Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Sjuke av Atkins?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-09-04, 11:58   #1
a-slbakk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 48
Innlegg: 29
a-slbakk er ny på veien
Question

Sjuke av Atkins?

Etter alle innslag i media angåande Atkins-dietten, lurer eg på om det er nokon som har vorte sjuke etter å ha fulgd dette prinsippet. Ein høyrer stadig om folk som har fått eit mykje betre liv, og når ein les boka viser jo den at mange plager blir mykje betre eller heilt borte. Kan ikkje hugse å ha sett nokon som har prøvd dette som fortel at dette har gjort dei sjuke! Nokon som veit?
Har intrykk av at alle forstå-seg-påarane ikkje anar kva dei snakkar om. Skulle ha henvist dei til dette forumet så dei kan sjå kva me faktisk et. Dei ferraste av oss er fanatiske, og det er ikkje snakk om 0 karbohydrat, men redusert mengde!

a-slbakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 13:28   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Ja det er mye rart en skal høre. Kom oppi en "diskusjon" med en person i lunchen på jobben i går. Vedkommende visste SÅÅÅÅÅ mye om Atkins fordi hun hadde lest i avisen og hørt på Frølich/Norum & Co om hvor farlig det var. Hun sa det ikke fantes NOEN undersøkelser som beviste at Atkins fungerte eller var bra.

Jeg fortalte at DET gjør det. Det finnes flere uavhengige undersøkelser og firskningsrapporter som konkluderer med at det ikke er noen grunn til å påstå at folk dør eller blir sykere av Atkins. Jeg hadde lest flere av Atkins sine bøker (herregud jeg kan jo snart DANDR utenatt !!) og kunne fortelle at hun var feilinformert. Den var hun IKKE med på. Men siden jeg ikke hadde boka med alle de vitenskaplige henvisningene med meg, måtte jeg bare prøve å avrunde og holde meg til praktiske fakta.

Det finnes IKKE grunnlag for å si at folk blir syke av å leve etter Atkins prinsipper SÅ LENGE DE FØLGER REGLENE - HAR LEST BOKA OG BRUKER VETT.

Man KAN bli syke om man ikke tar seg tid til å sette seg inn i hva det dreier seg om, om man ikke gidder å lese boka eller gjør slik en "har hørt" eller "tror" det skal gjøres. Man kan også bli syk om man fra før av lider av en alvorlig sykdom som f.eks. alvorlig nyresvikt eller lignende. For vanlig friske mennesker er det ikke farlig i det hele tatt.

Problemet er altså alle de som ikke vet hva de snakker om og som ikke har skaffet seg nok informasjon før de setter igang eller uttaler seg.

Jeg mister helt respekten for fagpersoner (selv leger) som uttaler seg så bastant, samtidig som det går klart frem at de uttaler seg på feil grunnlag og ikke vet hva de snakker om.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 13:41   #3
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Nille Nille.


men ikke alle behøver eller har like god nytte av en lavkarbo diett fordi de er godt tilpasset et kosthold med mye karbo.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 20:57   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av
Post

Jeg vet om en som påsto at dette ikke var bra for ham. Det var en nordmann som jobbet på oljeplattform. Dette er flere år siden, kanskje ti år siden. Han gikk ned ekstremt fort 15Kg på to måneder tror jeg det var. Problemet hans var at etter en stund så klarte han ikke å ligge unna det 20 meter lange dessertbordet på plattformen, og dermed så la han på seg igjen veldig fort, ja så fort at han ble ufør.

Alle som følger dietten må være klar over at dette er en livstilsendring og ikke noe som man hopper på og av etter at en er ferdig slanket.
Vel, når det er sagt så må jeg også fortelle at for noen så funker det også, jeg vet om en engelsk Kvinnelig lege som La på seg under en depresjon og som kvittet seg med de overflødige kiloene ved å følge Atkins diett og så spist normalt etterpå, men hun har hele tiden fulgt godt med vekten og så snart vekten har gått litt opp så har hun redusert karbohydratene. Det er vel rundt femten år siden hun startet på dietten.
Må jo legge til at en lege vet jo mye bedre enn folk flest hva som er sunt å spise og konsekvensen av å ikke spise sunt er.

Jeg mener det er det beste å ta av langsomt for at resultatet skal bli best mulig.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 24-09-04, 23:23   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

men ikke alle behøver eller har like god nytte av en lavkarbo diett fordi de er godt tilpasset et kosthold med mye karbo.

Da jeg begynte med Atkins første gangen i 1982 var jeg medlem av en "helseklubb". Etter mislykket GR kurs, svarte jeg på et spørreskjema de hadde utarbeidet for å finne ut hva som ville passe best for meg. Ut fra dette skjemaet og svarene mine kom vi i fellesskap frem til at å telle karbohydrater Ketosekontroll - "Den profetiske diett" var det rette for meg. Samme året var jeg i USA og leste en av de første utgavene av Dr. Atkins. Da jeg kom hjem og sjekket boka fra Helseklubben viste det seg at Den Profetiske Dietten VAR Atkins. (ref. Helsesalongens Slankebok, utgitt på Etcetera forlag 1980, side 81 - 6.metode)

1. metode var tre dagers renseprogram
2. metode var "hvit diett" - en blanding av karbo og kaloritelling med faste oppsatte måltider
3. metode var kaloritelling a la GR
4. metode var kalorier etter listevalg (300 kalorier pr måltid etter en liste)
5. metode var 55 gram karbohydrater pr dag med øking av karbohydrater når vekt mål var nådd.
6. metode var Den profetiske diett "Dette er den berømte Dr. Atkins slankediett, eller den vi kaller det profetiske kosthold" som det står i boka.
(Atkins er ikke noe nytt i Norge eller på norsk altså).

Når jeg leser i boka nå ser jeg at en stor del av boka er viet det psykiske i forbindelse med slanking og mat - hva, når og hvorfor. Livsstilsendring etc.

Alle er forskjellige og har forskjellig utgangspunkt. Hva som passer for en passer ikke nødvendigvis for en annen. Vi må ha repekt for hverandre og det faktum at det finnes forskjellige metoder for forskjellige folk. Jeg ser ingen grunn til at denne respekten bare skal gå en vei (slik de tidligere nevte personer i media tydeligvis mener). Det dummeste man kan gjøre innenfor salg eller på andre områder i livet er å rakke ned på motstanderen !! Det innbyr ikke til respekt .. HØRER DERE DER UTE !!!!

(jeg fant forresten mye annet interessant nå når jeg kikker i boka igjen ...men det er en annen tråd !!)

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Jeg mener det er det beste å ta av langsomt for at resultatet skal bli best mulig.

Bare se på sig'en min du !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-09-04, 00:00   #6
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

Nei snarere tvert imot. Med Atkins og trimmingen har jeg holdt meg unna rullestolen og krykkene. Har omtrent helt sluttet med tablettene jeg måtte da og tok i fem år for min reflux, og som kostet samfunnet 3500 kroner i måneden....

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkkins Nutritionals Clashes With Atkins Philosophy Nille Nyheter / media 7 30-07-04 15:27
Ny Atkins bok! Atkins Diabetes Revolusjonen! HP Atkins kosthold 0 29-07-04 20:32
Atkins Warns Consumers About Low-Carbohydrate Product Frenzy HP Nyheter / media 0 18-04-04 12:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no