Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Vitaminer

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-06-04, 20:24   #1
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Vitaminer

Bær med meg, men det er en ting jeg ikke finner helt logisk..

Hvorfor må man ta alle disse tilskuddene, av vitaminer etc...
Hvis Atkins er et så bra kosthold så skal en ikke behøve å ta noe tilskudd, da må det jo være en feil et sted eller?

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 01-07-04, 11:40   #2
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Godt spørsmål. Det er viktig at vi har ett optimalt opptak av vitaminer og mineraler for å lykkes på dietten. Har du mangel på noen av vitaminene eller mineralene så melder det seg ofte ett søtbehov... og hva skjer hvis det søtbehovet blir for sterkt

Det samme er det med fettsyrer. Hvis vi har for lite av noen fettsyrer så vil ikke kroppen fungere optimalt og da er det lettere for at en blir sittende i godstolen å knaske på noe godt istedenfor å holde på med noe fysisk.

Noen flere som har noe synspunkte?

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 01-07-04, 12:12   #3
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Vel, fakta er at man bør ta de samme kosttilskuddene med et vanlig kosthold.
Det er bare en haug med uopplyste eksperter som tror noe annet.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 01-07-04, 12:26   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Veldig mange har et stort underskudd på vitaminer i kroppen sin ettersom et kosthold med mye sukker tapper kroppen for vitaminer. Sukker er en skikkelig vitamintyv.
Det er viktig å få i seg vitaminer for å bringe kroppen i balanse. Og det må ofte en god del mer til enn bare litt. De doseringene som er anbefalt i dette landet er minimumet de har regnet ut for at man skal ungå mangelsykdommer om en tar EN slik pille om dagen... og veldig mange tar ikke dem engang og i tillegg spiser mye sukker og raffinert mat.

Maten i dag inneholder ikke lengre det samme vitamininnholdet som det gjorde før. Jorden er forrurenset, overdyrket og råvarene ofte sprøytet og genmanipulerte. Derfor trenger vi i dag mer vitaminer. Allesammen, uansett kosthold,- for å holde kroppen i balanse.
Klart kroppen kan fungere ganske bra uten..- er det en skrue som mangler her,- så prøver den å kompensere ved å jobbe litt mer en annen plass. Kroppen er fantastisk. Men i lengden er jo ikke dette noe bra, og ubalanser kan bli til sykdommer.

Slik jeg ser det er det snakk om å bringe kroppen i balanse og vitaminer er en viktig del av det.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 01-07-04, 14:30   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Vitamintislkudd er kjempeviktig for å komme i balanse.

Men når du er i balanse, og bare spiser ren ubearbeidet næringsrik og naturlig mat så er ikke kosttilskuddene sånn kjempeviktige. Men for å opprettholde optimal helse vil det alltid være essensiellt med kosttilskudd.

Opprinnelig lagt inn av Litt fra Atkins.com

Vitanutrients (vitamins, minerals, herbs, essential fatty acids and other nutritional agents) can benefit even people at the peak of health who eat an excellent diet. (Unfortunately, no matter how well we eat, our depleted soil no longer provides all the nutrients fresh produce used to yield.) It's possible that vitanutrients could even extend one's lifespan. A good example is the antioxidant group of nutrients. Antioxidants have been consistently proven to protect the body from damage by free radicals—those destructive electrons that have been implicated in cancer and heart disease as well as in accelerating the natural aging process. Even a person who eats the best possible food is not living in a perfect environment. Moreover, air pollution, tobacco smoke and other environmental toxins assault our bodies daily. Consequently, a person can maintain good health longer by taking effective doses of such antioxidants as vitamins A, C and E, plus selenium, glutathione, Co-enzyme Q10 and bioflavonoids.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 01:24   #6
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Hmmmm..
Jo, høres jo logisk ut.
Men jeg så jo og et program på tv og det var en debatt om kost tilskudd.
Nordmenn spiser slike piller for utrolig mange penger, og produsentene høster frukter av det og kommer stadig med noe nytt som de kan tjene penger på, og folk biter på i tro at de får en bedre helse..

Det viste seg at folk som propper i seg vitaminer og forskjellige kosttilskudd ikke var garantert bedre helse, og at kroppen fikk for mye (pga det er blitt så fokusert på dette med kostilskudd for det ene og det andre og folk propper i seg) at de rett og slett " forgiftet" kroppen, de spiser for mye..
Overdriver..
Det beste var ta jevnlige sjekker hos lege, spis kun hvis en mangler, helst ved naturlig inntak først, så kunne pillene komme etterpå.

Og ikke overdriv, det var sløsing med penger og penger rett til produsenten.

Men, hvem som har rett er det INGEN fasit på.....

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 09:09   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det er nok mye sløsing også... Impulshandel hos helsekosten! Det forekommer det også...

Nøkkelen er den at mange gjerne trenger å ta et tilskudd over lengre tid om en skal oppnå objektivt målbar virkning.

Anbefalt daglig tilførsel av vitaminer og mineraler er basert på hvor mye en må ta for å unngå at 95% av befolkningen utvikler mangeltillstander. (Det er jo bare mangeltistandene som skolemedisinen kan vurdere... Du har ingen mangeltilstand, ergo du har en god vitamin/mineralbalanse! )

Ikke alle vitamintilskudd er like biologisk tilgjengelige heller, de på helsekosten virker best.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 09:40   #8
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Det er tilnærmet umulig å få i seg optimale mengder vitaminer og mineraler uten kosttilskudd.

Hvor mye og hva vi trenger av kosttilskudd er derimot svært variabelt.

Det er helt klart at det selges mange såkalte helsekost produkter som ikke har noe forseg , men det burde ikke ødlegge for de gode produktene. Det kan være vanskelig å orientere seg i helsekost junglen og det er en fordel om man har en krititisk sans og kunskap om helsekost ( mat og helse er en god kilde til slik kunnskap).

Bruker en hel del helsekost produkter , men jeg tror ikke jeg lever lengre av den grunn. Men jeg lever garantert bedre og det er vel hele poenget.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 09:42   #9
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Åh - klarer ikke holde meg unna denne tråden heller. Prøvd en stund, men klarer ikke

Når det gjelder vitaminer, så tror jeg at grunnen til at mye kosttilskudd har fått dårlig rykte er at folk handler tilskuddene ukritisk og etter "ukeblad-innfall".

Eksempel (kan godt bruke meg selv, selv om jeg finner på historien - men så kan jeg skrive i jeg-form):

Jeg er 10-15 kilo overvektig og vil gjerne slanke meg. Er også mye trøtt og slapp. Huden er gusten og håret livløst. Så sitter jeg en dag og leser i et ukeblad. Reklame på reklame om det ene vidundermiddelet etter det andre. Naturlig er det også, må vite! Vitaminer meg her og vitaminer meg der og litt andre naturlige finurlige ting som skal løse alle mine problemer. Så jeg biter på og kjøper litt "slankepiller", multivitaminer, jern-tabletter (er jo så slapp - sikkert blodfattig) og noen andre greier jeg bare "MÅ" ha i følge reklamen.

SÅ setter jeg meg ned og venter på virkningen..... Mens jeg fortsetter med akkurat samme kosthold og livsstil som alltid......

I mitt hode - har ikke disse vitaminene og mineralene og vidunderpreparatene noen sjangs i det hele tatt til å få gjort noe godt for kroppen min. Ikke så jeg merker det i hvert fall!

For at kroppen min og livet mitt skal endres, så må jeg endre noe av det jeg allerede gjør - ikke bare tilføre noe nytt!! For det er jo det jeg hittil har gjort som har ført meg dit jeg er i dag!!
Men - hvis noen lurer - jeg er så absolutt tilhenger av vitamin-tilskudd osv. Men det er viktig at det er tilskudd til noe som allerede er bra (kosthold). Hvis ikke har ikke kroppen mulighet til å nyttiggjøre seg det.

Vi ønsker oss vel alle en pille som løser "alle problemene våre" - men den finnes ikke. Uansett hva reklamen lover!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 19:54   #10
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Den mentale innstillingen og forventningen til produktet er kjempeviktig!

Men du tilfører jo kroppen et næringstoff, og det taes opp og omsettes uansett...

Vidunder pille som løser allt vil vi aldri få... den eneste som kan løse alt er oss selv!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 20:00   #11
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Men du tilfører jo kroppen et næringstoff, og det taes opp og omsettes uansett...

Dette kan vi sikkert diskutere lenge.... Jeg er nemlig hellig overbevist om at en kropp i ubalanse ikke kan klare å ta opp næringsstoffer som tilføres i pille-form.....

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-07-04, 20:07   #12
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det taes opp uansett... om det påvirker balansen er en helt annen sak...

Jeg tar Atkins sitt multitilskudd, etter en liten time pisser jeg neonstråler... Det er da jeg begynner å lure på, og filosfere over, hva alt det jeg dytter inn i kroppen min gjør med den... Det er jo ikke akkurat som at maten bare går gjennom trakten, og ut i andre enden...

(Litt voksenopplæring: All urin kommer fra nyrene, som renser blodet vårt... )

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukker - en ulv i fåreklær HP Artikler 15 03-04-09 09:23
Må jeg ta kosttilskudd? Kaja Kosttilskudd 17 23-07-07 23:52
Enda en ernæringsekspert som ikke kan stort. Begod Kosttilskudd 27 15-05-04 21:47
fantastisk side med vitaminer, mineraler osv osv Iset Generell diskusjon 2 24-03-04 10:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no