Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-01-10, 16:05   #1
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Legen min var veldig skeptisk til lavkarbo da jeg begynte, men i dag var hun svært så positiv og fortalte at jeg var den andre i dag som snakker varmt om lavkarbo! Tegn på at verden går fremover vel?
Men, for første gang i mitt liv har jeg høyt blodtrykk, 165/110. Har alltid ligget på 110/80 så dette er jo en del høyere.
Ikke har jeg vært stresset eller noe slikt, tvert i mot har jeg følt med friskere og mer energisk enn på lenge og humøret har vært strålende.
Legen overrasket stort og ba meg fortsette med lavkarbokostholdet og ba meg komme tilbake på kontroll om en mnd. Hun mente det var mye som skjedde i kroppen og at vi i en overgansperiode fikk tåle litt uregelmessige prøver

Men, er det noe jeg selv kan gjøre for å få trykket litt lavere? Finnes det noen lure triks?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 16:07   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Høre på legen og fortsette som du gjør Ikke begynne å stresse med masse "ditt og datt" Det kan ha motsatt virkning

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 16:12   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Føler meg ikke spes stresset, merker igrunn ikke noe særlig til dette blodtrykket jeg
Men, om det hadde vært noe jeg kunne bidratt med hadde det vært lurt liksom, sånn oppi hodet mitt i allefall

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 20:01   #4
Chunky
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Høres ut som du har en lege med åpent sinn langt over den gjengse pilletrilleren. Mitt råd er å fortsette det du har begynt på. Har skrevet litt om høyt blodtrykk her. Jeg har mye mer informasjon hvis du føler behov for det. Bare spør.

Lykke til videre!

  Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:02   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Chunky, her.

Høres ut som du har en lege med åpent sinn langt over den gjengse pilletrilleren. Mitt råd er å fortsette det du har begynt på. Har skrevet litt om høyt blodtrykk her. Jeg har mye mer informasjon hvis du føler behov for det. Bare spør.

Lykke til videre!

Er skikkelig stilig med den legen! Hun var jo alt annet enn positiv til strengere lavkarbo enn Fedon og nå var det thumbs up med et stort smil
Klikker meg inn på linken med en gang jeg, tusen takk!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:11   #6
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Puste rolig med magen!

Og nei, jeg tuller eller flåser ikke. Jeg var plaget med høyt blodtrykk for mange år siden, og etter å ha blitt fulgt opp over noen uker, så såg legen på meg etter å ha målt, og så sa hun; nei, dette ønsker jeg å ta en gang til. Først puster du rolig inn og ut sammen med meg, heeeelt ned i magen og ut igjen, slik ja, flott! Og så fortsetter du med det. Så målte hun igjen, og blodtrykket var mye lavere. Så jeg fikk beskjed om å gå hjem og puste.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:20   #7
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Summer, her.

Puste rolig med magen!

Og nei, jeg tuller eller flåser ikke. Jeg var plaget med høyt blodtrykk for mange år siden, og etter å ha blitt fulgt opp over noen uker, så såg legen på meg etter å ha målt, og så sa hun; nei, dette ønsker jeg å ta en gang til. Først puster du rolig inn og ut sammen med meg, heeeelt ned i magen og ut igjen, slik ja, flott! Og så fortsetter du med det. Så målte hun igjen, og blodtrykket var mye lavere. Så jeg fikk beskjed om å gå hjem og puste.

Er mangeårig kroniker og finnes ikke det minste nervøs hos legen, sykdommer er en helt "vanlig" greie. Hun målte flere ganger og hun var like overrasket som meg over at det var høyt. Er kun når jeg har hatt anafylaktiske sjokk at blodtrykket har vært påvirket liksom.

Så jeg finnes ikke nervøs eller stresset, men om jeg hadde fått trykket ned til neste kontroll hadde det vært så mye enklere i forhold til legens innstilling til lavkarbo og også i forhold til sambo/familiens mas om at jeg bør slutte med dette og spise "ordentlig"

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!


Sist redigert av Charlott : 21-01-10 kl 22:05.
Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:26   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Er mangeårig kroniker og finnes ikke det minste nervøs hos legen, sykdommer er en helt "vanlig" greie. Hun målte flere ganger og hun var like overrasket som meg over at det var høyt. Er kun når jeg har hatt anafylaktiske sjokk at blodtrykket har vært påvirket liksom

Så jeg finnes ikke nervøs eller stresset, men om jeg hadde fått trykket ned til neste kontroll hadde det vært så mye enklere i forhold til legens innstilling til lavkarbo og også i forhold til sambo/familiens mas om at jeg bør slutte med dette og spise "ordentlig"

Be om å få gå med registrering.. Har gjort det selv og da ble det avslørt at av og til er trykket mitt skyhøyt. Men snittet viste at jeg ligger på det jeg alltid har ligget på 140/90.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 21:38   #9
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Be om å få gå med registrering.. Har gjort det selv og da ble det avslørt at av og til er trykket mitt skyhøyt. Men snittet viste at jeg ligger på det jeg alltid har ligget på 140/90.

Blir sikkert registrering om det er høyt neste kontroll også, men inntil videre lever og spiser jeg som vanlig.
Er veldig enig med legen at det skjer mye i kroppen nå og at vi bare ser an trykket inntil videre. Har alltid vært superstabil på 110/80 så det er jo litt forandring.
Men føler ingen grunn til panikk altså

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 12:01   #10
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Tegn på at verden går fremover vel?

Også på Gjøvik da, totninger er jo ikke kjent for å hive seg uti ting som ikke er nøye vurdert og overveid! (Jeg er halv totning selv)

Men det tipset summer kom med kan ha noe for seg. Trenger ikke være stresset for å ikke puste med magen. Bruk noen minutter på å fokusere på hvordan du puster hver dag. Det hjelper på den generelle allmentilstanden også syns jeg.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:44   #11
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Også på Gjøvik da, totninger er jo ikke kjent for å hive seg uti ting som ikke er nøye vurdert og overveid! (Jeg er halv totning selv)

Men det tipset summer kom med kan ha noe for seg. Trenger ikke være stresset for å ikke puste med magen. Bruk noen minutter på å fokusere på hvordan du puster hver dag. Det hjelper på den generelle allmentilstanden også syns jeg.

Tviler på at doktordama er totning opprinnelig, for godt til å være sant
Men det å puste med magen er en fin påminnelse! Jeg har i ørten år vært plaget med mye smerter og det er til god hjelp å bruke avslappningsteknikker og pusteøvelser for å distansere seg fra smertene.

Mange er opptatte av fysisk trening, kanskje vi burde la det bli en like stor selvfølge å sette av noen minutter til å rett og slett puste

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 14:57   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Tviler på at doktordama er totning opprinnelig, for godt til å være sant

Ja, jeg tenkte på at det faktisk hadde vært noen flere der oppe som hadde oppdaget lavkarbo jeg, av pasientene

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 15:27   #13
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noe jeg selv kan gjøre for å få ned blodtrykket?

Hehe, sikkert innflytter som meg det også!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan jeg gjøre noe mot hodepinen? Anom Ketolysekuren 19 31-08-09 08:00
Hva kan man gjøre med brokkolistammen? terry Spørsmål om matvarer og oppskrifter 8 05-03-08 21:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no