Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Drevon. Igjen ...

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-07-11, 16:38   #1
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Drevon. Igjen ...

Artikkel om lavkarbo og trening i Dagens Næringsliv på nett, DN Aktiv.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2169729.ece#

Både Andreas Eenfeldt (Kostdoktorn), Christian Drevon og Jorunn Sundgot-Borgen har fått uttale seg, men det er Drevons uttalelser som har fått mest spalteplass.

Her er noen sitater:

"Ernæringsprofessor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo synes at alle bør droppe lavkarbo - og absolutt hvis du trener utholdenhetsidrett med sikte på å øke prestasjonen, sier han til DN Aktiv.

- Lavkarbo-dietter er en hype av dimensjoner, et hysteri som har bikket fullstendig over. Lavkarbo er rett og slett usunt! sier han."



"Den svenske skiskytteren Bjørn Ferry tok imidlertid OL-gull ifjor og fortsatte med verdenscup-triumfer i vinter. Hemmeligheten: "Ferry food" - en form for lavkarbo-diett.

Dét klarer ikke Christian A. Drevon helt å se:

- Når fotball-lag som Strømsgodset og Odd Grenland satser på lavkarbo, må det være et fryktelig lavt nivå på norsk toppfotball. For ingen spiller kan prestere maks gjennom en hel fotballkamp på lavkarbo. "



"- Vi har en tendens til å hoppe på nye trender og såkalte "underdogs" har en høy stjerne i norsk kultur. Jeg tror det er derfor lavkarbo er blitt så populært - og det er synd. Er man opptatt av helse i et langsiktig perspektiv, spiller kostholdet en stor rolle - og da er jeg ikke i tvil: Lavkarbo er en usunn diett man bør holde seg langt unna, sier Drevon."


Jeg blir så irritert!!! Den mannen er ikke bra for blodtrykket mitt... Dessverre klarer jeg ikke å la være å lese alt det idiotiske han skriver.


Kostdoktorn har forresten også kommentert artikkelen:
http://www.kostdoktorn.se/

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 16:53   #2
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Drevon. Igjen...

Når deg gjelder Odd og Strømsgodset uttaler han:

"Jeg tror ikke at de kjører et strengt lavkarbo-regime, for det kan ikke gå."

Han har nok rett i at de ikke kjører så streng regime som under 5% karbohydrater, men når han uttaler at "ingen spiller kan prestere maks gjennom en hel fotballkamp på lavkarbo" så tar han grundig feil.

I følge artikkel i forrige Vof, 2/2011, så var Strømsgodset isolert sett blant de 3 beste lagene i 2. omgang i sine kamper i 2008. Det harmonerer jo dårlig med at de ikke skal kunne prestere maks under en hel kamp.

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 16:53   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Drevon. Igjen...

Jeg er veldig fascinert over at 99% av kommentarene er pro-lavkarbo og anti-drevon.... Mange ikke-overvektige har endret kosthold til lavkarbo - og opplever økt ytelse og utholdenhet treningsmessig på lavkarbokosthold. Det er ikke lengre bare de småtjukke og diabetikere som ser fordelene ved et slikt kosthold og DET synes jeg bare er positivt!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 17:18   #4
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Drevon. Igjen ...

Denne artikkelen er også diskutert her: DN 30/6-2011; Disse bør holde seg unna lavkarbo

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 23:56   #5
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Drevon. Igjen ...

Ser Drevon kjører hardt på at man bare ikke kan hevde seg i langdistanse-idrett på lavkarbo, men en av vinnerne av Norseman Extreme (husker ikke navnet) spiste jo nettopp lavkarbo. Og når det er mulig å svømme over en fjordarm, sykle over Hardangervidda og deretter løpe til topps på Gaustatoppen på rappen - da kan Drevon prate så mye han vil om at lavkarbo gir dårlig kondis.

Sitat fra artikkelen i lenken:
"Ernæringsprofessor Christian A. Drevon presenterer her et forsøk du fint kan teste ut på egenhånd:
* Tren 1,5 time med høy intensitet 3 dager på rad når du går på en lavkarbo-diett (et kosthold bestående av lite karbohydrater, men mye proteiner og fett)
- Dag 2 vil du begynne å merke at det er tungt å trene, og dag 3 er det blytungt, sier Drevon, som selv har tatt testen.
* Etter tre dagers trening med høy intensitet på lavkarbo dropper du dietten og legger inn mye karbohydrater i kostholdet ditt.
* Så gjentar du treningsøktene - denne gangen med godt med karbohydrater lagret i kroppen.
- Du merker garantert en stor forskjell, oppsummerer Christian A. Drevon"

Dette er jo nærmest forskningsjuks, som om tre dager på et helt nytt kosthold skal være nok for å teste det ut (og det burde han vite, hvis vurdering av kvalitet på forskning har sneket seg inn i utdannelsen hans).

Lurer på om det er slik Drevon får sine "bunnsolide data".

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 23:58   #6
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Drevon. Igjen ...

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Sitat fra artikkelen i lenken:
"Ernæringsprofessor Christian A. Drevon presenterer her et forsøk du fint kan teste ut på egenhånd:
* Tren 1,5 time med høy intensitet 3 dager på rad når du går på en lavkarbo-diett (et kosthold bestående av lite karbohydrater, men mye proteiner og fett)
- Dag 2 vil du begynne å merke at det er tungt å trene, og dag 3 er det blytungt, sier Drevon, som selv har tatt testen.
* Etter tre dagers trening med høy intensitet på lavkarbo dropper du dietten og legger inn mye karbohydrater i kostholdet ditt.
* Så gjentar du treningsøktene - denne gangen med godt med karbohydrater lagret i kroppen.
- Du merker garantert en stor forskjell, oppsummerer Christian A. Drevon"

Dette er jo nærmest forskningsjuks, som om tre dager på et helt nytt kosthold skal være nok for å teste det ut (og det burde han vite, hvis vurdering av kvalitet på forskning har sneket seg inn i utdannelsen hans).

Lurer på om det er slik Drevon får sine "bunnsolide data".

Dere kan jo kjøre denne testen og sende resultatene til ham. Men han vil nok anklage dere for juks fordi han nekter å tro at det kan være sant.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 00:15   #7
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Drevon. Igjen ...

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Dere kan jo kjøre denne testen og sende resultatene til ham. Men han vil nok anklage dere for juks fordi han nekter å tro at det kan være sant.

Jeg har mer lyst til å sende Drevon på Norseman Extreme - så kan han "bevise" hvor god utholdenhet man får av karbohydrater .

Hvis jeg hadde tatt testen og gjort det dårlig på dag 4, 5 og 6 med masse karbohydrater i kroppen, hadde han bare skyldt på at jeg hadde spist lavkarbo på forhånd. Helt sikkert.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 03:41   #8
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Drevon. Igjen ...

Irriterende fyr... Var fin h*n i kommentarfeltet også, som mente at man ødela kroppen med hard styrketrening og lavkarbo. Jeg er vel ødelagt da...

  Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 05:59   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Drevon. Igjen ...

Han må vel skjønne snart nå at han må la være å være så bombastisk, hvis folk skal fortsette å tro han. Går tross alt litt fremover, her i lavkarboland. Begynner å.virke desperat.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 09:49   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Drevon. Igjen ...

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Irriterende fyr... Var fin h*n i kommentarfeltet også, som mente at man ødela kroppen med hard styrketrening og lavkarbo. Jeg er vel ødelagt da...

You and me both....

Tror Drevon er lite opplyst (eller vil være lite opplyst) om lavkarbo. Virker ikke som han tar hensyn til at lavkarbo er alt i fra 0-150 g kh daglig og han maser på som om alle spiser 0 kh og kilovis med fett. Mannen er det jeg vil kalle en god gammeldags dåsemikkel som i tillegg er ignorant og han er gud hjelpe meg professor. Som professor, forsker og opplyser/underviser trodde jeg litt av cluet var å sette seg inn i alle sider av en sak og ikke ignorere det man ikke liker. Hmmmm - kanskje det er de jeg skal gjøre med min egen doktorgrad (i fysikk altså) så får jeg jo noen veldig gode, fasinerende resultater.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 10:49   #11
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Drevon. Igjen ...

Drevon blir sintere og sintere, får håpe han sprekker som et lemen snart

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 14:21   #12
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Drevon. Igjen ...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Han må vel skjønne snart nå at han må la være å være så bombastisk, hvis folk skal fortsette å tro han. Går tross alt litt fremover, her i lavkarboland. Begynner å.virke desperat.

Synes du det er rart? Fyren skal jo leve han også, og da blir det jo pinlig om det han forfekter om hva som er sunt viser seg å være en løgn.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 02-07-11, 16:16   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Drevon. Igjen ...

Mange bra kommentarer til artikkelen. Drevon har ikke mange tilhengere, virker det som .

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 11:57   #14
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Drevon. Igjen ...

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Drevon blir sintere og sintere, får håpe han sprekker som et lemen snart

Ha ha ha! Ikke lenge igjen nå, sånn som han freser

  Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 12:35   #15
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon. Igjen ...

For min egen del blir jeg ikke lenger provosert, bare oppgitt. Med så mye kunnskap og undersøkelser som ligger der ute for alle å lese, opplever jeg mennesker som er anti - lavkarbo som ekstremt kunnskapsløse og lite oppegående. Det er nok litt fordomsfullt, men når man bare avviser dette som tull begynner jeg da å lure på hvor mye man egentlig setter seg inn i andre ting man forfekter. Det er akkurat som i mørkere perioder av vår historie hvor enkelte nektet å innse at jorden ikke var flat, til tross for at de fleste undersøkelser viste det motsatte. Det at man snakker om dette som en hype, er bare nok et eksempel på at man ikke har satt seg inn i hva man snakker om.

Men det er nok, som enkelte sier, et poeng at man må hegne om det synet man er ansatt for å mene noe om. Det ville bli veldig feil om en person som var ansatt for å snakke om Vita smør, gikk ut i media og lot seg sitere på at Vita smør er direkte helseskadelig og at man egentlig burde velge meierismør.

Jeg har aldri vært i så god form og hatt så stor fremgang som når jeg begynte å trene på lavkarbo. Etter en økt med trening på kabohydratrik kost er jeg utslitt etter en time. På lavkarbo har jeg innimellom trent i flere timer, typ 70 minutter intensiv spinning, så 1 time hard styrketrening og kanskje litt mer etter det. Enda har jeg hatt mye igjen å gå på.

Jeg tåler riktignok mer karbohydrater når jeg trener, men det er en helt annen ting.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 12:38   #16
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon. Igjen ...

Må også legge tiil: Har gjort et lignende eksperimentet som det han peker på over en uke. Gikk fra å orke kun å løpe et par minutter sammenhengende på en tredemølle, til å orke å løpe i en time. Eneste forskjellen fra tidligere var at dette var på lavkarbo. Riktignok ikke vitenskapelig måling, men det sier i hvertfall nok for meg.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 19:39   #17
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Drevon. Igjen ...

Opprinnelig lagt inn av EmilyB, her.

Men det er nok, som enkelte sier, et poeng at man må hegne om det synet man er ansatt for å mene noe om. Det ville bli veldig feil om en person som var ansatt for å snakke om Vita smør, gikk ut i media og lot seg sitere på at Vita smør er direkte helseskadelig og at man egentlig burde velge meierismør.

Jeg tror nok du mente å skrive Vita MARGARIN.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 20:21   #18
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon. Igjen ...

Underbevisstheten min er tydeligvis ikke så glad i margarin den heller Men ja, var det jeg mente.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 03-07-11, 22:31   #19
kulan
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 29
kulan har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Drevon. Igjen ...

Haha! "...Prestere i Norseman" (sit. Drevon). Fyren har tydeligvis ikke peiling på hvilken bragd det er å delta i Norseman. Å ville prestere i Norseman er det bare verdens best trente triathlon mennesker som gjør. Jeg har selv deltatt i en ironman konkurranse, men aldri i verden om jeg hadde stilt opp på start i Norseman. Fyren er jo bare en vits som har lest om Norseman på pc'en fra kontoret sitt.

kulan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye kjøtt bør du spise (advarsel, Drevon igjen ...) Nerthus Nyheter / media 13 13-10-10 11:44
Drevon er på ferde igjen Supera Nyheter / media 40 03-10-10 15:42
Drevon i farta igjen ... Nerthus Nyheter / media 3 20-09-10 22:59
Christan Drevon viet60 Ketolysekuren 4 10-12-09 00:55
Christian Drevon slår til igjen... Iset Generell diskusjon 6 06-02-06 00:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no