Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye er nok fett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-09, 12:39   #1
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Hvor mye er nok fett

Jeg leser stadig om viktigheten med nok fett når man spiser lavkarbo, men HVOR MYE er nok fett? Skal det tilsvare det tapende karboinntaket eller skal det regnes på en annen måte?

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-09, 13:09   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye er nok fett

Glem kalorier.
Fett skal utgjøre 75% av alt næringsinntak i løpet av en dag. Du kan bruke f.eks programmet Mat på Data, eller diett.no til å regne ut hva du får i deg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 00:23   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye er nok fett

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Fett skal utgjøre 75% av alt næringsinntak i løpet av en dag.

Det avhenger helt på hvilken filosofi du følger, og du har ingen spesiell filosofi, ergo er det umulig å svare på
Om du spiser ketogent, som Ketolyse, Atkins Induksjon eller Skaldemann, så er det Carisma sier riktig. Spiser du f.eks etter Fedon el skal du ha en del mindre fett.
Med egenkomponert diett så må du bare lære deg prinsippene, og ellers kroppen din å kjenne, helt umulig å svare på så lenge man ikke vet hvordan du spiser ellers.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 11:46   #4
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye er nok fett

Nok fett er nok til at du får dekket ditt daglige kaloribehov etter at du har tatt bort karbohydratene. Når du spiser mindre karbohydrater forsvinner hovedkilden til energi og dette erstattes med fett som må bli den nye hovedenergikilden.

Nøyaktig hvor mye som trengs er individuelt. Jeg synes å huske fra noen fitness-sider at man trenger 1-2 gram protein per kg kroppsvekt alt etter hvor aktiv man er. Ut fra det kan du regne deg sånn ca hvor mye kalorier som trenger komme fra fett hvis du vet omtrent hva forbrenning du har.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 14:39   #5
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor mye er nok fett

Jeg for min del bruker "sunt fornuft" i min omgang med fett i kosten, og det har fungert helt greit.
Kroppen har en egen evne å regulere dette selv når du spiser kost der fett er hovedenergikilden.
Trenger jeg mere fett, da sier kroppen i fra at den en sulten.
Hva som er for mye fett vet jeg egentlig ikke i det hele tatt, men for meg har dette aldri vært noen problemstilling.
Jeg heller en "dæsj" olje over salaten, en fløteskvett i omeletten, passe mengde smør i stekepanna osv....
Vil poengtere at kaldpresset olje er det jeg i hovedsak prøver å få i meg, selv om jeg også bruker fløte og rømme mm.

Her om dagen hadde jeg det litt travelt på morran og mikset sammen en salat på ICA som frokost. Jeg droppet dressingen fordi den var skikkelig "høykarbo"...altså ikke noe fett i salaten, bare karbo og proteiner.
Maten var god den, men fattig på energi for meg som er i Ketose.
Kroppen sa veldig fort i fra at den var sulten.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 14:40   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye er nok fett

Jeg pleier å gnafse litt ost i tillegg jeg, om jeg ikke får noen annen fettkilde Ridderost er feit og fin.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 19:44   #7
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Hvor mye er nok fett

I noen grønnsak-barer så ligger det også Fetaost i olivenolje. jeg bruker å ause godt med den olja over salaten. har også fått lokalbutikken til å fylle ekstra olje fetaostskåla.

Mvh Grovsnus
ha en god salat.

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 30-06-09, 20:18   #8
len
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3
len er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye er nok fett

Heisann! jeg har begynnt med skaldeman sin teori, og spiser derfor mye fett og noe proteiner,har hele historien på bloggen min.
Men en ting er sikkert, fett trenger vi, bare se på babyene som får morsmelk, 52% av energien i morsmelka kommer fra fett!

http://detvardama.wordpress.com/

len er avlogget   Min kostholdsfilosofi: skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye fett? SouthBeachFølger Ketolysekuren 13 22-04-09 14:26
Hvor mye fett? Sense Ketolysekuren 28 26-11-08 20:40
Hvor mye fett? Jabba Ketolysekuren 29 25-11-08 14:52
Hvor mye fett er fett nok? Tinka Ketolysekuren 1 18-11-08 11:26
Hvor mye fett er for mye? Agurk Spørsmål og svar 4 23-10-08 09:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no