Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Måling av blodsukker

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-05-10, 22:49   #1
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Måling av blodsukker

Har forsøkt å søke her inne, men finner ikke ut av det jeg lurer på.

Jeg har gått til anskaffelse av blodsukkerapparat, fordi jeg selv om jeg er i ketose av og til føler at blodsukkeret oppfører seg litt rart.

Jeg har ikke diabetes, men har et følsomt blodsukker. Ønsker å kunne måle blodsukkeret for å sjekke hvor stabilt det er, og om det jeg synes jeg opplever når jeg inntar f.eks. kaffe eller salat faktisk er at blodsukkeret oppfører seg rart.

All informasjon jeg finner på nett ift blodsukkermåling er rettet mot diabetikere.

Jeg lurer derfor på hva blodsukkeret bør ligge på, og hvor lenge etter måltider eller drikke blodsukkeret skal måles. Har skjønt at dette er ca 2 t etter måltider for diabetikere, men gjelder det også for oss som ikke har diabetes?

Jeg kan merke reaksjoner ganske rett etter at jeg har spist enkelte ting, eller f.eks drukket kaffe. Virker da logisk at jeg da bør måle det med en gang, men er usikker på dette.

Takknemmelig for svar

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 01:02   #2
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Måling av blodsukker

Når du skal måle, er avhengig av hva du ønsker svar på.
Jeg har Dia 2, men har målt all mat jeg spiser rett etter, litt mere etter og to timer etter inntak. Noe mat gir meg en kurve rett opp i taket for så å flate ut. Noe går tregere.
GI og GB forteller noe om dette. F.eks er pils en rett i taket mat.

Skal du holde deg til Norske verdier, skal blodsukker for fastende være under 7, og over 3,5

7 er veier for høgt !!!!!!!!!!
Normalt bør blodsukkeret på fastende ligge rundt 5,7 og maks etter inntak av superkarbohydratbomber 6,2.

SÅ hva kan gi rask blodsukkerstigning utover høyglykemisk mat?
Kaffe (på meg ikke målbart)
Røyk (på meg noe målbart)
Myseprotein (på meg veeeeldig målbart)
Stress (på meg noe målbart)
-----------------------------------
Dette er bare en start. Lykke til med målingene dine.
PS, på lavkarbo, får du mere normaliserte verdier over tid.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 08:42   #3
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Måling av blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Når du skal måle, er avhengig av hva du ønsker svar på.
Jeg har Dia 2, men har målt all mat jeg spiser rett etter, litt mere etter og to timer etter inntak. Noe mat gir meg en kurve rett opp i taket for så å flate ut. Noe går tregere.
GI og GB forteller noe om dette. F.eks er pils en rett i taket mat.

Skal du holde deg til Norske verdier, skal blodsukker for fastende være under 7, og over 3,5

7 er veier for høgt !!!!!!!!!!
Normalt bør blodsukkeret på fastende ligge rundt 5,7 og maks etter inntak av superkarbohydratbomber 6,2.

SÅ hva kan gi rask blodsukkerstigning utover høyglykemisk mat?
Kaffe (på meg ikke målbart)
Røyk (på meg noe målbart)
Myseprotein (på meg veeeeldig målbart)
Stress (på meg noe målbart)
-----------------------------------
Dette er bare en start. Lykke til med målingene dine.
PS, på lavkarbo, får du mere normaliserte verdier over tid.

Tusen takk for svar Runegutt.

Jeg målte fastende blodsukker nå og hadde 5,8, så da var jeg ikke så langt unna "normalen".

Forstår jeg deg rett at blodsukkeret ikke bør gå høyere enn til 6,2 ved inntak av høykarbomat? Og hvor lavt går det evt ned før neste måltid?

Blodsukkeret mitt har blitt mye mer stabilt etter at jeg gikk over til ketogent kosthold, før levde det sitt eget liv. Merker dog at enda kan jeg få reaksjoner på enkelte ting, og vil gjerne måle om dette stemmer.

Lager meg ofte salat til lunsj, da med kylling, bacon, grønnsaker (bare de lovelige), mye pesto (olje) og enda litt olje på toppen der. Skulle da tro at jeg fikk i meg nok fett pga bacon, pesto og olje. Allikevel merker jeg at jeg kan få en rar reaksjon i kroppen og vil teste om dette er blodsukkeret som jeg tror. Skjønner i såfall ikke hvorfor jeg reagerer på salaten.

I helgen drakk jeg en ny type kaffe, og var skjelven innvendig resten av dagen. Lurer på om dette var blodsukkeret.

Skal bli spennende å måle dette fremover for å kunne luke ut ting som påvirker blodsukkeret mitt negativt.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 12:52   #4
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Måling av blodsukker

Husk at du må så langt mulig, følge videnskapelige prinsipper:
Altså holde kosten lik, forandre en ting. Deretter må du gjenta forsøket flere ganger.
F.eks normal kost, deretter normal kost + kaffe.

Noen ganger går blodsukkeret opp, eller ned eller.no uten at man helt skjønner sammenhengen.

PS, så lenge du er utenfor diabetessonen har dette ikke spesielt mye for seg, anna enn av rein nysgjerrighet. Glykemisk Index er basert på slike målinger.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 16:16   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Måling av blodsukker

http://www.doktoronline.no/qa/forum/22/qa497082.html

Sitat:
Hos mennesker uten diabetes ligger blodsukkeret vanligvis mellom 4 og 8 mmol/l. Om morgenen før frokost er verdien lavest og stiger gjerne opp mot 7 til 8 mmol/l en til to timer etter mat. Hos noen mennesker som har et raskt insulinsvar kan verdien allerede begynne å synke igjen etter en time. Dette varierer mye fra person til person og fra måltid til måltid. Like før neste måltid kan verdien igjen gå ned til 4 til 5 mmol/l.

Vennlig hilsen
– Stein Vaaler

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 19:17   #6
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Måling av blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

http://www.doktoronline.no/qa/forum/22/qa497082.html

Sitat:
Hos mennesker uten diabetes ligger blodsukkeret vanligvis mellom 4 og 8 mmol/l. Om morgenen før frokost er verdien lavest og stiger gjerne opp mot 7 til 8 mmol/l en til to timer etter mat. Hos noen mennesker som har et raskt insulinsvar kan verdien allerede begynne å synke igjen etter en time. Dette varierer mye fra person til person og fra måltid til måltid. Like før neste måltid kan verdien igjen gå ned til 4 til 5 mmol/l.

Vennlig hilsen
– Stein Vaaler

Jada, man godtar litt av hvert her i landet.
Har du et morgenblodsukker på rundtomkring 5,7 så kan du trøste deg med at du ikke har diabetes, og sansynligvis ikke X (metabolsk syndrom)

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 22:54   #7
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Måling av blodsukker

Nei jeg har ikke diabetes, men kunne fort endt opp med det. Fikk vanvittig høye verdier av blant annet insulin og c-peptid som bivirkning av noen medisiner jeg gikk på. Min fastlege tok meg ikke på alvor så dette fikk utvikle seg alt for lang. La som følge av dette også på meg i en skremmende fart.

Etter å ha vært i ketose snart i 7 mnd har mine verdier normalisert seg, gudsjelov. Dog så har jeg et litt følsomt blodsukker, så det er enkelte ting jeg fremdeles kan reagere på selv om jeg hele tiden er i ketose. Derfor jeg er interessert i å måle blodsukkeret for å finne ut om det er noe jeg bør unngå.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 22:58   #8
milja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 68
milja er på en erverdig vei

Sv: Måling av blodsukker

Du skriver:
I helgen drakk jeg en ny type kaffe, og var skjelven innvendig resten av dagen. Lurer på om dette var blodsukkeret.

Jeg har diabetes og reagerer akkuratt på samme måte på kaffen, det føles ut som jeg har føling.MEn blodsukkeret er helt fint.Det er koffeinen jeg regerer på, og skjelver hele dagen..

milja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Helsemeny1. Lav karbo, lav kalori, mye protein Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 23:13   #9
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Måling av blodsukker

Opprinnelig lagt inn av milja, her.

Du skriver:
I helgen drakk jeg en ny type kaffe, og var skjelven innvendig resten av dagen. Lurer på om dette var blodsukkeret.

Jeg har diabetes og reagerer akkuratt på samme måte på kaffen, det føles ut som jeg har føling.MEn blodsukkeret er helt fint.Det er koffeinen jeg regerer på, og skjelver hele dagen..

Interessant Milja. Har lurt på dette, om jeg kan få en opplevelse som er så lik føling, uten at det faktisk er noe galt med blodsukkeret. Opplevelsen er i hvertfall veldig lik. Jeg har ikke diabetes, men slet allikevel med føling før jeg gikk inn i ketose da kroppen var helt på utur. Så jeg kjenner til tilstanden. Ubehagelig er et i hvertfall.

Noen som kan ha en god forklaring på hvorfor jeg kan reagere på en salat som har bra med proteiner og godt med fett? Synes selv det er veldig ulogisk.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 16:10   #10
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Måling av blodsukker

Opprinnelig lagt inn av milja, her.

Jeg har diabetes og reagerer akkuratt på samme måte på kaffen, det føles ut som jeg har føling.MEn blodsukkeret er helt fint.Det er koffeinen jeg regerer på, og skjelver hele dagen..

Jeg reagerer til og med slik på cola. Men så drikker jeg aldri kaffe eller te, og ikke liker jeg så godt smaken av cola, så jeg får i meg veldig lite koffein og har derfor blitt mer sensitiv for det. Jeg kan ikke huske å ha reagert så veldig på koffein på høykarbo, men det virker som om kroppen har blitt mer sensitiv for koffein etter at jeg la om kosten.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 16:54   #11
EmilyB
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 266
EmilyB har en fantastisk aura rundt segEmilyB har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Måling av blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.

Skal du holde deg til Norske verdier, skal blodsukker for fastende være under 7, og over 3,5

I følge legen min er det tallet endret til under 6,5 og over 3,5.

Langtidsblodsukker skal ligge under 6,1.

Dette gjelder i hvert fall for de som ikke har diabetes 2.

__________________


EmilyB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-05-10, 20:43   #12
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Måling av blodsukker

Flinke dåktern som har fått med seg de nyeste verdiene.

Er Diabetiker og kaffoholiker. Har ingen problemer med kaffe, bortsett fra stygg kaffe da, som f.eks Gul Cooooop (den dem får når dem feier gulvet for dagen)

På ønskelista står en DeLonghi princess til den nette sum av ca 11 lapper.
Skal ta det når jeg har kommet6 til delmål 3

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 10:03   #13
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Måling av blodsukker

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Jeg har ikke diabetes, men har et følsomt blodsukker. Ønsker å kunne måle blodsukkeret for å sjekke hvor stabilt det er, og om det jeg synes jeg opplever når jeg inntar f.eks. kaffe eller salat faktisk er at blodsukkeret oppfører seg rart.

Sitat:

Noen som kan ha en god forklaring på hvorfor jeg kan reagere på en salat som har bra med proteiner og godt med fett? Synes selv det er veldig ulogisk.

Hvis du er insulinresistent kan selv moderate mengder protein også fort omdannes til glukose og gi blodsukkerøkning, såvidt jeg forstår. Men det er ikke protein i kaffe.

Hva er den "rare" reaksjonen? For min del kan jeg identifisere meg med det du reagerer på - mens min reaksjon er å få "såpe i øynene", hjertebank og bli trøtt som en sokk. Har også målt blodsukker umiddelbart, men det var helt normalt (tror det var 5.7)

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Gammel 05-05-10, 10:15   #14
Blåbæret
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Måling av blodsukker

Synes det høres rart ut at du skal reagere på salat med blodsukkerstigning..
Med kaffen høres det nok ut som det er koffein du reagerer på, mange av kroppens signaler er lett å mistolke fordi de er så like. Feks kan spenning, nervøsitet o.l. minne veldig om føling/lavt blodsukker.

Men som sagt, jeg synes det er rart om du skal merke voldsom reaksjon på salaten du beskriver. Det er jo ingen raske karbohydrater i den, men mindre du har på dressing med sukker, mais eller andre ting som inneholder karbohydrater.

En mulighet er at det er så lite karbohydrater i salaten at kroppen går i føling fordi den får for lite energi i forhold til hvor mye insulin du produserer?
Men som det er nevnt tidligere, alle kropper reagerer forskjellig, så det er ikke lett å bli klok på dem..

  Svar med sitat
Gammel 06-05-10, 00:17   #15
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Måling av blodsukker

Tusen takk for svar alle sammen.

Jeg hadde insulingresistens, men har det ikke lenger - jippi. Ketosen tok knekken på den. Allikevel kan blodsukkeret fremdeles respondere litt rart innimellom.

Når det gjelder salaten, tenkte jeg en stund at jeg kanskje fikk i meg for lite fett. Tilsatte derfor bacon i tillegg til kylling, pøser på med mer olje og har godt med avocado. Skal sette meg ned å regne på sammensettingen av salaten, for å se fordelingen på karb, protein og fett. Kanskje det vil gi meg et svar.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 20:12   #16
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Måling av blodsukker

Jeg spiste for ikke lenge siden en tallerken med brokkoli, blomkål. løk og kyllingbiter,
stekt i smør og hadde fløte over som kokte inn til saus.
en stund etter, (max 30 min) ble jeg plutselig slapp i bena, og skjelven
Gikk da og tok en skive fedonbrød, med amør og peanøttpålegg, det første jeg
kom på å ha på..
Kom så på at jeg har fått slik måler til blodsukkeret jeg ikke har brukt enda,
og målte meg nå.
Ble 3,5 , føler meg enda slapp. Det var slik jeg var ofte før jeg la om til
lavkarbo, men har slurvet endel med maten de siste ukene da. Har ikke følt slikt på veldig lenge og har i dag kun spist lavkarbomat.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Måling ved Ketostix cloud Lavkarbo generelt 1 08-04-10 01:49
Måling av kropp (cm) ThomasEdison Generell ernæringsdebatt 8 18-06-06 22:28
Sånn kilo-måling som signatur Vimsa Spørsmål og svar 7 06-05-06 16:06
Måling av blodsukker rsy Lavkarbo generelt 10 20-02-04 10:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no