Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Ketose og styrketrening

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-14, 17:10   #26
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Er det gubben min du snakker om? Han har alskens idiotiske unnskyldninger for ikke å trene - selv sammen med meg, han trener ikke alene heller så det er ikke fordi han ikke vil trene med meg. Skjønt - nå på sommeren blir han med på en sykkeltur nå og da, men da bare i helt rolig tempo - jeg vil jo gjerne ta i litt så det blir en treningsøkt av det da! Mannfolk ass.

Da er jeg heldig, har trent styrketrening 6 dager i uka i snart 4 år sammen med min kjære

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 18:28   #27
Fullfres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 4.882
Fullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt likt

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Er det gubben min du snakker om? Han har alskens idiotiske unnskyldninger for ikke å trene - selv sammen med meg, han trener ikke alene heller så det er ikke fordi han ikke vil trene med meg. Skjønt - nå på sommeren blir han med på en sykkeltur nå og da, men da bare i helt rolig tempo - jeg vil jo gjerne ta i litt så det blir en treningsøkt av det da! Mannfolk ass.

Haha ja. Det er unnskyldninger over en lav sko her i huset. Enten går det på tid, eller det går på penger eller helst begge deler. Jeg har foreslått et treningssenter som ligger på veien hjem fra jobben hans. Da kan han bare gå av bussen tidligere, trene og ta bussen videre hjem. Men neeeeeei.... han vil heller ha noe nærmere jobben da, så han kan trene i lunsjen eller rett før jobb eller noe.... Blah blah blah

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Da er jeg heldig, har trent styrketrening 6 dager i uka i snart 4 år sammen med min kjære

Da er du virkelig heldig altså! Det skulle jeg så gjerne gjøre også

__________________
Besøk gjerne journalen min
I feel that if a person can't communicate, the very least they can do is to shut up ~ Tom Lehrer
Fullfres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har helt sluttet å filosofere Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:25   #28
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Fullfres, her.

Haha ja. Det er unnskyldninger over en lav sko her i huset. Enten går det på tid, eller det går på penger eller helst begge deler. Jeg har foreslått et treningssenter som ligger på veien hjem fra jobben hans. Da kan han bare gå av bussen tidligere, trene og ta bussen videre hjem. Men neeeeeei.... han vil heller ha noe nærmere jobben da, så han kan trene i lunsjen eller rett før jobb eller noe.... Blah blah blah



Da er du virkelig heldig altså! Det skulle jeg så gjerne gjøre også

Vel, istedetfor å snakke om masse unnskyldninger, så er det bare en løsning på det. Sette igang!

Langaard er ikke heldig, dette handler om alt annet enn flaks. Det er slik det bør være og faktisk er i mange familier hvor man er to. Vi gjør akkurat det samme i vår familie også, men det koster hardt arbeid og prioriteringer. Knallharde prioriteringer. Jeg blir litt provosert når dere da sier at Langaard og andre som har det som langaard er "heldige".

Faktisk er ungene med enkelte ganger. Den minste kun for lek og moro, mens tenåringen er mer strukturert. Med kids blir det bare enda hardere å prioritere, men dette handler ikke om motivasjon. Det handler om å ønske og ha vilje til å gjennomføre. Vilje til å ofre alt annet for å kunne trene sammen 2-3-4-5-6 dager i uken sammen som familie/ektefelle/samboer/kjæreste. Er man ikke engang villig til å ofre 2 dager for sine nærmeste må jeg si at egoismen og latskapen lever opp til å være "dødssynder"
Regner meg selv som mosjonist og kan love deg at motivasjonen ikke alltid er på topp når det regner, kaldt, snør er småsjuk osv osv. Det er da viljen slår inn, viljen til å overvinne lysten til noe annet fordi jeg vet at sluntrer jeg unna, så koster det en ekstra uke med trening for å ta igjen det tapte, minst. En uke uten trening og du bruker 2 uker på å ta igjen tapt form. 2 uker trening og du trenger 4 uker for å nå samme nivå. Etter 4 uker uten trening er det omtrent som å starte på nytt og treningen har nesten vært bortkastet. Trening er ferskvare. Hvis du mener at du ikke er i denne kategorien fordi du trener for å få mental glede, vel, denne gleden kommer av endorfiner som trigges gjennom fysisk aktivitet og den "øker" jo bedre form du kommer i. Så om du ønsker mental glede og tilfredshet så burde depressive medisinsk sett "løpe til de ser mannen med ljåen" og hige etter høyere O2 opptak for å føle en sterkere lykke/tilfredshet for hver gang ;-)
Er ikke dette interessant så kan du like gjerne la vær å trene og heller vaske huset. Gir omtrent samme lykkeeffekt....muligens er vaske hus kjedeligere og ergo utjevner effekten av fysisk aktivitet og endorfinstimuli....hahaha.

Det som er bra er antakelig at dere har et supert kosthold som er sunt og energigivende. Dette utgjør jo 80% av suksess. Så hvis dere fikser 80% av livet i såkalt "god sone" så er jo ikke det så dårlig da! Aldri så ille at det ikke er godt for noe :-)

Jeg er jo samtidig så kontroversiell som mener at friske mennesker som er overvektige med dårlig helse og overhodet ikke orker røre regelmessig på liket er superegoister som evner kun å tenke på seg selv og egne egosentriske behov. Tenk å være så fokusert på eget ve og vel at man ikke gidder ofre 5 timer i uken enten alene eller sammen med familien til å gjennomføre fysisk trening? Jada, rake plen, stelle hagen, vaske bil, vaske hus, vaske, vaske vaske det gjør alle vi andre som trener både 10-15-20-30 timer i uken også, så den treningen er vel temmelig oppbrukt vel?

Men tipper langaard og andre i hennes situasjon (min også forøvrig) bruker fint lite tid på å sove middag, sløve 8 timer foran TVèn, besøke venner og familie 5 dager i uken i flere timer hele året, kino, teater, konserter osv osv som kolliderer med planlagt treningsøkt. Nei, vi må velge hvem og hva og hvor lenge vi besøker familie og venner. Konserter må prioriteres, teater og kino likeså. Hva er viktigst? Sove middag og se 5 timer på TV hver dag eller bruke 1-2 timer av ettermiddagen på en real treningsøkt?

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:31   #29
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Fullfres, her.

Tusen takk, Lillemy71! Det hjalp masse, og var nok i tråd med det jeg tenkte selv. Det er absolutt ikke aktuelt å gå til innkjøp av proteinshaker og dets like for meg altså. Det hadde det ikke vært under noen omstendighet. Da hadde jeg lagt om kosten først tror jeg

Jeg anser meg også for å være "vanlig mosjonist", så får vi se om jeg denne gangen blir bitt av basillen eller ikke. Jeg har tidligere hatt store problemer med å bli bitt av noe som helst annet enn "gud-så-kjedelig-dette-er-og-jeg-ser-jo-ingen-forskjell-basillen". Og den kommer relativt fort gitt... Fingrene krysset for større innsatsvilje og høyere motivasjon denne gangen

Hvor viktig er det for deg å lykkes med treningen?

Grunnen til at jeg spør er jo den i utgangspunktet negative fokuset du har til din egen treningsinnstilling eller innstilling til forandring i ditt eget "jeg".

Det var så negativt ladet det innlegget ditt at det virket egentlig "ikke viktig for deg idet hele tatt, men føler jeg burde fordi alle andre gjør det jo"....

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:42   #30
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Min erfaring er at når jeg inntok det ca en halv time før trening kunne jeg holde på så lenge jeg ville uten å bli sliten eller få den nedturen eller skjelven som er vanlig i ketose. Om jeg spiste bare proteiner eller ingenting gikk jeg fort tom, og. Ble veldig sulten. Og siden sulten i ketose for mange betyr akutt kvalm måtte jeg flere ganger bryte treninga etter for kort tid (30-35 min) i frykt for å spy.
Proteiner inntok jeg heller etter treninga.

Saken er bare at du anbefaler jo avocado og 1 SS rekesalat til alle som spør om råd angående kosthold for trening. Du skiller aldri på treningsmetode, type, intensitet og arbeidskrav.
Enten vedkommende spør om styrketrening, tung styrke, hypertrofi, utholdenhet, kondisjon, løping, sykling, spinning, tabatha, yoga osv så svarer du alltid "Avocado og 1 SS rekesalat" liksom. Styrketrening krever eksplosivitet og intensiv innsats, ikke utholdenhet. Skill mellom styrke, utholdenhet og kondisjonstrening.

Skal jeg sammenlikne den type tilnærming som råd i treningsernæring i overført betydning til medisinsk verden, så betyr det at du anbefaler alle å ta en skje hostesaft mot de fleste kjente typer sykdommer som et generelt råd.

Det er sikkert ikke vondt ment fordi akkurat du har kanskje følt en viss effekt av noe slikt en gang. Nå har jeg hverken sett bilder eller resultater du har oppnådd i din trening/kosthold med avocado+1 ss rekesalat, så for meg kan du vel være den utholdenhetskongen eller den fitnessbaben med syke testresultater å fremvise. Men jeg synes det blir veldig feil å anbefale en som skal trene styrke vha vekter å spise det samme som en i spinningsalen som skal trene kondisjon vha sykkel. Særlig når det bryter så markant med viten om hva som er byggesteiner for muskler og bindevev.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:49   #31
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

vilje til å ofre alt annet for å kunne trene sammen 2-3-4-5-6 dager i uken sammen som familie/ektefelle/samboer/kjæreste. Er man ikke engang villig til å ofre 2 dager for sine nærmeste må jeg si at egoismen og latskapen lever opp til å være "dødssynder"

Og igjen klarer du å overgå deg selv. Gratulerer!
Hva vet du om hva andre bruker tida si til? Tror du alle kan kaste alt og stikke på et par timers løping, sammen eller aleine? Skal f.eks småbarn ligge hjemme alene mens foreldrene prioriterer egotrippene sine flere dager i uka? Veldig mange har ikke barnevakt i nærheten (og når man en sjelden gang har det har det har man som regel andre prekære ting som må prioriteres, som handling til barn, foreldremøter o.l.)
Og vis meg den familien hvor man har tid og mulighet til disse fritidsaktiviteter du oppsummerer. Jeg kjenner ingen hvertfall! Jeg kan ikke huske sist jeg satt fem minutter foran tv'n. Og ettermiddagslur har man da ikke behov for på lavkarbo. familiebesøk holdes til helgene, i den grad noen gjør sånt lenger. Venner møter man kanskje for en kjapp kaffe i lunsjen et par tre ganger i året. Og hva er viktigst på ettermiddagen? Vel, for meg er det å tilbringe de eneste to timene i døgnet jeg ser sønnen min sammen med han, med aktiviteter som er tilpasset ham. Og jeg vet det ikke gjelder bare meg. Så hva inspirasjon angår, de innleggene dine er hvertfall skivebom. Det du har oppnådd er å få meg til å anse de såkalte mosjonistene i sine litt for trange sykkeldresser til å fremstå som enda større egoistiske sulliker enn jeg allerede anså dem som.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:50   #32
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Vel, istedetfor å snakke om masse unnskyldninger, så er det bare en løsning på det. Sette igang!

Det er bare det at det hjelper fint lite om jeg maser hull i hodet på Lille Gubben for å få ham til å trene - han må ville det selv. Og det vil han ikke. Sånn er det bare. Så da må han bare finne seg i at jeg bruker noe av den dyrebare tiden vi har sammen (vi er særboere og ser ikke hverandre like ofte som de som bor sammen) til egentrening og det gjør han.

Når det gjelder ungene er mine så store at jeg fint kan stikke ut og ta en joggetur og det gjør jeg, i tillegg til at jeg sykler til og fra jobben så ofte jeg kan på denne tiden av året, to fluer i en smekk. Jentungen (13 år) og jeg har begynt å jogge sammen nå og du verden så koselig det er! Det var faktisk på hennes initiativ til og med!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:52   #33
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Saken er bare at du anbefaler jo avocado og 1 SS rekesalat til alle som spør om råd angående kosthold for trening. Du skiller aldri på treningsmetode, type, intensitet og arbeidskrav.
Enten vedkommende spør om styrketrening, tung styrke, hypertrofi, utholdenhet, kondisjon, løping, sykling, spinning, tabatha, yoga osv så svarer du alltid "Avocado og 1 SS rekesalat" liksom. Styrketrening krever eksplosivitet og intensiv innsats, ikke utholdenhet. Skill mellom styrke, utholdenhet og kondisjonstrening.

Skal jeg sammenlikne den type tilnærming som råd i treningsernæring i overført betydning til medisinsk verden, så betyr det at du anbefaler alle å ta en skje hostesaft mot de fleste kjente typer sykdommer som et generelt råd.

Det er sikkert ikke vondt ment fordi akkurat du har kanskje følt en viss effekt av noe slikt en gang. Nå har jeg hverken sett bilder eller resultater du har oppnådd i din trening/kosthold med avocado+1 ss rekesalat, så for meg kan du vel være den utholdenhetskongen eller den fitnessbaben med syke testresultater å fremvise. Men jeg synes det blir veldig feil å anbefale en som skal trene styrke vha vekter å spise det samme som en i spinningsalen som skal trene kondisjon vha sykkel. Særlig når det bryter så markant med viten om hva som er byggesteiner for muskler og bindevev.

Vel, jeg prøver å få frem poenget at mye fett ga god treningseffekt. Og tro meg, jeg har trent MYE på veldig mange forskjellige kosthold, og så langt er det det absolutt mest effektive. Poenget var uansett at fett før trening og proteiner etterpå er viktig, ikke karbohydrater. Det finnes tråder her inne skrevet av noen med mer treningscred enn meg som konkluderer med det samme, men siden ipadden er elendig å søke på gidder jeg ikke forsøke finne de nå. Men andre må gjerne lete de opp.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:54   #34
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det er bare det at det hjelper fint lite om jeg maser hull i hodet på Lille Gubben for å få ham til å trene - han må ville det selv. Og det vil han ikke. Sånn er det bare. Så da må han bare finne seg i at jeg bruker noe av den dyrebare tiden vi har sammen (vi er særboere og ser ikke hverandre like ofte som de som bor sammen) til egentrening og det gjør han.

Når det gjelder ungene er mine så store at jeg fint kan stikke ut og ta en joggetur og det gjør jeg, i tillegg til at jeg sykler til og fra jobben så ofte jeg kan på denne tiden av året, to fluer i en smekk. Jentungen (13 år) og jeg har begynt å jogge sammen nå og du verden så koselig det er! Det var faktisk på hennes initiativ til og med!

Jeg likte langaard sin metode bedre...hehe, et spark bak :-) Når jeg pendlet ifm jobb så jeg ikke ektefellen mye heller, så da måtte vi trene hver for oss. Når vi var sammen så planla vi bare at da og da skulle vi trene. Det viktige er ikke å tilbringe tid sammen, men den tiden du tilbringer skal være kvalitet, enig? ;-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 21:57   #35
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Det viktige er ikke å tilbringe tid sammen, men den tiden du tilbringer skal være kvalitet, enig? ;-)

Ikke nødvendigvis. For meg er forøvrig stort sett all tid sammen med Lille Gubben kvalitetstid. Uansett om vi er på fjelltur, på skitur, ute og spiser, sitter og leser, ser på tv eller sitter med hver vår laptop og suller. Vi storkoser oss sammen uansett.

Vi har ikke felles barn så vi trenger heldigvis ikke avtale når jeg kan trene, jeg trener når det passer meg.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 22:00   #36
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og igjen klarer du å overgå deg selv. Gratulerer!
Hva vet du om hva andre bruker tida si til? Tror du alle kan kaste alt og stikke på et par timers løping, sammen eller aleine? Skal f.eks småbarn ligge hjemme alene mens foreldrene prioriterer egotrippene sine flere dager i uka? Veldig mange har ikke barnevakt i nærheten (og når man en sjelden gang har det har det har man som regel andre prekære ting som må prioriteres, som handling til barn, foreldremøter o.l.)
Og vis meg den familien hvor man har tid og mulighet til disse fritidsaktiviteter du oppsummerer. Jeg kjenner ingen hvertfall! Jeg kan ikke huske sist jeg satt fem minutter foran tv'n. Og ettermiddagslur har man da ikke behov for på lavkarbo. familiebesøk holdes til helgene, i den grad noen gjør sånt lenger. Venner møter man kanskje for en kjapp kaffe i lunsjen et par tre ganger i året. Og hva er viktigst på ettermiddagen? Vel, for meg er det å tilbringe de eneste to timene i døgnet jeg ser sønnen min sammen med han, med aktiviteter som er tilpasset ham. Og jeg vet det ikke gjelder bare meg. Så hva inspirasjon angår, de innleggene dine er hvertfall skivebom. Det du har oppnådd er å få meg til å anse de såkalte mosjonistene i sine litt for trange sykkeldresser til å fremstå som enda større egoistiske sulliker enn jeg allerede anså dem som.

I beg you to differ. Tidsklemmen er noe vi skaper i eget hode. De verste jeg opplevde i tidsklemma var 2 legepar på offentlig sykehus med 3 unger i barnehagealder. Selv de klarte trene, dog ikke sammen selvsagt. Det er jo ikke et krav, men et hyggelig greie om det lar seg gjøre. Ser at den kan misforstås i innlegget. Med små barn og besteforeldre 1700km unna så er det jo ikke bare å stikke ut. Alternativet er jo da å trene hjemme. Bruke 10000,- mindre på bilen og heller kjøpe en tredemølle. Trang leilighet? Ok, da blir møllen en del av stueinventaret (hvis man vil nok med treningen). Må bare føye til noe jeg ofte hører fra familier i traaange leiligheter midt i urbane Oslo by.
De kan ikke ha treningsapparater i leiliheten fordi den er så liten og en større koster 7 millioner. Så må jeg jo da spørre selvsagt, da er det jo viktigere for dere å bo midt i en bygård på 50m2 for 4 millioner enn å flytte noe mer grisgrendt, betale 4 mill for 100m2 og bedre plass overall. Deretter følger en bitende kulde av taushet...... Det beste jeg hørte var jo selvsagt at å kjøpe en billigere bil var uaktuelt for å kjøpe en crosstrainer eller tredemølle. Nei da var det mye bedre å løpe på møllene på treningssenteret og betale 600,- pr mnd i avgift...hehehe. Jaja, unnskyldninger finnes det alltids nok av bare man leter lenge nok (ikke ment til deg carisma)


Sist redigert av sonim : 21-05-14 kl 22:25.
sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 22:20   #37
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Vel, jeg prøver å få frem poenget at mye fett ga god treningseffekt. Og tro meg, jeg har trent MYE på veldig mange forskjellige kosthold, og så langt er det det absolutt mest effektive. Poenget var uansett at fett før trening og proteiner etterpå er viktig, ikke karbohydrater. Det finnes tråder her inne skrevet av noen med mer treningscred enn meg som konkluderer med det samme, men siden ipadden er elendig å søke på gidder jeg ikke forsøke finne de nå. Men andre må gjerne lete de opp.

Vil gjerne ha henvisning til de med treningscred som anbefaler fett som næring for de som trener styrketrening. Hvis du en gang kommer over de før meg.

Utholdenhetstrening, ja, enig, da har fett noe for seg for å lære kroppen hente energi fra fettdepoter fremfor glykogenlagrene.
Kondisjonstrening/O2 max, her er det stort sett karbohydrater og proteiner som gjelder fordi treningen er for intensiv og for kort til at både fett og proteiner fører til at man yter maks.

Som sagt så mener jeg du må være temmelig forsiktig i å anbefale avocado og 1 ss rekesalat til alle som driver ulik trening både som pre-workout, during og post workout. Det er jo her de med forståelse for treningsprinsipper, intensitet og belastning kan kombinere kostholdsråd. Jeg er nysgjerrig på effekten av dette for styrketrening siden du anbefaler det til alle her inne uansett treningsform. Det er jo slike utsagn og råd som skaper forvirring fordi de går så totalt på tvers av all annen rådgivning og resultatorienterte prestasjoner. Betviler overhodet ikke at det funket på deg, men hva slags type styrketrening bedrev du med hvilken intensitet og type øvelser er jo da interessant å vite.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 22:26   #38
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ikke nødvendigvis. For meg er forøvrig stort sett all tid sammen med Lille Gubben kvalitetstid. Uansett om vi er på fjelltur, på skitur, ute og spiser, sitter og leser, ser på tv eller sitter med hver vår laptop og suller. Vi storkoser oss sammen uansett.

Vi har ikke felles barn så vi trenger heldigvis ikke avtale når jeg kan trene, jeg trener når det passer meg.

All tid er kvalitetstid må jo være drømmen, uten tvil ;-) ihvertfall for en mann hahaha

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-14, 22:49   #39
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Så må jeg jo da spørre selvsagt, da er det jo viktigere for dere å bo midt i en bygård på 50m2 for 4 millioner enn å flytte noe mer grisgrendt, betale 4 mill for 100m2 og bedre plass overall.

Og med flyttingen kommer jo gjerne en time eller tre mer reisetid daglig, som spiser opp den lille tiden vi vanlige dødelige har i hverdagen, vi som insisterer på at det finnes en tidsklemme og er overfladiske nok til å ha andre prioriteringer i livet enn hvordan rumpa vår ser ut i jeans eller en stue det går an å gå i uten å snuble over et treningsapparat erfaringsmessig er det forøvrig mye lettere å få tid og mulighet til trening om man bor midt i byen enn i grisgrendte strøk. I byen har de f.eks treningssentre med barnepass...

Og ang fett vs karbohydrater på trening, dersom man har vært i ketose i mer enn tre uker vil kroppen være i tilnærmet full fettforbrenningsmodus, ergo vil den fint kunne nyttegjøre seg fett som brennstoff. Karbohydrater vil jo derimot gi en bremsende effekt all den tid den da må omstille seg og man i tillegg får blodsukkerfall midt ute i økten. Dette vil muligens ikke virke like sterkt på normalvektige som overvektige (det kan jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har vært normalvektig). Pga testosteronoverskudd bygger jeg ekstremt lett muskler, så hva jeg tar på diverse øvelser kan ikke brukes som mål. Men det jeg vet var at jeg gikk fra å være superskjelven etter en middels tung timesspinning til å trene hardt (full motstand på sykkelen, intervallbakker) 75 min, rett på styrketime i sal med høyere belastning enn middels trente menn (fikk tilsnakk av treneren fordi hun mente jeg tok på for mye flere ganger), gå hjem 3km og vaske og rydde hus etterpå. Og jeg vet med sikkerhet at dette skyldtes at jeg var i full fettforbrenningsmodus og at jeg kun brukte litt ekstra fett som booster.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 06:59   #40
Fullfres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 4.882
Fullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt likt

Sv: Ketose og styrketrening

Jøss! Her gikk diskusjonen livlig, gitt!

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Vel, istedetfor å snakke om masse unnskyldninger, så er det bare en løsning på det. Sette igang!

Langaard er ikke heldig, dette handler om alt annet enn flaks. Det er slik det bør være og faktisk er i mange familier hvor man er to. Vi gjør akkurat det samme i vår familie også, men det koster hardt arbeid og prioriteringer. Knallharde prioriteringer. Jeg blir litt provosert når dere da sier at Langaard og andre som har det som langaard er "heldige".

Faktisk er ungene med enkelte ganger. Den minste kun for lek og moro, mens tenåringen er mer strukturert. Med kids blir det bare enda hardere å prioritere, men dette handler ikke om motivasjon. Det handler om å ønske og ha vilje til å gjennomføre. Vilje til å ofre alt annet for å kunne trene sammen 2-3-4-5-6 dager i uken sammen som familie/ektefelle/samboer/kjæreste. Er man ikke engang villig til å ofre 2 dager for sine nærmeste må jeg si at egoismen og latskapen lever opp til å være "dødssynder"
Regner meg selv som mosjonist og kan love deg at motivasjonen ikke alltid er på topp når det regner, kaldt, snør er småsjuk osv osv. Det er da viljen slår inn, viljen til å overvinne lysten til noe annet fordi jeg vet at sluntrer jeg unna, så koster det en ekstra uke med trening for å ta igjen det tapte, minst. En uke uten trening og du bruker 2 uker på å ta igjen tapt form. 2 uker trening og du trenger 4 uker for å nå samme nivå. Etter 4 uker uten trening er det omtrent som å starte på nytt og treningen har nesten vært bortkastet. Trening er ferskvare. Hvis du mener at du ikke er i denne kategorien fordi du trener for å få mental glede, vel, denne gleden kommer av endorfiner som trigges gjennom fysisk aktivitet og den "øker" jo bedre form du kommer i. Så om du ønsker mental glede og tilfredshet så burde depressive medisinsk sett "løpe til de ser mannen med ljåen" og hige etter høyere O2 opptak for å føle en sterkere lykke/tilfredshet for hver gang ;-)
Er ikke dette interessant så kan du like gjerne la vær å trene og heller vaske huset. Gir omtrent samme lykkeeffekt....muligens er vaske hus kjedeligere og ergo utjevner effekten av fysisk aktivitet og endorfinstimuli....hahaha.

Det som er bra er antakelig at dere har et supert kosthold som er sunt og energigivende. Dette utgjør jo 80% av suksess. Så hvis dere fikser 80% av livet i såkalt "god sone" så er jo ikke det så dårlig da! Aldri så ille at det ikke er godt for noe :-)

Jeg er jo samtidig så kontroversiell som mener at friske mennesker som er overvektige med dårlig helse og overhodet ikke orker røre regelmessig på liket er superegoister som evner kun å tenke på seg selv og egne egosentriske behov. Tenk å være så fokusert på eget ve og vel at man ikke gidder ofre 5 timer i uken enten alene eller sammen med familien til å gjennomføre fysisk trening? Jada, rake plen, stelle hagen, vaske bil, vaske hus, vaske, vaske vaske det gjør alle vi andre som trener både 10-15-20-30 timer i uken også, så den treningen er vel temmelig oppbrukt vel?

Men tipper langaard og andre i hennes situasjon (min også forøvrig) bruker fint lite tid på å sove middag, sløve 8 timer foran TVèn, besøke venner og familie 5 dager i uken i flere timer hele året, kino, teater, konserter osv osv som kolliderer med planlagt treningsøkt. Nei, vi må velge hvem og hva og hvor lenge vi besøker familie og venner. Konserter må prioriteres, teater og kino likeså. Hva er viktigst? Sove middag og se 5 timer på TV hver dag eller bruke 1-2 timer av ettermiddagen på en real treningsøkt?

Så deilig for deg å ha så til de grader stålkontroll på livet ditt. Ikke et eneste foreldremøte som kommer i veien. Ikke et fnugg av behov for å slappe av på sofaen med en kopp te og en bok eller TV. Ikke engang behov for å være sammen med barna dine på deres premisser. Det må være usannsynlig deilig å ha et liv der alt dreier seg om deg og dine behov. Jeg har det desverre ikke slik. Jeg er fulltidsstudent, og de 400-600 kronene i mnd som treningssentre koster har jeg faktisk ikke råd til. Og nei. Det dreier seg ikke om prioriteringer og steinhard vilje. Det dreier seg om et eninntekts hushold. Og for å sikte til et annet innlegg du laget i denne tråden: Nei. Det er fullstendig uaktuelt for oss å flytte, ha billigere bil eller annet for at jeg skal kunne svette på treningessenter noen dager i uka. Jeg bor der jeg bor av en eneste grunn akkurat nå: Jentungens skole. Hun går i 8. klasse og opplever for første gang siden hun gikk i 3. klasse en skole uten å bli mobbet, så så lenge hun går der, kommer ikke jeg til å røre meg av flekken. Koste hva det koste vil! For meg går faktisk ungene mine LANGT foran meg!

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Hvor viktig er det for deg å lykkes med treningen?

Grunnen til at jeg spør er jo den i utgangspunktet negative fokuset du har til din egen treningsinnstilling eller innstilling til forandring i ditt eget "jeg".

Det var så negativt ladet det innlegget ditt at det virket egentlig "ikke viktig for deg idet hele tatt, men føler jeg burde fordi alle andre gjør det jo"....

Så trist at du ikke ser at det var ment som en spøkefull vinkling. Til nå er du den eneste som ser det negative i mitt innlegg, og jeg tror kanskje du kommer til å fortsette å stå alene der. Innlegget mitt var overhodet ikke negativt ladet, det kommer helt an på øynene som ser, og dine øyne ser visst ikke humoren. Hvis du og jeg skal "konkurrere" i negative innlegg, kommer du med det kjeftamentet du satte igang overfor Carisma i denne tråden til å gå meg en høy gang!

__________________
Besøk gjerne journalen min
I feel that if a person can't communicate, the very least they can do is to shut up ~ Tom Lehrer
Fullfres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har helt sluttet å filosofere Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 07:55   #41
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Og med flyttingen kommer jo gjerne en time eller tre mer reisetid daglig, som spiser opp den lille tiden vi vanlige dødelige har i hverdagen, vi som insisterer på at det finnes en tidsklemme og er overfladiske nok til å ha andre prioriteringer i livet enn hvordan rumpa vår ser ut i jeans eller en stue det går an å gå i uten å snuble over et treningsapparat erfaringsmessig er det forøvrig mye lettere å få tid og mulighet til trening om man bor midt i byen enn i grisgrendte strøk. I byen har de f.eks treningssentre med barnepass...

Og ang fett vs karbohydrater på trening, dersom man har vært i ketose i mer enn tre uker vil kroppen være i tilnærmet full fettforbrenningsmodus, ergo vil den fint kunne nyttegjøre seg fett som brennstoff. Karbohydrater vil jo derimot gi en bremsende effekt all den tid den da må omstille seg og man i tillegg får blodsukkerfall midt ute i økten. Dette vil muligens ikke virke like sterkt på normalvektige som overvektige (det kan jeg ikke uttale meg om da jeg aldri har vært normalvektig). Pga testosteronoverskudd bygger jeg ekstremt lett muskler, så hva jeg tar på diverse øvelser kan ikke brukes som mål. Men det jeg vet var at jeg gikk fra å være superskjelven etter en middels tung timesspinning til å trene hardt (full motstand på sykkelen, intervallbakker) 75 min, rett på styrketime i sal med høyere belastning enn middels trente menn (fikk tilsnakk av treneren fordi hun mente jeg tok på for mye flere ganger), gå hjem 3km og vaske og rydde hus etterpå. Og jeg vet med sikkerhet at dette skyldtes at jeg var i full fettforbrenningsmodus og at jeg kun brukte litt ekstra fett som booster.

Med testosteronoverskudd så har du jo genetikk mange damer jukser for å få til. Men det er nok ikke særlig lurt for en dame å ha for mye testosteron heller, hverken naturlig eller kunstig, så den ser jeg ikke er helt grei. Men det med fettforbrenningsmodus støttes 100%, det er jo det man ønsker å oppnå, særlig i utholdenhetsidretter hvor man har arbeidsperioder på opp til og mer enn 2 timer. Det er flere som nå har fått øynene opp for at kostholdet utgjør mer enn bare noen få sekunder for en utøver og det er jo bra.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 08:34   #42
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Fullfres, her.

Jøss! Her gikk diskusjonen livlig, gitt!

Så deilig for deg å ha så til de grader stålkontroll på livet ditt. Ikke et eneste foreldremøte som kommer i veien. Ikke et fnugg av behov for å slappe av på sofaen med en kopp te og en bok eller TV. Ikke engang behov for å være sammen med barna dine på deres premisser. Det må være usannsynlig deilig å ha et liv der alt dreier seg om deg og dine behov. Jeg har det desverre ikke slik. Jeg er fulltidsstudent, og de 400-600 kronene i mnd som treningssentre koster har jeg faktisk ikke råd til. Og nei. Det dreier seg ikke om prioriteringer og steinhard vilje. Det dreier seg om et eninntekts hushold. Og for å sikte til et annet innlegg du laget i denne tråden: Nei. Det er fullstendig uaktuelt for oss å flytte, ha billigere bil eller annet for at jeg skal kunne svette på treningessenter noen dager i uka. Jeg bor der jeg bor av en eneste grunn akkurat nå: Jentungens skole. Hun går i 8. klasse og opplever for første gang siden hun gikk i 3. klasse en skole uten å bli mobbet, så så lenge hun går der, kommer ikke jeg til å røre meg av flekken. Koste hva det koste vil! For meg går faktisk ungene mine LANGT foran meg!

Nok en gang så er tydeligvis hverdagslige prioriteringer som trening ensbetydende med å sette seg selv foran egne unger. Hva er det med brukere her inne som alltid må verdisette trening og unger i forhold til hverandre? Tror dere at en som bruker 10-15 timer på trening pr uke setter seg selv automatisk foran egne barn? Det kan jo virke slik fordi dette argumentet brukes stadig vekk av brukere her inne.

Det er vel få som har luksusen det er å ha kontroll på livet sitt. Småbarnsforeldre med full jobb og aktiviteter har sjelden dette. Det er perioder i livet som medfører ulike prioriteringer.

Jeg, og flere med meg har hatt små barn hvor begge har vært i jobb i en storby 100%. Sågar har jeg også vært heltidsstudent samtidig som jeg jobbet 100% og hadde 2 små i alderen 2 år til nyfødt. Det året var selvsagt et år hvor det var temmelig hektisk og jeg prioriterte bort alt som heter sosialt liv for å kunne bruke tiden på jobb, skole, familie og trening. Hvis det betyr at man setter seg selv foran ungene, så mener jeg du har et aldri så lite kompleks? Å prioritere trening betyr ikke å sette seg selv foran andre, antar det ikke er det du mener.

Ikke tar jeg meg råd til å betale 4-600,- for å trene på senter heller. De pengene bruker jeg heller på mat eller sparer, men forstår veldig godt de som velger å prioritere bort andre ting for å ta seg råd til senteravgifter. Masse fordeler med slikt.
Med eneinntekts hushold slik vi hadde det hos oss i et par år,medfører jo at man må prioritere enda hardere og ofre mye for å få det til "å gli". Treningssenter og fancy ting og tang var temmelig utelukket for vår del iallefall på den tiden. Bleier og slikt var mer enn dyrt nok og man måtte bruke egentrening som middel for å drive idretten.

Når det gjelder å slappe av så tror jeg du leste innlegget temmelig bokstavelig. Det aller viktigste man gjør når man trener er jo faktisk å hvile. Det var ikke det som var poenget mitt med å hvile på sofaen. Men ser man samfunnsutviklingen generelt så blir det norske folk og ikke minst våre barn mer og mer passive, kombinert med et noe usunt kosthold. Jeg har så absolutt behov for å hvile på sofaen etter en treningsøkt med en kopp te eller kaffe, håper flere har det slik, men når sofahvilen og TV titting/dataspill erstatter annen aktivitet er det fare på ferde. Det synes jo som at dette er tilfelle da siden vi ser symptomene på dette i samfunnet forøvrig. Selv om det helt sikkert ikke gjelder akkurat deg. men sofatjeneste er viktig og det er i hviletilstand man bygger opp kroppen etter trening.

Når det gjelder bosted så er jo dette et ømtålig tema, særlig overfor de som velger av ulike grunner å bosette seg med familien midt i en bygård i en storby og vice versa. Det viktigste er at man trives der man bor enten det er på Grunerløkka eller på Jessheim. Eller langt uti nordmarka for den del. Folk bor der de bor for en grunn og da krever også det visse prioriteringer og ikke unnskyldninger. Enkelte i by har jo ikke bil engang, enten fordi det er unødvendig, eller man ikke ønsker ha bil/mangler sertifikat osv. Det jeg etterlyser er mer en debatt om man bruker ulike argument, kall det gjerne unnskyldninger for de valg man tar/ikke tar ift det å komme seg ut og trene for en helsemessig gevinst.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 09:55   #43
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Å prioritere trening betyr ikke å sette seg selv foran andre

Kanskje du skal spørre en av dem som sitter hjemme med unger og husarbeid mens ektefellen peser rundt i latterlig glinsende spandex bare for å få ett sekund bedre tid enn kollegaene om de også mener det? Jeg kjenner nemlig et par stk som ikke akkurat føler mannen prioriterer familien hvertfall...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 11:02   #44
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Ok nå synes jeg noen og enhver kan ta et lite skritt tilbake og dempe seg litt ned. Husk at det skrevne ord lett kan misoppfattes selv om det egentlig ikke var tiltenk å være hverken spydig, krast, ironisk eller på annen måte nedlatende.

Dette er en tråd om ketose og styrketrening (eller ketose og trening om dere vil) og om dere føler så intens trang til å diskutere hvem som har rette prioriteringer i forhold til trening og familie så kan dere starte en egen tråd på det og prøve å holde tonen litt mer sivilisert.

Husk på det at alle er forskjellige, alle har forskjellige prioriteringer og har ulikt syn på saker og ting. Det som fungerer for deg og er en gjeldende sannhet for deg, fungerer ikke nødvendigvis for alle andre.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 11:09   #45
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Jeg går fulltid på skole og jobber 80-100% ved siden av. Har lang vei å kjøre på jobb og skole. Har meeeeeer enn nok tid til å sitte og se på TV og tenke på at jeg burde trene. Jobber mest på kvelden, så det ligger kanskje der? Er også heldig og har barnevakter som står i kø, for å få være noen timer med lille gull.

Men folk er forskjellige. Jeg ville f.eks aldri levert jenta mi i barnepassen på treningssenteret, etter å ha tilbragt alt for mange timer i barnehagen fra før. Men gjør meg ikke opp en eneste tanke rundt at andre synes den løsningen er grei.

Tror de fleste ville få det til, men er da ikke alle som synes det er så viktig. Det må være greit.

Må si meg enig med sonim i dette med avocado+ 1 ss rekesalat. Liksom løsningen på alle treningsrelaterte problemer. Tror man må teste ut litt. Er man i ketose, så kan det hjelpe med ekstra fett, for energiens skyld. Resultatene tviler jeg litt på, men for energi-tommel opp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 11:33   #46
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

J

Tror de fleste ville få det til, men er da ikke alle som synes det er så viktig. Det må være greit.

Har en ide om at hvis mennesker ikke mener at ting er så viktige, så spør man heller ikke. Og det er ihvertfall helt greit.

Ketose og styrketrening vil fungere om man tar hensyn til en god del faktorer som vil innebære knallharde prioriteringer. Både innenfor kosthold og selve treningsprinsippene. Vi kan ikke snakke kun isolert sett om ketose og styrketrening uten å dra inn hva som da kreves i tillegg. Det er jo akkurat kanskje der nøkkelen ligger i å ha suksess med en slik kombinasjon, å prioritere de riktige ting. De fleste får dette til, men hvis "totalpakken" som følger med ikke er så viktig, ja da er jo det greit. Det blir litt som å trene styrke for å bli veldig mye sterkere eller få synlige muskler da. Noen synes det er greit å løfte x-antall kg og er happy med det, mens andre synes at rumpa er stram nok og synes ikke det er så viktig at den blir enda strammere osv. Det er jo supergreit, men da må man heller ikke klage fordi man har da tatt et prioritert valg. Det er vel fremdeles slik at man bestemmer over seg selv, det er jo ikke tiden som bestemmer over livet selv om det sikkert kan føles slik ut. Oi, det siste der var jammen en velbrukt floskel

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 11:35   #47
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ketose og styrketrening

Har kanskje noe med at man hele tiden hører om hvor livsviktig det er. Da skaper man seg et tillært behov, uten at man egentlig føler eller vil det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 12:19   #48
Fullfres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 4.882
Fullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt likt

Sv: Ketose og styrketrening

Det høres ut til at styrketrening i ketose er et spørsmål om "knallharde prioriteringer". Dermed sa det stopp for meg. Jeg holder meg til Lillemor's gode råd fra da jeg først stilte spørsmål her i denne tråden, tar til meg at alle har en mening om hva som er best, og ender det hele med å beklage at jeg startet en diskusjon om hva som er best for hvem.

Hva slags opplegg jeg vil kjøre for trening tror jeg at jeg er best tjent med å holde for meg selv slik at jeg ikke ender opp med å få beskjed om alt jeg gjør feil slik jeg bastant fikk da jeg våget å poste her inne. Tusen takk til alle med velmenende råd ang ketose og moderat trening, og lykke til videre til dere som prioriterer knallharde treningsregimer med påfølgende sprettrumpe.

__________________
Besøk gjerne journalen min
I feel that if a person can't communicate, the very least they can do is to shut up ~ Tom Lehrer
Fullfres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har helt sluttet å filosofere Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 12:57   #49
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av Fullfres, her.

Det høres ut til at styrketrening i ketose er et spørsmål om "knallharde prioriteringer". Dermed sa det stopp for meg. Jeg holder meg til Lillemor's gode råd fra da jeg først stilte spørsmål her i denne tråden, tar til meg at alle har en mening om hva som er best, og ender det hele med å beklage at jeg startet en diskusjon om hva som er best for hvem.

Jeg tror ikke prioriteringene alltid trenger å være så knallharde. Både folks livssituasjon og ønsker er forskjellige og prioriteringer blir deretter. Man må jo selvfølgelig ville det for at man skal lykkes, men det handler mye om å få innarbeidet vaner, tror jeg, og da er det for mange viktig å ikke legge lista for høyt til å begynne med, for da gir man opp før man har fått inarbeidet nye vaner. Det er også viktig at det man begynner med er noe man liker og passer for en til en viss grad, ellers gir man også lett opp, og det er jo ikke noe særlig å skulle tvinge seg til å gjøre ting man sterkt misliker flere ganger i uka.

Selv trener jeg kettlebell heime og har det helt fint med det. Og jeg er helt klart av dem som greier mye mer på proteiner og fett enn hvis jeg begynner å øke karbohydratene. Men jeg har nedsatt glukosetoleranse og insulinresistens, så det er mulig det kan ha noe med saken å gjøre. Slik har jeg funnet ut at jeg fungerer, og andre må nesten prøve seg fram for å finne ut hva som fungerer for dem.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 22-05-14, 13:16   #50
Fullfres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 4.882
Fullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt liktFullfres er veldig godt likt

Sv: Ketose og styrketrening

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Jeg tror ikke prioriteringene alltid trenger å være så knallharde. Både folks livssituasjon og ønsker er forskjellige og prioriteringer blir deretter. Man må jo selvfølgelig ville det for at man skal lykkes, men det handler mye om å få innarbeidet vaner, tror jeg, og da er det for mange viktig å ikke legge lista for høyt til å begynne med, for da gir man opp før man har fått inarbeidet nye vaner. Det er også viktig at det man begynner med er noe man liker og passer for en til en viss grad, ellers gir man også lett opp, og det er jo ikke noe særlig å skulle tvinge seg til å gjøre ting man sterkt misliker flere ganger i uka.

Selv trener jeg kettlebell heime og har det helt fint med det. Og jeg er helt klart av dem som greier mye mer på proteiner og fett enn hvis jeg begynner å øke karbohydratene. Men jeg har nedsatt glukosetoleranse og insulinresistens, så det er mulig det kan ha noe med saken å gjøre. Slik har jeg funnet ut at jeg fungerer, og andre må nesten prøve seg fram for å finne ut hva som fungerer for dem.

Høres meget fornuftig ut, og er i grunnen i tråd med hva jeg selv tenker rundt dette også. Det som er synd, er at jeg lot meg provosere og tok agnet i de postene som kom her i kjølvannet av mitt innlegg. Dermed holdt jeg liv i en diskusjon som jeg i grunnen syntes er dødfødt i utgangspunktet.

Jeg har en sånn derre Total Gym Shaper ting hjemme. Den funker som rakkern og er det beste kjøpet jeg kunne gjort med tanke på styrketrening i heimen. Jeg har jo lidd mye under å ville ha resultater helst i går når det gjelder trening, og trenger nok å få skrudd tankene mer i riktig retning. Jeg var bare bekymret for at jeg ville tære for mye på de få karbene jeg får i meg på ketose hvis jeg ikke tilførte mer når jeg begynner å trene versus når jeg bare går turer. Det lå hele tiden i bakhodet at jeg nok ville trenge mer proteiner og fett for å ikke tære på for mye. Jeg trengte bare en bekreftelse på det, og endte visst opp med å invitere en bedreviter til å fortelle meg hvor negativ jeg er og hvor feil alle andre prioriterer... Jaja. Jeg burde jo ha lært for lenge siden egentlig. Dette er jo ikke det første forumet hvor noen ser sitt snitt til å fortelle alle andre hvor flinke de er og hvor galt alle andre gjør ting

Til slutt: Jo. Jeg er heldig. Heldig som har en mann som støtter meg 110% og heldig som har en skole til datteren min som støtter og hjelper henne langt utover det jeg hadde forventet. Heldig i den forstand at jeg er takknemlig for begge deler. Ikke heldig i den forstand at "phuh. Der hadde jeg flaks!" Det dreier seg ikke om flaks. Det dreier seg om å føle meg heldig som har den (for meg) beste mannen jeg kunne fått, og for datteren min den beste skolen hun kunne fått. Å føle seg heldig er så mye mer enn å ha griseflaks i lotto. Takknemlighet og trygghet i visshet om at jeg får den støtte jeg trenger fra partneren min, og i visshet om at barnet mitt ikke lenger trenger å grue seg til å gå på skolen (jf kommentar lenger opp i tråden om å føle seg heldig versus å ha flaks. Jeg bare gidder ikke kopiere innlegget )

__________________
Besøk gjerne journalen min
I feel that if a person can't communicate, the very least they can do is to shut up ~ Tom Lehrer
Fullfres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har helt sluttet å filosofere Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål om styrketrening ved ketose Merca Trening 15 08-05-12 21:46
Styrketrening (i ketose) Torleiv Trening 6 16-03-09 23:23
Styrketrening i ketose ... Cherie Trening 3 15-02-08 16:56
Ketose og styrketrening energibunten Trening 1 18-01-08 11:33
Styrketrening og ketose Elisabeth Trening 1 03-04-05 18:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no