Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Metformin

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-02-05, 00:04   #1
synne
Juniormedlem
 
synne sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 15
synne er ny på veien

Metformin

Er det noen pcosere her som tar metformin? Lurer litt på hvilken dose dere tar og om dere merker effekt på vektreduksjonen? Har så masse bivirkninger så jeg har fått det litt fritt fra legen i forhold til å regulere dosen selv, men lurer på om jeg må opp i en viss dose for å få noen effekt? Er det noen som vet hva som er normal dose å ta? Bør man ha høyere dose jo mer overvektig man er, eller har ikke det noe med saken å gjøre? Er det kun insulinresistensen som er avgjørende for medisinering med metformin?

Dette ble maaange spørsmål, håper noen kan svare

__________________
Synne

synne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-02-05, 02:53   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Her var det mange spørsmål! Tar dem et etter et jeg, enklere sånn...

Er det noen pcosere her som tar metformin?
Jepp, jeg tar, og jeg vet at det er flere andre som også tar.
Lurer litt på hvilken dose dere tar og om dere merker effekt på vektreduksjonen?
Jeg tar 2x850 mg nå, men skal opp i 3 tabletter daglig. Når jeg bare tar en tablett merker jeg nesten ingenting, bare det at jeg reagerer på for mye karber. Nå når jeg tar to tabletter, synes jeg at jeg merker mer, men når jeg tar tre tabletter pr dag VET jeg at det kommer til å ha positiv innvirkning på vekta. Det har jeg nemlig opplevd før.
Har så masse bivirkninger så jeg har fått det litt fritt fra legen i forhold til å regulere dosen selv, men lurer på om jeg må opp i en viss dose for å få noen effekt?
Er du plaget av bivirkninger bør du se på hva du spiser. Er det for mange raske karber? Du må nok opp i en viss dose, se svar over.
Er det noen som vet hva som er normal dose å ta? Bør man ha høyere dose jo mer overvektig man er, eller har ikke det noe med saken å gjøre?
Jeg fikk beskjed av legen min at jeg måtte opp i en såpass stor mengde fordi jeg er så stor selv. Kroppen trenger mer, rett og slett. (Har 50 kg for mye...)
Er det kun insulinresistensen som er avgjørende for medisinering med metformin?
Nei, jeg har ei venninne som ikke er insulinresistent som likevel har hatt god effekt av metformin. Når det er sagt er det veldig mange leger som bare skriver ut medikamentet hvis man har IR.

Dette ble maaange spørsmål, håper noen kan svare
Tja, man må da prøve å gjøre sitt beste, ikke sant?

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Metformin Albertine PCOS og karbohydratkontroll 4 27-08-04 11:28
Metformin Therese74 Atkins kosthold 0 21-07-04 13:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no