Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Superenkel fiskerøre/-mousse til hverdag og fest

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-10-09, 20:31   #1
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Superenkel fiskerøre/-mousse til hverdag og fest

Dette er en ”bruk hva du har” oppskrift som kan varieres og eksperimenteres med i det uendelige. Jeg bruker ofte røykelaks og/eller rester av bakt laks. Man kan også bruke tunfisk, krabbekjøtt, reker osv... Denne oppskriften er en "lifesaver" for meg, det er sjelden jeg ikke har noe i kjøleskapet som gjør det mulig å lage en eller annen variant av denne oppskrifta.



  • Start med å finne fram en blitzer/matmølle/.

  • Hakk litt løk- bruk rød, gul eller purre. (ikke for mye, dette er jo lavkarbo..)

  • Hakk en eller annen type røykt, kokt, bakt eller hermetisk fisk sammen med løken. Husk at røykt fisk er salt- du trenger ikke mye for å gi masse smak.

  • Tilsett seterrømme eller creme frais- evnt majones (spesielt godt til tunfisk) og kanskje litt usøtet pisket fløte og bland videre

  • Skvis i en god slump sitron- eller limesaft. Salt, pepre og krydre slik du vil- chili kan være veldig godt i.

Som med alle mine oppskrifter må man smake seg fram og eksperimentere. Røra blir stiv mousse når den står kaldt i kjøleskap, men kan også serveres med en gang som en røre.

Jeg liker å spise dette i salatblad eller som avocadofyll, med litt ekstra hakka løk, en skvis sitron, kapers, kanskje litt agurk, paprikastrimler, selleristenger, kokt egg osv

I laksemousse har jeg gjerne et par ss lodderogn- det gir fantastisk smak og konsistens. Siden tunfisk på boks kan smake litt kjedelig pleier jeg å kjøre på med litt hvitløk, kapers (bruker også gjerne litt av laken) chili, paprika (både fersk og i pulverform) osv i selve røra/moussen. Fersk dill er også kjempegodt i/sammen med moussen/røra.

Håper noen vil forsøke seg på fiskerøremoussen, og at den faller i smak!

Vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 02:14   #2
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Superenkel fiskerøre/-mousse til hverdag og fest

Dette lager jeg også. Anbefaler å prøve kombinasjonen av reker, dill og avocado oppi. Nam!

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:33   #3
Titt1Tei
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 21
Titt1Tei er på en erverdig vei

Sv: Superenkel fiskerøre/-mousse til hverdag og fest

Denne er kjempegod, og kan godt varieres med både krabbe og reker :-)

Titt1Tei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Superenkel pannacotta Liv Kake/dessert og snacks 19 28-12-11 00:09
Superenkel ketosevennlig blomkålsalat som tilbehør Lykkelig Middag 2 11-09-08 18:54
Mousse Mix Chocolate Angel83 Ketolysekuren 1 17-03-08 19:43
Lime-mousse Marianne Kake/dessert og snacks 0 07-02-05 20:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no