Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Smoothies / drikke

Mynte-te/hodepine-te

Smoothies / drikke Her kan du dele dine opprkrifter på drikker som er gode å drikke på et lavkarbokosthold. Har du funnet den optimale smoothie?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-08-08, 22:33   #1
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Mynte-te/hodepine-te

Jeg har en urte-te som jeg bare elsker! Jeg liker smaken, men mest av alt så har den hjulpet meg gjennom mange hodepiner og migreneanfall. Det er som om de eteriske oljene løser opp spente muskler og "krampede" blodårer inni hodet. Er også herlig ved forkjølelse. Skal ikke påstå at denne effekten oppnås på alle, men teen er god den.

En stor kopp varmt vann
2 stilker (med bladene) frisk peppermynte
2 stilker (med bladene) frisk eplemynte
2 stilker (med bladene)sitronmelisse
stevia (evt splenda eller en ts honning - prøv med sitronhonning!)
evt en pose svart eller grønn te uten ekstra smak

Denne blir sterk og god. Kan selvfølgelig lages mildere om man ikke liker det så sterkt. Har store potter med urter jeg dyrker frem økologisk på terrassen og bruker både i te og matlaging. Nå holder jeg på å høste og tørke urter til vinterens bruk. Så derav: ja, man kan også helt fint bruke tørkede urter, men det blir ikke heeelt det samme.

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 23:36   #2
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Mynte-te/hodepine-te

Den hørtes god ut (bortsett fra det søte, liker ikke det i te - men smaken er som baken)! Jeg elsker mynte, både smaken og virkningen, den er litt kjølende og renser opp liksom.

Tror faktisk den er kjølende i betydning sette ned kroppstemperaturen også, altså god v/feber

Hvor får du tak i eplemynte - og i tillegg økologisk? Har mynte og peppermynte steånde her, men en av mine favoritt-kjøpe teer har eplemynte i seg, hadde vært supert å ha!

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 00:10   #3
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Mynte-te/hodepine-te

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Den hørtes god ut (bortsett fra det søte, liker ikke det i te - men smaken er som baken)! Jeg elsker mynte, både smaken og virkningen, den er litt kjølende og renser opp liksom.

Tror faktisk den er kjølende i betydning sette ned kroppstemperaturen også, altså god v/feber

Hvor får du tak i eplemynte - og i tillegg økologisk? Har mynte og peppermynte steånde her, men en av mine favoritt-kjøpe teer har eplemynte i seg, hadde vært supert å ha!

Ja det er den kjølende effekten som er så god ved hodepine også! Det føles som om noen drar et kjølende teppe over hodet mitt, og samtidig drar med seg hodepinen bort. Deilig!

Som sagt: jeg dyrker mine egne urter. Jeg fikk røtter/avleggere av en veninne som også dyrker økologisk. Det er bedre slik, enn fra frø, da planter fra frø ofte er svakere, i alle fall de første årene. Kan eventuelt prøve å sende en avlegger om du er interessert Den er jo så villig! Vokser helt over her hos meg!

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 00:29   #4
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Mynte-te/hodepine-te

Opprinnelig lagt inn av dingpot, her.

Ja det er den kjølende effekten som er så god ved hodepine også! Det føles som om noen drar et kjølende teppe over hodet mitt, og samtidig drar med seg hodepinen bort. Deilig!

Som sagt: jeg dyrker mine egne urter. Jeg fikk røtter/avleggere av en veninne som også dyrker økologisk. Det er bedre slik, enn fra frø, da planter fra frø ofte er svakere, i alle fall de første årene. Kan eventuelt prøve å sende en avlegger om du er interessert Den er jo så villig! Vokser helt over her hos meg!

Takk, du sier noe... Skal gå ut og hente mynte nå (i regnet), sitter her og er tett, sår i halsen og varm, så det var godt du minte meg på dette!

Det med røtter har jeg også skjønt etterhvert, ja. Tar jo lang tid før de vokser seg store og sterke. Oi, så ikke før nå at du skrev det med avlegger! Ja, det er jeg absolutt interesert i, genialt! Men er det best å vente til våren med å gjøre det, eller er det like greit at den vokser inne nå på denne tiden?

Mynten er helt ram, den nekter å bøye av uansett forhold - vokser som DET ugresset! Veldig gøy (og veldig praktisk, for slike som meg, som ikke sto forrest i køen da grønne fingre ble utdelt...lol)

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 00:42   #5
dingpot
Seniormedlem
 
dingpot sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
Innlegg: 542
dingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressursdingpot er en virkelig god ressurs

Sv: Mynte-te/hodepine-te

Opprinnelig lagt inn av Paradis-Oscar, her.

Det med røtter har jeg også skjønt etterhvert, ja. Tar jo lang tid før de vokser seg store og sterke. Oi, så ikke før nå at du skrev det med avlegger! Ja, det er jeg absolutt interesert i, genialt! Men er det best å vente til våren med å gjøre det, eller er det like greit at den vokser inne nå på denne tiden?

Mynten er helt ram, den nekter å bøye av uansett forhold - vokser som DET ugresset! Veldig gøy (og veldig praktisk, for slike som meg, som ikke sto forrest i køen da grønne fingre ble utdelt...lol)

Jeg tror det skal være mulig at den kan komme opp i år enda, hvis den kommer i god jord Eller hvis du tar den inn etter hvert som nettene blir kjøligere, så bør det også gå. Det er jo bare å prøve det, hvis ikke får jeg sende mer til våren! haha

__________________
Hilsen DingPot - Alveprinsessen

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lenger tid. Namaste

"Hvis du gjør som du alltid har gjort, får du som du alltid har fått"
dingpot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: naturlige råvarer/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 00:51   #6
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Mynte-te/hodepine-te

Yay! Liker innstillingen din, hehe! Ok, da prøver jeg gjerne det nå Betaler deg seff. Bare si fra når du vil!

(<--til ære for deg, siden du er så flink og dyrker økologisk, hehe)

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 26-05-09, 13:10   #7
Nemi79
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Bærum
Innlegg: 1
Nemi79 er på en erverdig vei

Sv: Mynte-te/hodepine-te

Hei, jeg ser selv veldig plaget med hormonell migrene, og det frister veldig å prøve denne teen du skriver om
Hvor fikk du tak i dine økologiske urter? Og jeg er også interessert i hvordan du tørker urtene til bruk om vinteren

Nemi79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk/japansk kosthold Svar med sitat
Svar

Emneord
myntete, te


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om hodepine HP Induksjonen 11 10-10-15 15:06
Hvorfor får man hodepine Smurfine Lavkarbo generelt 12 07-03-08 00:41
Hodepine Huldr Fysisk og mental helse 9 21-05-07 02:59
hodepine Helene Atkins kosthold 7 08-02-05 22:55
hodepine nettatante Induksjonen 2 13-12-04 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no