Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Tannkrem uten fluor ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-04-12, 23:09   #1
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Tannkrem uten fluor ...

.. finnes det, og hvor kan det handles?

Ta med i beregningen at her i Nord-Norge er det vanskelig å finne til og med Q-melk - altså finnes det nord for sinsenkrysset også?

bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 23:13   #2
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Tannkrem uten fluor..

Googla litt, og Vitus Apotek reklamera iallefall med Solidox uten fluor

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 00:56   #3
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Tannkrem uten fluor..

Opprinnelig lagt inn av bligravid?, her.

.. finnes det, og hvor kan det handles?

Ta med i beregningen at her i Nord-Norge er det vanskelig å finne til og med Q-melk - altså finnes det nord for sinsenkrysset også?

iHerb. Kjøp xylitol tannkrem. Fluor i tannkrem er farlig i 2012 og totalt unødvendig. Men få en tannlege til å innrømme det da gitt....
Har ikke brukt fluor på over 1 år. Hele familien fra unger til barn. Null hull og bare gode tenner. Fluor finnes det mengder av i dagens samfunn. Er ikke som i gamle dager hvor man ikke brukte fluor i alt annet enn i tannkremen....
Vi som er i 40 årene har vel vokst opp med fluorskylling og dets like? Vel unødvendig i dag.

  Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 08:33   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Iherb har også et tannpulver på bakepulver, salt og peppermynte. Jeg har brukt det en god stund nå (i all hemmelighet for tannlegen min ) og det virker finfint på mine tenner iallfall..

http://www.iherb.com/Eco-Dent-Daily-...2-oz-56-g/8895

Drygt er det også på elektrisk tannbørste iallfall.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 08:59   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tannkrem uten fluor ...

denne fra iherb er veldig frisk og god:http://www.iherb.com/Jason-Natural-P...-oz-170-g/3857

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 17:11   #6
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Flott
Takk for alle svar!! Da skal jeg skaffe meg det. Syns nemlig at det virker helt unødvendig med fluor

bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 20:31   #7
fiffi
Medlem
 
fiffi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 70
Innlegg: 145
fiffi har en fantastisk aura rundt segfiffi har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Jeg bruker denne og er veldig fornøyd.

http://www.kingfishertoothpaste.co.uk/

fiffi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 20:42   #8
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Jeg har aldri brukt fluor eller fluortannkrem. Handler min på Iherb. Jeg er så gammel at vi hadde felles fluorskylling på skolen, denne snek jeg meg unna, da min mor hadde lest en Tysk rapport om hvor skadelig fluor var. Så derfor har jeg aldri brukt dette og har kun hatt 8 hull i hele mitt liv

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 21:15   #9
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Hva er det som er farlig med fluor i tannkrem og munnskyll? Jeg bruker begge deler... Har ikke fått med meg dette.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 17-04-12, 22:04   #10
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Spar har også Solidox uten fluor, så den senest for 30 minutter siden

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 10:46   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Hva er det som er farlig med fluor i tannkrem og munnskyll? Jeg bruker begge deler... Har ikke fått med meg dette.

Jeg vet iallfall at fluor er skadelig for skjoldbruskkjertelen. Det er et grunnstoff som lett kan binde seg der hvor jod-atomet skulle fått plass. Spesielt om det allerede finnes for lite jod i kosten. Når det skjer vil det bidra til å senke stoffskiftet. (Dette er en av årsakene til at en del antidepressiva virker negativt på stoffskiftet - en del av dem inneholder en del fluor.)

Nå kan det diskuteres hvor skadelig det man skyller og spytter ut er... (kontra f.eks USA hvor man tilsetter fluor i drikkevannet). Sånnn som jeg forstår det er det stor uenighet om skadeeffekten av fluor i munnhulen, men fluor skal helst ikke ut i resten av kroppen iallfall.

Jeg har forstått det sånn som at fluorets fortreffelighet for tennene er sterkt oppskrytt og jeg - for min del - velger å avstå utifra tanken om at det som har vært naturlig tilgjengelig i munnhulen i tusenvis av år sannsynligvis er tryggere enn nyere påfunn som man muligens ikke helt har oversikten over ringvirkningene av. Ref amalgam. (Jeg skyller dog med fluorskyll ca 1 gang i uka, så heeeelt ren er jeg ikke). Har fulgt dette regimet i ett år nå, og har iallfall ikke hatt noe redusert tannhelse på denne tiden.
Såvidt jeg forstår så er magnesium, d-vitamin, kalsium og k-vitamin det som er nøkkelen til en god tannhelse.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 11:30   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nå kan det diskuteres hvor skadelig det man skyller og spytter ut er...

Fluortablettene spyttet vi jo ikke ut igjen....

Forøvrig blir tannpleiren jeg går til hissig om jeg sier at jeg skyller munnen etter tannpus. I følge henne skal fluoren forbli i munnen og virke. Skal definitivt IKKE høre på henne!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 11:57   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Ja, jeg husker jeg var misunnelig på ungene som fikk fluortabletter da jeg var lita... De smakte jo godteri.

Nå har jeg jo forstått at det ikke nødvendigvis er et mål å ha en elendig kropp og et pent smil... Dårlige tenner med masse hull fikk jeg, men det skylder jeg på generelt dårlig tannhygiene og mye alvorlig sykdom i den tiden jeg fikk permanente tenner. Etter den perioden har de holdt seg bra.

Tannpleiere er opptatt av tennene... ikke resten.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:11   #14
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Jeg lagde selv en periode, med natriumbikarbonat (=natron), glyserol og noen dråper eterisk olje fra grønnmynte ("spearmint"). Lettere å lage enn å smøre en brødskive. Hadde det i slike tuber som fås kjøpt i sportsbutikker til å ta med på tur, de kan åpnes og fylles i bunnen, og brukes om igjen.

Nå har jeg brukt vanlig fluortannpasta lenge, har ikke prioritert noe annet. Men jeg fikk ingen hull i den perioden med fluorfri tannpasta.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Såvidt jeg forstår så er magnesium, d-vitamin, kalsium og k-vitamin det som er nøkkelen til en god tannhelse.

Tar gjerne lenker hvis du har noen.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 12:48   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Tar gjerne lenker hvis du har noen.

Har ingen for hånden... fant det under leting etter andre ting - blant annet etter hva som herder emalje ... K2-tipset fikk jeg av en lege etter å ha undret høyt over at plakk sluttet å gro i en periode hvor jeg brukte d3+k2-kapsler. Siden har jeg lest Weston A. Price sitt verk "nutrition and degradation" hvor han sterkt påpeker viktigheten av fettløselige vitaminer (dette var før k2 var kjent) og han snakker om en ukjent faktor x som finnes sammen med de fettløselige vitaminene, i etterkant mener man at dette er k2.

Denne var det som satte meg på sporet... Tenner og bein er på sett og vis like
http://www.mgwater.com/rod10.shtml

http://integratedsupplements.typepad...al-health.html
http://www.thedentalessentials.com/T...decay_s/29.htm


Nå bør du kunne google deg videre om du vil.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 16:46   #16
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vet iallfall at fluor er skadelig for skjoldbruskkjertelen. Det er et grunnstoff som lett kan binde seg der hvor jod-atomet skulle fått plass. Spesielt om det allerede finnes for lite jod i kosten. Når det skjer vil det bidra til å senke stoffskiftet. (Dette er en av årsakene til at en del antidepressiva virker negativt på stoffskiftet - en del av dem inneholder en del fluor.)

Nå kan det diskuteres hvor skadelig det man skyller og spytter ut er... (kontra f.eks USA hvor man tilsetter fluor i drikkevannet). Sånnn som jeg forstår det er det stor uenighet om skadeeffekten av fluor i munnhulen, men fluor skal helst ikke ut i resten av kroppen iallfall.

Jeg har forstått det sånn som at fluorets fortreffelighet for tennene er sterkt oppskrytt og jeg - for min del - velger å avstå utifra tanken om at det som har vært naturlig tilgjengelig i munnhulen i tusenvis av år sannsynligvis er tryggere enn nyere påfunn som man muligens ikke helt har oversikten over ringvirkningene av. Ref amalgam. (Jeg skyller dog med fluorskyll ca 1 gang i uka, så heeeelt ren er jeg ikke). Har fulgt dette regimet i ett år nå, og har iallfall ikke hatt noe redusert tannhelse på denne tiden.
Såvidt jeg forstår så er magnesium, d-vitamin, kalsium og k-vitamin det som er nøkkelen til en god tannhelse.

Og da har jeg lært noe nytt i dag og. Jeg har bestandig ment at fluortabletter ikke kan være sunt. Da fikk jeg hvertfall rett der.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 23:25   #17
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Takk for lenker! Glad jeg allerede tar magnesiumtilskudd.

Hm. Det var mens jeg spiste fluortabletter at jeg fikk hull i tennene. Har ikke hatt hull på lenge, minst 10 år. Men tannpussen har sikkert også blitt bedre.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar

Emneord
tannkrem


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mat uten egg anelis85 Generell diskusjon 8 10-06-11 22:44
Mat uten egg miapusen Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 19-10-10 22:30
Ok, tannkrem UTEN sorbitol, hvor får jeg tak i det? Cilie. Ketolysekuren 5 12-08-10 23:45
Tannkrem Liiiz Ketolysekuren 1 05-07-07 09:01
Sorbitol i tannkrem Bee Ketolysekuren 25 18-05-07 11:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no