Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Nannahs langstekte ribbe

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-11, 11:41   #76
Annabet
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1
Annabet er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Hei Nannah ! Var på Folkemuséets julemarked forrige helg og var så heldig å være i ett av de små husene på Enerhaugen-området, da de tok en ribbe ut av ovnen. Smaksprøven var helt fantastisk ! Ribben var stekt i en liten jernovn over mange, mange timer og var den saftigste og beste jeg noen gang har smakt. Om det var jernovnen eller langstekingen (eller at vi var skikkelig sultne og kalde !), vet jeg ikke...Pussig nok var svoren helt sprø, men ikke særlig hverken brun eller boblete.
Er veldig glad i langsteking. Synes din oppskrift ser spennnende, men ukomplisert ut. Har bare et spørsmål: Legger du ribben slik at den blir opphøyd på midten (fatt eller folieball under) ?

Annabet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min mors balanserte Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 11:43   #77
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Annabet, her.

Har bare et spørsmål: Legger du ribben slik at den blir opphøyd på midten (fatt eller folieball under) ?

Det behøver du ikke å tenke på, annet enn å sørge for at ribba er jevnest mulig særlig i siste etappe sånn at svoren blir jevnt stekt. Har ribba mi vært litt skakk, har jeg bare putta litt alufolie under for at den skal bli mest mulig jevn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 19:20   #78
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Hei!

jeg lurer på ang steking av denne ribbe-oppskriften. Skal svoren ned den første steketiden(4timer)? eller skal svoren være opp under hele stekingen? og ikke ha noe vann i skjønner jeg... ei heller ribberist/tallerken under? kan bare legges rett i langpanna med svoren opp og stekes etter oppskrift? ...

har ikke stekt ribbe før og har kjøpt inn for første gang idag! ...min er på 1,3 kg og det gjelder de samme tidene på stekingen?

takker for svar

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 19:37   #79
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Jeg forsøker en variant av langtidsstekt ribbe nå. Jeg er vel mer eller mindre en nerd når det gjelder tiberedning av kjøtt, alt fra den møreste indrefilet til den seigeste skank.

Planen er å langsomt la en marmorert, jevnt flat (viktig, som mange påpeker!) tynnribbe få godgjøre, seg så fettet smelter ned i kjøttet, som Nannah beskriver. Jeg skjønner veldig godt hva hun mener om å hardkoke ribba stiv og tørr, vann har en vanvittig varmekapasitet, og å helle på en liter væske når man har mer enn 200 grader i ovnen, garanterer at kjøttet blir ekspresskokt. Attpåtil blir steketiden for kort, så bindevevet blir aldri brutt ned.

Jeg gjør det imidlertid litt annerledes.

Jeg er fan av langtiddsteking på lav varme, og har aldri likt de tradisjonelle oppskriftene. Men, vannet i dampingsprosessen har faktisk en funksjon. Når luftfuktigheten rundt svoren er på 100%, så fører det til minimalt tap av vann i svoren (så svoren får svellet skikkelig), og samtidig gjør varmen at fettet smelter ut litt.

Grunnlaget for sprø svor er at bindevevet er brutt ned til en slags gelatinaktig konsistens, at en del av fettet er rent ut, og at det er vann nok til at det magiske skjer når temperaturen settes opp:

Vannet i cellene i svoren fordamper med en voldsom fart og ekspanderer. Nesten som luftboblene i gjærdeig, men med mye, mye mer volum. Dette er også det som skjer under fritering

Ideelt så skal man ha en ganske viskelæraktig, bløt svor til ribben er ferdig inni, og så kjøre full guffe med varmluft/grill så svoren popper, før overflaten størkner og blir vanskelig å trenge gjennom. Det er såklart en mellomting her, man kan fort svi av overflaten før det skjer noe med laget under.

Om svoren tørrstekes, noe som spesielt kan skje om fettlaget er for tynt, vil man derimot få et mer "glasuraktig", stivnet preg på svoren.

Nok teori :P

Min plan er å gjøre som Nannah, men med litt lavere temperatur, lengre tid, uten varmluft (for å hindre uttørking), og med svoren opp-ned i en ildfast form som passer til ribben. Tanken bak dette med opp-ned, er å stoppe svoren fra å tørke ut, samtidig som fettet får smeltet ut. Dropper vann fordi det er for lett å hardkoke kjøttet.

Bein-siden vil sikkert bli passelig brunet til tiden er inne til å snu ribben.

Deretter så vil jeg prøve kanskje... 220-230 grader? - med grill/varmluft, og passe ovnen nøye, for å få sprø svor. Her har jeg ikke akkurat noen fasit, siden alle ovner er ulike. Det skal ikke boble for fort, eller for sakte.

Det blir spennende å se resultatet!

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 19:43   #80
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Til Alynna: jeg fikk noen tips der.
jeg har bare varmluft som virker på min ovn så jeg må bruke den. kan jo evnt senke temp noe og øke tiden litt. men oppskriften er jo uansett på varmluft så greit å følge den første gangen.

Når tenker du snu ribba til svorsiden opp da?

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 20:01   #81
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Jeg tror egentlig ribben kan stå veldig lenge når jeg steker den på lav temperatur, tenker meg 4 timer minst.... har den på 110 grader akkurat nå, men jeg skal dytte borti med en gaffel og se om beinet begynner å løsne lett, det virker som en bra indikator for meg

Jeg skal snu den med en gang jeg tror kjøttet er mørt, og så øke til 220 grader, kanskje litt mer om det ikke skjer noe etter 15-20 minutter. Det kan hende jeg får for bløt svor også, som sagt :P Jeg lover å gi tilbakemelding!

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 20:07   #82
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Glemte å nevne at jeg startet på 200 grader, men slo ned temperaturen rett etter at ribben var satt inn, bare for å få litt stekeskorpe på beinsiden :P

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 20:48   #83
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Takker for gode råd Alynna
følger med her... skal steke min i morgen ..blir spennende. Du får gi tilbakemld på hvordan det går underveis.. )

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wE5swIX/]

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 21:18   #84
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Jeg tror egentlig ribben kan stå veldig lenge når jeg steker den på lav temperatur, tenker meg 4 timer minst.... har den på 110 grader akkurat nå, men jeg skal dytte borti med en gaffel og se om beinet begynner å løsne lett, det virker som en bra indikator for meg

Jeg skal snu den med en gang jeg tror kjøttet er mørt, og så øke til 220 grader, kanskje litt mer om det ikke skjer noe etter 15-20 minutter. Det kan hende jeg får for bløt svor også, som sagt :P Jeg lover å gi tilbakemelding!

Du kan risikere at svoren blir sittende fast i bunnen av ribbeforma, det skjedde meg en gang

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 21:29   #85
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Ahh, det kan jeg forstå, det blir jo litt "klistrete" når svoren blir sånn geleaktig. Takk for tipset, skal passe på Skal dytte litt rundt på ribben og løfte opp, og kanskje ha i 1-2 ss vann.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:29   #86
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Denne passer definitivt ikke med hoi sin marinade!
Ble ganske svart på utsida...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:32   #87
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Er det ikke en del sukker i hoisin?

Marinader med sukker blir ofte brent, om man steker/griller på høy varme.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:36   #88
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Jeg tror jeg følger Hellstrøms oppskrift, men uten hvitløk, på juleaften
Må kjøre litt safe, skal ha gjester. Får heller eksprimentere litt etter jul

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:45   #89
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Er det ikke en del sukker i hoisin?

Marinader med sukker blir ofte brent, om man steker/griller på høy varme.

Ikke i min, jeg lager lavkarboversjon med søtning.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:50   #90
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Min plan er å gjøre som Nannah, men med litt lavere temperatur, lengre tid, uten varmluft (for å hindre uttørking), og med svoren opp-ned i en ildfast form som passer til ribben. Tanken bak dette med opp-ned, er å stoppe svoren fra å tørke ut, samtidig som fettet får smeltet ut. Dropper vann fordi det er for lett å hardkoke kjøttet.

Eg har laga langsteikt ribbe etter denne oppskrifta mange, mange, mange gongar. Eg har ved uhell hatt ribba inne fleire timar lenger enn ho skulle også, fordi vi ikkje var heime og vart oppholdt, men temperaturen var litt lågare da "for sikkerhets skyld". Og det lønte seg, ribba vart likevel bra. Eg har ikkje varmluftsovn forøvrig, så den delen er aldri utprøvd. Poenget er, svoren vert fantastisk, tørkar aldri ut og held seg deilig sprø (ikkje hard, ikkje seig, men sprø) også i kjøleskap til dagen etter. Og den etter der igjen, om vi mot formodning har klart å la vere å snaske

Vanleg steiking bleiknar i samanlikning med dette.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 23:56   #91
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

også i kjøleskap til dagen etter. Og den etter der igjen

svoren på ribba vår (sambo sin) er alltid sånn, mamma sin også. Visste faktisk ikke at den vanligvis ikke holdt seg?
Forstår forøvrig ikke dette styret med å få sprø svor, har til dags dato ikke klart å IKKE få det selv da jeg prøvde.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 00:03   #92
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

svoren på ribba vår (sambo sin) er alltid sånn, mamma sin også. Visste faktisk ikke at den vanligvis ikke holdt seg?
Forstår forøvrig ikke dette styret med å få sprø svor, har til dags dato ikke klart å IKKE få det selv da jeg prøvde.

Husmorstolthet

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 01:06   #93
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ikke i min, jeg lager lavkarboversjon med søtning.

Lager du en slags søt soyasaus, da? Hoisin er vel laget på søtpoteter tror jeg.
Ser for meg en slags saus med eddik, sukrin/tagatose, chilli, eddik, kanskje, evt noe ingefær? løk?

Ikke det at jeg har tenkt å svi ribben min, men jeg elsker hoisin, særlig på and

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 01:42   #94
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Da var ribben ute av ovnen. Jeg skal faktisk ikke spise den nå, men jeg tok en prøvebit, og den formerlig smelter i munnen. Nydelig! Svinekjøtt kan vel ikke bli bedre... Den ble stekt i 6 timer på 110 grader, og den er så mør og saftig, at jeg nesten skulle ønske jeg kunne invitere oldeforeldre uten tenner, på besøk :P

Når det gjelder svoren, så poppet den og ble knasende sprø, men det var mest oppå - vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det, men svoren har vært tykkere/høyere før. Jeg tror den kan ha blitt litt for bløt i underlaget. Altså må man la den stå og "tørke" litt. Den beste svoren jeg har fått, har jeg fått når jeg har gjort som Hellstrøm (faktisk før han publiserte sin måte å gjøre det på) med 1 time opp-ned, og 1 time rette veien, på ca 180 grader, og så kjøre opp temperaturen. Jeg pleier å jevne ut overflaten med litt alufolie/bestikk, som er nevnt i tråden tidligere Det beste er når det er bittelitt gap mellom alle rutene, og ingen "søkk".

Jeg skal se om f.eks flere timer på lavere temp, men først opp-ned, og så rette veien, like lenge, gjør noen forskjell. Å bare steke den med svoren opp, har gitt litt for tørr svor tidligere, selv om selve ribben ble bra. Kanskje jeg har en vrien ovn? Jeg må påpeke at jeg er en sånn som leter etter den ultimate metoden, og at jeg tror at egentlig ingen som lager ribbe som Nannah eller Hellstrøm, vil gå sultne fra bordet ...

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:14   #95
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av Alynna, her.

Lager du en slags søt soyasaus, da? Hoisin er vel laget på søtpoteter tror jeg.
Ser for meg en slags saus med eddik, sukrin/tagatose, chilli, eddik, kanskje, evt noe ingefær? løk?

Ikke det at jeg har tenkt å svi ribben min, men jeg elsker hoisin, særlig på and

Jeg lager denne: http://www.aperitif.no/content/view/full/63723

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 16:40   #96
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Laget en ny i dag

Saftig og god, super sprø svor men den blir så hard/tørr på undersiden (det som ligger ned i formen).

Noen som ahr noen ideer til hvordan jeg kan få den også litt saftigere til neste gan gjeg lager en ribbe? Den har blitt helt mørk brun.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 20:16   #97
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Laget en ny i dag

Saftig og god, super sprø svor men den blir så hard/tørr på undersiden (det som ligger ned i formen).

Noen som ahr noen ideer til hvordan jeg kan få den også litt saftigere til neste gan gjeg lager en ribbe? Den har blitt helt mørk brun.

Stekepose

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 01:38   #98
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Hvordan blir denne kald i forhold til annen ribbe? Ribbe er jo uansett best kaldt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 02:23   #99
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Helt riktig. Carisma !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 14:40   #100
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Nannahs langstekte ribbe

Dette er første gang jeg faktisk fikk perfekt svor på ribba, takk Nannah! Men det var utrolig som ribba krympa under prosessen, jeg tror nærmere en liter væske pipla ut av kjøttet, mest fett. Likevel var kjøttet saftig og fint, nesten for mør. Neste gang skal eg prøve med litt kortere steketid, tror jeg.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg vil ha ribbe! Veggpryd Lavkarbo generelt 18 12-10-11 23:39
Jeg vil ha ribbe! Photobscura Generell diskusjon 11 29-04-09 01:09
Er det noen ribbe-eksperter her? Michellina Middag 7 24-04-09 11:27
Litt lei ribba? Ungarsk ribbe screwball Middag 1 06-01-09 11:31
Sprø spor på ribbe KaizaMaria Spørsmål og svar 4 28-12-07 01:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no