Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-12, 09:30   #1
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei
Post

Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

"Low carb, high fat"-kosthold kan fremkalle hjerte- og karsykdommer.


Proteinrik kost med like karbohydrater øker risikoen for hjertesykdommer og slag, viser en ny svensk-amerikansk studie, skriver di.se.

Forskere ved Karolinska instituttet og Harvard-universitetet har fulgt 43.000 kvinner i Uppsala-regionen i Sverige i en av de største vitenskapelige undersøkelsene som noensinne har blitt gjort på lavkarbo-dietter og langtidseffekten.

Hele 1.270 av kvinnene ble rammet av slag eller hjerteinfarkt, og risikoen økte i takt med at de kuttet ned på karbohydrater og spiste mer protein.
Studien ble gjort på bakgrunn av den populære Atkins-dietten mange kvinner har valgt å følge og den oppblomstrende LCHF - low carb, high fat.

I Norge er den kjente bloggeren, Caroline Berg Eriksen, også kjent som "Fotballfrue" en tilhenger av LCHF.

http://www.hegnar.no/sprek/article697790.ece

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 09:32   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Det er vel ingen av de store lavkarbodiettene som innebærer økt protein? Slett referering av journalistene....

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 11:13   #3
Frøken Scott
Medlem
 
Frøken Scott sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 150
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Kvinner på lavkarbo har økt risiko for hjertesykdom

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...m-av-lavkarbo/

Hmm...

__________________



Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 11:40   #4
Melodi
Juniormedlem
 
Melodi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Sørlandet
Alder: 31
Innlegg: 32
Melodi er på en erverdig vei

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Ser ei som henviser til denne artikkelen på facebook, og sier at endelig har folk skjønt det! Lavkarbo er døden! Så.. Hva kan jeg svare henne med slik at hun forstår at det ikke stemmer? Grr.. Hater bedrevitere som mener at alt annet en norsk husmannskost er farlig!

__________________


Melodi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Avslappet Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 12:13   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

se også http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=52570

Der ligger link til studien så er det bare å lete etter feil i den for å skyte den sønder...

1) Kohortstudie
2) Egenrapportert
...

Vel og bra at LCHP nok kan ha sine negative sider, men bevis det da ... ikke kom med sammenfall ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 12:33   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

En kjapp gjennomgang gir meg disse spørsmålene:

Diett-føringen var basert på 6 mnd FØR de ble med i undersøkelsen. Hvem husker i gram hva man spiste i forrige uke om det ikke er notert ned?

I tillegg sier de at reduksjon av et makronæringsstoff unavoidably medfører økning i et annet - dvs her har de da beregnet at reduksjon i kh inntak vil automatisk medføre økning i proteininntak? HVOR er fettet?? Ser ut til at de kun registrerte protein og kh?

Dette ble for meg litt for mye synsing og beregning av fordelingen av makronæringsstoffer til at jeg helt klarer å ta konklusjonen som en "sannhet". Det eneste jeg er enig i at det bør utføres FLERE slike studier, men da med et grundigere regime i registrering av matinntak...

Etter 3 år med rundt 70% inntak av fett, normalinntak av protein (ligger aldri over 100 g, spiser heller litt for lite etter min mening), og rundt 20g kh pr dag har jeg fremdeles ekstremt lave triglyseridverdier og et normalt til lavt kolesterol. Jeg har aldri hatt hjerteproblemer, og aldri hatt høyt blodtrykk, det ligger innenfor normalnivå, eller "perfekt" som flere sykepleiere har gitt uttrykk for ... Strengt tatt burde kolesterolet mitt være høyere ihht en del forskning som er gjort på kvinner og kolesterol, så da bør jeg kanskje spise mer egg? Det lave stoffskiftet mitt som var i grenseland for tyroxinbehandling gikk fra 13 i verdi til 17 iløpet av TRE måneder på lavkarbo! Siden har verdiene ligget mellom 18 og 23 - så det er ingen tvil i verden om at lavkarbo - rent kosthold - essensielt protein og fett har gjort underverker! Med totalt fravær av chronssymptomer når jeg spiser rent - I rest my case i dette tilfellet

Min bestefar hadde flere hjerteinfarkt og ble operert for de, han spiste ikke særlig mye "snavel", det gikk i helt normal "norsk" mat med mye poteter og gulroter, brød. Lite ris og pasta. På slutten husker jeg at ved julemiddagen så skulle han holde seg unna fett og måtte bare spise ribba med minst mulig fett på og grønnsaker... fikk knapt litt saus på - mormor passet på Hadde jeg bare visst den gangen...
Heldigvis har pappa gått over til lavkarbo og er friskere enn noen gang i en alder av 66 Blodtrykket er normalt og dia2 merker han knapt - medisineringen er vekke også.

Bare et lite hjertesukk fra meg...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 15:02   #7
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Har levd lavkarbo i over et år nå. Har normale verdier av kolesterol og et flott blodtrykk.
Dessuten har jeg ikke noe økt inntak av proteiner......lavkarbo høy protein.....noen som har missforstått noe?????

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 15:27   #8
Melodi
Juniormedlem
 
Melodi sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Sørlandet
Alder: 31
Innlegg: 32
Melodi er på en erverdig vei

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Takk for flott svar Nerthus!
Blir så frustrert når folk som ikke kan NOENTING om lavkarbo kommer her og skal lære meg opp på sunt kosthold? nei vet du hva! lavkarbo er ikke bare egg å bacon!

__________________


Melodi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Avslappet Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 21:17   #9
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Diett-føringen var basert på 6 mnd FØR de ble med i undersøkelsen. Hvem husker i gram hva man spiste i forrige uke om det ikke er notert ned?

Heh, eg hugsar knapt kva eg har spist IDAG eg... Så undersøkingar som tar for seg veker og månader, ja tilogmed bortimot dei siste 12 mnd (eg har vore med på nokre slike også!) er meir enn litt upålitelege, imo.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 21:54   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

De fleste av dem jeg treffer som har "prøvd lavkarbo men det virket ikke for dem", har egenkomponert sin lavkarbomeny slik at de har byttet karbohydrater med protein, men unngått fett.
Jeg blir av og til litt lei meg for at folk kaster seg ut i en omfattende forandring av makro-næringstoffene, uten og gidde sette seg inn i hva som skjer i kroppen.
Blir like feil som når jeg hører folk blir vegeterianere og lever på ris og nudler.........

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 27-06-12, 22:54   #11
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Utrolig at de som hater lavkarbo ikke klarer å komme opp med en redelig, ærlig, grundig og godt gjennomført studie.

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 16:44   #12
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Er vel den studien Kostdoktorn.se tar for seg her og som er en gammel studie som er tilbakevist for lenge siden eller?

Sitat:

Detta är för övrigt precis samma undersökning som gav larm 2007, baserad på samma enda enkät, och författad av i stort sett samma personer. Man räknar väl med att journalisterna inte har så långt minne – och det fungerade ju bra sist.

Sitat:

Mina slutsatserna blir att om du är kvinna och åt ca 40% kolhydrater (= skräpmat exempelvis) år 1991 så kanske du har lite högre risk för hjärtsjukdom än genomsnittet. Men studien säger knappast något om vad som händer om du äter LCHF. För att få veta det måste man helt enkelt göra en studie på personer som äter LCHF. Svårare än så är det inte!
Vad säger du om dessa ständiga larm?
/* Författarna har inte förstått att lågkolhydratkost bör vara hög i fett, inte protein.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 17:41   #13
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Syns der var en bra kommentar under den linken til dagen medisin, det er ikke korrigert for bruk av hjertemedisin???

For det andre henvises det også i denne arikkelen til dagens medisin at høyere utdanning er en faktor for laver risiko for hjerteinfarkt(!!!). Da satser jeg på at når jeg da har en mastergrad om et år, at denne høyere udanningen veier opp for den evt. økte risikoen på lavkarbo (dog ikke høyprotein..). Selvfølgelig, om jeg ikke faller over av hjerteinfarkt før det, og får oppgavne levert og bestått.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 10:29   #14
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Husk også å lete etter hvem som har finansiert studien. Det ligger milliarder av dollar i legemiddelindustrien, og i matindustrien.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 11:41   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Les gjerne kommentarene på BMJ .. de er ikke nådige og forteller mye om svakhetene med denne studien.
http://www.bmj.com/content/344/bmj.e4026?tab=responses

Jeg synes slike øvelser i å se hva som VIRKELIG ligger bak sensasjonsoverskriftene i avisene er gøy - fordi det forteller om hvor mye som har blitt til løgner før det serveres fra avisa...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 20:57   #16
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Jammen står det i avvisa er det vel sant???

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 22:30   #17
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jammen står det i avvisa er det vel sant???

Ja, det det jo være

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 17:02   #18
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Jeg fikk denne artikkelen tilsendt av en venninne på facebook, og jeg kan ikke annet enn å sukke, fordi hun vet hvilke plager jeg har hatt, og ikke lenger har etter 2 år med redusert karbo, og bortimot kun ren mat.
Ordet lavkarbo er for meg nå så stigmatisert at jeg ikke orker å bruke det lenger.. pga alle artiklene med Jøran Hjelmeseth og unyanserte forskninger.

Samtidig får jeg et stikk av frykt når jeg leser sånt.. 2 år av et 26 år gammelt liv er ikke såå mye, og hva vil skje de neste to åra? Hun i artikkelen fikk slag etter 4 år med lavkarbo, men artikkelen sier at hun kuttet ut alle karbohydratene.. Det finnes mye karbo som er rent og bra for kroppen, så det gjelder å finne de riktige.
Men så tenker jeg på blodprøvene jeg nettopp tok, som var helt fine.. stoffskiftet som har økt fra 10 til 14(10 var visst grenseland).. 28 kg som er borte, og det faktum at jeg går/jogger en time om dagen... Det klarte jeg ikke da jeg levde på grandiosa og spaghetti fordi jeg ikke orket å lage skikkelig mat.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 01-07-12, 17:16   #19
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Jeg skrev dette under ketolyse i går, hadde ikke sett det er et forum for nyheter

Lavkarbomat gir økt hjerterisiko-ny studie slakter motediett


Slik presenteres en Svensk studie om lavkarbomat i Dagbladet 29/6 side 14 med ingres på forsiden "Ny stor studie - Så farlig er lavkarbo"
Så da måtte jeg jo kjøpe avisen.
Studien som det vises til finner du her: http://www.bmj.com/content/344/bmj.e4026

Studien startet i 1991/1992 96000 kvinner i alderen 30-49 år deltok. ca 43000 inngikk i selve studien. Halvparten deltok altså ikke. første svakhet.
Alle fylte ut et spørreskjema om eget kosthold. 16 år senere ser man så på hvor mange som har fått hjerte-og karsykdom. Man forutsetter at kostholdet ikke forandrer seg.!!!

Konklusjonen:
Conclusions and policy implications

Having been generated from a cohort of relatively young women, the results of our study are directly relevant to a group that often resorts to weight control regimens that encourage restriction of carbohydrate with unavoidable increases in protein intake. Our results do not answer questions concerning possible beneficial short term effects of low carbohydrate or high protein diets in the control of body weight or insulin resistance. Instead, they draw attention to the potential for considerable adverse effects on cardiovascular health of these diets when they are used on a regular basis, without consideration of the nature of carbohydrates (complex versus refined) or the source of proteins (plant versus animal

Her er der tale om lavkarbo som kosthold. MEN det skelnes ikke mellom plante- eller animalsk protein og ikke mellom raske og langsomme karbohydrater, og er det noe lavkarbofolket anbefaler er det jo nettopp langsomme karbohydrater.
Envidere burde spørreskjemaet være gjentatt etter 16 år. Spiser nordmenn i 2008 på samme måte som i 1991 ?????? Nei

Ketogen diett for vekttap bør i mine øyne ikke kalles lavkarbo, da forbrenningen er ketogen og ikke blandet som ved lavkarbo. Men uansett er det jo forskjell på lavkarbo som livsstil og ketogen diett i noen måneder, for å fjerne helseskadelig overvekt. Konklusjonen i studien er dog noenlunde nøktern på dette område: Our results do not answer questions concerning possible beneficial short term effects of low carbohydrate or high protein diets in the control of body weight or insulin resistance.

Min konklusjon: studein har mange svakheter og kan ikke tillegges vekt, noe som også understøttes av tre av ekspertene som kommenterer undersøkelsen for Dagbladet, bare en professor emeritus (en som har gått av men pensjon - sikkert for en stund siden) Dag Thelle finner studien "spennende".

Vennlig hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-07-12, 08:19   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

FatHead skriver også om svakhetene ved denne studien i sin sedvanlige humoristiske og til dels skarpe stil:
http://www.fathead-movie.com/index.p...will-kill-you/

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 12:17   #21
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Det værste er at denne studien utførstes i et land der det for noen år tilbake ble lovlig for leger å anbefale nettopp lavkarbo som et ledd i behandling av pasienter med hjertesykdom og overvekt.

Så hva forventer man at statistikken skal vise når man etter 15 år ser på hvor mange hjertesyke som har vært innom karbohydratrestriksjon..? Det er jo like dumt som å forby kreftmedisiner, fordi 100% av alle mennesker som har tatt dem også har hatt en form for kreft!

Observasjonsstudier kan ikke si noe om årsaksforhold. Det er som det gode, gamle eksempelet der større føtter korrelerer med høyere intelligens og inntekt. Dette er 100% korrekt! Vær dog forsiktig med å be kirurgen om større føtter. Årsaken bak dette er jo selvsagt at barn har mindre føtter, ingen inntekt og antagelig scorer dårligere på IQ-tester. Sukk..

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 03-07-12, 19:43   #22
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Siden media som vanlig lager sensasjonsoppslag på bakgrunn av studier som på langt nær gir grunnlag til det, har jeg skrevet en gjennomgang av studien og hva den egentlig sier. Der forklarer jeg hvorfor den ikke gir belegg for å påstå at lavkarbo er farlig slik som avisene hevder.

http://fitnessbloggen.no/oker-lavkarbo-risikoen-slag

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 09:22   #23
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Juks og lureri..

De glemmer å nevne at gruppen som reduserer karbo også vil score høyere for overvekt og diabetes! Det er en kjennsgjerning at det er overvekt + diabetes som er direkte hovedårsak til hjerte kar sykdom. Klassisk juksing med statistikk!! (Samme triks som de bruker for å gi kjøtt skylda for tarmkreft!) Fysjom!!

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 15:15   #24
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Opprinnelig lagt inn av lillekri, her.

Juks og lureri..

De glemmer å nevne at gruppen som reduserer karbo også vil score høyere for overvekt og diabetes! Det er en kjennsgjerning at det er overvekt + diabetes som er direkte hovedårsak til hjerte kar sykdom. Klassisk juksing med statistikk!! (Samme triks som de bruker for å gi kjøtt skylda for tarmkreft!) Fysjom!!

Hvor har du dette fra? Det har ikke noe med den diskuterte studien å gjøre hvertfall. Studien har nok svakheter fra før, og ser heller ikke på effektene av lavkarbo slik det hevdes i media.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 12-07-12, 17:47   #25
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Stor studie fra Sverige: - "Lavkarbo øker risikoen for slag"

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Hvor har du dette fra? Det har ikke noe med den diskuterte studien å gjøre hvertfall. Studien har nok svakheter fra før, og ser heller ikke på effektene av lavkarbo slik det hevdes i media.

Tror hun mente at det helst er overvektige/folk med diabetes som begynner å spise lavkarbo. Andre har gjerne ikke motivasjonen til å starte en så omfattende omlegging av kosten. Det betyr selvsgt ikke at det ikke finnes unntak!

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydratinnhold i "ja"mat er jo ganske stor? Jannamor LCHF 9 15-11-11 22:27
VG i dag - "Lavkarbo øker faren for hjertetrøbbel" Nerthus Artikler 25 05-10-11 09:23
Ny studie; sukker øker risikoen for høyt kolestrol Cherry Lavkarbo generelt 1 21-04-10 13:12
Nei, chilinøtter "øker" ikke "forbrenningen" SunnhetMedSirrup Generell diskusjon 0 22-08-09 12:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no