Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-12, 12:08   #26
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye zyrtec kan jeg ta???

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Blir du helt elendig kan en kortisonsprøyte være et alternativ, men de er blitt mer strikse med å gi denne da forskning har vist at di som får for mye av den allergisprøyta/kortisonsprøyten kan utvikle diabetes.

Høydose kortison er dessuten en sterkt medvirkende årsak til osteoporose...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 12:48   #27
Señora
Seniormedlem
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 806
Señora har en fantastisk aura rundt segSeñora har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Jeg fikk Aerius for en del år tilbake og hadde også god virkning av dem. Men nå er de jo ikke å få på blå resept lenger - ifølge legene jeg har hatt...
Siste gangen jeg fikk resept på dem fikk jeg beskjed av apoteket at det ikke var mulig å få dem lenger

Jeg fikk Aerius på blå resept i går, så det finnes ja, har hatt dem på blå resept i flere år (med søknad til Helfo, aner ikke om det er noen endring der)

Se link til felleskatalogen: http://www.felleskatalogen.no/medisi...armagon-545784

Señora er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med telling av kalorier Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 13:09   #28
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Fra 1. februar har det vært fritt fram å skrive ut Aerius på blå resept igjen. Det er fordi de har senket prisen.
http://www.legemiddelverket.no/templ...____83438.aspx

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 19:31   #29
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye zyrtec kan jeg ta???

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Høydose kortison er dessuten en sterkt medvirkende årsak til osteoporose...

Stemmer det
Men noen ganger må man bare p.g.a. store plager

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 20:14   #30
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Opprinnelig lagt inn av Bonitta, her.

Hjelper ikke med kun tabletter når nese og øyne er plaget i tillegg. Da må du få deg resept på øyedråper + nesespray mot allergi.
Min sønn fikk Awamyst nesespay, den virker både på øyne og nese

Jeg har Avamys også. Hjelper ikke det dugg.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 20:18   #31
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye zyrtec kan jeg ta???

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Ikke alltid at en dusj virker. Den fjerner kun evt.pollen og støv fra hud og hår så det ikke blir så konsentrert rundt slimhinnende dine. Men mange som har pollen allergi har også andre allergier. Selv reagere jeg på temperatursvingninger så etter en dusj blir jeg alltid verre selv om det er deilig å få bort pollen og støv fra hud og hår.

Aha, så det kan være grunnen til at både jeg og junior får skikkelig nyseanfall et stykke inn i dusjen
Har aldri fortstått hvorfor

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 20:25   #32
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye zyrtec kan jeg ta???

Opprinnelig lagt inn av Livsglede, her.

Stemmer det
Men noen ganger må man bare p.g.a. store plager

Definitivt. Jeg ønsker bare at det skal være et opplyst valg hvor man er klar over mulige ulemper og kan veie det opp mot fordelene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 20:30   #33
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Re: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Zyrtec (generisk navn Cetrizin) og virker nødvendigvis ikke for alle. Jeg har til tider tatt 2 tabletter og det skal ikke være farlig, men jeg ville ikke gått utover det.

Noe som virka på meg da jeg var yngre og mer belastet er Kortisonsprøyte. En sånn i skinka tok jeg hvert år ganske lenge. Jeg merke ikke til noe bivirkninger, men vet at kortison er belastet med akkurat det, men i forhold til slik jeg var var det verd det.

Hvis du har båt kan du jo ta en svipptur til Skagen eller noe.. Jeg husker jeg spydde i flere døgn, men nesa var bra

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 01-04-12, 23:41   #34
Ninisen
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 16
Ninisen er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Avamys, Telfast og Livostin øyedråper er den beste behandlinga man kan ta mot pollenallergi. Fungerer ikke det bør du komme deg til en lege som henviser deg til en allergispesialist som driver med såkalt allergivaksinering. For å finne en spesialist i nærheten av deg kan du se på www.pollenkontroll.no

Hvis du MÅ ha kortison bør du IKKE ta sprøyte, men en tablettkur der du kan justere ned dosen til den lavest mulige effektive for å få i deg så lite kortison som mulig (pga bivirkningene). En sprøyte som er satt kan ikke tas ut igjen. (Kortisonsprøyte flere år på rad gir beviselig lavere egenproduksjon av binyrebarkhormon)

Mer enn en tablett zyrtec/cetirizin o.l. har ikke mer effekt, bare mer bivirkninger.

Hilsen meg som har jobbet med allergiutredning og -vaksinering hver dag de siste 3 år.

Ninisen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 15:20   #35
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Opprinnelig lagt inn av Ninisen, her.

Avamys, Telfast og Livostin øyedråper er den beste behandlinga man kan ta mot pollenallergi. Fungerer ikke det bør du komme deg til en lege som henviser deg til en allergispesialist som driver med såkalt allergivaksinering. For å finne en spesialist i nærheten av deg kan du se på www.pollenkontroll.no

Hvis du MÅ ha kortison bør du IKKE ta sprøyte, men en tablettkur der du kan justere ned dosen til den lavest mulige effektive for å få i deg så lite kortison som mulig (pga bivirkningene). En sprøyte som er satt kan ikke tas ut igjen. (Kortisonsprøyte flere år på rad gir beviselig lavere egenproduksjon av binyrebarkhormon)

Mer enn en tablett zyrtec/cetirizin o.l. har ikke mer effekt, bare mer bivirkninger.

Hilsen meg som har jobbet med allergiutredning og -vaksinering hver dag de siste 3 år.

Livostin nesedråper har jeg prøvd. De har overhode ingen effekt og gjør meg faktisk verre fordi jeg reagerer på denne nesesprayen på samme måte som jeg reagerer på Rhinox - med ekstremt TETT nese

Jeg var hos lege i dag og fikk resept på Loratadin. Da fikk jeg beskjed om at Aerius ikke kan fås på blå resept uten å søke Helfo (som sagt over her). Damen sjekket i systemet, så enten er systemet ikke oppdatert, eller så stemmer det ikke at man kan få den uten blå resept

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 00:24   #36
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Jeg var hos lege i dag og fikk resept på Loratadin. Da fikk jeg beskjed om at Aerius ikke kan fås på blå resept uten å søke Helfo (som sagt over her). Damen sjekket i systemet, så enten er systemet ikke oppdatert, eller så stemmer det ikke at man kan få den uten blå resept

Siden Legemiddelverket påstår at det ble tillatt igjen fra 1. februar, så gjetter jeg på at det er treghet i systemet.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 08:14   #37
humptydumpty
Juniormedlem
 
humptydumpty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Det våte vestland
Innlegg: 13
humptydumpty er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Det samler seg mye pollen i håret i løpet av dagen, og når du legger deg om kvelden gnis uhumskheten inn i puten og videre inn i øyne/nese. Derfor er det smart å skylle håret før en legger seg.
Cetirizin/Zyrtec har nøyaktig samme virkestoff, som flere allerede har nevnt, så det er ingen hensikt i å kaste bort tid på å teste dem mot hverandre. De fleste klarer seg med 10 mg Cetirizin pr døgn, og hvis du blir trøtt av dem er det lurt å ta dem om kvelden (ikke senere enn ca kl 20, for å unngå hangover). Hvis jeg ikke får nok hjelp av en Cetirizin fyller jeg på med en tbl Aerius, som jeg frekt og freidig kjøper over disk i utlandet. Blir ikke trøtt av den, så den er god å ha på lur i lommeboken.

__________________
Det meste går,- resten går over...
humptydumpty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg uten gluten Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 08:37   #38
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye Zyrtec kan jeg ta?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Livostin nesedråper har jeg prøvd. De har overhode ingen effekt og gjør meg faktisk verre fordi jeg reagerer på denne nesesprayen på samme måte som jeg reagerer på Rhinox - med ekstremt TETT nese

Jeg var hos lege i dag og fikk resept på Loratadin. Da fikk jeg beskjed om at Aerius ikke kan fås på blå resept uten å søke Helfo (som sagt over her). Damen sjekket i systemet, så enten er systemet ikke oppdatert, eller så stemmer det ikke at man kan få den uten blå resept

Jeg har selv vært inne på zyrtec, aerius, cetricin etc..... Nå de 3 siste årene har jeg tatt loratadin. Har testet med Avamys, men på meg funker loratadin tab. 1 morgen + 1 kveld i de værste periodene + livostin nesespray og vexol kortison øyendråper som kun blir brukt som en kur på 2 mnd. i den værste sesongen. Andre allergidråper for øyene har ingen effekt på meg.

Så er det jo det med å ta forhåndsregler ved pollen/støv allergi.

Ikke tørke klær ute.
Ikke lufte sengtøy - dette løser du med å kjøre dyner/puter ca 10-20 min i tørketrommel da "dør" midden og du fjerner støv.
Ta en dusj før leggetid
Luft effektivt, ikke la vindu stå opp hele dagen og for all del ikke sov med vinduet oppe.
Enkelte ting bare må man gjøre for å forbedre livskvaliteten de mnd pollensesongen står på som værst.
Bruk solbriller ofte når du er ute og går, helts sånnne som dekker godt rundt øyene og ut mot siden.

Ætsjoooooooo...... håper at du finner din oppskrift på hva som lindrer best for deg, vi er jo sååååå forskjellige at det blir mye prøving og feiling før en finner utav hva som lindrer best for akkurat MEG

Knib fra ei med stor forståelse over din frustrasjon, Æastjoooooo.....

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange barn har du og hvor gamle er de? Mammarosa Generell diskusjon 59 09-10-11 15:56
Hvordan ser bentobokser ol. ut innvendig? Hvor mange rom og hvor store er de osv? FrkMarge Generell diskusjon 6 02-09-11 14:47
Hvor mange karber per 100 g er det i rips, og hvor finner jeg oversikt!? Jente 1980 Ketolysekuren 4 16-03-11 21:53
Hvor finner jeg disse oversiktene over hvor mye karbo det er i ulike matvarer? Sugarmom Spørsmål og svar 2 26-11-10 19:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no