Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Grønnsaker og fett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-04-06, 21:37   #1
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Grønnsaker og fett

I Atkinsboka står det 7,5 dl grønnsaker pr dag. Men jeg veier og regner og får da langt mer grønnsaker enn Aktins anbefaler uten å gå over 20 grensa på induksjon. Så hva er egentlig mest riktig. Desilitermetoden eller veie og regne og telle karbs? Desilitermetoden synes jeg er unøyaktig. Løst pakket står det i Aktinsboka, men når man stapper en hel løk i et dl mål får man høyere verdi enn om man finhakker løken først og så stapper den i dl-måleren. Så hvordan gjør dere andre det liksom?

En annen ting. Fett må til for å få sus på fettforbrenningen, men hvor mye fett er nok? Når jeg leser innlegg her på forumet så virker det som om alle ruller seg i fett hver dag. Spiser olje med ss og marinerer alt med meierismør. Kan det bli for mye fett? Hvor går grensa for når fettinntaket går fra sunt til usunt? Skal jeg bare pælme på eller bør jeg moderere meg?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 07-04-06, 22:07   #2
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Grønnsaker og fett

Jeg vet bare hvordan jeg gjør det, for jeg har telt karber og la på meg, selv om jeg lå under 20 karber om dagen.... Nå trener jeg endel, siden jeg nå rir opptil 4 hester om dagen, så jeg behøvde litt flere....

Så jeg har gått tilbake til Skaldemans forholdstall.... 70% fett 20% proteiner 5 % karber.... Det funker veldig bra for meg.....

Jeg fyller på med MCT for å holde disse foholdstallene, for jeg fant ut at jeg måtte opp i mengde proteiner for å orke med all den treningen.... Så enkelte dager ligger jeg opp imot 40 karber, noe som har vist seg å fungere helt utmerket.... Går ned mellom 1 og 1,5 kilo i uken, noen ganger til og med litt mer.... Dette er vel en litt høy nedgang om jeg ser på hva mange mener, men legen sier det er greit siden det nok også er på grunn av mengden trening.....

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 18:23   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker og fett

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

I Atkinsboka står det 7,5 dl grønnsaker pr dag. Men jeg veier og regner og får da langt mer grønnsaker enn Aktins anbefaler uten å gå over 20 grensa på induksjon. Så hva er egentlig mest riktig. Desilitermetoden eller veie og regne og telle karbs? Desilitermetoden synes jeg er unøyaktig. Løst pakket står det i Aktinsboka, men når man stapper en hel løk i et dl mål får man høyere verdi enn om man finhakker løken først og så stapper den i dl-måleren. Så hvordan gjør dere andre det liksom?

Jeg bruker aldri litermål. Det er ikke mulig å måle hvor mange karber du får i deg med en slik målemetode. Amerikanerne bruker koppemål på alt mulig, og de har sin egen måte å gjøre dette på. Det er ikke oversettbart fordi de måler forskjellige matvarer på forskjellig måte. Det eneste korrekt for oss europeere er å bruke gram. Nå bruker jeg ikke den norske utgaven av boka heller da, - og dette er en av årsakene

Bruk det vi har oversatt her i forumet:

Tillatte matvarer på Atkins Induksjon

Der står det i gram også.

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

En annen ting. Fett må til for å få sus på fettforbrenningen, men hvor mye fett er nok? Når jeg leser innlegg her på forumet så virker det som om alle ruller seg i fett hver dag. Spiser olje med ss og marinerer alt med meierismør. Kan det bli for mye fett? Hvor går grensa for når fettinntaket går fra sunt til usunt? Skal jeg bare pælme på eller bør jeg moderere meg?

Spiser du det gode fettet i form av kaldpressede oljer, meierismør etc skal det mye til å spise for mye fett. Jeg tenker ikke engang på at jeg må spise fett, men ligger med et naturlig fettforbruk på rundt 70-75 energiprosent fett hver dag. (Skaldeman sin "anbefaling" er samme som Atkins og OE). Jeg bruker smør/cocosa pure (som ikke setter smak) når jeg steker, bruker forskjellige kaldpressede oljer i dressinger/marinader. Smør på "skiva"/ knekkebrødet, fløte eller creme fraiche i sauser, - og er ikke redd for fet mat i form av fisk eller kjøtt. Det er lettere enn du tror ! En ss olje veier 14-15 gram men kan utgjøre en stor del av energiprosenten. MCT olja er smakløs og passer til det meste (ikke steking). Den jeg kjøpte på apoteket smakte ikkeno. Den jeg kjøpte via Caxa smaker "noe" uten at jeg kan beskrive smaken. Jeg bruker av og til Cardini sine dressinger (Ranch eller Caesar) - gode og lave i karber. 30-40 gram på salaten.

Det eneste fettet jeg ville begrenset (utenom tranfettsyrene) er meierifettet, spesielt det usyrnede meierifettet. Kremfløte viser seg å være en partystopper for mange dessverre.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-04-06, 19:11   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker og fett

Har kutta kremfløte i perioder, men uten resultat. Så for meg gjelder sannsynligvis ikke det. Men altså for å oppsummere.. Fett er ok.. bare å hive innpå.. Så sant det er av den sunne typen. Okidoki!! Takk Nille, nok en gang.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mye mindre næring i frukt og grønnsaker nå enn før Iset Lavkarbo generelt 16 06-12-10 17:38
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Hjelp. Mer fett og mindre protein.. Samt tall gymnastikk. andersdupp Spørsmål og svar 15 19-01-06 09:29
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no