Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hjelp - Ketose og diett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-04-12, 21:39   #51
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av Mizzie, her.

Hva er poenget ditt? Har ikke en diskusjon her som gjelder spesifikt deg... en generell diskusjon på folk på lavkarbo og lavkarbotrenden..

Vet ikke hva du har i deg, men er jo egentlig ikke interessant i det store og hele...

Jeg vet også at jeg kan ha mye feil i mine meninger, og jeg er hele tiden åpen for å lære.. men for all del

Du gir ikke inntrykk av at du er særlig villig til å lære da... Jeg sitter ihvertfall med inntrykket av at det var bortkastet tid å prøve å hjelpe deg i det hele tatt, men jeg håper jo du tar til deg all den gode infoen om lavkarbo du har fått her. Men som nevnt mange ganger her allerede er det jo ingen som tvinger deg til å spise lavkarbo hvis du ikke er overbevist om at det er det rette for deg. Mange av oss var nok heller ikke overbeviste før vi prøvde det selv over en periode, og fikk sjansen til å selv kjenne på kroppen hvor bra dette faktisk er (for oss). Om du vil gi det et forsøk eller ikke er jo 100% opp til deg, det er ikke vår "jobb" å overbevise deg.

Er forøvrig ganske sikker på at Charlott ville vite hva lavkarbere generelt får i seg for lite av, siden du mener man får mangel på næringsstoffer av å kutte ut frukt, korn, poteter, etc.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 21:53   #52
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.


Er forøvrig ganske sikker på at Charlott ville vite hva lavkarbere generelt får i seg for lite av, siden du mener man får mangel på næringsstoffer av å kutte ut frukt, korn, poteter, etc.



Om du har kunnskapen og vil dele den, burde dette være et helt greit spørsmål å svare på

Hva er det den jevne lavkarber ikke får i seg av næringsstoffer?

Vi kan gjerne gjøre det enda mer generellt, hvordan ser du for deg at en gjenomsnittelig lavkarber spiser siden du mener lavkarbere vil mangle næringsstoffer? helt konkret?

Ille nysgjerrig på dette serru

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 22:46   #53
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av Mizzie, her.

Jeg mener ikke å skape en utrivelig tråd her.. mener bare at det må være noen ulemper med et slikt kosthold også.. slik som med alt annet.

Har lest om hva lavkarbo er. Er jo ikke det som er greia først og fremst her da..

Må det være ulemper? Som hva da?

Sammenlignet med et hvilket som helst kosthold ( i mitt tilfelle) har lavkarbo MEST fordeler og MINST ulemper

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-04-12, 23:17   #54
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av Mizzie, her.

Jeg tenker ikke bare på Norge. Ganske naivt å tenke på Norge i et lite nøtteskall når det kun er et lite land i en maurtue. Dette er faktisk et verdensproblem. Risen for eksempel har blitt brukt i maten fra flere 1000 år verden over. Jeg er ikke enig i at fettinntaket i maten har blitt mindre etter 1945. Tvert i mot. Og dette i sammenheng med raske karbohydrater. Men det er ikke grunn nok til at folk skal tro det er sunt å spise mye fett, mye protein og null karbo.

Fettinntaket HAR gått ned etter siste verdenskrig, sjekk bare statistikken (jeg har ikke link til deg akkurat nå). Det skyldes statens advarsler mot at fett er farlig og gjør deg tjukk. Det snedige er jo da at man ikke har fått MINDRE overvekt og MINDRE hjerte- og karproblemer selv om fettinntaket har gått ned... hvorfor det mon tro?


Sitat:

Det er jo opp til hver enkelt om man skal kjøpe junk food eller ha i seg raske karbo. Der er det vel latskapen som rår. Akkurat som nå som alle skal slanke seg mest mulig på kortest mulig tid. Man er rett og slett blir for late som mennesker og vi ha de raskeste, enkleste løsninger.

Det blir en kraftig forenkling av overvektsproblematikken å si at man er lat og bare ønsker raske løsninger. Min påstand er at noen kropper håndterer kh dårligere enn andre, og det å kjempe mot den sulten som kommer etter blodsukkerfall er som å holde seg våken når kroppen helst vil sove, man klarer det en viss tid - før man må gi etter.
På lavkarbokosthold slipper man å kjempe MOT kroppen, man spiller på lag.

Sitat:

Nå har man hatt studier på dette med kostholdet, og spurt generasjoner bak oss. Før trengte de ikke spise så ofte som vi gjør, for maten var variert og mettet lenge samtidig som folk var i form. Mellommåltidene bestod av frukt. Og før var det også flere som drev med jordbruk, dermed var maten lettere tilgjengelig.

Forklar hva du mener er forskjellen i variert og mettende mat før kontra nå. Faktum er vel at "før" spiste man faktisk ganske så ensidig, og man spiste etter det som var tilgjengelig. Sild og potet i lange baner var slett ikke uvanlig på kysten (det har farmora mi fortalt mange historier om...). I dag derimot kan vi velge HVA vi vil av matvarer - så kan du kanskje spørre hvorfor vi velger å spise "dritten" (les uten næring - med masse energi) og ikke motsatt? Kan det kanskje ha noe med at denne dritten - sukkeret og stivelsen - trigger blodsukkeret på noe som helst vis?

Sitat:

Mulig helsa til menneskene var svakere før, men altså ... tror du folk gikk å stilte seg i legekøen for ingenting før? Nei, det var altfor dyrt å be en lege om hjelp. Ernæringsmessige årsaker var det neppe. Poteten ble innført pga av mangel på c-vitaminr og kalium blant annet, men nå skal man jo ikke spise appelsiner heller lenger.

Du viser en ganske så arrogant holdning til en del mennesker du ikke vet noe om - om du da ikke er lege og opplever at det kommer mange til deg pga "ingenting"?
Dagens livsstilssykdommer er etter min mening pga elendig ernæring (i hovedsak). Vi spiser for lite grønnsaker og gode protein- og fettkilder, og for mye ren energi uten næring.
Lavkarbo er - om man fjerner alt det "følelsesmessige" rundt lavkarbobegrepet et kosthold som består av rene proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl og sjømat, varierte grønnsaker, og gode fettkilder som smør, cocosa, olivenolje mm. Noen tolerere noe frukt og belgfrukt uten at kroppen reagerer negativ på dette.

Sitat:

I tillegg har det kommet endel om at kålen ikke inneholder så mye næring. Men det gjør det faktsik. Det inneholder bla glukosinolater og pektin. Fiber er også viktig å få i seg. Og de som har lest leksa si vet også hvorfor. Brødet kommer helt tilbake fra middelalderen. Så når alle kutter ut viktige næringskilder og erstatter de med enkelte matvarer, så sier det jo seg selv...

Kål er da lavkarbo-lovlig mat? Spiser gjerne fårikål jeg - uten problemer Men at fiber er så himla VIKTIG å få i seg - har du kilder på dette? Brød er heller ikke den optimale fiberkilden, grønnsaker inneholder store mengder fiber som nok i mengde vil dekke det behovet du mener er viktig. Husk at brød inneholder korn. Korn har fra naturens side utviklet antibeitestoffer - for å unngå å bli spist av dyr (da korn ikke kan spres via dyreavføring). Antibeitestoffer ødelegger dyrenes fordøyelsessystem - og derfor spiser ikke dyr korn... med unntak av de stakkars dyra vi tvangsforer med korn da... nå hørte jeg at de skal fore LAKS med KORN og ERTER også! Helt hull i hodet spør du meg!

Sitat:

Den varierte kosten er den som burde få flest til å tenke på å bevare helsa. Og ikke en kost som har mangel på "alt" av næring.

List gjerne opp det du mener "mangler" av næring på et lavkarbokosthold så får vi en reell saklig diskusjon, du er bare veldig vag i påstandene dine og da blir det vanskelig å imøtegå de også

Grønnsaker inneholder større mengder næring pr bestemt vekt enn frukt gjør, så jeg anser dermed frukt som ikke livsnødvendig næringsmessig. Du vet sikker at feks paprika har mye mer c-vitamin i seg enn samme mengde appelsin? Fett derimot, der finnes det essensielle fettsyrer som er akkurat det - essensielle for kroppen. Samme med aminosyrer fra protein. Så igjen - kan du si hva som "mangler" av næring i et lavkarbokosthold?

Sitat:

Mulig jeg vet lite om lavkarbo, men ernæring bør kanskje andre her også lese om. Man blir ikke ekspert av å lese ei bok om lavkarbo, tro meg.

Uffameg, du har en forferdelig nedlatende måte å uttrykke deg på? Ernæring har jeg lest mye om - men kanskje du bør gjøre det samme? Tenk nøye gjennom hvorfor en stor mengde ernæringseksperter er FOR og en stor mengde ernæringseksperter er MOT lavkarbo, med akkurat samme utdanning bak seg... hva sier det deg?

Sitat:

Hvis man tenker på konsekvensene over lavkarbo hysteriet som er i dag, så kan det faktisk være svært helseskadelig. For mye fettinntak kan føre til en del hjertesykdommer. Det kan gå ut over nyrene,

Du høres nå ut som en papegøye - som gjentar det som er av "skremselspropaganda" i media, kan du linke til bakgrunn for dine påstander så kan vi lettere se på de og evt imøtegå de.

Det finnes ikke noe lavkarbohysteri i dag - annet enn i media. Mange her inne begynte å spise lavkarbo lenge FØR media plukket det opp og gjorde det til ukentlig tema.
For høyt fettinntak er vist i senere studier at IKKE er faktor i økning av hjerte- og karsykdommer. Hvilke studier har du som grunnlag for dine påstander? Link gjerne
"Det kan gå utover nyrene.." - her synes ikke jeg du holder deg særlig saklig selv - hva slags argument er det? Om du tenker på at myten om at lavkarbo betyr så himla mye protein - og mye protein er angivelig farlig for nyrene, får du heller skrive det.
1 - man spiser ikke nødvendigvis mer/mye protein på et lavkarbokosthold kontra et kosthold anbefalt av staten.
2 - siste forsøket jeg leste fra Danmark hadde testet proteininntak opptil 3 g pr kilo kroppsvekt uten at de kunne finne noe bivirkninger.
Derimot er det en kjent sak at har man en nyresykdom eller nyreproblemer skal man være forsiktig med protein-inntaket, uavhengig av hvilket kosthold man spiser.

Sitat:

Forskning viser også at de som spiser karbohydrater faktisk er slankere enn de som ikke gjør det. Og da snakker jeg ikke om karbohydrater som ikke er bra. For mye av det gode er og blir for mye. Men mettet fett som mange lever på. Søk opp konsekvenser av å spise for mye fett!!

Javel, har du en link til denne forskningen? Del gjerne linker med konsekvenser av å spise mye fett også.

I mitt tilfelle har mitt kolesterol gått NED etter snart 3 år på 70% fett av totalt energiinntak pr dag. Triglyserider i blodet har også gått ned. Mange her inne har samme erfaring - kan du forklare det?

Sitat:

Jeg tror spesielt Norge kommer til å bli rammet av et stort helse problem om 10-20 år. Folk kommer til å slite så mye med helsa og det kommer til å bli et økonomisk problem.

Våkn opp, Norge ER allerede rammet av et stort helseproblem. Vi har nå like mange overvektige som "hvite" amerikanere... vi har enorm økning i livsstilssykdommer som feks dia2. Mange lider av ledd- og muskelsmerter som ikke går vekk.

Den siste boka til Hexeberg deler et svært stort antall pasienthistorier om svært syke og tildels uføre mennesker som har fått tilbake helse og liv ved å spise lavkarbo - altså RENE råvarer.

Men når du nå har lagt fram alle de tingene du mener er feil med lavkarbo - kan du ikke dele din løsning på problemet da? Gjerne med litt detaljer, feks kan du gi en ukeplan på måltider som vil sørge for god helse og lavere vekt?

Du skal få link til alle mine påstander når du begynner å linke til dine... ok?

Og du stilte et annet spørsmål her - hvorfor man må ta så mange kosttilskudd når man spiser lavkarbo - la meg snu det litt om - tror du alle som IKKE spiser lavkarbo får dekket sitt daglige ernæringsbehov gjennom maten de spiser? Jeg tror mange lider av store og varierte mangler - det gjorde ihvertfall jeg etter et år på Grete Roede kost (som skal være så himla sunt liksom).... nå tar jeg en tilpasset mengde kosttilskudd for å få opp balansen så kroppen kan ta bedre vare på seg selv. Fortsetter jeg så på lavkarbo med rene råvarer og varierte grønnsaker regner jeg med at jeg slipper å ta så mye kosttilskudd faktisk

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 28-04-12, 19:55   #55
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av Mizzie, her.

Har ikke skrevet om gamle myter her heller. Da er det nok du som har mangel på kunnskap om det er det eneste du kan komme med. Har begrunnet mine meninger ganske godt.

Du har ikke kommet med en eneste link til en eneste av dine påstander. Du har ikke begrunnet dine meninger ganske godt, da bør det i hvertfall være linket til noe form for seriøs forskning.

Alt du sier er :
- jeg har lest det et sted (ja- hvor da??)
- jeg har funnet det på nettet (igjen - hvor da??)
- jeg tror ikke/ jeg mener (ok personlige meninger er lov i en debatt, men sammen med enkelte påstander bør det begrunnes)

Du sutrer over at du ikke får støtte for folk vil tydeligvis ikke diskutere seriøst og du er ekstremt nedlatende. Du motsier deg selv gang på gang og klarer ikke hverken å begrunne eller gi kildehenvisning på noen av de påstandene eller synsingen du kommer med. Du avslører en grenseløs kunnskapsløshet om lavkarbo, men påstår du har lest mye ? Eller forresten det var visst en lavkarbo-bok, og i følge deg selv er jo det for lite kunnskap ? Du mener at de fleste på lavkarbo er kunnskapsløse og bare har hevet seg på en "trend" ( er du journalist i VG eller)??

Alt dette og du forventer å få i gang en seriøs debatt?

For det først var ikke dette en tråd for å diskutere fordeler og ulemper med lavkarbo.

For det andre argumenter på en skikkelig måte, gi kildehenvisning og ikke bare blås av det andre har og si for det ikke passer deg.

For det tredje flere her og spesielt Nerthus har prøvd å gi deg konstruktiv kritikk, svare på dine spørsmål og gi deg gode referanser til diverse litteratur - og du bare blåser av det og turer videre og forlanger allikevel en seriøs debatt?

Jeg bare rister på hodet, jeg kan godt diskutere dette kostholdet og fordeler og ulemper men da får det være litt seriøsitet og kunnskap i det og ikke bare en haug med fjortis-påstander - forattedetbareersånnfordetstårpåwikipediass.......

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out



Sist redigert av Lillemy71 : 28-04-12 kl 20:04.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar

Emneord
diett, ketolyse, ketose, ukesmeny


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp til diett.no Engledans Lavkarbo generelt 6 24-11-11 14:42
Diett.no hjelp!? Hircine Spørsmål og svar 7 21-06-11 00:07
Hjelp til å velge diett artemis Lavkarbo generelt 3 09-11-10 19:15
Diett.no - veldig god hjelp på veien! Anna Ananas Ketolysekuren 7 10-08-10 08:17
Trenger hjelp med Atkins' diett Sneakers Atkins kosthold 6 30-01-09 02:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no