Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Auberginform

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-07, 20:00   #1
Heidisen
Medlem
 
Heidisen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 52
Heidisen er ny på veien

Auberginform

Tenkte jeg skulle legge ut denne oppskriften på auberginform. Den er supergod, sommermat
Kan brukes alene eller som tilbehør til alt mulig kjøtt, stekt eller grillet!

Dette gir en form som alene kan fore ca 4 stykken...

2 store auberginer (mine veide ferdig oppskjært ca 500g)
1 boks hermetisk tomat
MASSE reven parmesan el.l (jeg bruker en parmesanlignende ost som er kjøpt på smartclub, litt rimeligere enn parmesanen, og 0,1 eller 0,2 karber i denne. har jo kasta plasten da...)
1 potte basilikum
Olivenolje

Jeg skreller auberginen for syns det ser ekkelt ut når formen blir lilla, men originalen er med skallet på. Smak og behag..
Skjær i ca 0,5 cm tykke skiver og legg lagvis med salt imellom på en tallerken. Sett i oppvaskkummen, plasser en tallerken oppå og noen pakker mel så det blir press. Dette for å ekstrahere den bitre smaken (som ikke alltid forekommer, men jeg gjør alltid dette uansett...)
La stå til det renner brunlig væske ut. (halvtime-time ca?)

Skyll skivene godt i vann ellers blir dette SALT!!
Stek de så gyllenbrune på litt over middels varme i stekepanne. Olje eller smør.

Legg så lagvis med tomat, basilikumblader, og parmesan (som lasagne) og ha MASSE ost på toppen. "Dryss" olivenolje over i passende mengde. Jeg bruker en del.

Inn i ovnen på 200 grader til osten er gyllen.

Denne er nødt til å ha basilikum og parmesan (eller tilsvarende ost) og går ikke an å droppe basilikummen eller bruke norvegia, da tar ikke jeg ansvaret for smaken ass....

Denne er sååååå god!!! (men ikke alle liker den, deriblant samboer og lillebror, mest pga snodig konsistens sier samboern, men...) Konsistensen er da bare som stekt grønnsak. Litt mushy kanskje? Men jeg digger dette! Mor, far og tante digger også dette. Deilig å spise litt vegetar innimellom syns jeg.

Raskt regna så ble det hos meg 12-13 karber i hele forma. det er ikke rare greiene syns jeg... og har man rent kjøtt til så er det jo helt supert, veggis, prottis og fettis! (hmm.. fettis hørtes ikke helt bra ut, men det rima lissom....)

__________________




Heidisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins / egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 20:05   #2
Heidisen
Medlem
 
Heidisen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 52
Heidisen er ny på veien

Sv: Auberginform

Uuups, karber hadde jeg regna ut for halvparten, så gang med to.... (ca 24-26g karber i hele da...) men herm. tomat = 400g så totalt blir jo dette over 1 kilo med mat! Så jeg syns det er lavt innhold av karbo altså

__________________




Heidisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins / egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 20:09   #3
Isalien
Medlem
 
Isalien sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 312
Isalien er ny på veien

Sv: Auberginform

Høres godt ut dette!

Men det er særdeles stor variasjon i karobmengdene i hermetiske tomater. De fra Rema har 1.5 per 100g.

Isalien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-04-07, 22:37   #4
Heidisen
Medlem
 
Heidisen sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2004
Hvor: Oslo
Alder: 42
Innlegg: 52
Heidisen er ny på veien

Sv: Auberginform

Ja jeg sjekka boksene mine nå, de fra landlord (rema ja de har 1,5 så får ca 20 karbiser i hele forma jeg da. Sånn grovt regna. (Sjekka bare matvaretabellen i stad)

Men da er det jo enda mindre i denne

(Hadde biff og sånn form i dag til middag, samboeren spiste litt han også, og etter at jeg tok litt av den til kveldsmat så er det enda vel 2/3 igjen. = frokost og lunsj i morra, og slipper å ete egg!! Lei av egg...)

__________________




Heidisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins / egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-07, 16:51   #5
Luska
Seniormedlem
 
Luska sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Vestlandet
Alder: 42
Innlegg: 540
Luska har en fantastisk aura rundt segLuska har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Auberginform

Å, dette hørtes kjempegodt ut Skal definitivt prøve dette

__________________
Min Journal

Luska er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no