Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Syndens hule

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-11, 21:38   #1
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent
Talking

Syndens hule

Takk til Mama67 som gjorde oppmerksom på denne og fant oppskriften sånn at den kunne omarbeides til lavkarbo Orginaloppskriften er til en lanpanne, men jeg har delt den på to og fikk fin høyde på den i en rund form, 22cm.

***Syndens hule***

Nøttebunn:
4 eggehviter
125g mandler
1/4 ts stevia (eller søtstoff tilsvarende 150g melis)
Eggehvitene stivpiskes og mandlene males, vend forsiktig inn mandler og stevia. Stekes på 160*C i 30 min.

Sjokoladekrem:
1 dl kremfløte
50g 70% sjokolade + 1/2 dl hakkede hasselnøtter (kan erstattes av sukkerfri sjokolade ala firkløver, bruk da 100g)
50g bremykt (presiseres i orginaloppskriften at det er viktig med denne typen smør)
Sjokoladen smeltes i fløten og etter at du har dratt den av plata røres bremykt inn.

Eggekrem:
4 eggeplommer
1dl kremfløte
1/2 ts flytende natreen (eller annen søtning tilsvarende 100g sukker)
1/2 ts vaniljeessen eller vaniljefrø
150g bremykt
Eggeplommer, fløte, søtstoff og vanilje varmes forsiktig under stadig omrøring til det tykner. Rør inn bremykt til slutt.

Avkjøl alle delene og smør så sjokoladekremen på nøttebunnen. Oppå sjokoladen har du eggekremen og tilslutt pynter du med krem og bær.

Her i huset forsvant hele kaka på 1 døgn, så en langpanne var sikkert ikke så dumt likevel

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 27-06-11, 22:39   #2
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Syndens hule

Oioioi, fristende kake med et treffende navn. Denne skal prøves!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 02:05   #3
HenrikBooe
Medlem
 
HenrikBooe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Alder: 29
Innlegg: 122
HenrikBooe er på en erverdig vei

Sv: Syndens hule

Har du mulighet til å legge ut bilde?

HenrikBooe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 07:47   #4
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Syndens hule

Nå ble kaka spist opp før jeg fikk tatt bilde men jeg skal lage den igjen og da skal jeg huske på det!

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 14:48   #5
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Syndens hule

Noen med bilde av denne?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 16:02   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Syndens hule

Haha, ikke ukjent fenomen her inne - kakene blir spist før man rekker og ta bilde

Denne hørtes veldig god ut - kanskje jeg må prøvelage og ha med på bursdagen til venninna mi neste helg - fint med et sukkerfritt alternativ

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 17:03   #7
Cilla
Juniormedlem
 
Cilla sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 28
Cilla er på en erverdig vei

Sv: Syndens hule

Hørtes fantastisk ut! Lagret, mulig jeg lager denne og tar med i konfirmasjon i helga!

__________________




Cilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert, begrenser vanlig brød, poteter, pasta, ris og sukker til et minimum. Svar med sitat
Gammel 14-09-11, 18:32   #8
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Syndens hule

Godt noen minnet meg på denne skal ha folk om to uker, da kan jeg bake denne og DA skal jeg ta bilde FØR jeg spiser den opp

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 16-10-11, 19:56   #9
Kuredu
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 159
Kuredu er på en erverdig vei

Sv: Syndens hule

I dag måtte jeg lage denne, har siklet på oppskriften veeeldig lenge!

Den var veldig god altså, fikk virkelig mettet søtbehovet....

Mine erfaringer er som følger:

-bunnen var bedre enn forventet! Brukte ca 100 g sukrinmelis og det var MER enn nok. Den flyter ikke utover så det kan være greit å fordele den litt. Med hell kunne en større kakeform vært brukt, jeg brukte 22 cm.
-begge sausene ble veldig rennende. Dette resulterte i litt søl og klin når jeg skulle helle de over bunnen, i tillegg til at det ble alt for mye. Her også brukte jeg mindre søtning enn oppskriften sier, og det var også MER enn nok. Jeg brukte en sukkerfri spansk sjokolade med hasselnøtter (100 g) og det var veldig godt!!! Jeg synes det var litt mye med 1/2 ts vaniljepulver, vil nok redusere til 1/4, men det er jo smak og behag.
-jeg tok tipset med å servere med pisket krem - og det passet vanvittig godt til! Pisket bare en dl ca med litt sukrinmelis (1,5ts) og slang på en klatt på hvert stykke ved servering, i tillegg til et par jordbær på toppen.

En skikkelig god og søt dessert! Jeg synes det var veldig godt, datteren min synes det var litt "sterkt", antakeligvis sukrin ettersmaken som hun ikke er så vant til.

Jeg kommer nok til å lage denne igjen senere, men ikke på en godt stund, er MASSE igjen, vi orket jo ikke mer enn et lite stykke hver......

Hvis jeg skal lage den igjen vil

Kuredu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 15:02   #10
Jammo
Medlem
 
Jammo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Haugesund
Alder: 37
Innlegg: 386
Jammo er ny på veien

Sv: Syndens hule

Hørtes knallgod ut

__________________
Hjalmfrid's Verden - Bloggen min
"Livet er som en skoledag, med sorg og glede som hovedfag. I gledens time best å være, i sorgens time mest å lære."
Jammo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Livstilsendring Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 16:40   #11
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Syndens hule

Den er sikkert god, men jeg stusser over dette:

Sitat:

1/4 ts stevia (eller søtstoff tilsvarende 150g melis)

Dette må da være feil, eller er Stevia så ekstremt søtt? Hvor mye Stevia tror dere det menes her?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 17:12   #12
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Syndens hule

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Den er sikkert god, men jeg stusser over dette:

Dette må da være feil, eller er Stevia så ekstremt søtt? Hvor mye Stevia tror dere det menes her?

Stevia er ekstremt søtt (verdens søteste plante). Tror jeg ville fulgt oppskriften, og så smakt på deigen. Er det ikke søtt nok, så bare putt på mer

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 21:16   #13
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Syndens hule

For mye stevia gir en ekkel bismak og rein stevia på tunga er så søtt at det gjør fysisk vondt. Den steviaen jeg brukte er konsentrert fra altshop.no

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 31-08-12, 21:28   #14
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Syndens hule

Men 1/4 ts Stevia skal tilsvare 150 g melis?
1 ts er vel ca 7 gram? Altså kan vi ta litt godt i og si at 2,5 gram Stevia skal tilsvare 150 gram melis? Hvis Stevia er SÅ søtt er det jo nærmest umulig å bruke da.
Nå skal ikke jeg sødelegge denne tråden med denne gode kakeoppskriften, men det virker bare så utrolig rart at det kan være så søtt.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 08:24   #15
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Syndens hule

Du må nesten prøve

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 09:10   #16
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Syndens hule

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Du må nesten prøve

True - og jeg underskriver på "prøv deg fram"

Selv bruker jeg gjerne flytende steviadråper med vaniljesmak både for å erstatte vaniljepulver (grisedyrt) og noe av søtningen. Da søter jeg med dette til jeg begynner å kjenne søtsmak og så bruker jeg annet søtt (kalorifritt + litt demarasukker) til resten. Det fungerer veldig bra i mye bakverk og er godkjent av Husets Herre - som hater søtningsbismak. (PGA Husets Herre så bruker jeg som sagt gjerne litt vanlig demarasukker i oppskriftene også. Det skal ikke mye til for å gi "normal søtsmak" når ca 60-70% av "sukkeret" allerede er erstattet med annen søtning. Og vi spiser kake/dessert kanskje 1-2 ganger i måneden, så det er ikke der problemene ligger... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 10:42   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Syndens hule

Fascinerende...
Ja dette må jeg prøve...

Jeg hadde forresten et par Steviaplanter her, bladene var så søte at jeg ikke kunne bruke det til noe. Bladet smakte så kunstig søtt som jeg ikke har smakt før. Jeg hadde tenkt å tørke bladene og smuldre det, men så kom det fluer på plantene og de ble bosset.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-09-12, 14:42   #18
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Syndens hule

Jeg begynte med dette konsentrerte pulveret fra altshop, og har gått mer og mer over til flytende med vanilje. MYE lettere å dosere og bedre smak!

Hold oss oppdattert da Vibeke

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Svar

Emneord
syndens hule


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Syndens sjokoladekrem ... Snorkfroken76 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 12 08-03-11 12:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no