Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Informasjon om MAGNESIUM

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-06-09, 10:06   #1
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Informasjon om MAGNESIUM

Fant en fin link som jeg tenkte andre også kan ha nytte av:

Informasjon om magnesium fra nettdoktor.no

Sitat:

Magnesium er det fjerde mest alminnelige stoff i kroppen. Kroppen inneholder omkring 25 gram magnesium. Halvparten finnes i bein, og den andre halvparten er fordelt på muskler og annet bløtvev.

Sitat:

Magnesium er altså en nødvendighet for at kroppens stoffskifte, og dessuten muskler og hjerte, skal fungere normalt. Som legemiddel og kosttilskudd, inngår magnesium i behandlingen av magesår (antacida) og som avføringsmiddel.

Sitat:

Det daglige behovet for magnesium ligger på rundt 350 milligram for en voksen. Gutter i puberteten, gravide og ammende har et litt større behov, og her bør inntaket ligge på rundt 450 milligram.

Mer enn 600-700 milligram daglig kan imidlertid framkalle diarè.

For høyt inntak av magnesium er sjelden, fordi et eventuelt overskudd i kroppen utskilles via nyrene.

Sitat:

Der kan være mange forskjellige årsaker til magnesiummangel.

En kostbetinget magnesiummangel kjennes ikke hos mennesket

Men mangel kan oppstå i forbindelse med sykdom. Samtidig vil det da være mangel på andre mineraler (for eksempel kalsium og kalium).

Andre årsaker kan være:

Kronisk diaré (forhindrer eller nedsetter opptak av magnesium via mage-tarmkanalen).
Lavt matinntak (for eksempel ved en slankekur).
Alkoholisme.
Vanndrivende medisin (spesielt den typen som kalles loop-diuretika øker magnesiumtapet via urinen)

Sitat:

Tegn på magnesiummangel kan minne om de symptomene som oppstår ved kalsiummangel, det vil si neurale forstyrrelser, som for eksempel skjelving, muskelsvakhet, kramper og mentale forstyrrelser. Andre tegn kan være nedsatt appetitt, kvalme og tretthet.

Sitat:

Er det noe jeg bør være oppmerksom på hvis jeg er gravid?

Gravide har et økt behov for magnesium. Spesielt hvis du samtidig har diabetes, er det viktig at fosteret får nok magnesium.

Magnesium har ingen kjent skadelig virkning på fosteret.

Og til slutt, det jeg lurte på i første omgang:

Sitat:

Overdoser av magnesium er sjelden. Det forekommer stort sett kun i forbindelse med inntak av magnesiumholdige avføringsmidler eller hos personer med nyresykdommer.

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 03:12   #2
Tutte
Medlem
 
Tutte sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 420
Tutte er på en erverdig vei

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Takk for mye nyttig informasjon ! Tar magnesium hver dag jeg, og det hjelper ! Har alltid vært plaget med mye kramper, har tidvis endel enda, men er lenge siden jeg våknet på natta av kramper, og det må jeg jo si er veldig deilig !

__________________


Tutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 09:18   #3
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Opprinnelig lagt inn av Tutte, her.

Takk for mye nyttig informasjon ! Tar magnesium hver dag jeg, og det hjelper ! Har alltid vært plaget med mye kramper, har tidvis endel enda, men er lenge siden jeg våknet på natta av kramper, og det må jeg jo si er veldig deilig !

Denne tiltredes! Nattesøvnen ble reddet takket være magnesium!

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 22-06-09, 10:03   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Magnesium har vært min reddning i årevis...har vært plaga med alvorlige kramper
og forde jeg har hatt ubalanse i kroppen grunna lavt kalium og daglig bruk av vanndrivende har magnesium vært en nødvendighet.
Ytterst sjelden jeg har kramper lenger

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 12:09   #5
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Informasjon om magnesium fra nettdoktor.no
:

Flott og nyttig link, da blir det innkjøp av magnesium og forhåpentligvis reduksjon av muskelkramper overalt i kroppen

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-11, 23:41   #6
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Men si meg, - har det ikke også noe å si at det hjelper kroppen til å bli mer basisk for oss som går på Lavkarbo og at det også er derfor vi bør ta det.

Eller er dette bare tull

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 14:54   #7
nilmor
Medlem
 
nilmor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Stathelle, Telemark
Innlegg: 175
nilmor er ny på veien

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Opprinnelig lagt inn av nilmor, her.

Flott og nyttig link, da blir det innkjøp av magnesium og forhåpentligvis reduksjon av muskelkramper overalt i kroppen

Da har jeg tatt kosttilskudd i form av magnesium og kalsium i 3 dager og krampene er så godt som borte!

Igjen takk for hjelpen!

__________________
STARTVEKT: 134,7 kg - 16.02.2011
MÅL: 90 kg. NÅ: 103,1 kg
MINUS: 31,6 kg

~ There is no easy way to heaven ~
nilmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 15:05   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Men si meg, - har det ikke også noe å si at det hjelper kroppen til å bli mer basisk for oss som går på Lavkarbo og at det også er derfor vi bør ta det.

Eller er dette bare tull


Det skal mye mer enn bare denne dosen av magnesium for at kroppen skal bli basisk.
En basisk kropp er verd å streve etter fordi at stress etc lager en sur kropp.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 15:19   #9
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Men si meg, - har det ikke også noe å si at det hjelper kroppen til å bli mer basisk for oss som går på Lavkarbo og at det også er derfor vi bør ta det.

Eller er dette bare tull

Ingen ting av det jeg har lært i kjemien (som jeg husker) sier at magnesium kan virke basisk. Men så har jeg jo ikke studert det i mange år heller da

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:00   #10
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Takk, takk ! Og du har nok helt rett, Kanutten, - en liten pille magnesium gjør nok ikke susen . . .

Er ikke alle mineraler basiske ? Jeg syns jeg har hørt det. . . Men jeg KAN ha drømt !

God helg !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 12:48   #11
-Cilia-
Medlem
 
-Cilia- sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Like utenfor
Alder: 35
Innlegg: 201
-Cilia- er ny på veien

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Opprinnelig lagt inn av Antoinette6, her.

Takk, takk ! Og du har nok helt rett, Kanutten, - en liten pille magnesium gjør nok ikke susen . . .

Er ikke alle mineraler basiske ? Jeg syns jeg har hørt det. . . Men jeg KAN ha drømt !

God helg !

Ikke såvidt jeg vet. Men magnesiumOKSID er basisk da, slik som oksider av alle alkaliske og jordalkaliske metaller.

-Cilia- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo hovedsaklig uten meieriprodukter. Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 11:49   #12
Mocca'en
Juniormedlem
 
Mocca'en sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 49
Mocca'en er på en erverdig vei

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Hvor mye magnesium bør jeg ta hver dag? Synes 350 mg høres mye ut, men det er ikke sikkert at det er det Jeg er i ketose og merker kramper og skjelvinger i beina. Har ikke gått ned mer enn 300g på en uke, vil det hjelpe på forbrenningen også? (mener å ha lest det, men surrehue som jeg er kan det hende jeg tar feil)

Mocca'en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - heller mot Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:11   #13
Sungrazer
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 308
Sungrazer er ny på veien

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Alt du vil vite (og litt til) om magnesium (og andre mineraler også):

http://www.vitamin-update.com/definition.cfm/id/33.html

Sungrazer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: n/a Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:12   #14
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Oppdaget nettopp at mye og intens svetting kan være et tegn på magnesiummangel.
Og når jeg tenker meg om, ble svettingen min kraftig redusert etter at jeg begynte å gomle magnesium

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 12:22   #15
Mocca'en
Juniormedlem
 
Mocca'en sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 49
Mocca'en er på en erverdig vei

Sv: Informasjon om MAGNESIUM

Takk for svar

Mocca'en er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - heller mot Ketolyse Svar med sitat
Svar

Emneord
magnesium


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny(?) informasjon angående maltitol Superkaja Ketolysekuren 3 03-04-09 00:00
Informasjon om PCOS? QueenConnie PCOS og karbohydratkontroll 3 06-02-09 13:54
Informasjon om bukplastikk Nattkvinnen Spørsmål og svar 2 07-02-07 22:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no