Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Marsipan uten sukrinmelis

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-12-11, 10:19   #1
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei
Thumbs up

Marsipan uten sukrinmelis

Har prøvd en del marsipanvarianter, noen blir for tørre, noen knasprer for mye av sukrinmelis osv.

Nå har jeg funnet en enkel oppskrift som smaker som marsipanbrødmarsipan. Litt grov, men veldig god og saftig etter min smak.

Oppskrift:
90-100 g skoldede finmalte mandler (malt to ganger i mandelkvern)
En eggehvitte fra medium egg.
Ca. 5 dråper Stevia med vaniljesmak
Tagatesse etter smak. Ca en ss. Smak til mens du blander.

Jeg glemte å ta i indisk tragant. det skal jeg prøve neste gang. Tenker en 1/2 t-skje. Ikke for mye da blir det gummi. Men denne ble ikke tørr uten. Tror det siden det ikke er så mye mandelmasse pr. eggehvitte.

Rull i små kuler, sett i kjøleskap. Dypp i smeltet mørk sjokolade.

Jeg brukte en kombinasjon av mørk tagatessesjokolade med kakaossmør og kakaopulver og steviadråper med sjokoladesmak.
Da ble sjokoladen stiv, og "knepper" når du tygger av den.
OG det beste, en slipper knaspringa av sukrinmelisen av denne masipanen.

Kan sikkert være godt med med litt coniac, evt. droppe stevian med vaniljen, og litt mere tagatesse.

De ble vedlig lik marsipanbrødmarsipan, litt å tygge i, ikke alt for søtt.

__________________
Tiki
xxxxxxx

Sist redigert av Tiki : 05-12-11 kl 07:29. Årsak: Endret fra tagatose til tagatesse.
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 10:58   #2
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Skal prøves
Tørker du mandlene noe, eller bare maler de med en gang?

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 11:01   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Trenger ikke tragant når du bruker tagatose. Tagatosen gjør den seig/myk

Mandlene bør tørkes før maling på kvern.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:03   #4
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Skal prøves
Tørker du mandlene noe, eller bare maler de med en gang?

Jeg har tørket de noen timer i ovnen på 50 grader med en tresleiv i åpningen. Trenger vel ikke å være knusktørre da.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:06   #5
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Trenger ikke tragant når du bruker tagatose. Tagatosen gjør den seig/myk

Mandlene bør tørkes før maling på kvern.

Takk for info Gerd. Nei de ble jo ikke tørre overhode, tror likevel jeg skal prøve med pittelitt tragant for å se om de kan bli enda seigere. Men de var helt fine slik de ble.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 15:16   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Mandlene bør tørkes før maling på kvern.

Hvorfor det?
Har laget marsipan i 30 år og har ALDRI tørket mandlene mer enn å la dem ligge flatt på et håndkle natten over.
Hvert år har marsipanen(og kransekakene) blitt akkurat som den skulle og fått masse skryt for smak, utseende og konsistens.
Så hvorfor mener du man bør tørke mandlene? *aldri så lite nysgjerrig*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 15:17   #7
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Hvorfor det?
Har laget marsipan i 30 år og har ALDRI tørket mandlene mer enn å la dem ligge flatt på et håndkle natten over.
Hvert år har marsipanen(og kransekakene) blitt akkurat som den skulle og fått masse skryt for smak, utseende og konsistens.
Så hvorfor mener du man bør tørke mandlene? *aldri så lite nysgjerrig*

du tørker jo mandlene over natta

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 16:05   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

du tørker jo mandlene over natta

Ja, men bare fordi de ellers ville satt seg fast i kverna. Ikke sånn i ovnen som dere snakker om!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 16:11   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

En kan tørken enten i komfyren noen timer på svak varme, eller over natten (eller et par dager) i romtemperatur.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 16:22   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ja, men bare fordi de ellers ville satt seg fast i kverna. Ikke sånn i ovnen som dere snakker om!

Jeg har ikke nevnt tørking i ovn

heller ikke spørsmålet jeg svarte på nevnte tørking i ovn.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 17:08   #11
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Blir denne marsipanen grov?
Jeg leter etter en oppskrift som ligner mest mulig på Nidar sin jeg....
Elsker marsipan, men da må den være finmalt, søt og klissete og seig, ikke sånn tørr, smuldrete med romsmak som i disse marsipanbrødene -æsj!

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 17:42   #12
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Jeg har ikke tagatose, men har stevia med vanilje, og forsåvidt steviapulver også. Tror du dette kan brukes i sin helhet uten annet søtstoff`?

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 19:39   #13
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Blir denne marsipanen grov?
Jeg leter etter en oppskrift som ligner mest mulig på Nidar sin jeg....
Elsker marsipan, men da må den være finmalt, søt og klissete og seig, ikke sånn tørr, smuldrete med romsmak som i disse marsipanbrødene -æsj!

Ja den blir jo litt grov, men helt klart marsipan. Hvis du helst vil ha marsipan ala marsipangrisene som selges, så er den grovere enn det. men når det er sagt så opplever jeg de seige, søtheten kan du jo velge selv, men Tagotose gir en ganske lik søtsmak som sukker synes jeg, ingen bismak. Tror absolutt det er et poeng og ikke ha formye malte mandler pr. en eggehvitte for å få de saftige.

Det er ikke så stor oppskrift, så det er jo bare å prøve. Og så kan du jo prøve å male mandlene en tredje gang.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 19:41   #14
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Jeg har ikke tagatose, men har stevia med vanilje, og forsåvidt steviapulver også. Tror du dette kan brukes i sin helhet uten annet søtstoff`?

Jeg vet ikke helt, men tror at det da kan bli en litt annen konsistens i de da, da den tagatosen som er i er jo også veldig finmalt som litt melisaktig.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 21:46   #15
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Jeg har ikke mandelkvern, men det må vel gå greit å kverne de en food prosessor. Bare kjøre de litt ekstra?

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:12   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Jeg har ikke mandelkvern, men det må vel gå greit å kverne de en food prosessor. Bare kjøre de litt ekstra?

Jeg brukte food prosessor til kransekake og marsipan. Fikk ingen klager på kakene jeg solgte, men broren min som jeg baker kransekaker og lager marsipan med til jul, vil heller kverne 3 kg mandler for hånd med en liten kvern enn å la meg bruke maskinen!
Han syns ikke det ble det samme, nei!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:20   #17
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg brukte food prosessor til kransekake og marsipan. Fikk ingen klager på kakene jeg solgte, men broren min som jeg baker kransekaker og lager marsipan med til jul, vil heller kverne 3 kg mandler for hånd med en liten kvern enn å la meg bruke maskinen!
Han syns ikke det ble det samme, nei!

Okei, da kjører jeg på med maskin. Blir sikkert godt

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:23   #18
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Jeg har ikke tagatose, men har stevia med vanilje, og forsåvidt steviapulver også. Tror du dette kan brukes i sin helhet uten annet søtstoff`?


Jeg lagde marsipan kun med stevia som søtning,og det gikk kjempefint! Jeg brukte litt tragant for å få den litt seigere, og dyppet kulene i smeltet 70%sjokolade

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 01:16   #19
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Når dere skriver tagatose, mener dere produktet Tagatesse? Eller finnes det rein tagatose å få kjøpt en plass?

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 07:16   #20
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Når dere skriver tagatose, mener dere produktet Tagatesse? Eller finnes det rein tagatose å få kjøpt en plass?

ja det er det jeg mener.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 07:20   #21
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Bik, her.

Jeg har ikke mandelkvern, men det må vel gå greit å kverne de en food prosessor. Bare kjøre de litt ekstra?

Det går sikkert greit, men jeg har hørt at det kan bli litt tørrere enn ved å bruke mandelkvern. Men tror nok ikke det er vitenskapelig bevist.
Kjøpte min til 149,- på Clas Olson for dette formålet.

Men skal jeg lage kransekake, så kanskje jeg bruker stvamikseren og kuttebeholderen.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 08:06   #22
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Blir denne marsipanen grov?
Jeg leter etter en oppskrift som ligner mest mulig på Nidar sin jeg....
Elsker marsipan, men da må den være finmalt, søt og klissete og seig, ikke sånn tørr, smuldrete med romsmak som i disse marsipanbrødene -æsj!

Jeg klarer ikke Nidar sin lenger, den er alt for søt og ekkel synes jeg. Men gi meg Freias marsipansjokolade (ganske stor plate i hvit innpakning) eller den i grønn pakke, Premium Marzipan eller noe sånt... *stønn*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 15:01   #23
Mortil1
Medlem
 
Mortil1 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 96
Mortil1 er på en erverdig vei

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Jeg lagde akkurat disse, og de ble kjempegode!! Deilige, saftlige og akkurat passe søte for min del. Har aldri brukt tagatesse før, så det var en positiv opplevelse. Er ikke glad i det kalde i sukrin, i tillegg til den knasingen du nevner...

Hvor lenge tror du de holder seg i kjøleskapet? (ikke at denne porsjonen er i fare for å ligge lenge men...)

__________________
Mor til 1
Min blogg


Mortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:33   #24
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Opprinnelig lagt inn av Mortil1, her.

Jeg lagde akkurat disse, og de ble kjempegode!! Deilige, saftlige og akkurat passe søte for min del. Har aldri brukt tagatesse før, så det var en positiv opplevelse. Er ikke glad i det kalde i sukrin, i tillegg til den knasingen du nevner...

Hvor lenge tror du de holder seg i kjøleskapet? (ikke at denne porsjonen er i fare for å ligge lenge men...)

Så gøy å høre. mine og har gått litt fort unna. Jeg har laget to ganger. Men tror nok de kan stå et par uker. Skjønner ikke at de ikke skulle i alle fall.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:41   #25
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Marsipan uten sukrinmelis

Vanlig marsipan har moren min stående i matkjelleren i en måned eller mer, så noen uker eller mer i kjøleskap bør nok gå helt fint!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin/ sukrinmelis Snopoman Spørsmål og svar 13 22-04-11 14:17
Sukrinmelis? kristi*tobarnsmor* Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 14-04-11 13:06
Sukrinmelis? Labomba Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 31-03-11 21:49
Sukrinmelis mamoli Spørsmål om matvarer og oppskrifter 10 08-01-11 20:50
Mengde sukrinmelis? Tiki Spørsmål og svar 9 03-12-10 18:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no