Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > PCOS og karbohydratkontroll

Kosthold

PCOS og karbohydratkontroll Lurer du på om du har rett kost? Et kontrollert karbohydratinntak ser ut til å ha gunstig påvirkning på denne hormonelle lidelsen.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-07-09, 21:44   #1
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei
Question

Kosthold

Jeg fikk vite for et par uker siden at jeg har PCO(stor sannsynlighet PCOS men venter fortsatt på hormon-resultatene).
Og har fått time hos enæringsekspert først i slutten september.

Men jeg har lyst å komme i gang fortest mulig!

Derfor lurer jeg på hva er deres erfaring og hva som har funket best for dere?

Hvor mye av karbohydrater, fett osv skal dere spise hver dag?

Tusen takk på forhånd!

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 22:51   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold

Jeg gikk på fedon-kost i 4 år pga pcos. Var egentlig veldig fornøyd med det og kroppen responderte positivt. Men vekta gikk ikke ned, så jeg gikk over til ketolyse, og har ikke angret ett sekund!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 23:42   #3
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Kosthold

Jeg går på South Beach-dietten. Fikk mensen tilbake etter en uke på dietten, så trenger vel ikke si mer?

På SB teller man ikke noe særlig karbohydrater, men fokuserer på de sunne karbohydratene. Spiser mye salater, omeletter til frokost. Spiser ikke polert ris, men hender jeg tar litt naturris. Spiser ikke poteter, sukker, fint mel, pasta. Kan ta litt fullkornsbrød eller fullkornspasta, men må begrense det.

Jeg anbefaler i alle fall å lese South Beach- boka, og ønsker deg lykke til. =)

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 16:02   #4
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Kosthold

Tusen takk for at dere har svart

Har lest om ketolyse dietten og den høres ganske ok ut. Men SB har jeg ikke hørt om *google i vei*

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 19:12   #5
Fishi2009
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Norges beste vestkant
Innlegg: 107
Fishi2009 er på en erverdig vei

Sv: Kosthold

Hei Maria87.

Velkommen til lavkarbo.no- dette er definitivt den beste sida jeg vet om!! Håper du også kan finne nyttige tips og oppskrifter her inne!

Jeg fikk påvist PCOS i desember 2007, har ikke tatt blodprøver enda, men skal til med utredningen nå i september. Vi har vært gravide to ganger, men mistet begge gangene, dessverre Jeg og mannen min har vært sammen i 10 år, og vil gjerne ha barn!

I september 2008 begynte jeg på ketolysekuren, noe som har passet meg helt perfekt! Man kan spise masse god mat, men trenger ikke å gå sulten, og PCO(S)'en har blitt mye bedre! Når man har PCO(S) skal man ikke ha for mye karbohydrater, da det medfører mer hormonell ubalanse i kroppen. Jeg har gått ned ca 15 kg, skal ned ca 10 kg til, men jeg merker allerede at det går "rett vei"...

Send meg gjerne en PM dersom du lurer på noe, jeg skal svare deg så godt jeg kan!

Lykke til!

Fishi2009 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 19:32   #6
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Kosthold

Dette er kanskje et dumt spørsmål men håper dere har tålmodighet med meg

Når dere kutter ned på karbohydratene -
Spiser dere resten av næringstoffene etter anbefalt kost eller konsentrerer dere kun om karbohydratene?

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 19:54   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

Når dere kutter ned på karbohydratene -
Spiser dere resten av næringstoffene etter anbefalt kost eller konsentrerer dere kun om karbohydratene?

Hva tenker du på med anbefalt kost? Utfra filosofien vi følger, eller statens anbefalinger?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 20:04   #8
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Kosthold

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hva tenker du på med anbefalt kost? Utfra filosofien vi følger, eller statens anbefalinger?

Ifølge statens anbefalinger

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 20:08   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

Ifølge statens anbefalinger

Statens anbefalinger kolliderer ganske kraftig med det de fleste av oss her inne lever etter Så nei, vi følger nok ikke anbefalingene.
Her kan du balndt annet se et eksempel på hva vi tror på: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Hvis du sammenligner det med hva staten tror på så ser du nok at det spirker endel ja.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 20:21   #10
maria87
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 15
maria87 er på en erverdig vei

Sv: Kosthold

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Statens anbefalinger kolliderer ganske kraftig med det de fleste av oss her inne lever etter Så nei, vi følger nok ikke anbefalingene.
Her kan du balndt annet se et eksempel på hva vi tror på: http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Hvis du sammenligner det med hva staten tror på så ser du nok at det spirker endel ja.

Tusen takk for linken!
Det var stor forskjell ja. Men når jeg har lest om noens kosthold som har lav karbo(under 60 g) så er det ganske så mye fett - vil ikke det slå ut negativt?

maria87 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eventuellt andre Svar med sitat
Gammel 27-07-09, 20:35   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kosthold

Opprinnelig lagt inn av maria87, her.

ganske så mye fett - vil ikke det slå ut negativt?

Her står det litt om det: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Passe kosthold? marli Ketolysekuren 3 19-05-09 23:36
ME og kosthold Huldr Fysisk og mental helse 9 04-04-07 15:04
ME og kosthold sommerfugl Generell ernæringsdebatt 11 14-11-05 19:14
Sone-kosthold Marianne Sone-kosthold 0 29-12-04 14:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no