Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-11, 09:48   #1
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei
Unhappy

Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Hei!

Jeg er en normalvektig jente som har begynt på lavkarbodiett fordi jeg ikke har mulighet til å trene så mye jeg gjorde før, og at jeg ønsker å stabilisere blodsukkeret . Har holdt på nå i ca. 2 måneder, men til min forferdelse legger jeg på meg.. Vet ikke hva jeg gjør feil, har kuttet ut de store karbohydratkildene som brød, pasta, ris etc. Til frokost spiser jeg gjerne omelett, eller noen lavkarboknekkebrød jeg har laget med ost/skinke/baconost. Knekkebrødene består av mye solsikkefrø, lin- og sesamfrø i tillegg til vann, fiberhusk og hvetekli. Kan det være knekkebrødene, de er veldig gode, men består av mye solsikkefrø (200 g i 32 stk)? Lunsj: salat med masse olje og protein i form av fisk/kjøtt. Middag: Gjerne kjøtt/fisk med en saus av smør/creme fraish/rømme (ingen light produkter ). Må også innrømme at jeg gjerne koser meg med vaniljekesam når jeg kommer hjem fra jobb, blander den ut med pisket fløte (krem), da dette reduserer karbohydratinnholdet.. Smaker så godt til kaffekoppen!

Nå lurer jeg på hva jeg gjør feil.. Drikker bare vann og kaffe, hvis jeg skal kose meg på kvelden, blir det et lite glass rødvin.

I det siste har jeg følt meg veldig sliten, joggetur e.l. er ikke aktuelt, er tung i hele kroppen . Tenker det er fordi kroppen jobber med å finne ut av den nye energikilden, men så lenge, 2 måneder! Når jeg våkner på morgenen er kroppen tung og jeg føler meg uvel, men med en kaffekopp kvikner den til igjen (jeg som nesten ikke drakk kaffe før..). I tillegg oppfører magen min seg veldig annerledes enn før, har tendens til hemorider/forstoppelse nesten hele tiden..

Er dette noe som kommer til å gå over?

Veldig takknemlig for litt hjelp, har nemlig ikke lyst til å gi meg, men vil ikke legge på meg!

Marisko

Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 00:00   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Vaniljekesam inneholder sukker, så den ville jeg definitivt kuttet ut.
Veier du maten så du ser energifordelingen?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 12:51   #3
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Godt tips. Veier ikke maten, men beregner karbohydratinnholdet ut fra innholdet beskrevet på embalasjen, så jeg skal ha sånn ca kontroll, prøver å lige under 20-30 karbohydrater om dagen.

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:07   #4
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Du skriver ikke hvor mye du veier nå - og høyden din, men at du er normalvektig.

Kutt ut/ned på vaniljekesamen som Carisma skriver.

I tillegg ville jeg målt med målebånd for å se om kroppssammensetningen har endret seg. Et lavkarbokosthold kan bygge muskler som veier mer enn fett

Greit å måle byste, midje, overarm og lår i allefall.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:09   #5
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

En annen ting er om du kanskje spiser for lite i løpet av dagen? Får du i deg nok proteiner og fett? Hvor mange karbohydrater satser du på å få i deg om dagen?

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 13:45   #6
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Opprinnelig lagt inn av Marisko, her.

Godt tips. Veier ikke maten, men beregner karbohydratinnholdet ut fra innholdet beskrevet på embalasjen, så jeg skal ha sånn ca kontroll, prøver å lige under 20-30 karbohydrater om dagen.

Vei alltid maten i begynnelsen. Dra lærer du, og opdaget feller.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 22:02   #7
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Takk for tips, dere er supre. Jeg er 166 cm høy, og veide i dag på morgenen 58.9, så det ser ut som at det var lurt å kutte vaniljekesamen..(veide over 59 i går. Kan man bygge muskler uten å trene altså? Det ville være supert i tilfelle! Prøver å gå meg noen turer, og har vekter og stor ball liggende hvis ånden skulle komme over meg. Mari

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 22:18   #8
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Hei, så fint at det ser ut til å hjelpe med kutt av kesam. Ellers tar det vel også tid når man i utgangspunktet er innafor normalvektig selv om man selv ønsker bevege seg litt lengre ned på normalvektigskalaen. At du bygger muskler som noen over nevnte er det sikkert en stor mulighet for at du gjør, særlig om dette er en ny måte å spise på for deg.
Kan jeg spørre hva som er målet ditt? Ble litt nysgjerrig siden jeg er omtrent like høy og ikke er helt komfortabel med mine nå 62 kg selv om det også regnes for normalvektig. Jeg trives bedre på rundt 56 kg som tilsvarer at str 38 blir passe romslig. Nå må jeg ofte opp i 40 og str L.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 22:57   #9
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Hei! Ja målet mitt er ca. 55 - 56 kg, da trives jeg . Jeg vil ha et kosthold der vekta holdes stabil, og som gir meg jevn energi, så da tror jeg at jeg er på veldig riktig spor. Lykke til med målet på 56 kg, tror det er en fin vekt for oss som er rundt 166!

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:02   #10
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Opprinnelig lagt inn av Marisko, her.

Hei! Ja målet mitt er ca. 55 - 56 kg, da trives jeg . Jeg vil ha et kosthold der vekta holdes stabil, og som gir meg jevn energi, så da tror jeg at jeg er på veldig riktig spor. Lykke til med målet på 56 kg, tror det er en fin vekt for oss som er rundt 166!

Ønsker deg også lykke til!
Husk at også sommervarme kan bidra til vannsamling, det samme om du nærmer deg rette tiden i måneden som kvinne... Noen må også kutte melkeprodukter. Jeg vet at det gjelder meg, men er akk så glad i melkeprodukter. Siste skanse liksom om ikke alt annet funker, hehe..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:11   #11
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Det der med rette tiden i måneden er helt sant, og kan nok forklare noe av den oppblåste følelsen jeg har om dagen, derfor ble jeg utrolig letta når jeg så vekta var redusert i dag, gleder meg virkelig til et par dager når kroppen er tilbake i sin normale form. Har virkelig oppdaget fløte de siste ukene, men får satse på å ikke frotse for mye, tror ikke jeg har så veldig godt av det heller.

Nå må jeg få somlet meg i seng!

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:44   #12
cecmur
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 30
cecmur er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Jeg måtte faktisk telle kalorier for å gå ned på lavkarbo kosthold. Den gamle regelen om at man ikke kan ta inn mer enn man bruker gjelder iallefall for meg. Jeg regnet ut basalbehovet mitt og måtte legge meg under det før jeg begynte å gå ned. Bare et tips...

cecmur er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:54   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Opprinnelig lagt inn av Marisko, her.

målet på 56 kg, tror det er en fin vekt for oss som er rundt 166

jeg er 167 og målet mitt er 20kg høyere enn det!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:59   #14
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Opprinnelig lagt inn av Marisko, her.

Hei! Ja målet mitt er ca. 55 - 56 kg, da trives jeg . Jeg vil ha et kosthold der vekta holdes stabil, og som gir meg jevn energi, så da tror jeg at jeg er på veldig riktig spor. Lykke til med målet på 56 kg, tror det er en fin vekt for oss som er rundt 166!

166 og 55 kilo???
Det var jeg som ungdom!
Jeg er 168 og har ønske om å være 65 kilo...

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 23:59   #15
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

jeg er 167 og målet mitt er 20kg høyere enn det!

Hehe, tenkte på det samme! Jeg er 167 og under 70 kg æ`kke aktuelt, da ser jeg seriøst dårlig ut!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 10:05   #16
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Vi ER forskjellige. En med høyere bmi enn jeg har nå kan smette lett inn i str 36 f.eks. Og jeg er temmelig mye nærmere str 40 enn 36. Str. 36 er ikke målet bare så det er sagt.

Jeg har vært forsiktig med å flashe mine mål her inne litt fordi jeg har vært redd for reaksjoner som dette.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 11:11   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Morsomt å se hvor forskjellige vi er. Vi er jo bygd forskjellig. Jeg er 1.62 (med litt godvilje og rett rygg ). Min "ungdomsvekt" da jeg var 22 var rundt 50-51 kg og kroppen min var absolutt ikke tynn. Men når jeg ser på bilder var ansiktet mitt gankse så smalt.

Nå, på mine eldre dager, har jeg fettet på de samme stedene som før, dvs. hofter, lår og rumpe. I tillegg ser det ut til at overarmene ikke vil slippe et eneste gram. Når jeg legger på meg får det rett på MAGE, hofter og innside lår (sykt irriterende).

Min idealvekt i dag (jeg er 54) ligger nok rundt 62-64 kg. Mindre enn det kan jeg ikke veie da ser ansiktet mitt sykt magert ut. Jeg bruker da 38 i bukser, samme størrelse som jeg brukte da jeg var 25 og veide 50 kg.

Vet ikke om dette sier mer om endrede klesstørrelser enn om meg. Men jeg skjekket for morro skyld mål opp mot hverandre da jeg fant en gammel notisbok med interessante data. En periode i mitt lavkarboliv veide jeg 82 kg. Målene mine var da de eksakt samme som de var da jeg FØR lavkarbo og trening veide 72 kg.

Forvirrende ?

Det jeg mener er at det blir helt feil å gå ene og alene på vekt/høyde - BMI etc. Det er så mange faktorer som spiller inn.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 11:30   #18
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Jeg kjøpte shorts på fredag i str 42, det har vært normalstr for meg rundt 72 kg. måtte ned i 70kg før jeg kunne gå ned i str. Nå veier jeg +/-80kg. Så noe rart har skjedd enten med mål eller str. Sliter veldig med å få jevne mål da. Kan måle 4 ganger og få 4 ulike resultat...

For meg er høyde over 1m, cm=kg en god målestokk fro hvor kroppen har trivdes. Er 172cm høy og har i voksen alder variert mellom 70-72 kg. Så på tabellen til Atkins at jeg ideelt burde veie 65kg, helt bak mål etter min mening. (Er nok grov i benbygningen, men ikke sååå grov). Etter BMI tror jeg at jeg kunne gå ned til 58kg og fortsatt være normalvektig, det tror jeg ville oppfattes som sterkt undervektig av både meg og de rundt.

Det jeg egentlig vil fram til tror jeg, er at så mange ting spiller inn. Kroppsbygning, alder, muskler og ikke minst fordelingen aav fettet.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 13:24   #19
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Moren min påstår stadig at kroppen forandrer seg med både alder og etter barnefødsler. Etter tre fødsler og høyere alder får jeg vel begynne å innrømme at hun har rett. Særlig etter å ha lest innleggene til dere andre her. Jeg er 43 og trener i tillegg MYE MINDRE enn før. Ikke spesielt kraftig bygd, men ikke av de med lettest bygning heller. Som fjortis var jeg ca 45 kg, begynte så smått å krype mot 50 kg, særlig når jeg skulle "slanke" meg med å kutte det jeg kunne av fett Flink pike ja.... Jeg tåler fint ti kg mer enn fjortisvekten pluss litt til.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:08   #20
Marisko
Juniormedlem
 
Marisko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 16
Marisko er på en erverdig vei

Sv: Hvorfor går jeg opp i steden for ned?

Hei!

Beklager, det er selvfølgelig veldig individuelt hva idealvekt er for forskjellige personer . Jeg er veldig spedt bygd, veide bare 1350 g da jeg ble født, i tillegg har jeg veldig mager overkropp (som er naturlig for meg). Hvis jeg legger på meg er det på lårene og rompa. Er som sagt 166 cm høy, men med min bygning er min idealvekt ca. 56-55 kg, da er jeg medium i boksestørrelse, men small i overkropp (det er jeg så i si alltid, selv når jeg veide 63 kg). Alle har sin idealvekt og man må finne sin trivselsvekt .

__________________

Marisko
Marisko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Svar

Emneord
lavkarbo, lavkarboknekkebrød, utmattet, vaniljekesam, vektoppgang


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor? tuttifrutti Lavkarbo generelt 2 17-04-10 09:18
En skål bær daglig i steden for godteri? sverrem Ketolysekuren 3 01-03-10 21:24
Hvorfor? (Hvorfor ketose?) Cammis Spørsmål og svar 3 24-01-09 18:55
I steden for xxx så spiser du ...? Sirius Lavkarbo generelt 4 26-03-08 23:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no