Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-06, 20:11   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Lurer jeg på.

Er det en aktiv, bevisst handling? Er man en manipulerende person, eller har man bare manipulernede sider? Kan man manipulere uten å vite om det?

Det å være beregnende.. Er det det samme som manipulerende?

Vært spennende å ha hørt mange syn på dette Jeg klarer nemlig ikke å bli enig med meg selv

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:17   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

aktiv, bevisst og ubevisst. manipulerende sider som regel, men jeg har vært ute for eksemplarer som har gjort det til sin personlighet. Ja man kan manipulere uten å vite om det. Barn er ofte veldig flinke å manipulere - "tvinne foreldrene rundt lillefingeren"

Beregnende er langt ifra det samme som manipulerende. Beregnende avpasser sine egne handlinger og sin egen posisjon. Mens en som er manipulerende er ute etter å påvirke andre. Det går selvsagt an å være beregnende og manipulerende.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:18   #3
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

For å kunne manipulere noen må man være strateg og da må man nødvendigvis være bevisst det man gjør. En strateg legger opp et bestemt l løp for å føre en annen person til et bestemt sted, inn i en bestemt handling, et bestemt mønster. Jeg tror neppe noen kan manipulere andre uten å være det bevisst. Men dette er altså mine tanker om emnet, ingen fasit.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:19   #4
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Lurer jeg på.

Er det en aktiv, bevisst handling? Er man en manipulerende person, eller har man bare manipulernede sider? Kan man manipulere uten å vite om det?

Det å være beregnende.. Er det det samme som manipulerende?

Vært spennende å ha hørt mange syn på dette Jeg klarer nemlig ikke å bli enig med meg selv

Jeg tror jeg vil svare 'ja' på alle spørsmålene dine jeg - nesten i hvert fall.

Jeg mener så absolutt at manipulasjon er bevisste handlinger. Men som med så mange andre ting kan man sikkert også her la dette bli en så stor del av ens personlighet/væremåte at man ikke lenger er bevisst på at man manipulerer mennesker man omgås.

Manipulerende sider? Nei, det tror jeg ikke. Enten 'mestrer man kunsten' å være manipulerende - eller så mestrer man den ikke.

Jeg vet ikke om beregnende og manipulerende er synonymer - men jeg legger i hvert fall mye av det samme i begrepene.

....men det kommer litt an på også......du stiller så mange vanskelige spørsmål du Mofe.... HELDIGVIS!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:21   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av HP

Mens en som er manipulerende er ute etter å påvirke andre.

Påvirke andre til ens egen fordel, da?

F.eks kan jeg si til sjefen at hun var innmari tøff i de og de klærne. Jeg er en person som har lett for å gi komplimenter av natur.. Jeg sier det mest fordi jeg faktisk synes det hun har på seg er kult, men en liten del av meg sier det jo fordi jeg har lyst til å være hyggelig. Og når jeg mener jeg blir oppfattet som hyggelig - så tenker jeg at folk liker meg mere.

Kan det tolkes som en manipulerende handling?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:22   #6
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

For å kunne manipulere noen må man være strateg og da må man nødvendigvis være bevisst det man gjør. En strateg legger opp et bestemt l løp for å føre en annen person til et bestemt sted, inn i en bestemt handling, et bestemt mønster. Jeg tror neppe noen kan manipulere andre uten å være det bevisst. Men dette er altså mine tanker om emnet, ingen fasit.

Ja - ikke sant, det er der jeg også er.

Men på samme tid, så kan jeg se tilbake på ting jeg har gjort for år siden, og nå skjønne at det nok var manipulerende gjort av meg. Men jeg gjorde det jeg mente var best for MEG, da - og mente jo at jeg ikke skadet noen. "Alle har fri vilje", liksom.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:26   #7
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Manipulasjon kan være både en bevisst handling, og et automatisert handlingsmønster for å få det som en vil. Jeg har et såpass naivt syn på mennesket, at jeg tror en finner flest i siste kategori. Veldig mange bruker manipulasjon av andre som en måte å beskytte seg selv på. Et eksempel er emosjonell utpressing (hvis du ikke gjør slik, så elsker jeg deg ikke, trussel om tilbaketrekning av kjærlighet eller andre goder) eller man går aggressivt ut mot en person, er truende i stemmen for å få det som en vil (en person som er konfliktsky vil raskt bukke under for dette og gi etter, -og det ganske automatisk også uten å tenke over det..). Også har vi dem som spiller på samvittigheten til folk. Som sier at "du må bare gjøre dette, hvis ikke blir jeg så leeeei meg". Det høres ganske beregnende ut, men jeg tror det i så fall ikke er en aktiv prosess (i de fleste tilfeller), men mer en underliggende søkende prosess..

Man kan være beregnende når en er manipulerende, men det er ikke et likhetstrekk mellom disse to, for beregnende kan likegjerne gjelde egen possisjon som for å påvirke andres handlinger.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:28   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Jeg tenkte på - kanskje det å være manipulerende, er å "fange" en annen person inn i et nett - hvor den andre synes å ikke ha noe annet valg, enn det vedkommende ønsker?

Eller er det helt på jordet, kanskje?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:31   #9
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Jeg tenkte på - kanskje det å være manipulerende, er å "fange" en annen person inn i et nett - hvor den andre synes å ikke ha noe annet valg, enn det vedkommende ønsker?

Eller er det helt på jordet, kanskje?

Slik jeg ser det, så blir det slik ja. Hvis ikke du gjør som jeg vil, så mister du kjærligheten, eller så blir du slem for jeg blir lei meg, eller så blir jeg fryktelig sint! Dersom manipulasjonen skal virke, så må dette være områder som vedkommende har et svkat punkt på, og ønsker å unngå for alt i verden og er emosjonellt styrt av. SÅ da blir en stengt opp i et hjørne og har ikke noe valg dersom en ønsker å unngå vanskelige følelser som en ikke ønsker å se i øynene.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:31   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Manipulasjon kan være både en bevisst handling, og et automatisert handlingsmønster for å få det som en vil. Jeg har et såpass naivt syn på mennesket, at jeg tror en finner flest i siste kategori. Veldig mange bruker manipulasjon av andre som en måte å beskytte seg selv på. Et eksempel er emosjonell utpressing (hvis du ikke gjør slik, så elsker jeg deg ikke, trussel om tilbaketrekning av kjærlighet eller andre goder) eller man går aggressivt ut mot en person, er truende i stemmen for å få det som en vil (en person som er konfliktsky vil raskt bukke under for dette og gi etter, -og det ganske automatisk også uten å tenke over det..). Også har vi dem som spiller på samvittigheten til folk. Som sier at "du må bare gjøre dette, hvis ikke blir jeg så leeeei meg". Det høres ganske beregnende ut, men jeg tror det i så fall ikke er en aktiv prosess (i de fleste tilfeller), men mer en underliggende søkende prosess..

Man kan være beregnende når en er manipulerende, men det er ikke et likhetstrekk mellom disse to, for beregnende kan likegjerne gjelde egen possisjon som for å påvirke andres handlinger.

Spennende, Lise

Men hva er det jeg snakket om, sånn.. Når man legger ut åter, omtrent?

Hm, nei - nå ble jeg surrehue. Men det sjefs-eksemplet (!) mitt over her.. det har kanskje overhodet ingenting med manipulering å gjøre?


Og; er manipulering en slags hersketeknikk?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:32   #11
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Påvirke andre til ens egen fordel, da?

Nei. Det også, men manipulasjon trenger ikke være til egen fordel. Oftest manipulerer vi andre til deres eget beste

Opprinnelig lagt inn av mofe

F.eks kan jeg si til sjefen at hun var innmari tøff i de og de klærne. Jeg er en person som har lett for å gi komplimenter av natur.. Jeg sier det mest fordi jeg faktisk synes det hun har på seg er kult, men en liten del av meg sier det jo fordi jeg har lyst til å være hyggelig. Og når jeg mener jeg blir oppfattet som hyggelig - så tenker jeg at folk liker meg mere.

Kan det tolkes som en manipulerende handling?

Nei. Skjønt med litt velvilje, kjedsomhet og en times dødtid til disposisjon så kan det meste tolkes alle veier.

Men du kan jo la en slik kommentar inngå som et ledd i en manipulasjon.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:32   #12
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Slik jeg ser det, så blir det slik ja. Hvis ikke du gjør som jeg vil, så mister du kjærligheten, eller så blir du slem for jeg blir lei meg, eller så blir jeg fryktelig sint! Dersom manipulasjonen skal virke, så må dette være områder som vedkommende har et svkat punkt på, og ønsker å unngå for alt i verden og er emosjonellt styrt av. SÅ da blir en stengt opp i et hjørne og har ikke noe valg dersom en ønsker å unngå vanskelige følelser som en ikke ønsker å se i øynene.

Hmm ja.
Så det å bevisst utnytte andres svake sider til fordel for seg selv - er manipulasjon.

Noen som er uenige i den definisjonen?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:33   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Jeg synes ikke sjefs eksepelet ditt har noe med manipulerig å gjøre nei. Et kompliment er et kompliment, eller i verste fall smisking, men det kommer jo an på det underliggende motivet.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:34   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av HP

Nei. Det også, men manipulasjon trenger ikke være til egen fordel. Oftest manipulerer vi andre til deres eget beste

Blir jeg manipulert nå?


__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:36   #15
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Blie jeg manipulert nå?


Tror jeg har større grunn til paranoia enn deg av det utsagnet der!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:41   #16
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Blir jeg manipulert nå?


Kansje?

Den negative manipulasjonen kommer ofte til uttrykk ved at det settes sammen med andre negative beskrivelser som: "H*n var kynisk og manipulerende" (Eller kald og beregnende - for å bruke det ordet også på en negativ måte). Vi tenker ofte på svindlere som manipulerende, eller politikere. Det er ofte omstendighetene som gjør det til noe positivt eller negativt.

Når vi vet at poden ikke vil legge seg (men virkelig trenger det) så sier vi for eksempel slik: "Skal mamma, eller pappa legge deg?" I stedet for "Nå skal du legge deg." Eller "Vil du legge deg nå?". Med de sistnevnte blir hans problemstilling om han skal legge seg eller ikke - noe han selvfølgelig ikke vil. Mens i den første så manipulerer vi hans "problem" til å bli om mamma eller pappa skal synge/sitte ved sengen.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:44   #17
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Opprinnelig lagt inn av HP

Kansje?

Den negative manipulasjonen kommer ofte til uttrykk ved at det settes sammen med andre negative beskrivelser som: "H*n var kynisk og manipulerende" (Eller kald og beregnende - for å bruke det ordet også på en negativ måte). Vi tenker ofte på svindlere som manipulerende, eller politikere. Det er ofte omstendighetene som gjør det til noe positivt eller negativt.

Når vi vet at poden ikke vil legge seg (men virkelig trenger det) så sier vi for eksempel slik: "Skal mamma eller pappa legge deg?" I stedet for "Nå skal du legge deg." Eller "Vil du legge deg nå?". Med de sistnevnte blir hans problemstilling om han skal legge seg eller ikke - noe han selvfølgelig ikke vil. Mens i den første så manipulerer vi hans "problem" til å bli om mamma eller pappa skal synge/sitte ved sengen.

Mmm.

Dette var spennende jeg har aldri hørt om positiv maniuplering før, og har tenkt som så at manipulerende mennesker == ondsinnede mennesker.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:44   #18
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Interesant tråd dette her. Et innspill til fra meg. Manipulerte mennesker er også slike som blir ført inn i noe uten at de selv er klar over det. Det er en form for tvang fra manipulererens side, men de som blir manipulert aner ikke noe om det. En som blir hypnotisert blir jo manipulert ikke sant? Så å bli manipulert kan vel også defineres som å bli lurt inn i noe bevisst eller ubevisst.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 20:53   #19
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

En som er i hypnose blir manipulert - men det vil jo ikke si at hypnose er ondsinnet En kan gjerne bli frivillig manipulert også.

Ordboken:

Sitat:

manipul|asjo'n m1 (av manipulere) 1 (sykdomsbehandling ved) håndgrep 2 tilslørende framgangsmåte, knep tjene en formue ved økonomiske m-er

Går vel egentlig på at du ikke tydelig viser hvor du vil hen / hva du vil oppnå. Har skjulte motiver eller hemmeligheter. Noe som helt klart kan brukes ondsinnet. Men som ikke behøver å være det.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 13-03-06, 21:18   #20
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 58
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Hva legger dere i begrepet "manipulasjon"?

Veldig interessant det her..
Finnes vel både positiv og negativ manipulasjon ja.
Både i vår daglige relasjon til andre mennesker, og også i behandling av forskjellige lidelser. Indirekte handlinger for å oppnå et ønsket resultat.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skal dere stemme til valget? Summer Generell diskusjon 28 13-08-05 22:19
Hva trener dere, og når på dagen trener dere? Chumpsy Lavkarbo generelt 7 08-08-05 21:26
Utdanningstråden! mofe Generell diskusjon 44 16-04-05 22:58
Ketose - hva spiser dere? timich Lavkarbo generelt 3 31-01-05 15:41
Hva synes dere??? HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 01-09-04 15:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no