Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter

Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Oppskrifter Lurer du på hva du vil ha til middag idag?
Eller vet du om noe godt du vil dele med oss? Eller en oppskrift du trenger? Beskriv gjerne dine forsøk på å lage nye oppskrifter og forsøk på å konvertere vanlige oppskrifter til lavkarbo-oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-08, 16:33   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Laget hjemmelaget iskrem i dag (ikke lavkarbo) og hadde 3 plater gelatin i ismassen før jeg frøs den ned. Altså smeltet i kokende vann, selvsagt.
Isen stod i 4 timer i fryseren og det ble INGEN krystaller i den, den ble helt kremete og kjempegod, i motsetning til de gangene jeg har laget is uten gelatin.

Bare et tips.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 16:38   #2
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Thank you!!!

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 16:54   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

By the way, jeg laget isen i kakeform, som en rund kake. Mulig den blir litt mer krystallisert om man fryser den ned som en "masse", men jeg tror egentlig ikke det. Beste av alt er jo at den ikke smelter! Isen smelter jo ikke når det er gelatin i den, så man kan servere den og ha den stående lenge på bordet.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 18:55   #4
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Hah, det var jammen et godt tips du!!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 11-05-08, 21:37   #5
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Det var jammen smart!

Hm... jeg prøver det med noen ED produkter i morgen - kanskje det blir vaniljeis av vaniljepuddingen.........

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 16:27   #6
johing
Juniormedlem
 
johing sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Haugesund, Trondheim fra høsten av
Alder: 38
Innlegg: 15
johing er på en erverdig vei

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

slepper man å røre jevnlig i isen når man bruker gelatin i??

johing er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 16:33   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Jepp, jeg rørte ikke en eneste gang. Men den blir best om man lar den stå ute i ca. ti minutter før den spises. Jeg kommer aldri til å lage is uten gelatin igjen. Dessuten kommer jeg alltid til å bruke rund kakeform fremover, evt. en brødform. Genialt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 16:38   #8
johing
Juniormedlem
 
johing sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Haugesund, Trondheim fra høsten av
Alder: 38
Innlegg: 15
johing er på en erverdig vei

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

tusen takk venter i spenning, isen står i frysen! Har ikke vært særlig heldig med hjemmelaget iskrem før så håper dette gjør susen.
Nok en gang, takk for hjelpa Iset...du gjør min lavkarbo hverdag betraktelig enklere med all hjelp og gode oppskrifter du deler med oss andre her inne.

johing er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 16:39   #9
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 52
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 12-05-08, 17:28   #10
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Opprinnelig lagt inn av johing, her.

tusen takk venter i spenning, isen står i frysen! Har ikke vært særlig heldig med hjemmelaget iskrem før så håper dette gjør susen.
Nok en gang, takk for hjelpa Iset...du gjør min lavkarbo hverdag betraktelig enklere med all hjelp og gode oppskrifter du deler med oss andre her inne.

Oj bare hyggelig, så snilt sagt.
Håper det blir bra hos dere. Typisk at jeg kun har hatt flaks med isen min eller noe. Nei, jeg tror gelatin gjør susen altså. Pluss kanskje den rette formen, altså rund kakeform i mitt tilfelle. Vet ikke om det har noe å si, men. Må jo gå an å lage sitronis på denne måten også, ved å lage sitronfromasj og fryse ned? Jeg elsker jo sitronisen de selger på isbarene, sånn skikkelig fløteis med sitron (ikke sorbet altså), det smaker ordentlig god frossen sitronfromasj.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 15:24   #11
Hilja
Juniormedlem
 
Hilja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 25
Hilja er på en erverdig vei

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Hei.
Jeg har en annen måte å lage iskrem på uten krystalisering, og du slipper å røre rundt i den i fryseren.
Trikset er å stivpiske eggehviten for seg selv, før du blander den med resten. Det skaper en lett of luftig is uten krystaller

__________________


Hilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og lavkarbo generelt. Svar med sitat
Gammel 28-12-10, 17:47   #12
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Jeg får ikke til is jeg... Laget en gang, der skulle det være vann i. Den ble dønnhard. Laget en annen med kokosmelk, den ble også det. Skjønner ikke jeg, følger jo oppskriftene til punkt og prikke. Har over 1 liter fløte her som skulle vært brukt opp så is hadde jo vært fint.

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 19:14   #13
Hilja
Juniormedlem
 
Hilja sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 25
Hilja er på en erverdig vei

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

Jeg får ikke til is jeg... Laget en gang, der skulle det være vann i. Den ble dønnhard. Laget en annen med kokosmelk, den ble også det. Skjønner ikke jeg, følger jo oppskriftene til punkt og prikke. Har over 1 liter fløte her som skulle vært brukt opp så is hadde jo vært fint.


Husk at isen gjerne må tas ut ca 15-20 minutter før den skal serveres. Da blir den ofte perfekt.

__________________


Hilja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og lavkarbo generelt. Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 10:04   #14
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Iset? Har du prøvd dette med lavkarbois også?

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 15:29   #15
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Drar opp igjen denne, har du mål for hvor mye gelatin man egentlig skal bruke? Per dl fløte f.eks. Takk!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 21:36   #16
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Så gelatin er helt ok å bruke på lavkarbo? Ingen/lav kh e.l.?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 15:38   #17
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Dette må jeg prøve! Tusen takk for tipset! Har lenge hatt problemer med å finne ut hvordan jeg skal lage is - har ei ismaskin der halvparten av isen fryser dønn fast i veggene på bollen. Og alle andre forsøk har resultert i krystaller.

Men hvor mye gelatin i forhold til de andre ingrediensene?

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 15:49   #18
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Opprinnelig lagt inn av Noenkiloformye, her.

Så gelatin er helt ok å bruke på lavkarbo? Ingen/lav kh e.l.?

Gelatin inneholder ikke karbohydrater, bare proteiner og vann.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 00:16   #19
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Hurra

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 00:22   #20
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

Drar opp igjen denne, har du mål for hvor mye gelatin man egentlig skal bruke? Per dl fløte f.eks. Takk!

*dytt*

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 03:06   #21
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

Opprinnelig lagt inn av Idarull, her.

Drar opp igjen denne, har du mål for hvor mye gelatin man egentlig skal bruke? Per dl fløte f.eks. Takk!

Akkurat det lurer jeg også på. Det står på pakken min at det skal tre plater per 2 dl væske for å lage gelé. Men siden dette ikke skal være helt gelé så vil jeg tro at doseringen er litt lavere.

Det står ingenting om det i tråden her, men det er viktig at man tar iskremblandingen i gelantin og ikke motsatt.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 13:54   #22
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Gelatin i isen = ingen krystallisering!

3 plater gelatin + 1/2 dl kokende vann pr 5 dl fløte funket veldig bra

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Isen ble veeeldig hard... mortil2 Kake/dessert og snacks 0 11-12-06 00:18
gelatin dingpot Induksjonen 10 08-12-04 03:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no