Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-11, 09:02   #1
Vicmar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
Vicmar er på en erverdig vei

Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Ja, spørsmålet sier seg vel selv. Jeg startet med lavkarbo for 2 1/2 uke siden. Første uka gikk jeg ned hele 3,3 kilo! Jeg hadde i utgangspunktet 10 kilo jeg ønsket å ta av. Men etter dette har vektnåla snudd, og nå er jeg på 1,2 kilo i minus, bare. Jeg har forsøkt å veie meg hver dag nå siste uka, og ser at det går jevnt og trutt oppover. Noen hundre gram hver dag, altså. De to første helgene spiste jeg karber siden jeg var på diverse feiringer og utdrikningslag, men jeg begrenset meg selvfølgelig. Siden mandag har jeg vært kjempeflink, og ikke spist raske karber i det hele tatt. Og masse fett, synes jeg selv iallefall. Men det er siden mandag jeg har lagt på med aller mest! :dåne:

Så hva gjør jeg egentlig galt nå? Får jeg i meg for LITE karber? Jeg må innrømme at jeg ikke veier maten, eller teller karber. Jeg har bakt karboknekkebrød og rundstykker som jeg fant oppskriftene på her inne på forumet, så der er det ikke mye karber. Og av pålegg har jeg brukt omtrent bare egg og ost. Ikke noe ris eller poteter eller noe til middag. Litt nøtter spiste jeg her en dag. Men ellers fint lite karbo, altså.

Hva gjør jeg videre nå da? Jeg vil jo NED i vekt! Takknemmelig for tips og råd :nikker:

Vicmar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:08   #2
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

legg inn høyde, vekt og hva du spiser i løpet av en dag, så er det litt lettere å hjelpe deg

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:16   #3
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Nesten alle går ned første uka og litt opp de neste,det tar tid før kroppen skjønner at den skal brenne fett Jeg har stått tilnærmet stille siden 3 januar,men siste 2 dagene har jeg økt med masse fett og nå er 700 gram borte.Funker sikkert ikke for alle. Det kan lønne seg å veie litt i starten

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:35   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Alle menneske er ulike. Det er ikkje nødvendigvis om å gjere å ete minst mogleg karbar på lavkarbo. Ein må finne det som passar akkurat for seg sjølv.
2,5 veke på lavkarbo er ingenting i det store biletet. Om du er kvinne så kan menssyklusar verke inn, til dømes. Ein går ikkje opp 2kg feitt på ei veke, det er vatn.
Det kan vere greit å skrive inn kva du et her, så er det lettare å kommentere på eventuelle "feil".

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 10:13   #5
surflover
Medlem
 
surflover sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 282
surflover er en juvelsurflover er en juvelsurflover er en juvel

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

I og med at du har egenkomponert dietten din så er det litt vanskelig å bistå fordi vi ikke går på "like dietter". Altså: umulig å vite hva dietten din går ut på, hvorfor du forventer å gå ned i vekt og hva/hvor den mulige hindringen kan ligge.

Og det å ikke telle - det er jeg fan av, men i begynnelsen så må man nesten gjøre det for å få en oversikt over ca hvor mye du får i deg. Diett.no er veldig grei å bruke. Da får du en enkel oversikt over hvor mye du får i deg av feks fett, protein og karber hver dag. Etterhvert så "veit en sånn ca" og kan slutte og telle og fremdeles være trygg på at en spiser riktig.

Skriv inn oversikt over hva du spiser de neste dagene, så kanskje noen kan hjelpe deg

surflover er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysen gikk ikke - nå LAVkarbo Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 10:23   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Om du er hunkjønn er det også greit å ha i mente at de fleste av oss har et vannsamle-mønster i forbindelse med menstruasjonssyklusen - noen får et par ekstra kilo under menstruasjon, andre samler vannet ved eggløsning.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 10:45   #7
Vicmar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
Vicmar er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Takk for svarene, så langt. Jeg har skrevet egenkomponert fordi jeg ikke helt klarer å bli enig med meg selv hva jeg vil enda :knegg: Altså, hvilken teori jeg vil velge å følge. I utgangspunktet er jeg veldig FOR rå matvarer. Typer supermat, og lite kunstig søtning. Og så har jeg troen på at jeg ikke kan gå på en diett over en kort periode, men at jeg må legge om kosten min til slik jeg skal leve resten av mitt liv. I min ideelle verden spiser vi minimalt med e-stoffer, og bearbeidede matvarer. Jeg liker å lage mat fra bunnen. Problemet er at mange av de matvarene jeg kunne tenke meg å bruke er lite tilgjengelig og ofte kostbare i innkjøp. Jeg er ny her inne, så jeg er inne og leser hver dag for å prøve å bestemme meg for en retning :nikker:

Jeg er 174 cm høy og veier nå 88,9 kilo. Var 91,1 kilo da jeg begynte, men da hadde jeg lagt på meg 5 kilo etter at jeg trappet ned på ammingen. Jeg har hatt BMI på over 50 (!!) så jeg har enorme mengder med løs hus rundt omkring. Jeg tok en meget vellykket Gastric Bypass-operasjon for 4 år siden. Har holdt meg på omtrent samme vekt siden 2008. Grunnen til at jeg vil ned noen fler kilo nå er på grunn av løsskinnet. Det skal fjernes i år, og da vil jeg ned på en BMI på 26 før operasjonen. Jeg er klar over at disse siste kiloene sitter godt, for jeg har jo ikke veid så lite siden grunnskolen(har slitt med overvekt hele mitt liv).

Nå spiser jeg sånn ca:

Frokost: lavkarboknekkebrød med et par egg og meierismør og cottage cheeze, eller ost
Lunsj: Det samme som til frokost
Middag: kjøtt eller fisk med fet saus eller rømme, og noe grønnsaker
Kvelds: lavkarboknekkebrød/lavkarbobrød med lavkarbo pålegg

Jeg har spist en atkinsbar i ny og ne. Eller den første uka spiste jeg en nutrilettbar i ny og ne, til jeg fant ut at det var karber i den. Men da gikk jeg jo ned i vekt, da.

Kanskje det er det jeg må gjøre, bytte ut en atkinsbar med en nutrilettbar i ny og ne?

Vicmar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 11:18   #8
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Så flott at du har gått ned så mykje!

I første omgong ville eg ha bytta ut knekkebrøda med noko anna. Et berre pålegget samt ei god feittkilde, kanskje litt grønsaker. Nokre opplever brøderstatning som partystoppar.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 11:21   #9
Nurk
Medlem
 
Nurk sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 111
Nurk er ny på veien

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Hei Vicmar - syns dette minner om meg. Først ned veldig bra, så opp 3 uken. Og der er jeg nå - dritsur. Se innlegget mitt på samme side. Er spent på hva du finner ut av og hva slags svar du får. Ser vi veier omtrent likt og er like høye også....Kanskje vi skulle fulgt hverandre litt? Håper uansett det løsner snart for deg...

Jeg ville vel også kuttet brød-erstatning inntil videre - men kan ikke skjønne at du skal gå OPP i vekt av det, men heller stå stille. Grrr....jeg er så sykt utålmodig..og det er kanskje du og?

Følger med på deg!! LYkke til!!

__________________
92-91-90-89-88-87-86 85 84 83 82 81 79 77 75
Veldig motivert og jeg SKAL klare det denne gang!...
Nurk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo max 30 kh daglig Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 11:29   #10
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Stress kan også virke inn på vekta ... Stressar eg så står eg BOM STILLE.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:43   #11
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Opprinnelig lagt inn av Nurk, her.

Hei Vicmar - syns dette minner om meg. Først ned veldig bra, så opp 3 uken. Og der er jeg nå - dritsur. Se innlegget mitt på samme side. Er spent på hva du finner ut av og hva slags svar du får. Ser vi veier omtrent likt og er like høye også....Kanskje vi skulle fulgt hverandre litt? Håper uansett det løsner snart for deg...

Jeg ville vel også kuttet brød-erstatning inntil videre - men kan ikke skjønne at du skal gå OPP i vekt av det, men heller stå stille. Grrr....jeg er så sykt utålmodig..og det er kanskje du og?

Følger med på deg!! LYkke til!!

Det er normalt å gå ned endel første uka,dette er vann,så øker man eller står stille en stund ,og de aller fleste har gjordt dette i uke 2-4.

Hold dere unna brøderstatninger,spis mest mulig ren mat,vei det meste i starten og legg det inn på diett.no Drikk masse vann og minst mulig brus

Partystoppere syns jeg det er alt for tidlig å lete etter,her bør man vente inntil 8 uker,siden det kan ta så lang tid å få skikkelig fettforbrenning

Dessverre er det sånn for mange at lavkarbo ikke betyr at man raser ned 10 kilo på 10 uker,tenk på hvor lang tid man har brukt på å få denne overvekten. Det som er viktig er å se på alle helsefordelene man får ,masse energi,bedre hud og søvn,sterkere negler,bedre humør,bedre tenner og slutt på blødende tannkjøtt (for de som lider av det) Hormonene får det mere stabilt,stoffskifte blir mere riktig......ja jeg kunne ramset opp masse Eneste man ikke får (trur jeg) er bedre tålmodighet

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 13:57   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Det er jo det eg meiner, at ein bør halde seg unna brøderstatning, om ein kallar det partystoppar eller ei.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 14:31   #13
Vicmar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 7
Vicmar er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Så mange gode svar her!

Nurk: Det er nesten litt godt å høre at vi er flere i samme situasjon. Selv om jeg selvfølgelig heier på deg, og håper at det løsner snart. For oss begge! Det hadde vært supert å følge hverandre litt. Litt heiehjelp skader aldri!

Furine og Otika: Kanskje jeg må helt kutte ut brød/knekkebrød, ja. Første uka hadde jeg faktisk ikke det, for da hadde jeg ikke fått tak i proteinpulver og sånt. Da må jeg lete litt rundt for å finne tips til andre frokoster og lunsjer, altså. For jeg blir grådig lei av egg og bacon! Takk for tipset, det skal jeg prøve ei stund framover.

Og når det gjelder å være utålmodig, så kan jegh glatt innrømme at DET er jeg ja. Skal opereres før sommeren, håper jeg, så da haster det litt å få av de kiloene. Det hadde vært fint å ha samme vekt når jeg skal på konsultasjon om 2 uker som jeg hadde da jeg ble henvist, men det kan jeg jo se langt etter nå...

Før eller siden MÅ jeg vel snu, eller? For jeg føler meg i bra form og alt. Kjenner ikke sug etter sukker heller. Men savner kosen i helgen, så da lurer jeg på å bake en lavkarbokake, eller noe. Med masse fett og sukrin. Håper bare ikke det ødelegger, da. Ellers tenker jeg av baconsvor er greit for min del. KAN du egentlig legge på deg av fettinntaket?

Vicmar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 15:00   #14
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor går jeg OPP i vekt igjen?

Jeg har spist 230-260 gram fett i 2 dager nå og gått ned 700 gram,men det er ikke sikkert at dette funker for alle

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor man ofte står stille i vekt eller går OPP i vekt på lavkarbo! Iset Lavkarbo generelt 28 20-10-11 19:43
Hvorfor går jeg opp i vekt? Mysticgirl Spørsmål og svar 10 21-02-11 11:08
Hvorfor opp i vekt i dag? nybegynner85 Spørsmål og svar 3 04-05-10 17:50
Vet du hvorfor jeg går opp i vekt? Chantelle Lavkarbo generelt 18 17-06-09 21:16
Jeg går OPP i vekt ... Hvorfor? MorStine Ketolysekuren 29 26-10-07 10:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no