Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Jordskokk som suppe og annet godt

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-13, 21:52   #1
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Jordskokk som suppe og annet godt

Jeg har kjøpt et par kilo med jordskokker i Danmark. Det er mye billigere der. Nå har jeg tenkt å legge noen i vinduskarmen til spiring og planting. Tenk så gøy om jeg kunne klare å dyrke noen få

Jordskokker smaker godt og har lite karbohydrater, 3g? Jeg skjønner ikke dette, for det står at det er mer enn 14 g....

Suppeoppskrift fant jeg her og den er sånn:


Jordskokksuppe

  • ca. 1 kg jordskokk
  • ca. 1 l oksekraft (jeg brukte oksehalekraft, men kraft kokt på margbein funker også fint)
  • 1 løk, delt i 4
  • ca. 1 dl kremfløte
  • litt sitronsaft
  • salt og pepper
  • sprøstekt bacon, krutonger og finstrimlet purre til servering
  • litt olivenolje
Skrell jordskokkene med en potetskreller og legg dem fortløpende over i en bolle med kaldt vann og noen dråper sitron. Da blir de ikke brune mens du skreller resten. Del jordskokkene i mindre biter og ha dem i gryten sammen med løken. Hell over kraften. Den skal dekke jordskokkene med 1-2 cm. Kok til jordskokkene er møre, ca. 25 minutter. Kjør suppen glatt med en stavmikser. Ha i fløte og smak til med salt, pepper og noen dråper sitron. Server med et dryss av bacon, krutonger og purre. Drypp litt olivenolje over.
Tips! Prinsippet her er at du legger det du har av jordskokk i en gryte, og heller over nok kraft til at det dekker. På denne måten er det ikke så viktig med mengdeangivelse, men oppskriften over gir deg et godt utgangspunkt

her er forresten flere fine oppskrifter med jordskokk

Oii :-) jeg fant en fin side med info om jordskokk her

__________________


Sist redigert av Dilly : 28-03-13 kl 22:40.
Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-13, 22:25   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk som suppe og annet godt

Du trenger ikke å spire dem før planting. Legg dem heller i kjøleskapet til jorda tiner nok til at du kan få dem ned. I motsetning til potet så overvintrer jordskokk fint i jorda i Norge.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 11:19   #3
Storemy
Juniormedlem
 
Storemy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 44
Storemy har en fantastisk aura rundt segStoremy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jordskokk som suppe og annet godt

Hei! Du får bare avling på de sortene av jordskokk som blomstrer. Dette fordi disse sortene er tilpasset daglengden her nord. Jeg har prøvd!

Storemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse vanligvis, nå 50-70 gr karbo.. Svar med sitat
Gammel 26-04-13, 15:06   #4
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Jordskokk som suppe og annet godt

Karbohyderatene i jordskokk er for en stor del i form av inulin. Det påvirker ikke blodsukkeret og kan derfor trygt spises av diabetikere og oss på lavkarbo.

Jeg bruker også jordskokk til en "etterligning" av fløtegratinerte poteter. Gjerne sammen med sellerirot.

Du kan også steke de i biter i steikeovnen. Da bruker jeg litt olivenolje, salt, pepper og rosmarin på. Jeg blander også da jordskokken med sellerirot og skorsonerrot (hvis jeg har). Deilig til grillet kjøtt, kylling mm.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jordskokk? lucifine Spørsmål og svar 44 25-10-11 15:49
Jordskokk Adriane Annen mat 5 27-10-08 23:20
Laksepølser og annet godt:o) Lucky Tess Ketolysekuren 18 26-05-08 09:43
Jordskokk Skorpia Generell ernæringsdebatt 26 01-06-06 12:51
jordskokk? SjokoMons Spørsmål og svar 1 30-05-06 22:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no