Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Egg-, spinat- og fetamuffins

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-01-09, 18:30   #1
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Egg-, spinat- og fetamuffins

Jeg pleier å lage en ladning av disse en gang i blant. Legger de i kjøleskapet og hiver et par i microen i et minutt eller to til frokost, lunsj eller kvelds. Sikkert mulig å fryse dem også, men det har jeg ikke prøvd...


1 pk frossen spinat (ca 400g) - tines, la renne av!*
140 g fetaost
1 båt hvitløk
4 egg
2 dl fløte
1/4 ts muskat
1/2 ts nykvernet pepper
evt litt chiliolje
revet parmesan/gulost

*Jeg syns de blir enda bedre med fersk spinat som kokes kjapt til bladene faller sammen, rennes av og hakkes grovt. Kan godt være i store biter! Men dette blir jo både litt dyrere og mer arbeid. Da bruker jeg gjerne litt mindre spinat.

Bland sammen alle ingrediensene bortsett fra parmesan/gulost. Fordel i et smurt muffinsbrett (kan sef hive det i en ildfast form og dele den opp etterpå også). Jeg får ca 16 muffinser. Strø ost over og stek på 175 grader i ca 30 min. eller til eggeblandingen har stivnet.

Blir vel rundt regnet ca 15 karber for alt sammen. Ca 1 karb per muffins.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg spinatmuffins.jpg (639,8 KB, 247 visninger)
__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 18:44   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: egg, spinat og fetamuffins

Disse er sikkert kjempegode! Mmmm

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 18:58   #3
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: egg, spinat og fetamuffins

Jepp, det er de

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:07   #4
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: egg, spinat og fetamuffins

Tøft! Jeg har spinat.. Dette må jeg teste ut.

__________________
Journalen min.


Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:15   #5
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: egg, spinat og fetamuffins

Laget nettopp en porsjon. Har akkurat kjølt seg av nok til at jeg kunne teste en. Tidligere har jeg brukt matfløte, men etter ketolysestart har jeg begynt med kremfløte. Etter det har de liksom blitt litt flatere og "slappere" syns jeg (men fortsatt kjempegode altså!!). Kan ikke forklare hvorfor det skjer, men hvis jeg husker det neste gang jeg lager dem tror jeg at jeg skal prøve å legge til et ekstra egg i oppskriften for litt mer volum og fasthet.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 19:40   #6
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

*Notert*

Jeg tenker også at denne oppskriften kan man fint eksperimentere litt mer hva gjelder andre ingredienser. Men det blir gøy. Jeg har ikke prøvd å lage slike eggemuffinser før.

__________________
Journalen min.


Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 20:00   #7
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

absolutt rom for eksperimentering

For min del hender det at jeg fyller på med litt hakket kyllingkjøtt, eller sopp og bacon, eller skinkebiter. Man kan også bytte ut spinaten med grønnkål f.eks.

Du får fortelle hvis du har andre gode ideer eller gjør noen vellykkede eksperimenter

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 20:05   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Jeg lager noen spinatquiche som ligner veldig på disse. Jeg har oppi skinkebiter

Angående frysing, så har jeg opplevd at de ofte kan bli litt vannholdige, så jeg vil ikke anbefale å fryse i stor skala.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 11-01-09, 20:21   #9
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg lager noen spinatquiche som ligner veldig på disse. Jeg har oppi skinkebiter

Angående frysing, så har jeg opplevd at de ofte kan bli litt vannholdige, så jeg vil ikke anbefale å fryse i stor skala.

Kjekt å vite Cyan. Takk for tipset. Da skal jeg ikke fryse dem ned. Det har ellers ikke vært noe behov for det, for de forsvinner som regel ut av kjøleskapet og ned i magen før de rekker å bli gamle i allefall Også er de jo egentlig ganske enkle og lage, så da er det like greit å lage noen få ofte, isteden for å lage mange for nedfrysing.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 00:32   #10
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Nå står de i ovnen.

__________________
Journalen min.


Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 00:46   #11
Smiline
Medlem
 
Smiline sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Hadeland
Innlegg: 109
Smiline er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

MMmmm...nam, disse så skikkelig gode ut

__________________


Smiline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gen lavkarbo og kaloriteller Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 01:08   #12
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Oj oj, jeg har ikke smakt på de enda, men fytti grisen så gode de ser ut.
Tenker disse blir god frokost i morgen, ja. Takk!

__________________
Journalen min.


Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 16:33   #13
aldrimerjollycola
Medlem
 
aldrimerjollycola sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 170
aldrimerjollycola er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

de var dagens frokost, og gårsdagen lunch! og noe jeg snackser på akkurat nå!
kjempegode! skal lage en ny posjon nå!
(halverte oppskrifta, så slipper jeg å fryse, men det gikk fort å lage)
datteren min på 1 år likte de også.

aldrimerjollycola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 18:01   #14
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Så bra at de faller i smak. Etter tips fra Cyan droppet jeg mesteparten av fløten og hadde litt av den revne ost i selve røra. Da ble de mye fastere. Lagde også en porsjon med litt finkuttet serranoskinke oppi. Ble veldig godt det også!

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 18:08   #15
Sulphur
Medlem
 
Sulphur sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 417
Sulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snillSulphur er virkelig snill

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Denne funka veldig godt for meg også.

__________________
Journalen min.


Sulphur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-09, 21:10   #16
aldrimerjollycola
Medlem
 
aldrimerjollycola sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 170
aldrimerjollycola er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

i dag ville jeg bare sjekke om jeg kunne bruke cc (kjørt gjennom stavmixern tilen glatt konsistens)istedenfor fløte, og det funka! 1 dl f erstattet med 2,5 ss cc!

og har jobbet seint i dag (sitter på jobb ennå) så 3 slike muffins med en raus salat med feta og grovhakka pecan ble min lunchmiddag foran datan! har virkelig forelska meg i disse!!
og dattra mi strekker seg etter de når jeg spiser en i nærheten av henne!!
så liker samboern de også, jeg får begynne å lage full posjon (har halvert den hittil!) når jeg kommer hjem, har vell de spist opp alle jeg har laga i dag!

aldrimerjollycola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-09, 12:48   #17
Flyt
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 5
Flyt er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

De så innmari gode ut, og skal garantert testes ja . Kommer nok til å bytte ut fløten med soyarømme/fløte - er ikke så glad i de kumelkeproduktene... litt mer steinalderinspirert jeg enn dere kanskje . Og så er jeg litt skeptisk til den oppvarmingen i mikroen... etter hva jeg har hørt tar mikroen kverken på det meste av næringsstoffer i maten... og det er jo litt dumt, men selvfølgelig opp til hver enkelt å avgjøre .

Gleder meg til uansett til en ny smaksopplevelse

Flyt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost/blodsukkerbalansert Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:42   #18
Aldriellernå
Juniormedlem
 
Aldriellernå sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 19
Aldriellernå er ny på veien

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Disse var skikkelig skikkelig gode, og minner veldig om min spinat/feta-pai - men nå uten paibunn - og den savnet jeg ikke engang . Disse skal det lages mer av, men neste gang med cottage cheese (som jeg pleide i paien min). Mmmm nam, synd det er så sent nå - hvis ikke hadde jeg nok spist fler...

__________________









Aldriellernå er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF og trening! Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 15:14   #19
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

I dag skal disse til pers.. De er så gode i teorien! På tide å prøve dem i praksis.
Hvor store biter feta bruker du i disse? Litt varierende eller i sånn typisk marinade kvadrater?

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 18-02-09, 17:46   #20
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Jeg pleier å kjøpe feta i blokk (billigere), og kutter dem i litt varierende biter i ca typisk marinade kvadrater.... Så ja til begge deler Tror ikke det spiller så stor rolle egentlig. Bare bitene ikke blir alt for store.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-02-09, 22:39   #21
brud09
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 37
brud09 er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Nam! Disse hørtes knallgode ut! Takk for at du delte oppskriften med oss

brud09 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-02-09, 22:23   #22
chgranli
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Troms
Innlegg: 5
chgranli er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Disse var virkelig gode! - hadde i finhakked fersk chili isteden for chili olje. Takk for en goood og ENKEL oppskrift

chgranli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 03:28   #23
Melona
Nytt Medlem
 
Melona sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 2
Melona er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Disse ser skikkelig gode ut. Jeg flytter denne uka til ny leilighet hvor det i motsetning til denne finnes komfyr (glede!) - så jeg får endelig anledning til å lage sånt som dette

Men jeg må tweake dem litt, for jeg tåler ikke kasein. Fetaost av geit går nok greit, og en eller annen fløteerstatning, men jeg er sannelig ikke sikker på hva jeg eventuelt skal erstatte parmesanosten med... kanskje litt bacon?

Jeg er skikkelig amatør med mat og hvordan ting fungerer, så veldig glad om noen har bedre råd.

Melona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 12:32   #24
Matgud
Medlem
 
Matgud sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 326
Matgud er ny på veien

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Jeg pleier å lage en ladning av disse en gang i blant. Legger de i kjøleskapet og hiver et par i microen i et minutt eller to til frokost, lunsj eller kvelds. Sikkert mulig å fryse dem også, men det har jeg ikke prøvd...


1 pk frossen spinat (ca 400g) - tines, la renne av!*
140 g fetaost
1 båt hvitløk
4 egg
2 dl fløte
1/4 ts muskat
1/2 ts nykvernet pepper
evt litt chiliolje
revet parmesan/gulost

*Jeg syns de blir enda bedre med fersk spinat som kokes kjapt til bladene faller sammen, rennes av og hakkes grovt. Kan godt være i store biter! Men dette blir jo både litt dyrere og mer arbeid. Da bruker jeg gjerne litt mindre spinat.

Bland sammen alle ingrediensene bortsett fra parmesan/gulost. Fordel i et smurt muffinsbrett (kan sef hive det i en ildfast form og dele den opp etterpå også). Jeg får ca 16 muffinser. Strø ost over og stek på 175 grader i ca 30 min. eller til eggeblandingen har stivnet.

Blir vel rundt regnet ca 15 karber for alt sammen. Ca 1 karb per muffins.


Damn..hørtes digg ut! det skal jeg prøve ut

__________________
Matgud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 16:05   #25
Seba-stina
Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 42
Innlegg: 205
Seba-stina er på en erverdig vei

Sv: Egg-, spinat- og fetamuffins

Lagde disse her om dagen, bare bytta ut feta med skinke siden jeg ikke liker feta. De var kjempegode! Er 2 igjen nå, og de skal jeg kose meg med til frokost i morgen, nam! Både mannen min og svigers likte dem veldig godt også!

__________________
DElmål 1 - 7kg til 1.juli 2013.
Delmål 2 - totalt 17kg til 1.januar 2014.
Delmål 3 - totalt 30kg til 1.januar 2015.
Seba-stina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, er ikke på tellingen for tiden. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kremet Spinat Nille Middag 3 28-06-11 22:49
Afghansk lam med spinat Solskinn Middag 4 11-09-09 10:14
Spinat og fetafrittata mofe Frokost og kveldsmat 7 06-07-09 02:02
Spinat-tråd mofe Middag 17 29-06-07 14:08
Spinat- og fetafrittata mofe Lunsj 4 03-11-06 15:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no