Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Psmf

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-05-11, 22:15   #26
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nei, det går ann å henvise til andre steder man kan finne informasjon også da

Du har rett i det, men når du gir innformasjon om psmf og forteller at kuren ikke er bra for helsa er det vel greit. Da blir det noe annet hvis du annbefaler psmf til personen.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 07-05-11, 23:34   #27
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Hm - lurer på om jeg har rotet meg inn i en gammel tråd om PSMF jeg? Synes meningsutvekslingen ser så kjent ut La det nå være - TS har vel fått både svar og advarsler - og det er vel ingen tvil om hva forumet mener om helsefarlige slankekurer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:26   #28
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Psmf

Hei.

Jeg synes det er kjempefint med svar på spørsmål man lurer på her inne. For oss som aktivt søker og leter etter informasjon, så har lavkarbo.no blitt et enkelt sted å lese seg klokere, som både motiverer og forvirrer. men er det en ting som gjennomsyrer det hele så er det at vi er forskjellige.
Og vi reagerer forskjellig på det vi putter i oss, det er det ingen tvil om.
Noen ganger stilles det spørsmål som har lite med dette kostholdet å gjøre, noen svar er idiotiske, noen er faglig og dokumentert, noen er synsing og mening.
For meg, som er ganske ferskt, så er det veldig lærerrikt å lese her inne.
Spesielt tråder som denne her, fordi det nettopp er i slike diskusjoner man havner oppi i hverdagslivet. Og vektnedgang..vel, det er vel det de fleste av oss ønsker (ihvertfall oss ferskinger)
Jeg tenker at det er mange her inne på lavkarbo som jeg har lest om, som i praksis lever mer som Psmf. Det er så mange som kutter karboene uten å øke fettet. Meg selv innkludert i starten, uten at jeg visste det egentlig.
Men jeg kutta jo karbene uten at jeg økte nok i fett, det vet jeg jo nå. Fettet virket jo ganske skummelt i starten
Jeg tror at mange lever på dette kostholdet til vanlig også bare at det ikke er definert som en diett da, men at de lever sunt og magert. (slik man før tenkte var sunt, vel og merke Mange har godtatt at sukker ikke er bra, men tror ikke på at fett er det heller og sitter igjen da med et kosthold som må ligne psmf, tror dere ikke?

Det å formidle kunnskap er sunt, det gjør at man lettere kan ta de rett valgene.
Nå er jeg kanskje stokk dum, men er ikke sparebluss den største konsekvensen av dette egentlig?
Og ligner Pmsf Grethe Roedes lavkarboversjon?
Og blir ikke denne manglende energien en årsak til at man går ned i vekt?
Jeg spør fordi jeg stadig vekk kommer i diskusjoner etter at jeg begynte på lavkarbo. Alle synes det er greit å droppe sukker, men økning av fett får folk helt sjokk av.
Og akkurat dette med fettet er jo veldig vanskelig å forstå seg på, selv om det står mye her inne om det....

Jeg håper at lavkarbo.no skal ha rom for alle typer spørsmål og svar fordi man skriver inn hit fordi man lurer på ting. Eller bare vil "snakke" med noen som man tenker kan svare på de tanker og spørsmål man har. For oss som er nye her så tar det litt tid å forstå alt. Det tar også tid før man skjønner det dere erfarne har skjønt, fordi noen ting må man bare erfare selv.
Diskusjonene jeg har lest her inne om pmsf er litt kjipe fordi mange ønsker at det er ting man ikke har lov til å si her, hvilket jeg føler legger en begrensning på hva man skal tørre å komme med hit. Bør man virkelig ha års erfaring før man tør å mene noe her inne?
Svarer man på et spørsmål som ikke er helsefremkallende, vil man da anbefale noen noe usundt??
For jeg fomler og famler, men jeg har likevel lyst til å være aktiv her inne.
Det er motiverende og spennende, slik jeg ser det å få være et del av et fellesskap. Men det kan være at jeg om 2 år ser at jeg skrev dumme ting.
Men jeg synes det både blir skummelt og begrensende hvis man ikke skal kunne svare på spørsmål som blir stilt, selv om spørsmålene er litt på siden av 100% lavkarbo.
Så poenget mitt er "jo mere kunnskap, jo bedre", ingen blir dumme av det. Er man uenig i noe, så ikke kritiser, men argumenter saklig for hvorfor en selv mener noe annet.
For jeg tror det ermange innom lavkarbo som kan slite med selvbilde og selvtillitt, og da er det unødvendig å ta noen for at det har svart "feil"

(må innrømme at jeg leste noen tidligere tråder her som preget meg litt..)

Også lurer jeg på hvorfor denne dietten er så skadelig?
(fordi jeg ennå ikke har rukket å kunne noe om det ennå, men jeg har jo tenkt at kanskje jeg skulle kuttet fettet litt fordi jeg går jo ikke ned nok....men skjønner jo at det kan være dumt da, fordi der kloke jeg har lest så mye svar fra her inne fraråder det veldig, men hvorfor egentlig?)...puh, langt iinnlegg.....

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:28   #29
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Psmf

og mange skrivefeil...beklager...

håper ikke jeg tråkket noen på tærne, for jeg synes det er så flott å være her inne. Leser her hver dag og er mektig imponert over hva dere kan, og hva dere har fått til.)

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:31   #30
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hm - lurer på om jeg har rotet meg inn i en gammel tråd om PSMF jeg? Synes meningsutvekslingen ser så kjent ut La det nå være - TS har vel fått både svar og advarsler - og det er vel ingen tvil om hva forumet mener om helsefarlige slankekurer

Jeg syns også tråden virker kjent , men jeg har skiftet mening siden den tråden da. Det er ingen tvil om hva forumet mener om helsefarlige kurer nei, og jeg er helt enig.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:47   #31
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av solsikke123, her.

er ikke sparebluss den største konsekvensen av dette egentlig?
Og ligner Pmsf Grethe Roedes lavkarboversjon?
Og blir ikke denne manglende energien en årsak til at man går ned i vekt?

Om det ligner GR lavkarbo vet jeg ikke, men det ligner på en god del horrible kurer som har vært lansert opp igjennom tidene. Det de stort sett har til felles er som du sier at de setter kroppen i sparebluss, noe som fører til at man går opp i vekt når man tilføerer mer mat. og de kiloene sitter enda hardere.
Hvis man er heldig å gå ned noe er det som regel muskelvekt. og mindre muskler=dårligere forbrenning.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:50   #32
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av solsikke123, her.

Hei.

Jeg synes det er kjempefint med svar på spørsmål man lurer på her inne. For oss som aktivt søker og leter etter informasjon, så har lavkarbo.no blitt et enkelt sted å lese seg klokere, som både motiverer og forvirrer. men er det en ting som gjennomsyrer det hele så er det at vi er forskjellige.
Og vi reagerer forskjellig på det vi putter i oss, det er det ingen tvil om.
Noen ganger stilles det spørsmål som har lite med dette kostholdet å gjøre, noen svar er idiotiske, noen er faglig og dokumentert, noen er synsing og mening.
For meg, som er ganske ferskt, så er det veldig lærerrikt å lese her inne.
Spesielt tråder som denne her, fordi det nettopp er i slike diskusjoner man havner oppi i hverdagslivet. Og vektnedgang..vel, det er vel det de fleste av oss ønsker (ihvertfall oss ferskinger)
Jeg tenker at det er mange her inne på lavkarbo som jeg har lest om, som i praksis lever mer som Psmf. Det er så mange som kutter karboene uten å øke fettet. Meg selv innkludert i starten, uten at jeg visste det egentlig.
Men jeg kutta jo karbene uten at jeg økte nok i fett, det vet jeg jo nå. Fettet virket jo ganske skummelt i starten
Jeg tror at mange lever på dette kostholdet til vanlig også bare at det ikke er definert som en diett da, men at de lever sunt og magert. (slik man før tenkte var sunt, vel og merke Mange har godtatt at sukker ikke er bra, men tror ikke på at fett er det heller og sitter igjen da med et kosthold som må ligne psmf, tror dere ikke?

Det å formidle kunnskap er sunt, det gjør at man lettere kan ta de rett valgene.
Nå er jeg kanskje stokk dum, men er ikke sparebluss den største konsekvensen av dette egentlig?
Og ligner Pmsf Grethe Roedes lavkarboversjon?
Og blir ikke denne manglende energien en årsak til at man går ned i vekt?
Jeg spør fordi jeg stadig vekk kommer i diskusjoner etter at jeg begynte på lavkarbo. Alle synes det er greit å droppe sukker, men økning av fett får folk helt sjokk av.
Og akkurat dette med fettet er jo veldig vanskelig å forstå seg på, selv om det står mye her inne om det....

Jeg håper at lavkarbo.no skal ha rom for alle typer spørsmål og svar fordi man skriver inn hit fordi man lurer på ting. Eller bare vil "snakke" med noen som man tenker kan svare på de tanker og spørsmål man har. For oss som er nye her så tar det litt tid å forstå alt. Det tar også tid før man skjønner det dere erfarne har skjønt, fordi noen ting må man bare erfare selv.
Diskusjonene jeg har lest her inne om pmsf er litt kjipe fordi mange ønsker at det er ting man ikke har lov til å si her, hvilket jeg føler legger en begrensning på hva man skal tørre å komme med hit. Bør man virkelig ha års erfaring før man tør å mene noe her inne?
Svarer man på et spørsmål som ikke er helsefremkallende, vil man da anbefale noen noe usundt??
For jeg fomler og famler, men jeg har likevel lyst til å være aktiv her inne.
Det er motiverende og spennende, slik jeg ser det å få være et del av et fellesskap. Men det kan være at jeg om 2 år ser at jeg skrev dumme ting.
Men jeg synes det både blir skummelt og begrensende hvis man ikke skal kunne svare på spørsmål som blir stilt, selv om spørsmålene er litt på siden av 100% lavkarbo.
Så poenget mitt er "jo mere kunnskap, jo bedre", ingen blir dumme av det. Er man uenig i noe, så ikke kritiser, men argumenter saklig for hvorfor en selv mener noe annet.
For jeg tror det ermange innom lavkarbo som kan slite med selvbilde og selvtillitt, og da er det unødvendig å ta noen for at det har svart "feil"

(må innrømme at jeg leste noen tidligere tråder her som preget meg litt..)

Også lurer jeg på hvorfor denne dietten er så skadelig?
(fordi jeg ennå ikke har rukket å kunne noe om det ennå, men jeg har jo tenkt at kanskje jeg skulle kuttet fettet litt fordi jeg går jo ikke ned nok....men skjønner jo at det kan være dumt da, fordi der kloke jeg har lest så mye svar fra her inne fraråder det veldig, men hvorfor egentlig?)...puh, langt iinnlegg.....

Det er best for deg om du unngår å mene/spørre/svare om noen av de ekstreme usunne kurene her inne på dette forumet. Selv om du mener de er usunne å svarer/stiller spørsmål om dem, mener mange på dette forumet at vi skal annbefale andre steder om innformasjon om disse kurene. Å unngå å gi svar til personen som spørr. Dette for å unngå å diskutere usunne kurer på dette forumet. Jeg mener dette er rart, for når en advarer og sier en kur er usunn kan en vel svare på spørsmål og stille spørsmål. En kan fort bli missforstått tror jeg. Alle har lov å ha meninger her inne, både nye og gamle medlemmer. Det er også mange som mener en må ha fakta opplysninger for å mene noe som helst her inne. Egne meninger må alle få ha selv om en ikke har dokumentasjon på det. Når jeg var ny medlem her inne fikk jeg mye kritikk, noe av det var med grunn, men ikke alt. Dette er et bra forum og en lærer mye. Men erfaringen min er at en må trå litt varsomt, for det kan være litt hårsårt her inne. Lykke til.


Sist redigert av Kari Marita : 08-05-11 kl 00:56.
Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 00:57   #33
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Psmf

Ja, jeg har skjønt at den er helseskadelig, og tviler ikke på det har veldig sansen for disse erfarne "rytterne" her inne. Men på forrige tråd og denne så mangler det informasjon som gjør meg klokere, for å si det sånn.
Det er så mange her inne som er nede i 1000-1500 calorier om dagen, hvilket jeg ikke kan fatte at de får til.
De kan jo knapt spise noe, og hvertfall ikke særlig fett....
I forrige tråd så var denne dietten på noe av samme calorinivå, men da med protein som hovedkilde.
Ikke sant??
Hva er galt med at proteinet blir hovedkilden?
Hva blir den store forskjellen fra fedon (som jeg ikke kan noe om ennå..)

Det jeg synes da er interessant er at mange lever etter denne dietten uten at de kaller det diett. For dette er jo virkelig slik mange lever i dag, er dere ikke enig? De teller kanskje ikke gram av ditt og datt, men veldig mange spiser jo magert og med lite karbo (hvertfall folk jeg kjenner)
Jeg synes at jeg står i et lettere kaos av hva som er rett og galt, men vil gjerne vite hva som er skadelig med Pmsf.
Ikke for å ta noen, men fordi jeg ikke vet det selv, rett og slett.
...eller feil...for å "ta" noen, nemlig mine "sunne" venninner...hehehe
Jeg må ærlig innrømme at jeg gjerne diskuterer lavkarbo med mine venner, og da bruker jeg det jeg leser her inne som argumenter...
Så her inne leser jeg og diskuterer med dere kloke, også tar jeg med meg argum,entene ut i den virkelige verden og føler meg langt mer trygg og sikker, enn jeg ville uten dere her inne...
Jeg har selvfølgelig lest mye selv også...men ikke om alt...

Uten at jeg visste det før jeg leste denne tråden, så hadde jeg begynt å tenke i psmf-baner. Tenkte at nå må jeg kutte fettet for dette går så tregt..nå må jeg ned på 1300 kcal, være i ketose med litt fett...
Ikkje så klokt det da, vel....

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 01:07   #34
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av solsikke123, her.

Ja, jeg har skjønt at den er helseskadelig, og tviler ikke på det har veldig sansen for disse erfarne "rytterne" her inne. Men på forrige tråd og denne så mangler det informasjon som gjør meg klokere, for å si det sånn.
Det er så mange her inne som er nede i 1000-1500 calorier om dagen, hvilket jeg ikke kan fatte at de får til.
De kan jo knapt spise noe, og hvertfall ikke særlig fett....
I forrige tråd så var denne dietten på noe av samme calorinivå, men da med protein som hovedkilde.
Ikke sant??
Hva er galt med at proteinet blir hovedkilden?
Hva blir den store forskjellen fra fedon (som jeg ikke kan noe om ennå..)

Det jeg synes da er interessant er at mange lever etter denne dietten uten at de kaller det diett. For dette er jo virkelig slik mange lever i dag, er dere ikke enig? De teller kanskje ikke gram av ditt og datt, men veldig mange spiser jo magert og med lite karbo (hvertfall folk jeg kjenner)
Jeg synes at jeg står i et lettere kaos av hva som er rett og galt, men vil gjerne vite hva som er skadelig med Pmsf.
Ikke for å ta noen, men fordi jeg ikke vet det selv, rett og slett.
...eller feil...for å "ta" noen, nemlig mine "sunne" venninner...hehehe
Jeg må ærlig innrømme at jeg gjerne diskuterer lavkarbo med mine venner, og da bruker jeg det jeg leser her inne som argumenter...
Så her inne leser jeg og diskuterer med dere kloke, også tar jeg med meg argum,entene ut i den virkelige verden og føler meg langt mer trygg og sikker, enn jeg ville uten dere her inne...
Jeg har selvfølgelig lest mye selv også...men ikke om alt...

Uten at jeg visste det før jeg leste denne tråden, så hadde jeg begynt å tenke i psmf-baner. Tenkte at nå må jeg kutte fettet for dette går så tregt..nå må jeg ned på 1300 kcal, være i ketose med litt fett...
Ikkje så klokt det da, vel....

Det som er farlig med psmf kuren er at det først og fremst er veldig lite kcal max 1000. Så er det bare ca. 20 g karber, bare 10 g fett og veldig mye proteiner. Dette gjør at kroppen ikke har hverken karbohydrater eller fett å ta næring fra, bare fra mye proteiner som ikke er bra for nyrene over tid. Proteiner inneholder lite kcal og derfor blir det ingen næring for kroppen. Kroppen blir rett og slett underernært over tid, og kan iverstefall føre til kolaps. Spesielt hvis en trener i tillegg. Så som du forstår er ikke dette en særlig sunn kur.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 01:27   #35
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Psmf

Heisan, nå skriver vi om hverandre
Jeg mener ingenting om diettene, merker jeg.
Hovedsakelig fordi jeg ikke kan noe om dem, og da mener jeg ikke noe. Men jeg vil lære.
Og det synes jeg skal være en positiv ting.
Jeg ble litt lei meg på dine vegne i en tråd jeg leste, også blir jeg stressa av mangelen på romslighet. For jeg kan bli såra av angrep og kritikk selv om jeg ikke kjenner noen personlig her. Det tror jeg mange blir.

For meg er lavkarbo ganske nytt og ganske ukjent. Jeg leser her inne noen timer hver dag, men det er uhorvelige mengder informasjon, så det fører også til usikkerhet og forvirring. Men aller mest spennende og positivt. For meg spiller det ingen rolle om Psmf er en diett eller ikke, det var mer at dette var noe jeg kjente igjen i mennesker rundt meg. De sier ikke at de er på diett, men at de spiser "sundt".

Jeg har forbedret helsen min etter jeg begynte på lavkarbo og synes det er spennende å diskutere dette med venner og familie. Absolutt alle er jo kritiske til dette fettet. Media, ernæringsrådet osv. Men så har plutselig alle blitt ganske enig i at brød, poteter, pasta og sukker er usundt. Og da blir det jo plutselig proteinet de sitter igjen med. Og lite mat generelt da.

Opplever ikke dere også at det blir litt sånn ute i verden nå?

Mange er for lavkarbo, men da uten fett....

Jeg vil gjerne kunne masse om dette, så jeg blir steingod i argumentene mine i den "virkellige verden", og så jeg selv står sterkere inne meg når jeg tviler på om fettet er så lurt (for det hender jo det).

Men er jeg flink og fremdeles med om 2 år så kan det jo være jeg er kjempende imot diettprat jeg og, for man kjenper jo for det man tror på. Og man blir jo lei av idiotiske meninger og spørsmål, sånn er det bare...
problemet er at jeg er dum og uvitende nå, for det tar litt tid å bli smart i nye ting...

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 01:34   #36
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Som brukerstyrt forum har vi alle et ansvar overfor hverandre, da vi først og fremst fordrer god helse, og ikke bare slanking. Dette er noe vi bør bidra med så best vi kan alle sammen, så klart med den forutsetning vi har med tanke på kunnskap og erfaring.

Når det kommer til hodeløse dietter som psmf så er et av problemene at protein er en dårlig kilde til energi i motsetning til karbohydrater og fett, det er først og fremst byggesteiner for kroppen. Kutter man ned på fettet bør man øke på karbohydratene og omvendt, rett og slett for å tilføre kroppen energi den ikke sliter med å omsette.
Ellers er fett utrolig viktig for mange kroppsfunksjoner. F.eks kan verken de fettløselige vitaminene a, d, e eller k taes opp i kroppen uten en viss mengde fett i kosten. Fett holder forbrenningen jevn, blodsukkeret og insulinproduksjonen stabil, og metter godt i forhold til karbohydrater. Mange vil etterhvert spise noe mindre på et lavkarbo/høyfett-kosthold ettersom energibehovet dekkes av mindre mengder, men mer energitett mat (fett har over dobbelt så mye kalorier pr 100 gram enn både karbohydrater og proteiner). Ellers er mange av våre organer helt avhengige av naturlig fett fra mat. Cellenes oppbygning er helt avhengige av fett, det samme er bl.a veksthormoner.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 01:37   #37
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Psmf

kjære vene, jeg skriver så dårlig og gjentar meg selv gitt.
Beklager altså.

Og kjære vene igjen, og takk for svar....)
Og hjelpeseg...kan det skade nyrene??
Veldig skummelt. Og et fantastisk argument på hvorfor man enten må spise fett eller karbiser.
Tusen takk.)

Dette med nyrene, er det et problem man da kan få på pulverdietter også?
Easylife f.eks?
Jeg holdt på å begynne der, men så begynte jeg å lese her, kjøpe bøker og dette fristet mest.
Men jeg er ganske misunnelig på de som nå har gått ned så mye mer enn meg...

Nå bør vi vel sove.
Jeg er helt pling i bollen nå

God natt

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 01:42   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Nå tror jeg vel det er en viss overdrevet hysteri rundt dette med mengde proteiner. Joda, proteiner går gjennom leveren i en prosess som kalles glukoneogenese dersom kroppen trenger ekstra tilførsel av glukose (enten ved faste eller mangel på karbohydrater i kosten), den lille mengden kroppen trenger gir lite belastnign å produsere, så fremt det finnes en annen energikilde tilgjengelig, da tenker jeg på fett.
Men at man skal få nyreproblemer av å spise mye proteiner, det behøver ikke friske mennesker tenke så mye på. Dette gjelder i større grad diebetespasienter enn normalt friske mennesker. Og det skal godt la seg gjøre å spise så store mengder proteiner dersom man får i seg nok fett også. De aller fleste, ut fra aktivitetsnivå ligger vel i snitt på 20/25 % protein (som er temmelig nære hva statens ernærignsråd sine anbefalninger ligger på, faktisk), altså omtrent 1-1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt. Men dette går seg som regel til av seg selv om man ellers har en god balanse mellom fett og karbohydrater.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 01:51   #39
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: Psmf

Og takk til deg photobscura

Du er vel en av de her inne (som jeg har fått med meg) som jeg har inntrykk av at sitter inne med veldig mye god kunnskap.
Som du nå delte, takk skal du ha.

Jeg synes det er supert å få gode argumenter på hvorfor ting er helseskadelig. Jeg kan mer og mer om karbiser og kunstig søtning (kan vel ikke så mye der ennå, fordi jeg vil gjerne beholde mine suketter, men jeg kunne ikke særlig mye om dette. Og for meg var det nyttig.
Gode svar, mine damer. Tusen takk.
Jeg kommer til å bruke dem om ikke så lenge.

Og en ting til...dere som har vært her inne lenge sitter på så mye kunnskap og erfaring om kosthold og helse, som både er imponerende og spennende. Dere kan nok med enkelhet sortere hva som er sant/ riktig/ galt osv her inne. Men for oss nye så er det tusenvis av innlegg å sette seg inn i. Man møter en haug motargumenter fra omgivelsene når man er fersk og i starten i starten på en livstilsendring (omgivelsene kaller for en diett) som er omfattende og i strid med alt man tidligere trodde på.
Jeg vet jo at vi trenger fett for noen vitaminer og noe drift i kroppen, men jeg tenkte ikke på det nå, for å si det sånn

Uansett, takk for fine svar.
Jeg GLEDER meg til å ta dette med meg til noen venner...

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 01:53   #40
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Bare hyggelig! Man lærer så lenge man lever!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 04:16   #41
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av solsikke123, her.

Uten at jeg visste det før jeg leste denne tråden, så hadde jeg begynt å tenke i psmf-baner. Tenkte at nå må jeg kutte fettet for dette går så tregt..nå må jeg ned på 1300 kcal, være i ketose med litt fett...
Ikkje så klokt det da, vel....

Jeg tenker du vil ha godt utbytte av å legge PÅ litt kalorier istede for å legge av kalorier. Går du ned på 1300 kcal vil kroppen venne seg til det også, og så må du kutte enda litt og enda litt og så har du det gående. Spis litt mer =)

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 05:07   #42
Tomsverden
Medlem
 
Tomsverden sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Asker/Oslo
Alder: 41
Innlegg: 190
Tomsverden er på en erverdig vei

Sv: Psmf

Folk må gjerne være negative mot PSMF her inne. Men det er virkelig effektivt, og om man trenger en liten kickstart eller et lite spark, så kan man jo kjøre psmf en uke. Er man i ketose detter man ikke ut av denne.

Dessuten, så er psmf en diett, ikke en livsstilsendring. Forskjellen er at dietter går over...

__________________
Min Journal -> http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35177 Min blogg -> http://Tomsverden.blogg.no
Tomsverden er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PSFM - Egen definert! Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 07:23   #43
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av Tomsverden, her.

Folk må gjerne være negative mot PSMF her inne. Men det er virkelig effektivt, og om man trenger en liten kickstart eller et lite spark, så kan man jo kjøre psmf en uke. Er man i ketose detter man ikke ut av denne.

Dessuten, så er psmf en diett, ikke en livsstilsendring. Forskjellen er at dietter går over...

Diett er latinsk og betyr livsstil

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 08:44   #44
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Solsikke 123, du spurte hva forskjellen fra Fedon og Psmf var, og hvis jeg nå forstår Psmf godt nok, så er forskjellen både mer fett og mer karbohydrater. Det er heller ikke ubetydelig hvilke karbohydrater du spiser. Her forholder man seg til lavglykemisk mat, dvs mat med trege karbohydrater som jeg kaller det. Selv ligger jeg på ca 50 - 100 gram karbohydrater og når jeg regner er dette 10% av energikilden min. Jeg ligger på ca 1500 kalorier om dagen, men kan gjerne øke når det er naturlig. Fettkildene min er avocado, olje og nøtter.
Jeg kan være enig med at en kort periode med Psmf sikker kan være en god start for mange. Det minner jo om ED (Eurodietten), men da er det jo i samråd med leger. Det er som regel ganske overvektige folk som begynner med dette, og de er også veldig insulinresistente. Hvis du f eks skal ned 10 kg til sommeren, og har en BMI på 26 tenker jeg at dette kanskje kan skade mer enn gavne? En lege ville vel aldri anbefalt dette da? Og det er vel her jeg er mest skeptisk, Psmf til normalvektige folk som skal ha en kjapp nedgang. Men har du 30 kg som må av kan det kanskje hjelpe å få satt i gang forbrenningen.

Jeg bare tenker høyt her, og det kan godt hende jeg tar feil!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 08:59   #45
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Psmf

Jeg begynte også å tenke litt da det ble nevnt her at mange faktisk heller mer mot psmf enn lchf om dagen. At mange kutter bort kabohydratene fordi det er så mye snakk om det i media + at de følger statens ernæringsråd og spiser veldig lite fett.

Det er ikke alle som søker mer kunnskap før de kaster seg uti ting for å få vekk noen kilo før bikinisesongen.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 09:09   #46
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Psmf

Mange meninger og synsinger her. Lavkarbo er jo så mangt. Jeg lever selv lavkarbo, har gjort det siden 2007 on/off og på fulltid nå siste året, ja faktisk over 1 år. Jeg skal ikke slanke meg noe, kun noen kosekilo som jeg som regel alltid får på meg om jeg koser meg for mye, særlig om helgene varer fred.lørd og søndag med litt feil mat. Det er lettere å unngå med lavkarbo kosthold. Dessuten blir jeg dårlig av SUKKER. Førtse gang jeg snuste på psmf var ifjor sommer, så testet jeg det ut 5 dager da. Levde så vanlig lavkarbo til nå før påske, tok så et skippertak og levde psmf i 4,5 dager. Levde normalt i påsken for så å booste litt på kroppen når jeg hadde treningsnekt. Jeg spiser meg mett, men teller karber og sjekker fettinnholdet i maten. Utolig hvor mye en egentlig kan spise om en tar de riktige valgene, for det er jo det alt handler om. Jeg er ingen tillhenger av ekstremdietter over tid, for det er viktig at en finner en livstil som en kan leve med, eller så blir det jo bare jojo effekt. Men for meg så fungerer psmf fint, men jeg kjører jo aldri mer enn 4,5 dager om gangen og ligger da på rundt 1000 kcal og spsier 4 måltider som regel pr dag og jeg spiser meg mett. Men husk som jeg sa litt lenger opp, jeg trener IKKE hardt når jeg lever slikt, kun lett trening eller går turer på 30-60 min. Nå blir jeg vel "halshuggd" for min mening om dette her inne. Men får la det stå til. Vi er alle forskjellige og kroppene reagere forskjellig. Jeg går ikke ned i vekt på lavkarbo, men heller ikke opp, så for at jeg skal gå ned må jeg kutte ut på fettet og fløte. Uansett mening om psmf så ønsker jeg dere alle en fantastisk flotte dag, den ser ut til å bli nydelige

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 09:15   #47
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Sitat:

Og ligner Pmsf Grethe Roedes lavkarboversjon?

Nei, GR har mye mer fett og karbohydrater.

PSMF har maks 10 gram fett og maks 20 gram karbohydrater.
GR (vanlig variant) fordrer maks 50 gram fett og minimum 210 gram karbohydrater (ved kaloriinntak på 1500 kcal).
Min ketogene LCHF variant har omlag 150 gram fett og 20 gram karbohydrater (ved kaloriinntak på omlag 1800 kcal).

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 09:22   #48
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Mange meninger og synsinger her. Lavkarbo er jo så mangt. Jeg lever selv lavkarbo, har gjort det siden 2007 on/off og på fulltid nå siste året, ja faktisk over 1 år. Jeg skal ikke slanke meg noe, kun noen kosekilo som jeg som regel alltid får på meg om jeg koser meg for mye, særlig om helgene varer fred.lørd og søndag med litt feil mat. Det er lettere å unngå med lavkarbo kosthold. Dessuten blir jeg dårlig av SUKKER. Førtse gang jeg snuste på psmf var ifjor sommer, så testet jeg det ut 5 dager da. Levde så vanlig lavkarbo til nå før påske, tok så et skippertak og levde psmf i 4,5 dager. Levde normalt i påsken for så å booste litt på kroppen når jeg hadde treningsnekt. Jeg spiser meg mett, men teller karber og sjekker fettinnholdet i maten. Utolig hvor mye en egentlig kan spise om en tar de riktige valgene, for det er jo det alt handler om. Jeg er ingen tillhenger av ekstremdietter over tid, for det er viktig at en finner en livstil som en kan leve med, eller så blir det jo bare jojo effekt. Men for meg så fungerer psmf fint, men jeg kjører jo aldri mer enn 4,5 dager om gangen og ligger da på rundt 1000 kcal og spsier 4 måltider som regel pr dag og jeg spiser meg mett. Men husk som jeg sa litt lenger opp, jeg trener IKKE hardt når jeg lever slikt, kun lett trening eller går turer på 30-60 min. Nå blir jeg vel "halshuggd" for min mening om dette her inne. Men får la det stå til. Vi er alle forskjellige og kroppene reagere forskjellig. Jeg går ikke ned i vekt på lavkarbo, men heller ikke opp, så for at jeg skal gå ned må jeg kutte ut på fettet og fløte. Uansett mening om psmf så ønsker jeg dere alle en fantastisk flotte dag, den ser ut til å bli nydelige

Bra at du har funnet noe som fungerer for deg!
Selv går jeg ned med mer fett og mindre karbohydrater og ved å være i ketose, ingen tvil om det, men jeg blir dårlig av det, både ketose og fett. Det er derfor Fedon fungerer for meg.
Man kan jo også være bevisst når man inntar maten. Om man trener kan man f eks spise noe proteinrikt rett etter trening. Og egg er best å spise til frokost. Så inntak av proteiner til rett tid spiller også inn.

Det viktigste er jo å ta vare på kroppen sin, sin egen helse. Sånn sett er jeg enig i at det er bra med denne diskusjonen her i tråden. Ved økt kunnskap er det lettere å ta de beste rådene i henhold til bedre helse.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 09:29   #49
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Jeg begynte også å tenke litt da det ble nevnt her at mange faktisk heller mer mot psmf enn lchf om dagen. At mange kutter bort kabohydratene fordi det er så mye snakk om det i media + at de følger statens ernæringsråd og spiser veldig lite fett.

Det er ikke alle som søker mer kunnskap før de kaster seg uti ting for å få vekk noen kilo før bikinisesongen.

At mange gjør det betyr jo absolutt ikke at det er sunt. Så da får man bare håpe at det fleste av disse finner veien hit inn eller finner kunnskap andre steder til å forstå dette. Og de som kaster seg uti det pga bikinisesongen har forhåpentligvis ikke tenkt å gjøre det til en livsstil.

Et annet aspekt er jo at man ofte ikke merker det på kroppen at man driver rovdrift på den før det er for sent, så at man selv der og da føler seg helt tipp topp og går ned i vekt syns ikke jeg er et godt nok argument for at det er alright. Greit, så er jeg kanskje i overkant skeptisk og motstander av denne dietten (og forsåvidt andre ekstremdietter også), med mindre det finnes en medisinsk grunn til at en slik diett kan være hensiktsmessig (f.eks. i forkant av en slankeoperasjon for å kvitte seg med mest mulig fett rundt innvollene). Men det er jo ikke uten grunn at jeg er skeptisk. Jeg sitter nemlig her og betaler for de ekstremdiettene (som ikke engang var så ekstreme som psmf) jeg selv hoppet på i den tiden da jeg fortsatt bare trengte å tenke på pyntekiloer. Vel, nå har jeg omlag 40 kilo som bør vekk og ikke bare 5 som den gang

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-05-11, 09:32   #50
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Psmf

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

At mange gjør det betyr jo absolutt ikke at det er sunt.

Nei, huff... Jeg mente jo ikke det.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PSMF kombinert med Ketolysekuren? ketolysebloggen.blogg.no Ketolysekuren 24 03-03-11 21:03
Psmf Kari Marita Lavkarbo generelt 14 02-03-11 17:22
Erfaringer med 80/80/20 eller PSMF? jada_klue Spørsmål og svar 110 07-02-11 23:41
Kan noen fortelle meg hva PSMF er for noe? Bee Lavkarbo generelt 25 29-10-10 16:39
fra PSMF til Ketolyse whynn Lavkarbo generelt 0 28-09-10 17:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no