Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-14, 22:35   #1
Mario
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 10
Mario er på en erverdig vei
Smile

Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

La på meg 23 kg ved graviditet i sommer og hadde igjen 13 kg i januar. Nå var jeg på mitt største desverre når jeg ble gravid så hadde noen kg ekstra. Gikk ned litt over en kg i uken etter start i januar.Hadde trodd jeg skulle gå ned mer siden jeg har en del og ta av, spesielt på magen. Så nå har jeg intensivert treningen for og gå ned fortere. Begynt med intervall løp i med stigning og styrke dvs tunge løft 8-10x3 og nå har jeg gått opp 1.5 kg på 2 uker. Ganske deprimerende når jeg ser hvor mye ekstra jeg har. Jeg er 165 cm og veier 85 kg idag.

Har et lite dilemma også. Leste boken styrketrening for jenter som er en kjempe fin bok. Og der står det hvis man trener skikkelig styrke for og få en strammere kropp anbefales det ikke med mye styrketrening kombinert med styrketreningen. Da vil man ikke få så stort utbytte av styrketreningen. Så jeg lurer på om jeg skal bare kjøre lett oppvarming og styrke. Eller om jeg skal bare kjøre løping og kondisjon trening. Hva tror dere gir størst vekt nedgang? Tenker kansje kjøre kondisjons trening for og gå ned de kg jeg vil for så og kjøre på med styrketreningen. Men elsker styrke trening så er veldig usikker?
Muskler forbrenner jo fedt.

Lurer også på hvis man ikke spiser nok fett, vil ikke forbrenningen funke like effektivt da? Jeg startet på lavkarbo i januar. Men gikk på det for noen år siden. Og da spiste jeg mer fett men nå klarer jeg ikke mat stekt i fløte eller bacon. Så spiser mye salat med div kjøtt. Og grønnsaker som blomkål og brokkoli med div fisk og kjøtt. Jeg føler ikke jeg spiser så veldig mye om dagen heller. Har 3-4 måltider men har regnet på det og ligger på 1500- til 2000 kc de fleste dager. Det sies jo at så lenge man ikke er sulten skal man ikke spise for da tar kroppen av fettlagrene noe jeg har nok av. Men ellers i et kosthold så holder jevnlig måltider forbrenningen oppe. Dette ble litt mer enn jeg hadde tenkt og skrive men setter kjempe stor pris på tilbakemeldinger og tips. Som dere skjønner så vil jeg gjerne ned fortest mulig som de fleste mennesker men har 20 kg og ta av før jeg er der jeg kan være med kosthold og trening.

Mario er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 22:40   #2
Mario
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 10
Mario er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Litt skrivefeil oppi her. Mener at det sto i boken kondisjons trening kombinert med hard styrketrening ikke gir best utfall. Lett oppvarming etterfulgt av styrketrening skal gi best resultater. Måtte bare få inn dette så alle skjønner hva jeg mente

Mario er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 23:00   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Kjør kortintervaller, isteden for lange kardioøkter.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 23:12   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kjør kortintervaller, isteden for lange kardioøkter.

Og tren styrke

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 23:13   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Trenger ikke å "pøse"på med fett

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 23:26   #6
Mario
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 10
Mario er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kjør kortintervaller, isteden for lange kardioøkter.

Tusen takk for svar ���� har kjørt kort intervaller også. 9.5km på 5 i stigning x1 minutt x1 minutt gåing i en halvtime og farten skal jo økes med Formen. lurer litt på om det blir for hardt som oppvarming til styrketreningen. Er jo ganske sliten etter den kansje legge inn 2 harde styrke økter i uken og en kort intervall kansje? Kjenner mine begrensninger så 3 treninger i uken får jeg til. Men 4 og fler klarer jeg ikke og opprettholde. Er bare så kjedelig når man vil se vekten gå nedover. Ikke oppover.


Sist redigert av Mario : 06-02-14 kl 23:39.
Mario er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 23:57   #7
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Mario, her.

Tusen takk for svar ���� har kjørt kort intervaller også. 9.5km på 5 i stigning x1 minutt x1 minutt gåing i en halvtime og farten skal jo økes med Formen. lurer litt på om det blir for hardt som oppvarming til styrketreningen. Er jo ganske sliten etter den kansje legge inn 2 harde styrke økter i uken og en kort intervall kansje? Kjenner mine begrensninger så 3 treninger i uken får jeg til. Men 4 og fler klarer jeg ikke og opprettholde. Er bare så kjedelig når man vil se vekten gå nedover. Ikke oppover.

Råder deg til å kjøre intervall på egne dager

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-02-14, 23:59   #8
Mario
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 10
Mario er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Råder deg til å kjøre intervall på egne dager

Da blir det det takk.. håper vekten løsner nedover

Mario er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 10:01   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.187
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Trening har i og for seg lite med vekttap å gjøre. Tvert om så opplever mange at vekttapet stopper opp eller reduseres når man begynner å trene. Jeg opplevde selv dette men hos meg ble den ukentlige vektnedgangen bare sterkt redusert så da valgte jeg å fortsette. Trening gir jo mange andre positive effekter som ikke er relatert direkte til vekttap, så det er aldri feil.

3 treninger i uke høres passe ut. Kroppen må få tid til å restituere seg mellom øktene. Jeg kjørte tre økter i uka før, men har redusert til to nå da jeg ikke har tid til mer. Kombinerer da spinning til oppvarming med styrke.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 10:52   #10
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Trening (spesielt tung styrke) kan stoppe vekttap ja, opplevde det selv og vekta stod helt stille. MEN (og det er et stooooooort men) Jeg raste ned i centimeter. Ble fast i fisken og fikk mer definerte armer og bein, så da kan man jo velge om man vil være 70 kg og dvask eller 75 kg og fast

Selv opplever jeg at korte intervalløkter er de mest effektive, spinning og lange løpeturer er kun for "kos" da dagene jeg ikke gidder legge sjela i trening og ta i. Med korte intervall mener jeg maks 4x4 som tar kanskje en halvtime ellers liker jeg godt å kjøre med tabata style med 20 sek full rulle, 10 sek av i 4 minutter. Veldig effektivt for meg iallfall og jeg kan ta det etter en god styrkeøkt uten å gå i bakken, ellers er jo crossfit noe å vurdere for de som liker det

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 11:54   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Og tren styrke

Var ikke spørsmålet hvordan man skulle trene kardio for å ikke ødelegge styrketreningsresultatene da?

HI: ikke kardio før styrke. Styrke først også kortintervaller og helt moderat kardio!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 20:52   #12
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Styrke, intervall og medium kardio på samme økt?

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 14:20   #13
Mario
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 10
Mario er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Trening har i og for seg lite med vekttap å gjøre. Tvert om så opplever mange at vekttapet stopper opp eller reduseres når man begynner å trene. Jeg opplevde selv dette men hos meg ble den ukentlige vektnedgangen bare sterkt redusert så da valgte jeg å fortsette. Trening gir jo mange andre positive effekter som ikke er relatert direkte til vekttap, så det er aldri feil.

3 treninger i uke høres passe ut. Kroppen må få tid til å restituere seg mellom øktene. Jeg kjørte tre økter i uka før, men har redusert til to nå da jeg ikke har tid til mer. Kombinerer da spinning til oppvarming med styrke.

Trening er så abselutt bra for kroppen hadde bare håpet at dette overflødige fettet skulle bli litt raskere borte med trening også mens som de overflødige kiloene vil ikke at disse 15 kg ekstra skal bli omgjort til muskler istedenfor borte men får prøve og ta tiden til hjelp og tålmodigheten kanskje takk for innlegg! Ha en fin dag

Mario er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 14:26   #14
Mario
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 10
Mario er på en erverdig vei

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Trening (spesielt tung styrke) kan stoppe vekttap ja, opplevde det selv og vekta stod helt stille. MEN (og det er et stooooooort men) Jeg raste ned i centimeter. Ble fast i fisken og fikk mer definerte armer og bein, så da kan man jo velge om man vil være 70 kg og dvask eller 75 kg og fast

Selv opplever jeg at korte intervalløkter er de mest effektive, spinning og lange løpeturer er kun for "kos" da dagene jeg ikke gidder legge sjela i trening og ta i. Med korte intervall mener jeg maks 4x4 som tar kanskje en halvtime ellers liker jeg godt å kjøre med tabata style med 20 sek full rulle, 10 sek av i 4 minutter. Veldig effektivt for meg iallfall og jeg kan ta det etter en god styrkeøkt uten å gå i bakken, ellers er jo crossfit noe å vurdere for de som liker det

Så bra og høre andre sine erfaringer, takk mener også at det er bedre og ha en sterk og fast kropp med noen kg ekstra enn og ha en dvask kropp men som sagt så har jeg igrunn 15 kg for mye. 10 kg igjen etter graviditet og 5 kg etter dårlig trening og kosthold før jeg ble gravid. Så 15 kg som jeg ikke vil at alt skal bli muskler hvis du skjønner men iløpet av et par måneder, tror du etter din erfaring at jeg vil miste ihvertfall en del av disse overflødige kiloene? Eller synes du jeg burde satse på kondisjon til jeg er på ønsket vekt?

Mario er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-14, 22:58   #15
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Syns denne var veldig grei: http://kunnskapsriktrening.blogg.no/..._08022014.html

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 09:11   #16
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Mario, her.

Så bra og høre andre sine erfaringer, takk mener også at det er bedre og ha en sterk og fast kropp med noen kg ekstra enn og ha en dvask kropp men som sagt så har jeg igrunn 15 kg for mye. 10 kg igjen etter graviditet og 5 kg etter dårlig trening og kosthold før jeg ble gravid. Så 15 kg som jeg ikke vil at alt skal bli muskler hvis du skjønner men iløpet av et par måneder, tror du etter din erfaring at jeg vil miste ihvertfall en del av disse overflødige kiloene? Eller synes du jeg burde satse på kondisjon til jeg er på ønsket vekt?

Jeg kan garantere deg at 15 kg ikke vil bli til muskler, da må du trene knallhardt, målrettet og spise mye og disiplinert, tro meg det er vanskelig. Jeg synes bare det var viktig å få presisert at ja, trening kan stoppe den store nedgangen på vekta men ikke nødvendigvis i cm. Det er synd at enkelte så bastant skriver at trening (og spesielt vekttrening) stopper nedgangen når det faktisk gjør så mye godt for kropp og hode, tror det kan stoppe en del som er desperate etter å gå ned fra og faktisk trene skikkelig.

Min erfaring er at tung stryke med enkelte kondisøkter og spesielt effektiv intervalltrening er det beste for å forme kroppen. Men det er ikke sikkert dette passer for deg. Det beste er om du finner en treningsform som passer deg best, ihvertfall til du kommer skikkelig i gang og finner treningsgleden. Crossfit kombinerer jo høy puls med vekter og mane sverger til det for effektiv nedgang og forming av kroppen, det kommer jo ann på hva du har tilgang til også.

Det heter seg at kosthold tar kilo, trening tar gram og det e jo forsåvidt sant, men trening styrker og former kroppen og er utvilsomt bra for helsa. Dessuten sier eksperter at tung styrketrening må til i et program for å gå ned og forme kroppen, i tillegg til kostholdet.

Jeg sier tren i vei, men finn det som passer deg best. Det er dessuten vanskelig å si om det som virker for meg virker for deg, så du må nesten prøve deg frem. Og ikke kompliser det med å tenke så mye (nå i begynnelsen) på hva som er best av kondis, styrke, intervall osv osv og ikke minst hvilken rekkefølge du skal ha på det. Tren det du liker!! Ellers kan man gå seg vill i jungelen av råd og det som gjelder for en person gjelder ikke for en annen!
Til slutt en liten oppmuntring hentet fra fitnessbloggen om hva skikkelig styrketrening kan gjøre for kroppen:

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 10-02-14, 09:47   #17
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Trenger sårt råd om trening styrke vs kondisjon og kosthold

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg kan garantere deg at 15 kg ikke vil bli til muskler, da må du trene knallhardt, målrettet og spise mye og disiplinert, tro meg det er vanskelig. Jeg synes bare det var viktig å få presisert at ja, trening kan stoppe den store nedgangen på vekta men ikke nødvendigvis i cm. Det er synd at enkelte så bastant skriver at trening (og spesielt vekttrening) stopper nedgangen når det faktisk gjør så mye godt for kropp og hode, tror det kan stoppe en del som er desperate etter å gå ned fra og faktisk trene skikkelig.

Min erfaring er at tung stryke med enkelte kondisøkter og spesielt effektiv intervalltrening er det beste for å forme kroppen. Men det er ikke sikkert dette passer for deg. Det beste er om du finner en treningsform som passer deg best, ihvertfall til du kommer skikkelig i gang og finner treningsgleden. Crossfit kombinerer jo høy puls med vekter og mane sverger til det for effektiv nedgang og forming av kroppen, det kommer jo ann på hva du har tilgang til også.

Det heter seg at kosthold tar kilo, trening tar gram og det e jo forsåvidt sant, men trening styrker og former kroppen og er utvilsomt bra for helsa. Dessuten sier eksperter at tung styrketrening må til i et program for å gå ned og forme kroppen, i tillegg til kostholdet.

Jeg sier tren i vei, men finn det som passer deg best. Det er dessuten vanskelig å si om det som virker for meg virker for deg, så du må nesten prøve deg frem. Og ikke kompliser det med å tenke så mye (nå i begynnelsen) på hva som er best av kondis, styrke, intervall osv osv og ikke minst hvilken rekkefølge du skal ha på det. Tren det du liker!! Ellers kan man gå seg vill i jungelen av råd og det som gjelder for en person gjelder ikke for en annen!
Til slutt en liten oppmuntring hentet fra fitnessbloggen om hva skikkelig styrketrening kan gjøre for kroppen:

Amen!!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar

Emneord
trening + vektreduksjon


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trenger sårt tips til mat! SonjaHelen Spørsmål og svar 3 27-11-12 10:48
Tabata - effektiv styrke og kardio-trening hjemme eller på treningssenteret Nessimelle Trening 40 21-01-12 15:52
Fremgang på trening (styrke/muskler) ketoseprinsen Ketolysekuren 25 02-11-11 19:56
Null ketoner etter styrke trening? m.f Spørsmål og svar 2 17-06-10 07:54
Trenger sårt svar ...! julimamma Lavkarbo generelt 12 23-11-07 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no