Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Sellerirot fries

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-01-11, 18:11   #1
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sellerirot fries

Fant dette alternativet til pommes frites på LCHF-bloggen i dag. Det så veldig fristende ut, skal prøve det i kveld

2 hele sellerirot

rapsolje (eller kokosolje/meierismør)

salt

pepper



Skrell og vask selleriroten. Kutt den i passe store staver.

Varm oljen i stekepanna og stek stavene på middels varme i 5 minutter på hver side, altså 20 minutter til sammen. Eller til de er akkurat passe gyldne på utsiden, og myke og søtlige på innsiden.

Mens resten av middagen lages ferdig, kan du la stavene får 5-10 minutter i en ildfast form på 180 grader i ovnen.


(Jeg så en annen oppskrift med kålrot, hvor stavene ble stekt i ildfast form i ovnen (ca 225 grader i ca 25 minutter). Trur jeg skal prøve den stekemetoden i kveld )

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 01:15   #2
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot fries

Oi! Spennde... Gir du en tilbakemelding på om det smakte, blir jeg glad

ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 08:52   #3
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot fries

Er sellerirot dyrt? Jeg ser for meg at det er det! Men hadde vært godt å prøve noe nytt på søndag!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 09:00   #4
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Sellerirot fries

Lagde dette i går, og syntes det var kjempe godt :-D kommer til å lages flere ganger!

Jeg betalte 21 kr for en pakke og det holdt til 2 personer (trur det var 250 gram, men er ikke helt sikker). Så det er ikke noe særlig dyrere enn mye annet :-)

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 09:19   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sellerirot fries

Oooh! Må prøves i helgen

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 12:00   #6
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: Sellerirot fries

Jeg har akkurat laget disse til lunsj, og det var knallgodt! Anbefales virkelig!!!

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 12:05   #7
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot fries

I forhold til Belgia er sellerirot dyrt ja. Her betaler vi 2 euro for ei heil rot, der heime betaler ein jo lett 20 kroner for ein bitteliten bit.
Får de tak i heil sellerirot i vanleg matbutikk? Eg kontakt nemlig Bama for nokre veker sidan og spurte kvifor dei delte rota opp, noko eg meiner er berre teit, fordi den blir så fort stygg og brun då + at det faktisk finst folk som brukar ganske mykje sellerirot. Då sa han at eg kunne gå på butikken og be dei bestille heil rot til meg. Men eg torer nesten ikkje tenke på kor mykje ei heil rot vil koste!

Har sjølv prøvd å frityrsteike sellerirot. Det smakar godt ja! Men det blir ikkje sprøtt, sidan det ikkje inneheld så mykje stivelse (som til dømes poteta).

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 19:43   #8
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot fries

Hmm... Ikke mulig å få sprø i det hele tatt...? Aaw.. Hva med å koke litt først og så frityrsteke, eller å frityrsteke dem to ganger som man ofte gjør på restaurant for å få sprø, herlige chips? Jajja....

ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 20:02   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Sellerirot fries

Dette har jeg laget før og det er kjempegodt!! Hvis du ikke får den sprø har du kanskje ikke høy nok temperatur på oljen?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 20:22   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot fries

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Hmm... Ikke mulig å få sprø i det hele tatt...? Aaw.. Hva med å koke litt først og så frityrsteke, eller å frityrsteke dem to ganger som man ofte gjør på restaurant for å få sprø, herlige chips? Jajja....

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Dette har jeg laget før og det er kjempegodt!! Hvis du ikke får den sprø har du kanskje ikke høy nok temperatur på oljen?

Jauda, eg steiker ALLTID to gongar, ein gong for å få dei møre, så ein gong til for å gjere sprøtt. Ein er jo i Belgia! Mine vart ikkje sprø nei, dei vart gode som sagt, men ikkje sprø som til dømes pommes frites. Nokre vart litt sprø her og der, men som sagt ikkje på samme måten. Brukar reint oksefeitt å steike i, smakar betre enn olje.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 23:23   #11
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot fries

Okei.. Jaja, har nå kjøpt ingredienser så får vi se hvordan det blir. *gleder seg* Kjekt å prøve noe nytt også iblandt

ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 07:52   #12
Nina L
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Innlegg: 49
Nina L er ny på veien

Sv: Sellerirot fries

Mmm, dette var utrolig godt, jeg visste ikke at man kunne spise sellerirot engang, jeg!

Rakk ikke smake så mange før gubben (som ikke går på lavkarbo) hadde slukt i seg mesteparten!

Dette blir en gjenganger.. Må bare ikke spise for mye!

Jeg friterte de i en liten kjele jeg.. Måtte ligge oppi ganske lenge før de ble gyldne, og ble ikke akkurat sprø, bare litt her og der, men det gjorde ikke noe, for smaken var fortreffelig!

__________________


Nina L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 09:13   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Sellerirot fries

Dissa var kjempegode!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 01:48   #14
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot fries

Lagde disse i dag, og må bare få si at de var fantastisk gode! Fikk dem ikke sprø, men det gjorde faktisk ingenting. De var jo bare så gode på smak! Anbefaler ikke å koke først da... Jeg trodde vaskekjelleren skulle eksplodere da frityren fosset over.. hehe..!

ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 07:17   #15
Gracilis
Juniormedlem
 
Gracilis sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 21
Gracilis er på en erverdig vei

Sv: Sellerirot fries

De var skikkelig digg!

__________________











Gracilis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunn kost og mosjon! Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 09:40   #16
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Sellerirot fries

disse er heeelt nydelige. se også min oppskrift for pure utgaven av disse også. blir fløyelsmyk mos som minner mer om potetmos enn alt annet jeg har smakt. ligger på oppskrifter annen mat

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:05   #17
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Sellerirot fries

Har laget sånn pure flere ganger:-D kjempe digg det også! Anbefalles på det sterkeste!

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:06   #18
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Sellerirot fries

Har handlet inn jeg og... smaker det litt som jordskokk eller?? Spennende

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 10:30   #19
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Sellerirot fries

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

Har handlet inn jeg og... smaker det litt som jordskokk eller?? Spennende

tror jordskokk minner mer om potet igjen kanskje?

denne her er litt søt nøtteaktig smak på. skal du steke dem eller fritere? eller lage mos?

dette er min store favoritt. jeg skal ha pølse og potetstappe i dag;p even lavkarbopølse og sellerirotstappe

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:18   #20
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sellerirot fries

Dette var jo kjempegodt! Synes det var bedre enn pommes frites!

Noen som har prøvd å bare steke de i ovnen på f.eks bakepapir..tenler i forhold til en dag man har dårlig tid, (eller er mye plaget med bekkenløsning)..

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:21   #21
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Sellerirot fries

Jeg stekte de i ovnen i en ildfast form Det funket kjempe fint!

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:44   #22
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Sellerirot fries

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

Jeg stekte de i ovnen i en ildfast form Det funket kjempe fint!

Hvor lenge måtte du steke dem da? 30 min ca? 200 grader?
Hadde du på noe olje eller noe?
Ble dem sprø?

Mange spm dette

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 17:50   #23
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Sellerirot fries

Ja trur jeg stekte dem i ca 25-30 minutter på 200-225 grader (til de så bra ut )

Jeg delte de opp, la de i en plastpose sammen med rapsolje og krydder og gnudde dette godt inn før jeg hadde de i den ildfaste formen
De blei ikke sånn sprø som pommesfrites, men noen ble litt sprø i kantene

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 18:17   #24
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sellerirot fries

Ja, det er berre å gå i gong og ete meir sellerirot! Den er kjempegod steikt i smør med salt, pepar og muskat (etter at den er oppdelt og forkokt) eller mosa med fløte og allereie nemnde krydderier og smør.

Eg var i kontakt med Bama for litt sidan og spurte kvifor dei deler opp sellerirota og sel den i plast - noko eg meiner forringar den, for den blir fortare brun når den er oppdelt. Samtidig er vi kanskje etterkvart fleire som gjerne vil kjøpe og bruke meir sellerirot. Eg bur jo i Belgia og er van med å kjøpe ei heil rot på godt over ein kilo til kanskje eit par euro. Får de tak i heil rot der de bur? Bama sa eg kunne bestille det på matbutikken heime i Norge. Men skal tru kva det vil koste?

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-01-11, 19:12   #25
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Sellerirot fries

Det er sånn litt av og på om man får hel rot. Det virker som de tar inn partier av og til der hvor jeg handler og så har de de der gnitne dyre små bitene i plastikk ellers.
Jeg har også laget noe lignenede som fløtegratinerte poteter men med sellerirot. Ble godt det også.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sellerirot-chips Mill Kake/dessert og snacks 5 04-07-10 20:25
Sellerirot Adriane Middag 2 04-06-09 17:07
Fløtegratinert sellerirot? Up-and-down Middag 1 09-12-08 18:37
Sellerirot- ravioli Gerd Middag 2 18-01-08 11:16
Bakt sellerirot? LilleVille Oppskrifter 14 21-09-07 16:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no