Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-10-11, 00:38   #51
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Hei,
I lys av denne debatten så har jeg laget ett par nye tråder og håper at flere kommer med innspill…

Forslag ønskes til: enkel forklaring på hvordan finne fram på forumet

Oppdatering/revidering av nybegynnertråden

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 08:24   #52
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Sweetie73, her.

Derav mitt spørsmål.... (Som i utgangspunktet var humoristisk ment)

Haha, i alt alvoret med at ingen skal bli fornærmet så så jeg ikke humoren i utgangspunktet, det ble lettere når du siterte meg

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 09:46   #53
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 59
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Nybegynnertråden ol burde vært lettere å finne, kanskje man kan gjør at man må ha x antall innlegg for å komme videre, og at det man får tilgang på i starten er de viktigste oppstartstrådene? Slik er det jo på andre fora.

Men nå har jo folk som kommer til forumet veldig forskjellig utgangspunkt. Selv hadde jeg levd lavkarbo i rundt ti år og lest hyllemetere med bøker før jeg meldte meg inn, så jeg betraktet ikke akkurat meg selv som noen nybegynner. Dersom jeg skulle hatt en så begrenset tilgang i starten ville det ikke vært særlig interessant å fortsatt her inne.

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Jeg tror også at noen av trådene kanskje blir startet av ett ønske om å bli sett. Dette er ett stort forum med mange mennesker, og hvor mange kan virke som "gamle kjente" for de nye medlemmene. De føler behov for at noen ser dem og de vil høre til, de også

Ja, det tror jeg du kan ha rett i , Lava. Ikke når det gjelder alle slike tråder, men noen

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 19:34   #54
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Haha, i alt alvoret med at ingen skal bli fornærmet så så jeg ikke humoren i utgangspunktet, det ble lettere når du siterte meg

Er letta over at du ser at jeg bare tulla! Leser du innlegget mitt igjen ser du at jeg støtter forslaget! Det med 6 mnd var bare litt fleip til deg!

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 19:39   #55
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Sweetie73, her.

Er letta over at du ser at jeg bare tulla! Leser du innlegget mitt igjen ser du at jeg støtter forslaget! Det med 6 mnd var bare litt fleip til deg!

Jeg har vanligvis en velutviklet (overutviklet mener sambo...) sans for humor - men som jeg sier, temaet kan provosere noen så da ble jeg litt "blind" for fleipen!

Men jeg tok den nå!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 23:55   #56
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Slik som dette er det på alle forum der ute.. De fleste som har vært på forumet lenge begynner og sutre over at de samme spørsmålene kommer hele tiden og hvorfor folk ikke kan søke eller lese ditt og datt selv Min mening er at ingen spørsmål er dumme uansett hvor mange ganger de har blitt besvart før, og om man ikke vil svare på ketostix spørsmål så trenger man jo ikke å gjøre det. Tar ikke mer enn et sekund å lese trådemne og scrolle videre.

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 00:26   #57
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg reagerer faktisk ikke så mye på at de samme spørsmålene stilles for ørtende gang.
Det jeg synes er rett og slett litt småekkelt og skummelt at så veldig mange tror de vet alt om lavkarbo også kaster de seg ut i noe som hverken er fugl eller fisk og så føler de seg selvsagt ikke bra.
Om noen plutselig bestemmer seg for og bli vegeterianer så skjønner de aller fleste at man ikke bare kan leve av gulrot og blomkål. Man spiser ikke det i fem seks uker før man kobler inn hjernen og ser sammenhengen med at man føler seg forferdelig (håper jeg iallefall).
Jeg skulle bare så inderlig vel håpt at folk sjekker litt opp før de kaster seg inn i noe som de TROR er riktig.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 09:20   #58
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

Slik som dette er det på alle forum der ute.. De fleste som har vært på forumet lenge begynner og sutre over at de samme spørsmålene kommer hele tiden og hvorfor folk ikke kan søke eller lese ditt og datt selv Min mening er at ingen spørsmål er dumme uansett hvor mange ganger de har blitt besvart før, og om man ikke vil svare på ketostix spørsmål så trenger man jo ikke å gjøre det. Tar ikke mer enn et sekund å lese trådemne og scrolle videre.

Ingen spørsmål er dumme, de er like gyldig for hver enkelt som spør, det er ingen uenige i.

Din løsning er altså at man holder kjeft, og lar være og svare.

Totalt uenig i at det er en optimal løsning her på forumet. Hvis alle tenkte sånn hadde det ikke blitt særlig til forum gitt, jeg antar du forstår at et brukerstyrt forum er avhengig av aktive brukere, ellers er hele poenget vekke...

Dette var et forslag for å hjelpe nybegynnere basert på min egen erfaring - OG andres erfaring fra starten av. Om du ikke liker ideen kan du jo bare si det, men og heller anbefale at man da holder kjeft og ikke svarer på basis-spørsmål synes jeg er en heller ganske dårlig ide altså

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 11:53   #59
Conjurier
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 100
Conjurier er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Anbefaler ikke at folk ikke svarer, det er masse av folk der ute som vil svare og selvfølgelig skal de få svare. Men synst det er bedre at folka som ikke vil svare dropper det istedet for å klage på at de må svare på dumme spørsmål. Masse moderering og eksamener o.l vil føre til et mye mindre aktivt forum en et forum slik det er nå.

Conjurier er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 12:14   #60
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Conjurier, her.

Anbefaler ikke at folk ikke svarer, det er masse av folk der ute som vil svare og selvfølgelig skal de få svare. Men synst det er bedre at folka som ikke vil svare dropper det istedet for å klage på at de må svare på dumme spørsmål. Masse moderering og eksamener o.l vil føre til et mye mindre aktivt forum en et forum slik det er nå.

Ok, det ble tydeligvis ikke helt klart fra min side. Ikke eksamener, ikke moderering. Bare en popup som kommer opp med tilbud om å lese nybegynnertråden (eller en annen tekst som passer) - som sier at sjansen for suksess på lavkarbo øker betraktelig om man leser denne først... så kan man jo klikke den vekk om man mener seg kunnskapsrik nok til å klare dette uten å lese - ELLER man er da blitt gjort oppmerksom på at den finnes og kan leses senere.

Tror det leses mer i det jeg foreslår enn det jeg mente gitt

JEG ville ihvertfall blitt takknemlig om dette hadde vært tilstede når jeg registrerte meg her inne.

Dessuten så er det ikke i denne tråden et tema at man "er lei av å svare på dumme spørsmål". Det har vært diskutert før - men jeg gjentar, INGEN spørsmål er dumme. Man kunne derimot ha hentet informasjonen SELV om man visste hvor man kunne finne den uten og lete gjennom hele forumet, eller bli henvist til nybegynnertråden når man spør et "ofte spurt spørsmål".

Du har jo ikke vært så veldig aktiv selv ser jeg av antall innlegg, og uten å skryte av meg selv har jeg hatt anledning til å være veldig aktiv av ulike årsaker. Synes faktisk litt forståelse for de som er veldig aktive her inne ønsker og finne løsninger som i første omgang vil hjelpe nybegynnere, og som samtidig vil avlaste de som veileder i gjentatte spørsmål. Løsningen er nemlig ikke etter min mening - igjen - at man slutter og svare på spørsmål. Hver enkelt som spør er et individ - og man kan ikke skille mellom hvem man skal svare og ikke etter min mening.

MITT mål er å dele den kunnskapen og erfaringen jeg har slik at de som ikke (foreløpig) kan og vet og har erfart så mye som jeg har kan så raskt som mulig komme seg inn i kostholdet og spise korrekt lavkarbo så tidlig som mulig

Vi kan aldri please alle... jeg tenker på de "fleste". De som mener dette ikke gjelder dem, kan jo også la være og kommentere i DENNE tråden om de ikke har noe som de mener kan bidra til å finne en løsning på problemet i utgangspunktet - nemlig at det ikke alltid er like enkelt og finne svar på alle de spørsmål en newbie måtte ha - om han/hun da ikke blir henvist til nybegynnertråden.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 10:55   #61
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Hei og hå! Jeg er ny på forumet, men ikke ny på lavkarbo. Har holdt på godt over et år og har lest flittig her inne, men altså ny i denne sammenhengen.

Man trenger vel ikke ta seg bryet med å svare på alle meldinger og spørsmål. Når man har lest en stund skjønner man greia her. Særlig når mange av trådene er gamle. For meg er lavkarbo noe jeg skal fortsette med - også når det går av moten

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:03   #62
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av surfeline, her.

Hei og hå! Jeg er ny på forumet, men ikke ny på lavkarbo. Har holdt på godt over et år og har lest flittig her inne, men altså ny i denne sammenhengen.

Man trenger vel ikke ta seg bryet med å svare på alle meldinger og spørsmål. Når man har lest en stund skjønner man greia her. Særlig når mange av trådene er gamle. For meg er lavkarbo noe jeg skal fortsette med - også når det går av moten

Temaet er ikke om man skal svare på tråder eller ikke, kan vi gå vekk fra det - please? Ellers så blir diskusjonen om noe HELT annet enn det som var meningen

Så din mening - som jeg forstår av det du skriver - er at forslaget ikke har noe for seg siden "man skjønner greia når man har lest en stund"?

Dette er ikke rettet mot deg altså surfeline, men HVA er problemet med at man gjør informasjonstrådene lettere tilgjengelig når man kommer til forumet første gang? Argumenter som at "JEG trenger det ikke" anser jeg ikke som gyldige, da vi alle har forskjellige behov.
Forslaget er basert helt og holdent på 1) min egen erfaring når jeg kom hit første gang og 2) innholdet og spørsmålene i trådene de siste månedene.

Vi får kanskje finne et forslag først, arnakristin har sett litt på hva og hvordan, så får vi heller stemme over det senere

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:11   #63
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Presentasjon av meg selv:
Jeg er ny på forumet - men har holdt på med lavkarbo siden sommeren 2010.

Jeg har gått ned mange kilo - men det aller, aller beste er:
Jeg føler meg frisk
Jeg er mindre oppblåst
Jeg har ikke muskelsmerter lenger
Jeg har ikke styrtblødninger lenger (etter utskeielse denne sommeren fikk jeg bevis for at det er kosten som kontrollerer det)
Jeg er mer våken om morgenen (ikke helt utslitt når jeg skal så opp - kanskje pga lavt blodsukker).
Jeg har ganske flott hud - men den var grusom til å begynne med da jeg la om.
Jeg er "aldri" oppblåst i kroppen lenger (bortsett fra hvis jeg har fått en overdose med salt - (nøtter / baconsvor)). Derfor passer jeg meg også litt for salt.
Jeg har mer energi.

Jeg sliter fortsatt med hva kroppen driver med når jeg går ut og inn i Ketose. Kroppen tar igjen, men jeg har nå lært meg at det må jeg bare igjennom for å gå videre. Ubehaget forsvinner etterhvert.

Jeg har fortsatt lyst på Cola light - men det er ikke noe lurt dersom jeg vil ned i vekt.

Jeg er ikke matlei lenger, slik jeg var da jeg begynte med lavkarbo - det går over hvis man bare holder ut.

Jeg spiser mer mat enn jeg noen gang har gjort!

Jeg rører ikke pasta, ris, potet, hvetemel i sauser o.l. eller brød i noen form (unntatt lavkarbobrød, som jeg baker selv). Dersom jeg kommer bort i dette, tar det mange uker å "komme tilbake".

Så - der har dere meg!

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 12:04   #64
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Nybegynnertråden ol burde vært lettere å finne, kanskje man kan gjør at man må ha x antall innlegg for å komme videre, og at det man får tilgang på i starten er de viktigste oppstartstrådene? Slik er det jo på andre fora.

Jeg tror også at noen av trådene kanskje blir startet av ett ønske om å bli sett. Dette er ett stort forum med mange mennesker, og hvor mange kan virke som "gamle kjente" for de nye medlemmene. De føler behov for at noen ser dem og de vil høre til, de også

Jeg tror du har helt rett Lava - det kan nok virke som en klubb for de innviede, uten at jeg skal være skråsikker på det. Uansett - jeg er supertakknemlig for forumet og håper at folk legger godviljen til dersom jeg gjør noen nybegynnerfeil (ps: jeg har lest og lest før jeg begynte og registrerte meg)

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:15   #65
Sweetie73
Medlem
 
Sweetie73 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Aust-Agder
Innlegg: 120
Sweetie73 er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av surfeline, her.

Presentasjon av meg selv:
Jeg er ny på forumet - men har holdt på med lavkarbo siden sommeren 2010.

Jeg har gått ned mange kilo - men det aller, aller beste er:
Jeg føler meg frisk
Jeg er mindre oppblåst
Jeg har ikke muskelsmerter lenger
Jeg har ikke styrtblødninger lenger (etter utskeielse denne sommeren fikk jeg bevis for at det er kosten som kontrollerer det)
Jeg er mer våken om morgenen (ikke helt utslitt når jeg skal så opp - kanskje pga lavt blodsukker).
Jeg har ganske flott hud - men den var grusom til å begynne med da jeg la om.
Jeg er "aldri" oppblåst i kroppen lenger (bortsett fra hvis jeg har fått en overdose med salt - (nøtter / baconsvor)). Derfor passer jeg meg også litt for salt.
Jeg har mer energi.

Jeg sliter fortsatt med hva kroppen driver med når jeg går ut og inn i Ketose. Kroppen tar igjen, men jeg har nå lært meg at det må jeg bare igjennom for å gå videre. Ubehaget forsvinner etterhvert.

Jeg har fortsatt lyst på Cola light - men det er ikke noe lurt dersom jeg vil ned i vekt.

Jeg er ikke matlei lenger, slik jeg var da jeg begynte med lavkarbo - det går over hvis man bare holder ut.

Jeg spiser mer mat enn jeg noen gang har gjort!

Jeg rører ikke pasta, ris, potet, hvetemel i sauser o.l. eller brød i noen form (unntatt lavkarbobrød, som jeg baker selv). Dersom jeg kommer bort i dette, tar det mange uker å "komme tilbake".

Så - der har dere meg!

Hei Surfeline! Så fint at du introduserer deg selv, det er koselig! Du bør skrive dette på nytt i introduksjonsfanen, så er det flere som ser den. Her du har skrevet nå drukner den i en pågående diskusjon.

Lykke til!

__________________


Sweetie73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 21:54   #66
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Hei,
Jeg for min del synes forumet har endret seg betraktlig over de siste årene.
Da jeg begynte å lese her høsten 2007 var dette et sted der man diskuterte kosthold, nå synes jeg det dreier seg mest om om helt basic spørsmål om farge på stiksen; sukkerfritt godteri; sukkeralkoholer og ‘kan jeg spise…’; hvor mange kh innholder…
Sikkert fler enn meg som har vært her inne en stund som savner de gode kostholdsdiskusjonene.

Jeg synes ikke forumet kun er en klubb for de innviede – tvert imot vil nå jeg si da – forumet svømmer jo over av basic spørsmål fra nykommere…
Jeg personlig synes det er skremmende mange her som drastisk endrer kostholdet sitt uten å sette seg inn i de grunnleggende prinsippene først, noe jeg synes er å gamble med egen helse.

Jeg har i alle fall prøvd å gjøre mitt til å gjøre ting litt enklere på forumet men ikke oppdatert/revidert noe siden årsskite, har pleid å gjøre det hver 6 måned… Pr dags dato tilsier motivasjonen at det sannsynligvis ikke blir noen oppdatering fra min side med det aller første.
Jeg har også blitt en av dem som ikke gidder å lese eller svare på de aller fleste av det jeg anser som basic spørsmål, jeg tar i tillegg forumfri fra midten av desember til slutten av mars, som jeg anser som den dessidert verste perioden på året.
Jeg har i det siste også observert at det tar uvanlig lang tid før enkelte spørsmål blir besvart… det er jo ikke akkurat et positivt tegn.

I det siste så har vi jo sett og hørt mye i media om alle de som ikke har lyktes med “lavkarbo” – og de fleste tilfellene så er jo rett og slett kunnskapsløshet årsaken – ikke lavkarbo i seg selv som krigstype overskriftene i dagspressen vil ha det til.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 23:07   #67
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Jeg for min del synes forumet har endret seg betraktlig over de siste årene.
Da jeg begynte å lese her høsten 2007 var dette et sted der man diskuterte kosthold, nå synes jeg det dreier seg mest om om helt basic spørsmål om farge på stiksen; sukkerfritt godteri; sukkeralkoholer og ‘kan jeg spise…’; hvor mange kh innholder…
Sikkert fler enn meg som har vært her inne en stund som savner de gode kostholdsdiskusjonene.

Jeg synes ikke forumet kun er en klubb for de innviede – tvert imot vil nå jeg si da – forumet svømmer jo over av basic spørsmål fra nykommere…
Jeg personlig synes det er skremmende mange her som drastisk endrer kostholdet sitt uten å sette seg inn i de grunnleggende prinsippene først, noe jeg synes er å gamble med egen helse.

Jeg har i alle fall prøvd å gjøre mitt til å gjøre ting litt enklere på forumet men ikke oppdatert/revidert noe siden årsskite, har pleid å gjøre det hver 6 måned… Pr dags dato tilsier motivasjonen at det sannsynligvis ikke blir noen oppdatering fra min side med det aller første.
Jeg har også blitt en av dem som ikke gidder å lese eller svare på de aller fleste av det jeg anser som basic spørsmål, jeg tar i tillegg forumfri fra midten av desember til slutten av mars, som jeg anser som den dessidert verste perioden på året.
Jeg har i det siste også observert at det tar uvanlig lang tid før enkelte spørsmål blir besvart… det er jo ikke akkurat et positivt tegn.

I det siste så har vi jo sett og hørt mye i media om alle de som ikke har lyktes med “lavkarbo” – og de fleste tilfellene så er jo rett og slett kunnskapsløshet årsaken – ikke lavkarbo i seg selv som krigstype overskriftene i dagspressen vil ha det til.

Sier meg ganske enig med deg arnakristin - jeg har ikke "gått lei" enda, holder ut litt til - men jeg skjønner godt behovet for å ta pause innimellom.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 01:01   #68
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Takk for tilbakemeldingen. Har lagt den inn i profilen også

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 01:04   #69
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg skjønner hva du mener - tror jeg. Og, jeg er enig. Det er mye "dill" også her. En ny slankekur - med alle dillene det fører med seg. For meg er lavkarbo noe helt annet - det er akkurat det motsatte jeg har gjort før og nå går kiloene av. Sakte men sikkert - og det er hele vitsen. Det hadde vært gøy om alle dillene ble samlet for seg og at alle de beste rådene ble lagt for seg.

Det skal vel også være et motivasjonsforum og utveksling av erfaringer - ikke sant?

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:22   #70
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg syns det er et problem at det har blitt et veldig kalorifokus her inne også. Det er nesten uten unntak et av de første rådene som blir gitt i alle tråder. Før, da jeg oppfattet forumet som mye mer seriøst, kan jeg ikke huske at noen fikk det rådet i det hele tatt. Da var det ren mat og å få i gang fettbålet som gjaldt. Kutt erstatninger, ta en "nilleuke", vit hva du trenger. Vi visste at dette var noe nytt både for kroppen og hodet. Nå virker det som det er veldig mange som ikke klarer å gi slipp på gammelt tankegods og "vedtatte sannheter", og selv om man råder til å ikke telle kalorier kommer det alltid i en bisetning likevel.

Ja, vi MÅ få et bedre FAQ område, vi må frå fram de klistrede trådene bedre. Lavkarbo må tilbake til grunnprinsippene igjen! Nybegynnertråden er glimrende, og jeg ser ikke noe problem at man blir tvunget inn i den i starten. Det er helt frivillig å være medlem aav forumet, men hvis du faktissk er interessert i et bedre liv så bør du i det minste ofre de minuttene det tar å skumme gjennom den og lagre den til seinere!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:43   #71
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg syns det er et problem at det har blitt et veldig kalorifokus her inne også. Det er nesten uten unntak et av de første rådene som blir gitt i alle tråder. Før, da jeg oppfattet forumet som mye mer seriøst, kan jeg ikke huske at noen fikk det rådet i det hele tatt. Da var det ren mat og å få i gang fettbålet som gjaldt. Kutt erstatninger, ta en "nilleuke", vit hva du trenger. Vi visste at dette var noe nytt både for kroppen og hodet. Nå virker det som det er veldig mange som ikke klarer å gi slipp på gammelt tankegods og "vedtatte sannheter", og selv om man råder til å ikke telle kalorier kommer det alltid i en bisetning likevel.

Vel. Før i tiden så levde jo alle her inne i troen på at kalorier hadde null å si. Synes ikke det var bedre tider back in the days når man ble latterliggjort fordi at man ymtet frempå om at kanskje ikke alle kan spise ukritiske mengder og forvente å rase ned. Erfaringer har vel da lært "oss" at det faktisk ganske ofte har endel å si, så da er vel dette et naturlig symptom på det? Det endrer seg jo ettersom folk har holdt på en stund og fått seg nye erfaringer.

Men jeg er enig i at dette ofte trekkes frem litt for tidlig. Også savner jeg en objektiv vinkling på det...

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:49   #72
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

De færreste spiser ukritiske mengder, så lenge de spiser rett mat. Atkins f.eks har jo veldig strikte mål på hva man kan spise pr dag.
Dessuten, slik det er i dag, kutter mange ned på maten før kroppen har gått gjennom omstillingsfasen. Det er jo velkjent at man får ulvehunger i starten. I stedet for å la kroppen bruke tid og energi på omsnuinga får de fleste nå panikk og begynner å stramme inn på alt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:55   #73
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Kan ikke det ha noe med at "klientellet" endrer seg også. I og med at lavkarbo nå er mer "moderne" enn før så kommer også folk hit som bare skal fjerne "pyntekilo". Vil tro det ikke var tilfellet før?
Og skal man kvitte seg med pyntekilo krever det i mange tilfelle andre tiltak enn om man skal gå fra f.eks fedme til overvektig... Interessen ligger kanskje også på et annet nivå...
På en måte er det fint med bredde, men på en annen måte er det mer krevende.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:14   #74
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

Jeg sier meg 100 % enig i arnakristin og Carisma Spesielt det med kalorier, hvor har alle fått den ideen fra?? Så snart noen har stått i ro på vekta i 2 uker så blir det anbefalt å kutte i kalorier. Come on!
For min del forteller det meg at dette er blitt et slankeforum, og det er virkelig ikke det lavkarbo handler om. Det at man mister endel av overvekten er en bivirkning av et kosthold som er bra for kropp og sjel, tror mange her inne har glemt den biten eller bare ikke gidder å sette seg inn i hva dette kostholdet egentlig er. Jeg ser heller ikke noe problem i å tvinge helt nye til å lese nybegynnertråden, og om det fører til at folk ikke gidder så har de faktisk ingenting her inne å gjøre uansett (tenker jeg i allefall). Skjønner ikke at folk gambler med noe så utrolig viktig som helsa bare for å bli slanke nok til å passe i julekjolen/badedrakten, for det er nettopp det man gjør når man hiver seg på en hype uten å vite hva det innebærer.. Og de aller fleste kan lese og har ingen unnskyldning for å ikke sette seg inn i dette, så det er i hovedsak latskap. Da mener jeg lese BOKA til den kostholdsfilosofien man vil holde seg til, den finnes på biblioteket så man trenger ikke engang betale ei krone for det.

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 14:42   #75
Tante TI
Seniormedlem
 
Tante TI sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 73
Innlegg: 1.590
Tante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjentTante TI begynner å bli godt kjent

Sv: Burde nybegynnertråden være "mandatory" før man får tilgang til forumet?

[quote=VSB;1233133]Ja, noe sånt, vet ikke hva en faq avdeling er, men det viktigste er at selv for oss"dummies / newbeeis" på forum så skal det være iøynefallende å se. Ikke bare første gangen man logger på, men også litt utover. Om jeg finner en tråd, så kan jeg (særlig i begynnelsen) bruke lang tid på å finne den igjen...[/quote]

Jeg er FOR at nybegynnertråden blir MYE mer synlig, med en gang man registrerer seg på forumet.
At man ved registrering kan velge å lese den kan ikke være noe annet enn en fordel for alle.
At man kan trykke på en link for å gå videre ved registrering, at den linken tar en rett til nybegynnertråden, og at man så går videre derfra.
Om man virkelig leser den eller lar være får så være opp til hver enkelt, men ett eller to ekstra klikk burde vel ikke være så farlig? Og jeg tror faktisk at de aller fleste da ville lese gjennom tråden om den bare dukker opp - automatisk!

I tillegg bør den være SVÆRT synlig når man er innlogget. Jeg går stadig tilbake til den, men for lettest å finne den igjen har jeg lagt den i favorittene mine i nettleser.

Jeg har holdt på (til og fra) med lavkarbo siden 2004, men har ikke vært på noe forum før nå det siste halve året. Her inne var det for meg - til å begynne med - temmelig umulig å finne fram. Da Nerthus tipset meg om nybegynnertråden ble jeg skikkelig glad! Endelig et menneske som SÅ meg!
- Takk Nerthus, jeg finner stadig kloke innlegg fra deg hos andre usikre nybegynnere.

- Når jeg anbefaler andre å melde seg inn på forumet sender jeg en link til nybegynnertråden og ber folk lese den, og at de absolutt bør lese seg opp på alle retningene innen lavkarbo som er presentert på forumet, deretter velge retning og så kjøpe/låne bøker og lese den/dem flere ganger.

Jeg syns også det er kjedelig å lese side opp og side ned i lavkarbobøker, men det er veldig viktig å lese og tilegne seg mest mulig kunnskap.
Jeg syns også at mange bøker er vanskelige å skjønne.
Men det er ikke alltid så mye lettere å lese her inne på forumet heller, for det ene innlegget slår av og til det andre i hjel.

Jeg er fortsatt forvirret ang. det å finne fram på forumet, men det kommer seg.
Klinkende klare titler på trådene hadde også gjort seg - der det lar seg gjøre. Ny her inne... sier meg ingenting om hva denne tråden inneholder, og veldig ofte - om jeg ser på dem - er det de samme spørsmål som jeg har sett "ørten" ganger før, som andre har stilt. Og det er mer eller mindre de samme svarene på alle.

Forstår veldig godt Nerthus og andre som gjerne vil gjøre det lettere for nybegynnere som ønsker å finne ut av ting fort - på egenhånd.

TUSEN TAKK for det dere gjør for oss andre!

__________________
En kunne nok bli hjulpet av med sine feil om man ikke trivdes med dem. (Dronning Kristina)
Tante TI er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mine råd til nye brukere - om kuren og "skikk og bruk" på forumet LilleM0r Ketolysekuren 131 27-08-12 15:36
Kan det være kroppen min ikke "tåler" ketolysekuren lengre? Nupsida Ketolysekuren 16 31-03-11 09:25
Alle, ikke bare de med høy forbrenning, kan være "naturlig slanke" vil jeg påstå ada-emilie Generell diskusjon 62 23-03-10 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no