Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

KnutteLOFF!

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-12-10, 22:26   #126
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Tok utgangspunkt i din første variant jeg, ettersom det var de ingrediensene jeg hadde. Brukte

100 g. glutenmel
100 g. soyamel
1/2 ss husk
1/2 pakke tørrgjær
1,5 dl vann til å røre ut gjæren i
1,2 dl fløte
2 ss smeltet smør
1/2 ts salt

Luktet litt rart til å begynne meg, men ble mer og mer borte ettersom loffen stekte.
perfekt konsistens å bake med synes jeg!

Kanskje jeg skal prøve med kryddersmør neste gang?

Hevet det tre kvarter på 40 grader i ovnen. ble dobbel størrelse.

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:27   #127
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: KnutteLOFF!

Mulig noen har gjort dette før, men i går laget jeg foccacia brød av denne loffen.

Jeg gikk etter den orginal oppskriften.

Helte en del olivenolje i en firkantet form og trykket deigen ut i formen
Helte så mer olje over deigen, ca 3 ss, og strødde lit fingersalt over.

Det ble kjempe godt, og de som smakte det ble veldig inponerte.

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 16:57   #128
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: KnutteLOFF!

Ser dere bruker Glutenmel.

Gubben var på Meny og han fant bare glutenfritt mel og vanlig mel.
Ingenting der som het Glutenmel.
Han fant Soyamel og alt det andre...

Så hvor får jeg kjøpt Glutenmel eller er det glutenfritt mel dere bruker?
Håper jeg slipper å dra helt inn til byen på helsekosten.......

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 16:58   #129
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Må nok i en helsekost, gitt! Og ring dit på forhånd og forklar ordentlig hva du skal ha. Ikke alt de har inne til en hver tid!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 17:27   #130
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: KnutteLOFF!

Dere skriver at brødene ikke holder seg så godt, dvs. at det blir litty seigt.Hvordan er det å skjære i skiver og ha i fryseren. Dvs. kan det fryses? Skummelt å ha loff så lett tilgjengelig syns jeg

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 17:30   #131
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Tror jeg må bake en ny runde for å ha til ostefunduen min.

Jeg har frosset den i skiver mange ganger, tatt opp og tinet i brødrister. Masse smør oppå etterpå...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:02   #132
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Må nok i en helsekost, gitt! Og ring dit på forhånd og forklar ordentlig hva du skal ha. Ikke alt de har inne til en hver tid!

Var redd for det ja...

jaja, da får jeg ta det neste gang jeg er i byen en gang.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:06   #133
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: KnutteLOFF!

blir dette brødet litt vått inni? hvis du rister det, blir det ordenlig sprøtt da?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:08   #134
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

blir dette brødet litt vått inni? hvis du rister det, blir det ordenlig sprøtt da?


Det er ikke vått inni, det er vanlig loffaktig inni. Men det er ferskvare. Må spises tvert eller fryses.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:16   #135
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: KnutteLOFF!

Okej. Tenkte å fryse ja, så tine det i brødristern hehe

Men hvilken oppskrift er det egentlig som er gogo nå a? Er det fortsatt den på forsiden, eller har det blitt forbedringer som jeg heller burde satse på? Ser det ligger mange forsøk i denne tråden, og jeg er mindre, eller mer forvirret

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:17   #136
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Okej. Tenkte å fryse ja, så tine det i brødristern hehe

Men hvilken oppskrift er det egentlig som er gogo nå a? Er det fortsatt den på forsiden, eller har det blitt forbedringer som jeg heller burde satse på? Ser det ligger mange forsøk i denne tråden, og jeg er mindre, eller mer forvirret


Jeg vet ikke jeg, jeg bare putter oppi det jeg har.. Du får spørre de andre..Den siste er som oftest den beste.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 23:19   #137
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: KnutteLOFF!

hehe, såpass ja. Er ikke sååå dreven på kjøkkenet jeg da. Så må nesten ha en oppskrift jeg følger veldig nøye

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 17:50   #138
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 38
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Da har jeg min loff i ovnen. Den er klar om ca. 5 minutter :-) Jeg brukte oppskriften i det første innlegget. Men brukte ikke fiberhusk, og tok 2 dl fløte og 1 dl vann. Ellers det samme som sto i oppskriften. Lukter helt himmelsk!

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:49   #139
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.440
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Disse oppskriftene har stått på listen over ting som skal prøves lenge, og i dag fant jeg ut at jeg skulle forsøke brødbakemaskinen. Fulgte denne oppskriften:

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

140g glutenmel (28 kh)
60g bakemiks (4,8 kh)
25g sesamfrø (1,25 kh)
1 pk tørrgjær (0,5 kh)
1 ts salt
1 dl kulturmelk (4 kh)
1 dl vann
50g smør (0,5 kh)

Mamma mente dette er "det beste lavkarbobrødet jeg har smakt". Og skorpen var nydelig. Takk til hele gjengen som har eksperimentert fram dette.

Det hevet ikke så veldig mye - kanskje var det brødbakemaskinens feil?

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 20:57   #140
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: KnutteLOFF!

Er vel ikke så mye heve her, ettersom glutenmel ikke hever. Litt usikker på bakemiksen, men det er jo heller ikke egg her. Så er nok derfor dette ikke hever.

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 22:18   #141
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Er vel ikke så mye heve her, ettersom glutenmel ikke hever. Litt usikker på bakemiksen, men det er jo heller ikke egg her. Så er nok derfor dette ikke hever.

Vel, hos meg har loffen hevet seg hver gang på grunn av nettopp kombi av glutenmel og gjær!

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 08:06   #142
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: KnutteLOFF!

Er det noe som hever så er det glutenmel! En kan bruke litt av dette i vanlig bakst også, akkurat for å få det til å heve mer!

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 10:37   #143
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: KnutteLOFF!

Ah, beklager, da er det jeg som har missforstått. Har alltid litt problemer med dette gluten, glutenfritt osv. Mente glutenfritt heva veldig bra, og derfor gluten ikke heva. hehe

beklager det jeg skrev over da...

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:30   #144
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: KnutteLOFF!

Lurer fremdeles på om noen av dere har forsøkt å fryse loffene sine i skiver. Blir de bra når de er tint?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 22:50   #145
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Jeg laget nettopp brødet, og det heva til ca dobbelstørrelse når jeg heva det i ovnen på 40 grader, men når jeg stekte det ble det jo ikke noe større i det hele tatt? Ser skikkelig mislykket ut, og formen er jo ikke halvfull engang :/

Noen som kan skrive en trinn for trinn oppskrift? Jeg er totalt blåst på baking. Sikkert gjort noe kjempegrunnleggende feil. :/

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 01:52   #146
Tea70
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3
Tea70 er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Hjelp!!
Nå har jeg prøvd å bake denne her to ganger, men deigen vil jo ikke heve

Tea70 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 12:54   #147
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: KnutteLOFF!

Hm...vanskelig å si når jeg ikke vet hva du gjør.. Men jeg rører ut gjøren i finger-lunkent vann først, kanskje det kan hjelpe? Setter deigen til heving på varme fliser på gulvet, i en bolle med plast selvsagt, he, he.

Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 13:49   #148
Tea70
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 3
Tea70 er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Fredrikke07, her.

Hm...vanskelig å si når jeg ikke vet hva du gjør.. Men jeg rører ut gjøren i finger-lunkent vann først, kanskje det kan hjelpe? Setter deigen til heving på varme fliser på gulvet, i en bolle med plast selvsagt, he, he.

Første gangen rørte jeg ut gjæren i vann, og satte deigen til heving på svak varme i ovnen. På andre forsøk dobla jeg mengde gjær og blandet den med det tørre. Heva kanskje 2mm :-(

Tea70 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:00   #149
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Tea70, her.

Første gangen rørte jeg ut gjæren i vann, og satte deigen til heving på svak varme i ovnen. På andre forsøk dobla jeg mengde gjær og blandet den med det tørre. Heva kanskje 2mm :-(

Bruker du glutenmel?? Og gjæra må røres ut i passelig varmt vann. Og det andre du tilsetter må ikke være for kaldt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 14:54   #150
GULLFISK
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Nordvestlandet
Innlegg: 13
GULLFISK er på en erverdig vei

Sv: KnutteLOFF!

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Ja, det heva seg veldig bra..ca tredobbelt.. og så ut som vanlig brød

Men det er jo endel karber i gluten i forhold til soyamel da.. Hva med kulturmelk istedet for vann.. eller litt mer smør + litt kulturmelk, det tror jeg at skal jeg prøve i morgen.. også bruke litt mindre teff..

Skjønner ikke noe, mitt brød hever nesten ikke. Brukte en halv pose tørr gjær...

GULLFISK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no