Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Atkins - selvpåført diabetes?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-06-07, 12:08   #26
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

*Lipoprotein og fosfolipider - har dette noe med lipolyse å gjøre? Lipolyse er etter hva jeg vet den tilstanden man er i når man bruker ketoner fra kroppsfett som brennstoff.
*C-peptid - ?
*Beta-cellene i pancreas - forstår at pancreas er bukspyttkjertelen, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hverken forskjellen på eller funksjonen på alfa- og betaceller.
*Subcutane - ?
*Acetyl CoA - ?
*Gluconeogenesis (metabolisk rute i leveren) - Hadde vært fint med en utdyping!
*ATP - ?

*Fosfolipider er et gruppe lipider (fett) som inneholder fosfat. Er blant annet en viktig del av cellemembraner.

*Lipoprotein er en bærer for kolesterol i blodet (siden kolesterol ikke er vannløselig).

*C-peptid dannes samtidig med insulin i like store mengder, men holder seg lenger i blodet enn insulin. Det er brukt som et mål på egen insulinproduksjon.

*Beta-celler er en type celler i bukspyttkjertelen som produserer og skiller ut insulin.

*Alfa-celler finnes også i bukspyttkjertelen. Disse danner hormonet glukagon som er en slags motpart til insulin.

*Acetyl CoA er et molekyl som er nødvendig for energiproduksjonen (sitronsyresyklus), og kan dannes fra fett. Når det er overflødig Acetyl CoA brukes det til å danne ketoner.

*ATP er den viktigste energikilden for de fleste cellefunksjoner.

*Glukogenese er prosessen som danner sukker i kroppen ut ifra blant annet aminosyrer, pyruvat og en masse rare stoffer.

*Subkutan betyr rett og slett man må sette insulinsprøyta under huden.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 12:11   #27
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Er enig i at diskusjonen ikke har noe å gjøre på et slikt forum. I alle fall ikke på disse premissene. Det går fint at å diskutere effekten av lavkarbo på insulinproduksjon og kolesterol uten å kommunisere på latin.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 12:49   #28
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Takk skal du ha, dette setter det i et litt mer forståelig lys.

Selv om jeg er enig det Nille og The Monk sier angående diskusjonen, så kan jeg ikke unngå å finne det spennende også.

Men understreker unødvendigheten med flåsete språkbruk som går på person!!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 17:32   #29
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Takk skal du ha, dette setter det i et litt mer forståelig lys.

Selv om jeg er enig det Nille og The Monk sier angående diskusjonen, så kan jeg ikke unngå å finne det spennende også.

Men understreker unødvendigheten med flåsete språkbruk som går på person!!!

Vil nå bare poengtere, at jeg ikke vet HVA c-peptid er (ser Monk forteller..), men latt meg fortelle/lest, at det er den beste testen på insulinresistens....

Ellers må jeg jo si at til tross for sykepleiefaglig bakgrunn, flyr det meste av terminologien over hodet på undertegnede også...

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 22:46   #30
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.


*ATP er den viktigste energikilden for de fleste cellefunksjoner.


Trodde ATP var formelen for energiomsetningen i cellene, omtrent som fotosyntesen er for vegetasjon. Men man lærer så lenge man lever. Flott at diskusjonen holder ett høyt nivå.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 08-06-07, 23:11   #31
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Så ikke disse spørsmålene i går:

Opprinnelig lagt inn av Foggelen, her.

Det jeg lurte på, og det som EGENTLIG skulle være grunnlag for diskusjon, er følgende:

1. Hva er mengden c-peptider hos personer som går på atkins-dietten?
2. Hvilke mengder lipoproteiner har personer som går på atkinsdietten a. før dietten, b. under dietten kort sikt, c. under dietten lang sikt
3. Hva regnes som lang sikt?


Torkil har sikkert en del kunnskap om verdiene her, siden han som lege på Ketolysekuren (omtrent identisk med Atkins Induksjon). Vi er ikke så sære her inne at vi utleverer våre testresultater over nettet til stadighet. Det anbefales at man tar prøver før - under og etter induksjon bl.a. for å vise bl.a. gjenstridige leger at det prøveresultatene faktisk bedres. For mange dramtatisk bedre.

Skal se om jeg finner prøveresultatene mine ... Pleier ikke å ta vare på dem så lenge de er perfekte.

Men jeg kan svare på nr 3:

Lang sikt regnes som resten av livet. Som i "Atkins for Life". Det er som nevnt en 14 dagers induksjonsperiode hvor man kommer i ketose. Den følges av vedvarende, hvor man legger til karber igjen, 5 i uken. Dette gjør man til man er ca. 5 kilo fra målvekt. Så kommer pre.vedlikhold, hvor man legger til 10 karber pr uke, helt til man når målvekt. I løpet av denne perioden har man funnet ut hvor mange karber man kan spise uten å legge å seg. Kroppen stabliliserer - man blir skjelden eller aldri undervektig på lavkarbo. Det hender ofte kroppen ikke er enig med hva som er målvekt/ideal vekt. Kroppens egen idelavekt ligger som regel et par kilo over personens eget ønske. Siste fase av Atkins er vedlikehold, - livsvarig vedlikehold. Gjennom alle fasene fra induksjon til vedlikehold har man altså lært hva man kan spise og hvor mye. Dette kan variere så mye fra person til person alt etter karbohydrat toleranse. Alt fra 40-50 til 150 er vanlig. De fleste som har fulgt Atkins etter boka vet mer om sin egen kropps toleranse enn de fleste på såkalt "normalt" kosthold. Selv har jeg som sagt vedlikeholdt i ganske mange år.

Kommer tilbake med prøve resultater om jeg finner dem !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 12:03   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Jeg er på vedvarende, og ligger på ca 30 karber daglig, varierer noe, prøver å legge til littegrann hver uke, men det ser ut til at så lenge jeg fortsatt har noe å ta av, så trives kroppen og sinnet best på ca 30.
Til opplysning er prøvene mine også helt fine, men jeg har dessverre ikke tatt vare på dem.
Så om ikke annet, så kan jeg si at Atkins har reddet livskvaliteten min, holdt kroppen min fri fra diabetes (har påvist insulinresistens, hvor tegnene på det nå er forsvunnet), og tatt bort sikkert en tredjedel av det overflødige meg.
Jeg (og legen min) vet i det minste at det hjelper, uansett hva noen andre har å si om saken.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 14:58   #33
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Her er min blodprøve som jeg fant i Min Journal fra august 2004. Må si at denne prøven er tatt etter 4 dager med sprekk. Må si at jeg sprakk mye i denne tiden. Men hadde som regel ett sunt kosthold.


Blodprøve

Dette var den eneste måten jeg kunne gjøre dette på med en viss oversikt. Prøvde med Excel og FrontPage men det gikk ikke så bra. Men jeg håper dere skjønner det. Det er ihvertfall ikke noe galt med mine blodverdier, snarere tvert imot!

Hver "rubrikk" er lagt opp som følgende:

a: Blodprøve
b: Verdier
c: Min prøve, 08.07.2004


1:
a: HbA1C (blodsukker)
b: 5,7-6,0
c: 5,3


2:
Kreatinin (blodtrykk)
70-125
91


3:
Lipoprotein-l
<500
<60


4:
B-Hb
12,5-16,5
14,9



5:
HDL-kolesterol
0,8-2,0
1,6



6:
Kolesterol
3,1-6,2
4,9



7:
FT4 (Fritt T4)
9,0-22,0
14


8:
S-TSH
0,2-4,0
1,71



9:
Urinsyre
200-480
355


10:
CRP (plasmaprotein)
ikke oppgitt
<8



11:
P-Homocystein (aminosyre)
5,0-15,0
9,6


12:
FT3(LDL-kolesterol)
2,3-5,7
3,6



Verdier ikke fått:
C-Peptid (diabetes)
Triglyserider (kroppsfett)
Lp(a) (klebrig protein)
SHBG (hormonforstyrrelser)



Tror en av disse verdiene som jeg ikke har fått, er det samme som en av prøvene over, men jeg vet ikke hvilken. Får spørre neste gang hvorfor jeg ikke fikk alle prøvene.

Disse prøvene er tatt etter 4 dager på rad med sprekk!

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 15:15   #34
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Har lurt på det selv, hvor sundt det egentlig er med sånne ekstreme dietter. Har vert skeptisk selv. Prøver lavkarbo i forhåpninger om at det hjelper mot candida-allergien min. Kan ikke si jeg er så mye bedre enn da jeg begynte (har vel vert noen månder..) men reagere mer på kabohydrater nå DET gjør jeg, og det er jo litt skremmende. Jeg vil bli bedre og har lyst til å kunne tilføre kostholdet mitt mer ting etterhvert- ikke mindre!
Så blir jeg bedre eller blir jeg verre av å ikke spise disse tingene jeg nå reagerer på.. vanskelig å vite! Kan ikke si jeg får så mye konstruktiv hjelp utenom dette forumet her. Og selv om folk her inne er kjempe hyggelige og kan dele sine egne erfaringer og sånt, så er man på en måte ikke ernærings spesialister.. og jeg veit igrunn ikke helt hvilken vei jeg skal gå når sant skal sies.

denne posten fikk meg til å spise kyllig med en god porson brun ris. nå rykker det i alt av nerver og jeg har en stor, vond klump i magen... det skal ikke være lett nei.. jeg vingler!

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 09-06-07, 23:22   #35
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Lotusia: Du velger selv hvilken vei du vil gå i forhold til kosthold og råd. Men du har vel fått positive tilbakemeldinger fra din kropp på måten du lever nå? Da er det vel noe du gjør riktig da, ikke sant?

Og at du reagerer mer negativt på karbohydrater nå enn før tyder på at du er mer følsom for karbohydrater, de som ikke er bra for kroppen din. Dette tror jeg gjelder for mange, jeg kan ihvertfall skrive under på at jeg er også blitt mer følsom overfor karbo etter at jeg la om til lavkarbo. Fordi man kjenner og føler seg så bra på lavkarbo. Og det bør vel være bevis nok på at det er bra for kroppen.

Ang. det med ernærings-spesialister så er vel det grunnen (feil råd og hva som er sunn mat, mer karbo og lite fett) til at du har candida nå og må legge om kostholdet?

sitat: "nå rykker det i alt av nerver og jeg har en stor, vond klump i magen... det skal ikke være lett nei.. jeg vingler!"
det skulle vel være nok til å legge om kostholdet ditt til noe sunnere?

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 08:22   #36
Lotusia
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Alder: 40
Innlegg: 128
Lotusia har en fantastisk aura rundt segLotusia har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Lotusia: Du velger selv hvilken vei du vil gå i forhold til kosthold og råd. Men du har vel fått positive tilbakemeldinger fra din kropp på måten du lever nå? Da er det vel noe du gjør riktig da, ikke sant?

Og at du reagerer mer negativt på karbohydrater nå enn før tyder på at du er mer følsom for karbohydrater, de som ikke er bra for kroppen din. Dette tror jeg gjelder for mange, jeg kan ihvertfall skrive under på at jeg er også blitt mer følsom overfor karbo etter at jeg la om til lavkarbo. Fordi man kjenner og føler seg så bra på lavkarbo. Og det bør vel være bevis nok på at det er bra for kroppen.

Ang. det med ernærings-spesialister så er vel det grunnen (feil råd og hva som er sunn mat, mer karbo og lite fett) til at du har candida nå og må legge om kostholdet?

sitat: "nå rykker det i alt av nerver og jeg har en stor, vond klump i magen... det skal ikke være lett nei.. jeg vingler!"
det skulle vel være nok til å legge om kostholdet ditt til noe sunnere?

Fortell meg Hva er et riktig kosthold for meg? Om noen bare kunne gitt meg svar på det hadd jeg ikke hatt noe problemer. Lagt om kostholdet har jeg gjort tusen ganger over det siste året. Jeg spiser akkurat det jeg tror er alle best for meg. Spis sundt, blir nok litt vel generelt å si..

Når jeg sier jeg lurer på om det er negativt at kroppen reagerer mer på karbo, er det fordi jeg ikke veit hva som skjer med kroppen, insulin og alt det der, og det tror jeg ikke så mange på forumet her er klar over heller. Det var det som fikk meg til å freake litt ut over den artikkelen! Jeg kan ikke sitte å motsi noe som jeg ikke har kunnsap om- og helt ærlig-har dere andre på forumet det tror dere?

Sant nok at man føler seg bedre på lavkarbo, men hva er baksidene? Jeg føler meg også bedre på medisiner, før de store magesmerter og leverskadene begynner... man får ikke noe særlig for-varsel! hvordan veit man hva som egentlig er bra for kroppen?

Påenget mitt er at dette er en ekstrem diett iforhold til hva som er normalt. Det er på en måte matpiramiden snudd på hodet- det går imot alt som man en gang lærte skulle være sundt... jeg føler at det ligger noe muffins i det.

Lotusia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Candidadietten, råvarer og kostillskudd Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 10:28   #37
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Det skal ikke være nødvendig å være rakettforsker for å skjønne at det ikke er mulig å påføre seg selv diabetes ved å spise for lite karbohydrater. Man får ikke "mangel på insulin" ved å følge atkins. Som Nille sa vil insulinet normaliseres når man ikke spiser karbohydrater.

Kwasniewski har "kurert" utallige pasienter med diabetes type 1 på sitt kosthold med masse fett og minimalt med karbohydrater. De som hadde en viss egenproduksjon av insulin kunne slutte helt å ta sprøyter, og acidose har ikke vist seg å være et problem.

Problemene med lavkarbo som foreslås i begynnelsen av tråden eksisterer ikke i praksis. Jeg ser ikke helt grunnen til de store bekymringene.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 12:38   #38
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av Lotusia, her.

Fortell meg Hva er et riktig kosthold for meg? Om noen bare kunne gitt meg svar på det hadd jeg ikke hatt noe problemer. Lagt om kostholdet har jeg gjort tusen ganger over det siste året. Jeg spiser akkurat det jeg tror er alle best for meg. Spis sundt, blir nok litt vel generelt å si..

Når jeg sier jeg lurer på om det er negativt at kroppen reagerer mer på karbo, er det fordi jeg ikke veit hva som skjer med kroppen, insulin og alt det der, og det tror jeg ikke så mange på forumet her er klar over heller. Det var det som fikk meg til å freake litt ut over den artikkelen! Jeg kan ikke sitte å motsi noe som jeg ikke har kunnsap om- og helt ærlig-har dere andre på forumet det tror dere?

Sant nok at man føler seg bedre på lavkarbo, men hva er baksidene? Jeg føler meg også bedre på medisiner, før de store magesmerter og leverskadene begynner... man får ikke noe særlig for-varsel! hvordan veit man hva som egentlig er bra for kroppen?

Påenget mitt er at dette er en ekstrem diett iforhold til hva som er normalt. Det er på en måte matpiramiden snudd på hodet- det går imot alt som man en gang lærte skulle være sundt... jeg føler at det ligger noe muffins i det.


Hva som er riktig kosthold for deg finnes det ikke noe fasit svar på. Det er det bare du selv som kan finne ut. Det krevet kunnskap om egen kropp/toleransegrenser, enorm tålmodighet og en god del kunnskap om matvarer og hva de gjør med kroppe DIN. ALLE reagerer forskjellig. Ingen av oss er like.

Forstår ikke helt hvilken artikkel du sikter til. Kan du legge link til den ?

Føler ikke akkurat noen trang til å måtte forsvare kostholdet jeg har hatt i over 20 år - og som har gitt meg og mange andre store helsegvinster/gjort oss friske. Det er dessuten flere leger (bl.a. Torkil Andersen) og ernæringsfysiologer her inne. Til og med en professor i ernæring, selv om han er her heller skjelden. Dessuten er faktisk praksis og erfaring mer verdifullt enn teoretisk kunnskap fra en bok (som i beste fall er ensidig). Det farligeste av alt er å stenge for ny kunnskap og erfaring. Det er opp til hver enkelt om en tør å bevege seg ut på ukjent mark eller om en skal holde seg til det trygge og etablerte.

Vil spesielt trekke ut følgende utsagn: før de store magesmerter og leverskadene begynner... man får ikke noe særlig for-varsel! hvordan veit man hva som egentlig er bra for kroppen?

Nå forstår jeg at du mener medisinene her, men du ovefører det til lavkarbo kosthold fordi du føler deg utrygg på om det i det hele tatt er så lurt... har jeg forstått deg riktig ?

Du trenger kunnskap om lavkarbo kosthold. Utfra ovennevnte uttalelse forstår jeg det slik at du muligens har lest en bok, - garantert noen avisa artikler og 100% sikkert noen overskrifter. Om du (som opprinnelig trådstarter Foggelen) hadde tillegnet deg kunnskaper om lavkarbo, ville du ha lest og lært at det eneste man i praksis ikke spiser er sukker, raffinert hvitt mel, pasta, ris og poteter (stivelseholdige produkter). Det er INGEN - noe sted, som noensinne har kunnet påvise at disse matvarene inneholder vitaminer, mineraler eller stoffer kroppenen våre MÅ ha eller trenger for å overleve og som vi ikke kan få gjennom andre næringskilder. Snareretvert i mot. Det blir gang på gang påvist at folk rett og slett blir syke av det anbefalte "normale" trygge kostholdet. Hvorfor er det så mye allergier ? Hva er galt/feil å unngå å spise det en blir sjuk/dårlig/uvell av ??

Vi som har lavkarbo som livsstil spiser masse fisk, kjøtt/vilt, fugl, med tilhørene store mengder grønnsaker i alle farger of fasonger, i tillegg til urter, grove kornsorter, nøtter og bær. Enkelte av oss tåler også frukt av og til. Hvis man følger læren og spiser slik, er det et sunt og variert kosthold uten for mye tilsetningstoffer og uten transfett. Det ER forskjell på fett-typer. Det er heller ingen av over 60000 pasienter som har fått påvist leverskader av Atkins kosthold. Selv etter 20 år er mine leverprøver perfekte. ALLE mine prøver er perfekte.

Å kalle dette kostholdet for ekstremt er i beste fall feil, misvisende og ignorant.

Ja, det finnes visse ektremvarianter, men det er noe folk selv finner frem til og ikke et korrekt lavkarbo kosthold. Vi advarer så godt vi kan mot dette, -men kan altså ikke styre hva folk selv velger å gjøre med kroppen sin. Vi gir også beskjed om de anbefaler eksremvarianter til andre via foruemt. Hva folk velger å følge av råd er ikke vårt problem eller vårfei. De er advart. Masse blir også fjernet fra sidene her.

Lavkarbo kosthold riktig utført er IKKE ekstremt.

Folk henger seg spesielt opp Atkins. Og da er det induksjonfasen på 14 dager som blir presentert som en "kur" og "hele Atkins - hva det dreier seg om". Induksjonens 14 dager er fase en i en kostholdsendring på fire faser (tidligere forklart i tråden her + under Lavkarbo resursser - LES). Det er med andre ord 14 dager av et helt liv som blir uthevet. Fettinntaket det skrives om er sterkt overdrevet - skrevet av folk som ikke har satt seg inn i kostholdet.

Toleransegrensen for karbohydrater senker seg ikke av dette kostholdet om man spiser riktig lavkarbo, MEN toleransegrensen (for karber) for de fleste lavkarbo kosthold passer for ER lav fra før. (Dette er påvist i flere viteskaplige studier). Det er som regel derfor folk har blitt sjuke og/eller lagt på seg. Lav toleransegrense for karber er årsaken - ikke resultatet. OG sammensetning av matvarer og hva man spiser har også mye å si. Man tåler mer av en type karber enn en annen. Som regel vil toleransegrensen for tomme karber (de vi ikke spiser) satt ned noe. Man har tross alt vennet seg av med dem. Det er som å slutte å røyke. Du kunne før røyke en 20 pakning uten provlem, etter røykeslutt blir en svimmel av kanskje bare et trekk. Det er kroppen som gir beskjed, og det er ikke skadelig. Men toleransegrensen fo matvarer vi tåler (bl.a. grønnsaker) blir satt OPP. Totalt ingen endring. Normalt vil folk prøve å unngå det som gjorde dem sjuke/tjukke fra starten av. Dette er ting man lærer og får erfaring med etter en stund på et slikt kosthold. Noen tåler mer av noe og mindre av andre ting. Det er veldig individuelt.

Vi er alle forskjellige, og tåler forskjellige ting. Om du sitter å venter på magesmerter og ødelagt lever på grunn av kostholdet burde du heller gå over til en lavkalori candida diett. Du skal uansett hva du velger ikke behøve å være engstlig for at du påfører kroppen din skade.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 12:40   #39
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Som Nille sa vil insulinet normaliseres når man ikke spiser karbohydratene.


For ordens skyld så sa jeg ikke akkurat det da. Jeg sa når man spiser lite
karbohydrater. Anbefaler aldri noen å totalt kutte ut karbohydrater. Vi trenger noen av dem !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 13:27   #40
BiB
Seniormedlem
 
BiB sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 57
Innlegg: 4.939
BiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastiskBiB er bare helt fantastisk

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av Lotusia, her.

.......

Påenget mitt er at dette er en ekstrem diett iforhold til hva som er normalt. Det er på en måte matpiramiden snudd på hodet- det går imot alt som man en gang lærte skulle være sundt... jeg føler at det ligger noe muffins i det.

Hei

Jeg har ikke medisinskfaglig bakgrunn, og er heller ikke spes dyktig på evolusjonslære. Men, hva som er normalt er vel ikke helt opplagt? Når ble det normalt å spise grønnsaker, poteter og produkter av korn i Norge?(Om vi holder oss til næringspyramiden du refrerer til). Og, bare for å ha sagt det: Jeg spiser fortsatt grønnsaker, hver dag, men så lenge jeg vil ned i vekt kan jeg ikke spise ubegrenset av det. Og brød blir som regel syk av, oppblåst og dårlig i magen. Jeg får i meg det jeg trenger av næringsstoffer like vel.

Om du ser menneskenes historie i perspektiv er det en forsvinnende kort del av tiden poteter, korn, frukt og grønnsaker har vært inkludert i kosten. Vi var jegere og sankere lenge før vi ble shoppere av foredlede og ferdige produkter. Jeg kjenner meg veldig trygg på at det er mye mer naturlig, normalt og sunt å spise rent kjøtt, fisk, egg og grønnsaker som vokser over bakken samt bær enn mat tilsatt sukker, salt, usunne typer fett og masse holdbarhetsmidler som ikek nødvendigvis er bra for helsa. Rene produkter er det samme som forfedrene mine sanket og spiste.

Mvh meg (som har det så utrolig bra og ikke synes kostholdsvalget mitt er ekstremt i det hele tatt. Det som for meg er ekstremt er om jeg skal gå tilbake til det som førte meg inni sykelig overvekt med høy risiko for mange tilleggsplager.....)

__________________
Livet er her og nå - min journal
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wgCFCKk/]



Sist redigert av BiB : 10-06-07 kl 13:33.
BiB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-06-07, 15:56   #41
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.


For ordens skyld så sa jeg ikke akkurat det da. Jeg sa når man spiser lite
karbohydrater.

Jaja, det var vel en selvfølge.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 19:01   #42
Torilmor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3
Torilmor er på en erverdig vei

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nille, jeg skal lese hele innlegget ditt nå, men jeg ville bare si at grunnen til at jeg skrev den overskriften var for å sette det litt på spissen, for å tiltrekke oppmerksomhet. Har jo lært ett og annet av VG. :knegg:
Men nå skal jeg lese innlegget ditt.

MEGADUMT å "Tiltrekke seg oppmerksomhet" på DEN måten, da! Tenk så skadelige effekter slikt kan avstedkomme. Søk svar der sannhet finnes du, jenta mi og hold deg for god til slikt VG-fremgangsmåtesprøyt!

Torilmor

Torilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 19:23   #43
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

En bekjent av meg er patolog og går på lavkarbo i grenseland til ketose. Jeg spurte ham senest for 1 måned siden om han har betenkeligheter med selv å ete så mye fett hele tiden. Det hadde han ikke, for han hadde hittil IKKE sett noe i skrotten til noen som skulle tilsi at han IKKE skulle spise fett. Tvert imot!

Denne karen har vært patolog i over 40 år og har nok sett mye av kostholdendringene i åra som har gått. Stoler på ham jeg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 21:07   #44
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Jeg anbefaler også deg Foggelen om å ta en titt på Kostdoktorn.se Det er en blogg som skrives av en svensk lege som har samlet mye verdifull informasjon om lavkarbo/høyfettkost og diabetes. Kanskje du får svar på mer av det du lurer på der, og finner ut at du ikke trenger å hakke hodet av oss som hoder på med dette.

Spesiellt her finner du mye bra om vitenskaplig belegg for denne typen kost: http://www.kostdoktorn.se/vetenskap

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 21:10   #45
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Atkins er dødelig for diabetes-pasienter

Opprinnelig lagt inn av Torilmor, her.

MEGADUMT å "Tiltrekke seg oppmerksomhet" på DEN måten, da! Tenk så skadelige effekter slikt kan avstedkomme. Søk svar der sannhet finnes du, jenta mi og hold deg for god til slikt VG-fremgangsmåtesprøyt!

Torilmor

2 år og 5 dager siden hun skrev det. Er du langsint?

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 12-06-09, 21:12   #46
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: Atkins - selvpåført diabetes?

Hmm jeg så også nå at dette var en gammel tråd, det forklarer en del...

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13
Ny Atkins bok! Atkins Diabetes Revolusjonen! HP Atkins kosthold 0 29-07-04 20:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no