Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-12-10, 12:33   #1
Inarion
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 3
Inarion er på en erverdig vei
Question

Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Hei.

Litt usikker på om dette er riktig forum men jeg gjør et forsøk..

Har fått "påvist" irritabel tarm nylig og ble anbefalt å prøve et lavkarbo kosthold da dette visst nok hjelper mange (men ikke alle?) som sliter med dette.

Hvor lenge tar det etter man begynner på en lavkarbo diett før man bør begynne å merke forbedringer med magen? Min største plage er og har vært den enorme mengden luft jeg har i magen som ikke vil ut, også kalt "ballongmage".

Også; finnes det en spesiell type diett som har vist seg å være spesielt gunstig for folk med irritabel tarm?

Takker for alle svar.

Inarion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 13:45   #2
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Jeg vil anbefale deg å lese boken "Bedre uten brød" av Dr. Lutz. Det er en tysk lege som anbefaler et kosthold med lite karbohydrater, under 72 g pr dag.
Første delen av boken kan være litt tung, for det er mye henvisning til forskningsresultater. Du finner et eget kapittel som tar for seg mage og tarm. Han behandler en del sykdommer med lavkarbo kosthold.

Jeg har også irritabel tarm, samt intoleranse mot mye korn/mel. Jeg er litt av og på lavkarbo, men når smertene og luften setter inn, så smetter jeg kjapt over på lavkarbo, og merker STOR bedring i løpet av noen få dager.

For litt siden hadde jeg en uke med alvorlig vondt, mye vondere enn vanlig/tidligere, lurte faktisk på om det var blindtarmbetennelse, men det var det ikke.
Denne uken her har kjørt strikt lavkarbo, ikke brød, sukker osv osv. Og nå i dag er magen helt fin.
Og det er en fantastisk følelse når magevondtet gir seg, føler meg så lett og glad i kroppen. Jeg får også muskelvondt når jeg har magevondt, betennelsestilstander.

Lavkarbo for meg funker når det gjelder irritabel tarm, muskelvondt og intoleranse. Derfor tar jeg meg selv nå i nakken, og fra nyttår endrer jeg kostholdet for godt. Det å være litt av og på er egentlig bare tull, for vondtene setter inn når man minst aner det.

Ønsker deg ykke til

  Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 13:49   #3
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Hei og gratulerer med å ha funnet frem, selv om årsaken ikke er den beste.

Min sambo har vært utredet for chrons, ibs, cøliaki og andre diffuse ting lenge, det er omfattende intoleranse som er helt opplagt i hvert fall. Han har kuttet ut karbohydrater sakte over flere år, men synes at han trengte en mer sammenhengende plan.
Siden juni har vi kjørt LCHF og akkurat nå har vi magasjau hele familien. Da merkes det godt med raping på 15-20 sek og løping til do, nå vi ikke har sett noe av det på månedsvis.

Tenk i hvertfall 3 mnd og kanskje 6 for å se noe stabilitet over bedringen.

Her er bedringen opplagt på do-mønster, gass-utvikling, humør, tålmodighet, hud, soving, svetting, det meste egentlig er mer robust...

Sambo spiser også l-glutamin og mener han kjenner det om den mangler. Og vi har spist gode magebakterier så lenge at det var godt å holde opp.

Hold motet oppe! det kan jo bare bli bedre

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 22-12-10, 20:51   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Jeg har chrons - og gikk fra ganske dårlig (konstant illeluktende luft og mye akutt diare og smerter etter måltider, ledd- og muskelsmerter, energinivå som en berg-og-dalbane) - til 95% frisk på under en mnd... merker nå tvert jeg har spist feks TRE vanlige sjokoladebiter - derfor gjør jeg det også veldig sjeldent, og har laget meg lavkarbo-alternativer som jeg ikke reagerer på istedet

Jeg vil anta at du i løpet av få uker vil merke forskjell

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 08:47   #5
Inarion
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 3
Inarion er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Hei igjen.

Takker for alle svar.

Blir motivert til å prøve dette da jeg leser at mange med lignende problem har blitt hjulpet. Jeg er nok litt utolmodig da jeg har strevet med denne magen i 2 år nå, ser helst at eventuelle bedringer skjer så fort som overhodet mulig

Min største utfordring blir nok å få bakt et lavkarbo brød som jeg liker. Samtidig er det et litt vanskelig tidspunkt å begynne på med tanke på julen med masse store middager og lignende, men satser på at det bør gå bra.

Er det først og fremst poteter jeg bør unngå under selve julemiddagen? Hvordan er det med sauser og kålrabistappe/ertestuing osv?

Inarion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 12:53   #6
Gobolla
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Kål og erter kan lage mye tull i magen

Du burde kanskje starte etter jul, og jeg sier igjen; les boken "bedre uten brød" der er det anbefalt et 4 ukers ganske strikt kosthold, uten brød. Følg den planen i 4 uker, og du vil sikkert bli bedre i magen.

De ukene blir sikkert tøffe, men du er sikkert veldig motivert rett etter julen, hvor det gjerne blir litt for mye av både det ene og det andre.

Jeg starter på dette mandag 3 januar, så hvis du vil kan vi gjerne slå følge på veien mot en bedre mage.

God jul, og lykke til

  Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 15:48   #7
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Vet du hva årsaken til (at du fikk) irritabel tarm er?
Erter, kålrabi(stappe) og saus med mel i er ikke lavkarbo. Men velg gjerne sky, eller hva det heter(restene etter kjøttsteking pluss vann). Rosenkål kan du spise med god samvittighet. Men det er jo en kåltype, da, og det er kanskje ikke så lurt for deg å spise før tarmen er i orden?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 16:11   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Opprinnelig lagt inn av Inarion, her.

Hei igjen.

Takker for alle svar.

Blir motivert til å prøve dette da jeg leser at mange med lignende problem har blitt hjulpet. Jeg er nok litt utolmodig da jeg har strevet med denne magen i 2 år nå, ser helst at eventuelle bedringer skjer så fort som overhodet mulig

Min største utfordring blir nok å få bakt et lavkarbo brød som jeg liker. Samtidig er det et litt vanskelig tidspunkt å begynne på med tanke på julen med masse store middager og lignende, men satser på at det bør gå bra.

Er det først og fremst poteter jeg bør unngå under selve julemiddagen? Hvordan er det med sauser og kålrabistappe/ertestuing osv?

Litt kålrabistappe kan du spise på lavkarbo. Kålrabi inneholder ikke så mange karber og blir enda lavkarbo hvis du har noen klatter smør oppi.

Men du kan ha oppi knutekål i tillegg til kålrot. Da blir det enda færre karber! Knutekål smaker omtrent som kålrabi. Bare husk at knutekålen trenger endel lengere koketid enn kålrabien. Erfaring..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 20:34   #9
ninasov
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 44
Innlegg: 408
ninasov er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

jeg har også irritabel tarm... jeg sliter med diare i tide og utide, men når jeg går på ketolyse, kan jeg spise løk (som jeg pleier å reagere voldsomt på), og det meste, og magen er helt i orden... derfor starter jeg på lavkarbo etter nyttår igjen...

ninasov er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-12-10, 22:15   #10
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Jeg fikk påvist irritabel tarm for et par mnd siden etter å ha hatt konstant diare i 4 år :s Fikk ikke noe tips til hva jeg kunne eta annet enn å kutte ut/ned på ting som magen reagerte på. Ikke så lett det når magen reagerer på alt :s Men etter en dag på lavkarbo så blei ballongmagen borte, etter et par uker så var magen mye bedre enn den har vært på mange år. Sklir fortsatt over til diareen når jeg eter egg, men ellers så er magen tilnærmet normal nå

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 07:30   #11
Inarion
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 3
Inarion er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Hei igjen.

Har nå vært et par-tre uker i ketose uten de alt for store endringer. Magen har forandret seg, men den er ikke bra i det hele tatt for det. Det at den faktisk har forandret seg gir meg vilje til å prøve videre.

Jeg har i løpet av den siste perioden drukket en del kaffe, som jeg vanligvis gjør. Jeg har fått ideen at det kanskje kunne være lurt å kutte ut dette parallellt med lavkarbo kostholdet.
Jeg kunne godt tenkt meg et alternativ til kaffe drikkingen, og da lurer jeg på om jeg kan drikke te, i så fall hvilke typer. Vil jeg kunne bruke suketter i teen?

Inarion er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 11:28   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Suketter påvirker ikke tarmen. Ikke min ihvertfall. Koffeinfri kaffe er jo et alternativ også. Bruker du melk i kaffen? Da kan det være synderen. Skal du ha te uten koffein? Da kan du velge urteteer som kamomille, peppermynte, salvie, nype, sitronmelisse, melisse m.m.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 12:01   #13
ninasov
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 44
Innlegg: 408
ninasov er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

jeg har nå gått på ketolyse siden 28. desember, og jeg er helt bra i magen! jeg slet mye med luft, men har ikke hatt noe luft i det hele tatt siden jeg startet på ketolyse. eneste var nyttår, da skeiet jeg ut med vanlig mat, drikke og snop, og da hadde jeg så vondt i magen 1. nyttårsdag at jeg nesten trodde jeg skulle dø. så dette funker ihvertfall for meg.

__________________
min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33720

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w5acq58/]
ninasov er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:45   #14
bentebent
Nytt Medlem
 
bentebent sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 9
bentebent er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Hei, jeg har helvetesutgaven av irritabel tarm pluss hveteintoleranse. Elendigheten har nå vart i 15 år og jeg har stort sett vært nødt til å leite fram kunnskap sjøl. Legene er ikke til stor hjelp dessverre. Jeg har også divertikler så tarmen er temmelig bevegelseshemma samtidig som den oppfører seg som et privat gasskraftverk.

Irritabel tarm kommer av en dysfunksjon mellom hjernen og tarmene. Det er nå blitt påvist endringer i hjernen hos folk med IT (irritabel tarm). Serotoninbalansen er forstyrret og hjernen sender feilsignaler til tarmsystemet.

IT kommer i ulike utgaver og i ulik grad.
Nyere teorier tilsier at endel blir feildiagnostisert og har en begynnende cøliaki, ikke IT.

Vi med IT har ulike saker vi reagerer på, matvarer og stress er som regel triggererne.

Dette er "synderne" man bør sjekke ut for å se om noen bør unngås:

- kunstig søtstoff
-rødt kjøtt
-melk og melkeprodukter
-alkohol
-hvete
-eggeplommer
-stekt mat
-kokos
-kaffe, også koffeinfri
-drikker med kullsyre, brus, Farris
-Vegetabilsk fett
-smør
-sjokolade


Fiber hjelper. Dessverre presiserer ikke legene at det er vannløselig fiber som fungerer på folk med IT. Ikke-vannløselig fiber alene gjør som oftest problemene verre. Inntak av vannløselig fiber først kan dempe effekten av ikke -vannløselig nok til at den tolereres.

Konsistensen på maten er viktig. Helkorn er ofte en trigger. Skallet på epler, paprika ol. kan også være ugreit.

Den "trygge" maten sies å være ris, pasta, havremel, maismel, hvitt brød,bygg, soya, quinoa, gulerøtter, søtpoteter, squash, kålrot, sopp, avokado, bananer, mango, papaya og eplemos. Disse inneholder alle vannløselig fiber.

Jeg er insulinresistent og må tilbake på et lavkarbo kosthold. Forrige gang holdt jeg vekta flott i flere år, men den forbaskede IT-en tok knekken på meg. Denne gangen vet jeg mer og klarer forhåpentligvis å jenke kostholdet til.

Jeg anbefaler sterkt Acacia fiber. Dette fiberet hjelper meg umåtelig.
Denne nettsiden kan være til hjelp, men den er veldig amerikansk og ikke akkurat innstilt på lavkarbo. Det eneste jeg handler her er fiberen. Andre kan ha hjelp av peppermyntekapslene osv.

www.helpforibs.com

Håper ikke dette ble for "besserwisser" i formen. Jeg reagerer veldig på mye avmatsortene på synder-lista og tenker mye på hvordan jeg skal klare å få til et skapelig kosthold. Råd tas imot med stor takk. :-)

bentebent er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon m/tilpasning Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 18:56   #15
bentebent
Nytt Medlem
 
bentebent sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 9
bentebent er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Her ser man et IT-anfall registrert og beskrevet:

http://www.helpforibs.com/footer/braingut.asp

bentebent er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon m/tilpasning Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 19:33   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Opprinnelig lagt inn av bentebent, her.

Hei, jeg har helvetesutgaven av irritabel tarm pluss hveteintoleranse. Elendigheten har nå vart i 15 år og jeg har stort sett vært nødt til å leite fram kunnskap sjøl. Legene er ikke til stor hjelp dessverre. Jeg har også divertikler så tarmen er temmelig bevegelseshemma samtidig som den oppfører seg som et privat gasskraftverk.

Irritabel tarm kommer av en dysfunksjon mellom hjernen og tarmene. Det er nå blitt påvist endringer i hjernen hos folk med IT (irritabel tarm). Serotoninbalansen er forstyrret og hjernen sender feilsignaler til tarmsystemet.

IT kommer i ulike utgaver og i ulik grad.
Nyere teorier tilsier at endel blir feildiagnostisert og har en begynnende cøliaki, ikke IT.

Vi med IT har ulike saker vi reagerer på, matvarer og stress er som regel triggererne.

Dette er "synderne" man bør sjekke ut for å se om noen bør unngås:

- kunstig søtstoff
-rødt kjøtt
-melk og melkeprodukter
-alkohol
-hvete
-eggeplommer
-stekt mat
-kokos
-kaffe, også koffeinfri
-drikker med kullsyre, brus, Farris
-Vegetabilsk fett
-smør
-sjokolade


Fiber hjelper. Dessverre presiserer ikke legene at det er vannløselig fiber som fungerer på folk med IT. Ikke-vannløselig fiber alene gjør som oftest problemene verre. Inntak av vannløselig fiber først kan dempe effekten av ikke -vannløselig nok til at den tolereres.

Konsistensen på maten er viktig. Helkorn er ofte en trigger. Skallet på epler, paprika ol. kan også være ugreit.

Den "trygge" maten sies å være ris, pasta, havremel, maismel, hvitt brød,bygg, soya, quinoa, gulerøtter, søtpoteter, squash, kålrot, sopp, avokado, bananer, mango, papaya og eplemos. Disse inneholder alle vannløselig fiber.

Jeg er insulinresistent og må tilbake på et lavkarbo kosthold. Forrige gang holdt jeg vekta flott i flere år, men den forbaskede IT-en tok knekken på meg. Denne gangen vet jeg mer og klarer forhåpentligvis å jenke kostholdet til.

Jeg anbefaler sterkt Acacia fiber. Dette fiberet hjelper meg umåtelig.
Denne nettsiden kan være til hjelp, men den er veldig amerikansk og ikke akkurat innstilt på lavkarbo. Det eneste jeg handler her er fiberen. Andre kan ha hjelp av peppermyntekapslene osv.

www.helpforibs.com

Håper ikke dette ble for "besserwisser" i formen. Jeg reagerer veldig på mye avmatsortene på synder-lista og tenker mye på hvordan jeg skal klare å få til et skapelig kosthold. Råd tas imot med stor takk. :-)

Jeg har bare et råd - ser du går på fedon-kosthold, kutt karbo totalt i en mnd og se hva som skjer. Jeg har chrons - som er en IBD (i motsetning til IBS som jeg anser som pre- IBD...) - og er kvitt symptomene mine (3-5 akutt-tømminger etter hvert eneste måltid hver eneste dag, voldsomme magekramper minst 3-4 ganger i uka som varte i flere timer). Ingen luft i magen, ingen akutte diareer og smerter som ødelegger hverdagen...

Jeg trodde jeg reagerte på rødt kjøtt og spesielt fett - men i dag spiser jeg ren lavkarbo uten problemer. Jeg tåler IKKE sjokolade - og kun begrensede mengder mørk sjokolade. Mye fløte reagerer jeg også på ser det ut til - men kan bruke litt.
Fiber tålte jeg jo heller ikke trodde jeg - men det var bare tull -nå bruker jeg både løselige og uoppløselige fiber om en annen som tillegg i kosten og har så fin en mage atte...

Jeg har brukt acasia fiber - og mente det hjalp litt - men jeg ser nå etter totalendring av kosthold at det er kun kutting av så mye karbo som mulig som hjelper.
Det tok 3-4 uker før jeg kunne si at jeg merket en bedring - og etter et par mnd var jeg så godt som symptomfri.
Det eneste jeg føler jeg må være forsiktig med er skinnet på stekte tomater og alkohol sammen med mat, spesielt rødvin. Drikker ellers kun lavkarbo-alkohold. Pre-lavkarbo tålte jeg heller ikke lettbrus, ble alvorlig syk i magen av det, men nå kan jeg drikke det i normale mengder uten problemer. Spiser lavkarbobrød med VELDIG mye fiber og frø i uten problem.

Så oppsummert - ikke av en besserwisser - men ei med svært personlig erfaring: Alt det du nevner over har jeg også lest. Jeg har testet og prøvd. Av og til ble jeg litt bedre av å kutte noe mat, andre ganger reagerte jeg ikke på maten - så jeg fant ingen mønstre. Jeg spiser i dag maks 20 gram karbo pr dag - og anser meg som så godt som frisk symptommessig - selv om Chronsen fremdeles er tilstede (med en del andre symptomer).

Kutt karbo til det minimale i en prøveperiode - også de med lav GI. Gi det MINST 4 uker - gjerne det dobbelte. Det at man reagerer på noen av matvarene i lista overfor kan jo like gjerne skyldes at det er karbo i maten du spiser ved siden av - og min personlige erfaring er at det er håpløst å teste uten at man spiser BARE en ting i løpet av dagen.

Chrons er spesielt nevnt i boka "Bedre uten brød" hvor det ble beskrevet et prøveprosjekt med svært gode resultater.

Ønsker alle IBD'er og IBS'er god bedring - og lykke til med utprøving av et nytt kosthold!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 23:51   #17
bentebent
Nytt Medlem
 
bentebent sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
Innlegg: 9
bentebent er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Takk for svar.

Knallfint at du har fått overtaket på Chrons'en din. Det er deg så inderlig vel unt.
...Men IBS er ikke pre-IBD.

Jeg har tidligere kuttet alt av karbo i lange tider i strekk Dette hjelper ingenting på IBSen, tvert imot. Jeg ga meg ikke, men forsøkte helt karbofritt i flere runder i over 6 mnd hver gang. Vekta var jo finfin med dette kostholdet. IBSen derimot var helt invalidiserende.

Jeg har holdt IBSen under kontroll i lange tider nå. Fikk igjen et grufullt anfall i går kveld etter en uke med stadig mindre karbo, og fredagen fullstendig uten karbo.

Den samme fredagen, (i går) fikk jeg tilbud av Klinikk for sykelig overvekt i Tønsberg om hjelp fra en ernæringsfysiolog til å snekre et lavkarbo opplegg som forhåpentligvis fungerer for IBSen også. (Hurra!) Må vente 4-6 uker da, men har jeg overlevd så langt overlever jeg nok disse ukene også.

Foreløpig holder jeg meg til en tilpasset Fedon, men uten fruktose-innslagene hans. De har jeg intet behov for. Så får vi se om ernæringsfysiologen har gode forslag. :-)

bentebent er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon m/tilpasning Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 00:04   #18
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Opprinnelig lagt inn av bentebent, her.

Takk for svar.

Knallfint at du har fått overtaket på Chrons'en din. Det er deg så inderlig vel unt.
...Men IBS er ikke pre-IBD.

Jeg har tidligere kuttet alt av karbo i lange tider i strekk Dette hjelper ingenting på IBSen, tvert imot. Jeg ga meg ikke, men forsøkte helt karbofritt i flere runder i over 6 mnd hver gang. Vekta var jo finfin med dette kostholdet. IBSen derimot var helt invalidiserende.

Jeg har holdt IBSen under kontroll i lange tider nå. Fikk igjen et grufullt anfall i går kveld etter en uke med stadig mindre karbo, og fredagen fullstendig uten karbo.

Den samme fredagen, (i går) fikk jeg tilbud av Klinikk for sykelig overvekt i Tønsberg om hjelp fra en ernæringsfysiolog til å snekre et lavkarbo opplegg som forhåpentligvis fungerer for IBSen også. (Hurra!) Må vente 4-6 uker da, men har jeg overlevd så langt overlever jeg nok disse ukene også.

Foreløpig holder jeg meg til en tilpasset Fedon, men uten fruktose-innslagene hans. De har jeg intet behov for. Så får vi se om ernæringsfysiologen har gode forslag. :-)

Jeg beklager virkelig at du ikke har hatt en sånn fin effekt av lavkarbo som jeg har hatt - og det var ikke meningen å feilinformere i forhold til at IBS er pre-IBD. Du som har fått diagnostert IBS har nok mye mer kunnskap om IBS enn jeg har

Så bra at du nå har fått en mulighet til å prøve ut et opplegg som kanskje kan hjelpe deg - jeg vet så inderlig vel hvordan du har det... og unner ikke engang min verste fiende slike plager!

Nå vet jeg jo ikke om du har allergiske reaksjoner på spesielle typer mat - men jeg antar jo at du har prøvd å kutte ut feks melkeprodukter i en lengre periode, kuttet lettbrus (hvis du da i det hele tatt drikker det) i en lengre periode osv for å se om dette kan hjelpe.
For min del har jeg de siste ukene hatt et lett tilbakefall - men etter å ha kuttet pepsimaxen helt - og den siste uka også fløten, er jeg helt fin igjen. Så som jeg preker til så mange andre - måtehold, den gyldne middelvei osv kan være tingen i en del situasjoner

Ønsker deg uansett lykke til og god bedring!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:37   #19
kake
Juniormedlem
 
kake sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 17
kake er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Har hatt kranglete mage en stund, men lavkarbo har dessverre ikke hatt noen effekt. Det er mulig at det har hjulpet litt på luften, men det var dessverre bare en liten del av problemet. Men dere med magetrøbbel - la for all del ikke det stoppe dere fra å bytte til et kosthold som uansett er sunnere.

__________________


kake er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under utprøving Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:38   #20
kake
Juniormedlem
 
kake sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 17
kake er på en erverdig vei

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Opprinnelig lagt inn av bentebent, her.

Dette er "synderne" man bør sjekke ut for å se om noen bør unngås:

- kunstig søtstoff
-rødt kjøtt
-melk og melkeprodukter
-alkohol
-hvete
-eggeplommer
-stekt mat
-kokos
-kaffe, også koffeinfri
-drikker med kullsyre, brus, Farris
-Vegetabilsk fett
-smør
-sjokolade

Når jeg ser en sånn liste så begynner jeg å lure på om man kanskje heller burde begynne å lete etter problemet et helt annet sted...

__________________


kake er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under utprøving Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 15:26   #21
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Jeg har en lett påvirkelig mage. Alle problemer slår seg på magen


Kan nevne som en liten kuriositet at når jeg tar en røyk blir jeg urolig i magen og må gjerne ta en runde på do

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 01:30   #22
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Denne diagnosen har mannen min også fått. Men han har ikke fått noe råd om lavkarbo (dessverre!!). Jeg håper og prøver å motivere han, men han har null tro på at lavkarbo er noe for han..han har vært plaget i mange år, og vet i det minste at han ikke tåler hvetemel. Thank god! Men han er plaget, og trengte jeg å si stress? Det skal ingenting til, så tilbringer han hele natten på do. Han klarer ikke å jobbe, ikke engang skole har gått.

Bentebent: Har du linker å vise til når det gjelder det du skriver øverst i innlegget ditt om dysfunksjon osv? Skulle likt å vise mannen , og selv finne ut mer om dette her...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 10:48   #23
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg har en lett påvirkelig mage. Alle problemer slår seg på magen


Kan nevne som en liten kuriositet at når jeg tar en røyk blir jeg urolig i magen og må gjerne ta en runde på do

Det er en kjent sak at nikotin virker på magen!
Jeg var livredd for å bli forstoppet da jeg sluttet å røyke i fjor etter 27 år som vanerøyker!
Forlangte at legen min skulle stille opp med det jeg måtte trenge om problemet dukket opp, men takket være lavkarbo gjorde det ikke det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 22:00   #24
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Jeg har også iritabel tarm (selvdiagnose), og har slitt halve livet med sterke smerter, masse luft, diare, forstoppelse og så diare ...... u name it ...

har reagert på korn, grovt brød, fiber, melk, og en masse annet. vært redd for frukt , bær .....

Etter min første uke på lavkarbo oppdagde jeg at jeg ikke lenger var så oppblåst, vil si jeg var 95% bedre. Og kombinasjonen av forstoppelse og så diare, med smerter og rier, gav seg ....

MEN, jeg har fått en ny type diare, som bare kommer, på sekundet, og det virker som om alt jeg har spist har blitt til vann som fosser ut , beklager beskrivelsen ........ Og dette er ganske plagsomt.

Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 22:18   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Irritabel tarm: Når bør en merke bedring?

Holder du deg unna all kunstig søtning?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar

Emneord
irritabel tarm


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og irritabel tarm Solange Lavkarbo generelt 17 02-02-11 19:32
Bedring i fritt tyroksin vha lavkarbo Nerthus Stoffskifte / hormonproblemer 5 21-06-10 22:33
Lavkarbo med trening og irritabel tarm ftv88 Lavkarbo generelt 8 25-05-10 11:00
Ingen bedring av lavkarbo Chantelle Fysisk og mental helse 46 21-07-09 20:16
Valnøtter, stor forskjell fra merke til merke elian Lavkarbo generelt 4 02-12-08 20:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no