Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Frukt og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-12-11, 00:19   #1
LowKcalCarb
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1
LowKcalCarb er på en erverdig vei

Frukt og lavkarbo

Leste på hegnar.no/sprek i dag at frukt og grønnsaker var no-go når man skal følge lavkarbo: http://www.hegnar.no/sprek/article671380.ece
Er det svart/hvitt? Hvilke grønnsaker og frukter kan jeg evt spise og hvor mye?

LowKcalCarb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 00:29   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av LowKcalCarb, her.

Leste på hegnar.no/sprek i dag at frukt og grønnsaker var no-go når man skal følge lavkarbo: http://www.hegnar.no/sprek/article671380.ece
Er det svart/hvitt? Hvilke grønnsaker og frukter kan jeg evt spise og hvor mye?

Jeg holder meg til grønnsaker som vokser over jorden, frukt får jeg vondt i magen av (kan ikke spise noe særlig av kål eller løk heller, av samme årsak)

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 00:30   #3
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Frukt og lavkarbo

Ikke bare svart/hvitt her, nei.. Mange spiser ikke rotgrønnsaker pga mye kh. Noen spiser gulrøtter fordi de mener det er så mye gode vitaminer i det at det er verdt det. Man kan spise f.eks agurk, tomat, spinat, salat, minimais, paprika, bringebær, blåbær, jordbær, avokado, klementin og pasjonsfrukt uten problemer. Men man bør være forsiktig med frukt med mye fruktsukker (druer, bananer)

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 00:31   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og lavkarbo

Det kommer helt an på hvilke filosofi du velger
Har du lest nybegynnertråden til Arnakristin? Der står det meste man trenger for en god start

Grønnsaker over jorden kan man spise endel av, frukt og grønnsaker under jorden kommer an på hvor mange karber pr dag du vil spise

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 02:37   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og lavkarbo

Jeg tror storparten av seriøse lavkarbere spiser minst like mye grønnsaker som før, mange av oss spiser mer grønnsaker nå.
Enkelte lavkarbere er redde for frukt, selv om de aller fleste godtar bær.
Jeg spiser både bær og frukt men passer på og spise små mengder og alltid sammen med nøtter. Funker perfekt for meg iallefall, og blodsukkeret holder seg fint og stabilt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 10:50   #6
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Frukt og lavkarbo

Jeg spiser omlag alle grønnsaker. Spiser ikke potet, og er forsiktig med gulrot og kålrabi. Spiser mer grønnsaker nå enn før jeg bevisst begynte å spise lavkarbo. Masser av blomkål, brokkoli, sellerirot, løk, rosenkål, paprika, avokado, squash, aubergine osv. Sopp spiser jeg også en del av.Jeg spiser også linser og bønner en gang i blandt.
Frukt trodde jeg at jeg kom til å savne, spiste bananer og prer daglig, men det er ikke noe savn i det hele tatt. Lavkarboen stopper søtsuget
Hender jeg bruker bær i cottagecheese o.l. Så i jula prøver vi multekrem framfor riskrem i år

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 11:15   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Frukt og lavkarbo

Det er ingen tvil om at frukt er en karbohydratkilde. Hvor ille den er kommer an på hvilke frukt du tenker på, i hvilke mengder og hva det er den erstatter.
F.eks det meste av frukt er bedre enn hvetemel for de fleste... men "verre" enn grønnsaker. Og den - i sær karbohydratrik frukt - gir blodsukkerstigning og for mange økt søtsug/matsug.
Så alt etter filosofi kan man spise litt frukt, men med årvåkenhet. Som f.eks BenteR beskriver så godt. Og til 7. og sist er det du som må finne ut hvor grensene går for din kropp. Det må jo også vurderes i forhold til hvor strikt man ønsker å være og hvor travelt man har det.

Når det gjelder grønnsaker har du fått gode svar, med forklaring. Spis iallfall mye grønnsaker.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 12:46   #8
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Frukt og lavkarbo

For meg er grønnsaker HELT essensielt for å oppnå vekttap. De ukene jeg spiste mye grønnasker hver dag, og spiste grønnsakbaserte middager, gikk jeg ned mye. Når jeg er slapp med grønnsakene går vekta gjerne oppover. Spiser alt jeg liker av grønnsaker, unntatt potet og gulrot. Jeg spiser også bær flere ganger i uka, men ikke noe frukt. Syns frukt gir for lite næring i forhold til KH innholdet.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 21:04   #9
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 55
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Frukt og lavkarbo

Eg skal ikkje gå ned i vekt, og kan godt spise ei halv til ei frukt per dag. Eg spiser gjerne eple, appelsin eller klementin, men ikkje banan og drue.
Eg kuttar gjerne ett eple i bitar og puttar i creme fraiche, sammen med hakka nøtter/mandlar og drysser over litt kanel. Knallgodt forresten

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 23:30   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Frukt og lavkarbo

Altså, sånn egentlig så kan du spise en frukt om dagen, det gjør ingen verdens ting, men og det er ett men her;

Fruktinntak skal på ingen måte gå på bekostning av grønnsaker og bær, da disse to er en mye bedre kilde til vitaminer og mineraler enn frukt er.

Det er også sånn at frukt består av fruktose. Leveren kan bare lagre ca 50 gram fruktose om dagen før den sender resten til fettlagring. En frukt inneholder 5-10 gram fruktose. Det er fruktose i andre matvarer og derfor bør man ikke overdrive fruktinntaket.

Skal du spise frukt så kan du spise det meste bortsett fra banan og druer.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 23:39   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Frukt og lavkarbo

Det er best å erstatte det med grønnsaker som vokser over jorda. Jeg spiser dog gulrot også, men rå da det gir en god del mindre blodsukkerstigning enn kokt, og aldri mer enn en liten av gangen.Frukt er ok det, om man kan begrense seg. Et stort eple veier mye og gir mye karbohydrater. Det er jo bre sukkervann stivna og lite fiber. Det fordøyes mye fortere enn grønnsaker. Og det er ikke så heldig med tanke på den raske blodsukkerstigninga det medfører.Grapefrukt har minst fruktose, rabarbra også.Grpefrukt med sukrin på er ok. En halv en f.eks sammen med ost eller noe.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 00:58   #12
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill
Smile

Sv: Frukt og lavkarbo

Nå er jo frukt et ganske vidt begrep sånn botanisk sett da så de fleste "grønnsakene" jeg spiser har frø i seg og er dermed frukt. F.eks. Tomat, Squash/agurk, kakao og paprika er alle frukt.

De lavkarbodiettene i den liberale enden av skalaen, som Lindberg, er det vel naturlig med søte frukter, og rotfrukter som er nevnt tidligere. Er igrunn kostholdsfilosofien man velger som setter grensen for hva som er akseptabelt av karbohydrater. Mengdene har jo noe å si og.

Litt interessant at artikkelen skriver om effekten av alle skriveriene. Siden minst halvparten av artiklene er kritisk til lavkarbo ser det jo ut til å gi lavkarbobevegelsen god PR

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 12:56   #13
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Frukt og lavkarbo

Min erfaring er at dersom jeg spiser litt frukt 1 eller 2 klementiner. En annen dag Advocado osv. - så går jeg litt fortere ned i vekt. Det gjelder å ikke overdrive. Litt er litt! Det er visst ting som tyder på at å spise disse karbene på slutten av dagen også er helt ok! Man må bli kjent med sin egen kropp - det er det som teller Blåbær og bringebær med krem og sukrin er en skikkelig høydare!

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Svar

Emneord
frukt og grønt, lavkarbo


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Frukt og lavkarbo? fremtid Spørsmål og svar 48 23-06-11 21:21
Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk! Iset Lavkarbo generelt 94 18-09-10 00:36
Frukt Randi70 Ketolysekuren 3 11-09-10 15:29
Frukt og lavkarbo cilemora Spørsmål og svar 2 16-09-08 14:55
Frukt og lavkarbo Millsi Lavkarbo generelt 2 01-03-08 16:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no