Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Frokost og kveldsmat

Bunnløs quiche

Frokost og kveldsmat Forum for å dele gode tips og oppskrifter til frokost og kveldsmat på de ulike lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-10-09, 22:43   #1
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Bunnløs quiche

Hei!

Jeg har stor glede av at andre legger ut oppskrifter, så jeg fortsetter å legge ut om mat jeg spiser. Håper noen får glede av denne:

Bunnløs quiche

prinsippet er ganske enkelt:

  • kutt opp ingredienser du har i kjøleskapet og sisj det i fett i stekepanne, krydre etter smak
  • legg dette i et ovnssikkert fat kledt med bakepapir
  • hell over eggestand, hovedregelen min er litt under 1/2 dl fløte pr egg, på ei middels stor ikea ovnsform bruker jeg 4-5 egg(+ evnt 2 eggeplommer hvis jeg har), ca 2 dl fløte, masse revet ost, salt pepper og krydderier
  • strø over mer revet ost, og stek i ovnen på 200 grader til quichen begynner å heve/er fast å ta på.
Dette er en life-saver oppskrift for meg. jeg lager en stor porsjon og lever på det i noen dager både til frokost, llunsj og kvelds, og så er det enkelt å skjære biter av paien og ha i veska i tilfelle rottefelle.

her er noe av det jeg pleier å ha i quichen:
sopp, bacon, salami, kjøttdeig, rester av alle typer kjøtt, purre, paprika, brokkoli, blomkål
de fleste typer ost kan brukes (oxo fek feta og cc), og av og til bruker jeg cf istedenfor fløte.
av krydder bruker jeg i tillegg til salt og pepper ofte paprikapulver, spisskummen og masse chili.

håper noen vil prøve!

vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 09:24   #2
Orkide
Seniormedlem
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 3.961
Orkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt liktOrkide er veldig godt likt

Sv: Bunnløs quiche

Dette hørtes både godt og lurt ut.

Det blir jo fort noen rester, og det var en fin måte å bruke disse opp på.

Dette skal jeg prøve

__________________
Orkide -64

Start 16/6-13, (3/7: -1,8), (31/7: +1,7), (14/8 -1,5), (4/9. -1) (11/9: +0,4), (18/9: -1,1), (2/10: -0,7), (19/11: +0,6),
Orkide er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 14:14   #3
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Bunnløs quiche

Høres snadder ut!!! Men jeg lurer på en ting......koker / steker du grønnsakene først?
Hvilken pølse bruker du? Mange av pølsene har jo så høyt karboinnhold....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-11-09, 15:53   #4
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: Bunnløs quiche

Hei!
Jeg kjøper mange ulike typer salami, men favoritten er chorizo. Pølsene varierer jo gjerne veldig i karboinnhold, så du får lese på innholdsfortegnelsen, du finner nok noe med akseptabelt karbnivå etter litt leiting Jeg bor p.t. i Danmark, så jeg har desverre ingen norske pølsetips å komme med nå, men kanskje andre har?

Ang. grønnsaker: jeg steker gjerne opp grønnsakene først. Slik får man innkorporert litt mer fett, og siden grønnsakene er varme når de kommer i forma får paien litt drahjelp i steikeprosessen og blir raskere ferdig. Skal du bruke brokkoli og blomkål kan de nok med fordel kokes litt, evnt steikes litt lengre før de has i formen, med mindre man liker harde småkalde grønnsaker da...

Må også legge til at jeg av og til lager frittata på denne måten også. Du starter med samme utgangspunkt- det du har i kjøleskapet hakkes og stekes i rikelig med fett, skru ned varmen og hell over eggeblanding- egg og ca 1 ss fløte pr egg+krydder og evnt revet ost. Rør litt forsiktig nedi panna slik at eggestanden brer seg ut over heile stekeflata, og la den stå og putre under lokk/med lokket halvveis på slik at litt damp slipper ut til den er nesten gjennomstivnet og har fått fin farge på undersiden. Husk for all del å skru ned varmen så det ikke blir brent. Når frittataen har fått ønsket farge på undersida legger du et flatt lokk eller en tallerken som er litt større enn stekepanna over panna, og snur hele herligheten med den stekte siden opp. (anbefaler å gjøre dette over vasken, det kan bli litt gris...) La frittataen gli med den ustekte siden ned tilbake i panna (tilsett evnt mer fett først) og stek den på lav varme til den har fin farge på den andre siden også.

Hell og lykke og vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bunnløs magesekk Margrethe Spørsmål og svar 3 10-09-09 08:40
Quiche ala Smiline Smiline Lunsj 15 26-05-09 00:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no