Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Osso buco alla Milanese

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-12, 13:54   #1
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk
Talking

Osso buco alla Milanese

Denne oppskrifta har jeg tatt ut i fra en kokeboka sambo har liggende.

Du trenger del 1:
12 biter kalveknoke/skank (jeg bruker 1kg skank på to personer og vi blir stappmette. alt det andre bruker jeg like mye av som i oppskriften, selv om den er beregnet på fire porsj.) ca 4 cm tykke
Hvetemel, blandet med salt og pepper (dette bryr jeg meg fint lite om og salter og peprer skankene i stedet)
1/2 dl god olivenolje
60g smør
1 hvitløksfedd
2,5dl tørr hvitvin
1 laubærblad eller sitronblad (jeg bruker laubærblad)
en klype allehånde
en klype kanel (FORSIKTIG! kanelen tar veldig raskt veldig overhånd)

Du trenger del 2:
2 ts revet sitronskall
6 ss finhakket persille
1 hvitløksfedd, finhakket.

Slik gjør du:
Om du bruker mel, pudre knokene med kryddermelet og bind de ev. med hyssing for å holde på kjøttet (skankene jeg kjøper er såpass flate at dette ikke er nødvendig alltid). Varm olje, smør og hvitløk i en gryte som er stor nok til at bitene kan ligge i ett lag. Legg bitene i gryten, og stek dem i 12-15 minutter, til de er pent brunet på alle sider. Anrett bitene stående i ett lag(jeg lar mine bare ligge), hell på vinen, og tilsett laurbærblad/sitronblad, allehånde og kanel. Legg lokk på gryten.

La det småkoke over lav varme i 15 minutter, og tilsett så 1 1/4 dl kokende vann. La det koke videre under lokk i 45-60 minutter til kjøttet er så mørt at det kan deles med en gaffel. Sjekk væskemengden et par ganger, og tilsett mer kokende vann ed behov. Legg knokebitene på et fat og hold dem varme. Fjern og kast hvitløksfedd og laurbærblad.

Så skal du lage del 2, altså det som heter gremolata.
Bland sitronskall, persille og hvitløk. Øk varmen under gryten, og rør godt i 1-2 minutter mens du skraper opp bunnfallet, til sausen tykner.Rør inn gremolataen. Smak om nødvendig til med salt og pepper og legg kalvebitene tilbake i gryta. La alt bli gjennomvarmt, og server med sitronbåter til.


Sånn _egentlig_ skal det serveres med en slags risotto til, men det bryr jeg meg fint lite om. Man kan vel ha det meste man ønsker av grønnsaker. Jeg hadde en salat til sist jeg lagde.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 14:00   #2
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

Denne gikk rett i oppskriftsmappa
Men, dumt spørsmål følger: Kalveskank/knoke, får deg det på vanlig butikk, eller må jeg finne en slakter e.l.

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 14:03   #3
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

Jeg kjøper på Meny! I kjøttdisken sammen de andre dyrene. Ku og sau og gris og sånn De har vel i ferskvaredisken om man spør pent og.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 14:33   #4
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Jeg kjøper på Meny! I kjøttdisken sammen de andre dyrene. Ku og sau og gris og sånn De har vel i ferskvaredisken om man spør pent og.

Da drar jeg på Meny og kjøper og litt kalv da
Tusen takk for både oppskrift og svar

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 18:11   #5
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Osso buco alla Milanese

Å nam! Dette høres godt ut. Klippet og limt! Tusen takk.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 18:40   #6
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Osso buco alla Milanese

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Da drar jeg på Meny og kjøper og litt kalv da
Tusen takk for både oppskrift og svar

Kan man bruke bjørn også? Hold oss oppdattert på den varianten da

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 18:43   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Kan man bruke bjørn også? Hold oss oppdattert på den varianten da

Hareskanker er jo også en variant... For de småspiste.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 19:13   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Kan man bruke bjørn også? Hold oss oppdattert på den varianten da

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hareskanker er jo også en variant... For de småspiste.

Her i huset bruker vi alt som går på 4 ben Oppdatering følger.
Hvor mange ben har forøvrig hybelkaniner ????????????????

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:01   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Her i huset bruker vi alt som går på 4 ben Oppdatering følger.
Hvor mange ben har forøvrig hybelkaniner ????????????????

Hva med å lete etter et par tusenbein i stedet?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 21:07   #10
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hva med å lete etter et par tusenbein i stedet?

Tusenbein må jeg lete etter, mens hybelkaniner har jeg tilgjengelig til enhver tid. Latskapen lenge leve

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 20:02   #11
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Osso buco alla Milanese

:-) dere som prøver den må gjerne fortelle hva dere synes! nysgjrrrig selv om det ikke er min oppskrift

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Svar

Emneord
kalv, osso buco


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hej, alla glada nordmenn! ssskaldeman Spis deg ned i vekt med Skaldeman 29 28-05-11 15:41
Baconcrisp alla nachos Makronella Middag 8 16-04-11 21:56
Squash allà Bolognese :))) MarensLille... Middag 0 13-09-10 18:27
'Lammo Buco' xtra Festmat 7 26-06-07 10:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no