Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-01-09, 20:41   #1
quinoa
Juniormedlem
 
quinoa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 49
quinoa er på en erverdig vei

1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Hun nekter å bli matet nå og spiser kun om hun får plukke i maten og spise selv.
Greit nok, jeg får jobbe rundt det da.

Men nå er jeg tom for ideer... Hun elsker ost så hun får det og jeg lager tykke havregrynspannekaker til frokost som jeg deler opp og hun eter til hun nesten sprekker
Fiskekaker spiser hun ja.

Hva mer kan jeg gi henne?
Hun er i en periode hvor frukt og grønt ikke appellerer til henne Hun vil ikke ha noe av det. Men hun spiste faktisk banan i går, en halv en!

Kjøpte middagsglass med noe pastagreier her om dagen fra HIPP. Det likte hun og da fikk jeg mate henne faktisk. Men ellers har jeg et problem.

Noen ideer?

quinoa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nå er jeg på Candida diett! :) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 20:50   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Maiskorn, brødbiter med leverpostei, kjøttkaker, pølsebiter, reker, skinkebiter, pastaskruer (fullkorn).......

Er fryktelig pysete i forhold til små barn og store biter, men begge mine har da overlevd og spiser i dag det meste!

Kusinen til gubben serverer 1- åringen nesten alt, mens jeg sitter og grøsser! Druer, store kjøttbiter..... uff....

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 22:30   #3
quinoa
Juniormedlem
 
quinoa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 49
quinoa er på en erverdig vei

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Ja, jeg tilbyr jo alt jeg har på tallerkenen selv da...
Men jeg tenker på måltider hvor hun spiser alene (jeg sitter der sammen med henne) og jeg må lage maten til henne på forhånd...

Hun spiser faktisk ikke noe særlig brød, heller ikke pasta...
Stenfrie druer liker hun men de kommer jo ut hele!!!

quinoa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nå er jeg på Candida diett! :) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 23:31   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Hun kan vel egentlig spise alt, bare i små biter eller som mos. Han lille vi kjenner får det samme som storebror, mamma og pappa, bare kjørt en runde i stavmikseren!
Han fylte et år for ti dager siden og spise på bursdagen sin pinnekjøtt, kålrotmos, pepperkaker, gele, nonstop, druer.......

Prøver å huske hva jeg ga snuppa og kompisen da jeg var dagmamma. Alltid litt yogurt til dessert, men.....
Joda, de spiste små brødbiter med masse leverpostei eller prim, kjøttkaker/karbonader, fiskekaker/pudding, pølser, mais, agurkbiter, poteter, kokt gulerot, ris, pastaskruer(laaange), kyllingbiter.........

Alt var ikke like populært hver gang, men de fikk smake det meste og koste seg når de kunne sitte å putte i munnen selv.

Det finnes en masse bøker om småbarnsmat. Må da finnes noe på nettet også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 23:55   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Hva med biter av kjøttkaker, laget av kjøttdeig og moste grønnsaker? Så får du "lurt" i henne litt grønt også? F.eks revet gulrot, blomkål, broccoli, osv osv.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 00:45   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Jeg er tilhenger av baby-led weaning. Nå følger vi det riktignok ikke slavisk, men jeg gir ham ikke små biter av alt. Jeg kjenner jo litt panikk av og til, men det har gått svært bra hele tiden, og han kan nå spise det meste uten problemer. Jeg har jo venner som hele tiden har finmost og findelt ALT ungene har spist til langt over ettårs-alderen, med det resultat at ungene knapt kan spise store biter i det hele tatt før de omtrent er 3. Sånn vil ikke jeg ha det, så begge mine unger har fått ganske store biter (med forbehold) av det meste, og de har begge to kunnet spise en hel brødskive alene siden rundt 8-9-måneders alder.

Minsten er 10 måneder snart, og kan spiser det samme som oss nå. Skal vi ha litt salt eller stekt mat, får han noe annet, da får han feks. brødskive eller et HIPP-glass. Men som regel spiser han det vi spiser. Det går altså i frokostpannekaker (lavkarbo, selvsagt), ostebiter, fruktbiter, biter av pølse, karbonade eller fiskekaker, brødskiver, pålegg i biter, egg i båter osv. Jeg pleier å legge alt på en tallerken så han forsyner seg selv. Det blir GRISETE så det holder, men det er jo sånn de lærer og da blir de "renslige" tidligere.

Dette er en skikkelig morsom tid når det gjelder mat, synes jeg. Og heldigvis fikk jeg en svært matglad gutt denne gangen. Storesøsteren på 5 år var ikke i nærheten så matvrak som minsten, hehe. Han her spiser stort sett alt han kommer over, jeg kommer ikke på EN ting han ikke liker. Og som du sier, de spiser ofte mer når de får plukke selv, så det får han stort sett. Vaskefiller er stort sett blitt et obligatorisk tilbehør ved matbordet, hehe.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 11:04   #7
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Ville bare inn og si at når det gjelder hele druer kan det være skummelt, de kan sette seg fast i luftrøret pga fasongen ... (Har hørt om en liten en som døde av dette ) Og de har jo litt seigt skinn, så små barn klarer ofte ikke tygge dem. Et lurt tips er å dele dem i to

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 11:33   #8
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Ja, hele druer er jo litt store også. Man ser jo maten an.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 20:22   #9
quinoa
Juniormedlem
 
quinoa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 49
quinoa er på en erverdig vei

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Hei dere og takk for svar.

Jeg vet at jeg kan gi henne alt som vi spiser. Jeg kan en del om kosthold og tilbyr henne bare sunne ting.
Fra starten av ga jeg alltid EPA olje i grøten hennes og etterhvert knuste linfrø osv osv.

Problemet nå er at HUN SPISER KUN OM HUN FÅR TA I DET!
Altså, jeg kan legge så mye mos foran henne som smaker himmelsk, men så lenge hun ikke kan gripe rundt det og ta det i munnen uten at det er klissete på fingrene så vil hun ikke ha det.

I går stekte jeg kalkunpølser og ga henne. Men dette er jo svært salt og hun ville ikke ha så mye av det.

Hun elsker derimot havregrynspannekakene mine da og det ble middag i kveld. Hun har ikke spist så mye i dag så jeg følte jeg ikke hadde noe valg. Hun måtte få i seg noe før hun la seg...

Jeg dampet kylling til henne i går også men hun ville ikke ha det, tror det var for tørt for henne.

Uff, jeg syns dette er vanskelig jeg. Hun kan faktisk unngå å spise hun om hun ser og skjønner at hun får mat som hun må mates med!

quinoa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nå er jeg på Candida diett! :) Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 20:24   #10
quinoa
Juniormedlem
 
quinoa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 49
quinoa er på en erverdig vei

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Leste om baby-led weaning. Det er det vi har gjort fra tidlig av. HUn har alltid sin egen tallerken hvor vi putter alt mulig rart på i små størrelser som hun kan ta selv.

Som sagt, hun digger pannekakene mine og dette går ned på høykant.

Og druer, ja om de ikke er veldig små så deler jeg de i to..

quinoa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nå er jeg på Candida diett! :) Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 20:34   #11
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Kan jeg få anbefale denne fine boken om kosthold for barn?
http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...=189122&rom=MP

En bok av Fedon Lindberg og Ernæringsfysiolog Merete Møllerud-Hansen

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 20:38   #12
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Hva med å lage små kjøttboller av kjøttdeig, kyllingkjøttdeig osv? Da kan du jo styre både saltinnhold, smak og saftighet

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 16-01-09, 20:46   #13
quinoa
Juniormedlem
 
quinoa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 49
quinoa er på en erverdig vei

Sv: 1-åring vil spise selv. Hva kan jeg gi?

Jeg har boken til Fedon. Den er veldig bra.

Ja, jeg får prøve å lage kjøttboller.
Vi spiser kun økologisk mat og jeg får kun tak i kylling som er økologisk. Rødt kjøtt spiser vi egentlig ikke så det utgår.

Fiskekaker! DET kan jeg lage. Hun er jo glad i det!
Noen som har en god oppskrift? Aldri gjort det før...

quinoa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nå er jeg på Candida diett! :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
15-åring på Ketolysekuren Cha Ketolysekuren 15 31-10-11 08:08
Forslag til oppskrifter for 16-åring som bor hjemme AnjaS Oppskrifter 7 22-08-08 21:19
BØR jeg spise/eller la være å spise skinnet på den grillede kyllingen? Tette80 Ketolysekuren 2 27-04-07 10:13
2 åring som ikke liker middag/kjøtt Dolly Generell ernæringsdebatt 17 18-03-07 13:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no