Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Litt forvirra ... Kan noen forklare litt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-06-11, 14:05   #1
Puzn81
Juniormedlem
 
Puzn81 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Puzn81 er på en erverdig vei
Question

Litt forvirra ... Kan noen forklare litt?

Tja, det dukker jo opp mange ting i startfasen av en diett. Har aldri vært ut for noen så enkel som denne, noe som i og for seg er veldig bra, men likevel så dukker det opp spørsmål, å det vedrører matvarene som finnes der ute.

Da jeg leste boken til Dr. Sofie Hexeberg gikk det opp ett lys for meg, å jeg har ikke spist brød, pasta, ris, poteter eller søtsaker etter det, og for meg som var avhengig av sjokolade så er det slett ikke værst Jeg kuttet av fra en dag til en annen.
Jeg startet ganske kjapt å sette meg inn i hva jeg kunne spise og ikke, å forrige gang jeg var i sverige ble det kjøpt inn litt sukkerfri sjokolade og sukkerfri werters orginal....nå skal de få ligge godt i skapet, for makan til reaksjon på magen da gitt!!!
Uansett så ser jeg at det er mye som blir anbefalt av Dr. Hexeberg som det faktisk er litt kabo i, slik som nøtter f.eks.

Mitt spørsmål er, hvor går grensen for karbotelling når en kjøper matvarer med karbo? 0-5g kh pr 100 g? 0-10?
F.eks så får en kjøpt fiber rik med solsikke som inneholder 2,7 g kh pr skive, å jeg ser ikke på dette som noe hinder, men hva med fiberknekkebrødet som har rundt 5-6 kh pr skive?

Jeg har greid å holde meg under 50g kh siden jeg startet, men er redd for at mye kan lure meg...

__________________
Puzn

De sier jeg må ha tålmodighet...jeg skjønner ikke hva de snakker om...
Puzn81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Dr. Sofie Hexeberg Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 14:09   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Litt forvirra....kan noen forklare litt?

Tror flertallet operer med max 5 gr karb pr 100

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 14:28   #3
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Litt forvirra....kan noen forklare litt?

Det kommer vel an på hvor lavt du har tenkt å ligge i karboinntak, og hvor mye du har planer om å spise av matvaren. 50 g om dagen er jo faktisk en del, og jeg spiser ting med både 30 og 50 kh pr 100 g. Men da spiser jeg ikke så mye av det, og passer på å ikke overstige karbomålet mitt.

Hvis du er usikker på hvordan du ligger an, så anbefaler jeg å legge inn måltidene dine i diett.no, super måte å få oversikt over maten.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 14:33   #4
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Litt forvirra....kan noen forklare litt?

Mener du at du ligger på rundt 50 g kh daglig? Da har du jo litt å gå på, men du bør allikevel la størstdelen av karbohydrater komme fra grønnsaker (som vokser over jorden) litt nøtter og nå i sesongen litt bær.

Du bør legge inn alt du spiser på diett.no inntil du er trygg på hvor mye du får i deg. Er mange som får seg en overraskelse når de begynner å bruke den siden.

For mange vil slike knekkebrød som du nevner og lavkarbo brøderstatninger virke som partystoppere, dvs vektnedgangen stopper opp. For andre har det ingenting og bety. Dersom du føler deg komfortabel med 50 g kh daglig, går ned i vekt ser jeg ingen grunn til at du ikke skal spise slike knekkebrød, men du bør nok begrense det til max 1-2 daglig, ellers bruker du opp for mye av kh-kvota di. Nok og varierte grønnsaker er tross alt veldig viktig for prosessene i kroppen vår også vektnedgang.

Ellers finnes dt mange gode lavkarbovarianter av knekkebrød som f.eks Nannahs, det er bare å søke i forumet her. Ellers er det også mange gode tråder for nybegynnere her inne, her er en. Lavkarbo på 3 minutter er også fin.

Ellers er mitt beste tips at kunnskap er makt og uansett hva/hvordan du vil spise bør du lese deg opp på hvordan dette faktisk fungerer. F.eks Ketolsyeboka, Bedre uten brød av Lutz.

Edit: Ser nå at du oppgir Sofie Hexeberg i din filosofi. Har du lest boka(bøkene) hennes? finner nok en del tips der om hva du kan/bør spise og bør/må unngå.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 16:23   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Litt forvirra ... Kan noen forklare litt?

Jeg følger også Hexeberg. Jeg går ikke på lavkarbo for å slanke meg, men fordi jeg har diabetes 1.
Jeg har satt som øvre grense 72 karbo pr dag, men i realiteten ligger jeg på ca 40 til dagen, noen dager litt mer.
Jeg spiser både frukt, grønnsaker, nøtter, etc.
Når jeg baker hender det jeg synder og bruker litt sukker, men mesteparten sukrin og stevia, fordi uansett hva man mener om sukker så er det bedre rent baketeknisk, og jeg spiser ikke kaker til hverdags.
Jeg prøver hele tiden og passe på at måltidene mine ligger under 10 karber, men lunsjen min havner vanligvis på 20 karber siden jeg spiser bl.a. en del bær til det måltidet.
Om jeg får lyst på et Ryvita knekkebrød eller to, så spiser jeg det, selv om jeg vanligvis spiser mine hjemmebakte knekkebrød (elsker knekkebrødet Hexeberg har oppskrift på). Sommertid er soft-is for meg. En liten soft-is i beger er ca 10 karber. Får jeg lyst på soft-is, så kjøper jeg en liten, gir bikkja en klatt og koser meg med resten av soft-isen min.
Om du har valgt denne dietten fordi du skal slanke deg, så vil nok kanskje min måte å spise på være litt for myk? Nå må jeg får lov til å tilføye at selv om jeg er rimelig liberal i valg av mengde karber, så har jeg gått fra 54 kilo i mars til 48 kilo nå.
Jeg er ganske fleksibel, men har det veldig godt med meg selv på denne måten

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 17:19   #6
Puzn81
Juniormedlem
 
Puzn81 sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 27
Puzn81 er på en erverdig vei

Sv: Litt forvirra ... Kan noen forklare litt?

Vel, jeg gikk nok ikke inn i dette for å slanke meg, for meg er det kun en bonus om jeg går ned i vekt, jeg er nok mer opptatt av å få kroppen på rett kjør, å har allerede oppdaget at dette kostholdet er perfekt for meg
Jeg holder meg under 50g kh hver dag. Jeg kan vel halvere den også tror jeg til tider, siden jeg kun er i startfasen og ikke akkurat er garvet i faget

Jeg også holder meg under 10 kh pr måltid....tror jeg Er nok derfor jeg spør, for det er nok mange feller der ute som en nybegynner kan snubble over. Har lest boka til hexeberg, det var som å skru av en bryter, å har ikke rørt poteter, ris, pasta, potetgull og sukkertøy etter det.

er det noen av dere som har erfaring med Phase2 tabelettene? Jeg fikk ett tips om dem av noen som har gått på lavkarbo tidligere, men synes det høres litt rart ut at de skal blokkere for kh når du spiser det......

Skal kjøpe kokeboka til Hexeberg snart, tror jeg trenger den

__________________
Puzn

De sier jeg må ha tålmodighet...jeg skjønner ikke hva de snakker om...
Puzn81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Dr. Sofie Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Litt forvirra nå, ja ... Pearle Lavkarbo generelt 4 01-03-11 14:36
Blir litt forvirra ... vimsi Spørsmål og svar 4 24-10-10 22:39
Litt forvirra - utholdenhet og ketogent kosthold indi Trening 6 15-03-10 11:55
Snart fase 2, litt forvirra Nola Vedvarende vekttap 2 20-01-09 20:10
Trenger hjelp, litt forvirra Runegutt Mer enn 30 kg overvekt 8 05-11-08 13:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no