å spise - og det er kroppen og magen min veldig enig i (bare synd at alt som er ren mat er SÅ FORBASKA DYRT HER I LANDET !!!! -men det er vel en annen diskusjon )

Så dette er en klubb jeg gjerne vil stå for


tjohoooooooooooo !!!!

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 18:01   #11
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tingeling

(bare synd at alt som er ren mat er SÅ FORBASKA DYRT HER I LANDET !!!! -men det er vel en annen diskusjon )

Jeg vet, jeg er student, og det merkes godt på lommeboka. Men jeg velger å tenke at vel, kroppen min er verdt det! Og når jeg følger dette sparer jeg jo masse på godterier, og teite slankemidler som ikke virker.

Forresten, er soyaprotein et rent produkt, eller et kunstig?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 18:02   #12
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill

Ikke bare tar det ofte like kort tid å lage, smaker bedre og gir sunnere og mer næringsrike måltider, men handler man inn stort av det man trenger er det billigere i lengden også! Og jeg sjokkerer fremdeles meg selv med hvor enkelt det er å komponere egne retter og prøve seg frem med nye kombinasjoner av ingredienser.
Det teiteste jeg vet er når den ene samboeren min skal lage pannekaker og bruke Toro's 1-2-3!! Det er jo verdens enkleste oppskrift og så utrolig enkelt å lage uten.. (ikke det at jeg lager det altså )

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 18:02   #13
Mum 4 2
Seniormedlem
 
Mum 4 2 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 53
Innlegg: 2.021
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Ja, jeg er med.

__________________
Hilsen Mamma for 2
Nesten i mål.
Mum 4 2 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert og lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 18:05   #14
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel
Smile

YEs, Zen, det er det jeg velger å tenke også...

Det har skjedd en forsinkelse med studielånet mitt, så jeg er ufattelig blakk om dagen... Men jeg gikk likevel ut fra Coop med 750 g kyllingfilet (økonomipakning), masse bær, egg og rapsolje, og med hodet høyt hevet Helsa er jo tross alt det viktigste av alt

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-05, 19:35   #15
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Jeg er også med! Men Splenda/Natreen beholder jeg også.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 10:00   #16
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tricky

Ikke bare tar det ofte like kort tid å lage, smaker bedre og gir sunnere og mer næringsrike måltider, men handler man inn stort av det man trenger er det billigere i lengden også! Og jeg sjokkerer fremdeles meg selv med hvor enkelt det er å komponere egne retter og prøve seg frem med nye kombinasjoner av ingredienser.
Det teiteste jeg vet er når den ene samboeren min skal lage pannekaker og bruke Toro's 1-2-3!! Det er jo verdens enkleste oppskrift og så utrolig enkelt å lage uten.. (ikke det at jeg lager det altså )

Vet du hva som er ENDA teitere? Havregrøt- halvfabrikata! Hva er det? Havregryn i en fin porsjonspose, for dem som ikke greier å måle opp havregryn?

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 10:03   #17
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Og Toro pizzadeig....

  Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 17:52   #18
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

Og småposer med risengrynsgrøt... hehe.

for DET er vanskelig

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 18:27   #19
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Joiner ren matklubben. Dersom det er greit å bruke proteinshake før trening

205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 18:43   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Joiner ren matklubben. Dersom det er greit å bruke proteinshake før trening


enten før eller etter eller begge deler, - det det være, ellers kan ikke jeg være med heller. Protein shake er tilskudd - på samme måte som kosttilskudd. Altså noe vi inntar fordi maten ikke kan gi oss nok av det kroppen vår trenger akkurat da. Proteinshake er ikke mat eller isteden for mat.
Men drikker du "shaker" istedenfor mat - DA stiller det seg noe annerledes. Da tar du det på bekostning av ren mat - og Ren mat klubben tillater ikke pulvermat, gjør vi vel ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-05, 20:00   #21
Tricky
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Innlegg: 267
Tricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snillTricky er virkelig snill
Wink

Opprinnelig lagt inn av Nille

Men drikker du "shaker" istedenfor mat - DA stiller det seg noe annerledes. Da tar du det på bekostning av ren mat - og Ren mat klubben tillater ikke pulvermat, gjør vi vel ??

Støtter den. Poenget er å se nytten av det man putter i seg. Trenger kroppen kunstige søtstoffer eller alskens konserveringsmidler? Ikke sist jeg sjekka

__________________

Tricky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ren mat Svar med sitat
Gammel 22-08-05, 08:07   #22
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

jeg og være med ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Usikre helseeffekter av økologisk mat mofe Nyheter / media 1 06-02-06 01:19
Mat i barnehagen guro Barns kosthold 39 18-10-05 12:33
Kopi av e-mail sendt Mat & Helse Nille Nyheter / media 4 20-02-05 19:10
Mat og Helse om Atkins Aline Induksjonen 7 19-02-05 20:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no