Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er det trygt å bruke søtning?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-10, 21:30   #1
ElinN
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 8
ElinN er på en erverdig vei

Er det trygt å bruke søtning?

er det tryggt å bruke søtning når man prøver å holde seg til lavkarbo? har kjøpt meg noe tyrkisk youghurt og lurer på hvordan jeg kan lure den til å smake litt youhurt. Den smaker litt surt. jeg har noe stevia men er det bedre å bruke splenda eller hva er best? eller bør man prøve å holde seg unna?? hilsen en lettere forvirret

ElinN er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav karbo Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 21:46   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: er det tryggt å bruke søtning??

Opprinnelig lagt inn av ElinN, her.

er det tryggt å bruke søtning når man prøver å holde seg til lavkarbo? har kjøpt meg noe tyrkisk youghurt og lurer på hvordan jeg kan lure den til å smake litt youhurt. Den smaker litt surt. jeg har noe stevia men er det bedre å bruke splenda eller hva er best? eller bør man prøve å holde seg unna?? hilsen en lettere forvirret

Ikke egentlig svar på spørsmålet ditt, men her kommer noe godt du kan lage med tyrkisk yoghurt:

Avocado-lime smoothie

2 dl tyrkisk yoghurt
4 ss limesaft (enten fersk eller fra flaske)
1 avocado (ikke de små)
4 isbiter (eller fire frosne fløteisbiter)
1 egg
søtning etter smak og behag. Jeg har ca 2 ts splenda.
Evt en skvett fløte.

Alt mikses i en blender eller med stavmikser.

Hell på 2-3 dl kaldt vann evt litt mer fløte og miks litt til.
Kan også lages uten vann, da er det veldig tykk.

Smak om du vil ha mere limejuice eller mere søtning.
Man kan sikkert erstatte den tyrkiske yoghurten (eller halvparten) med f.eks kesam eller rømme.

Kjempegod og mettende. Denne holder både til frokost og lunch.



__________________

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 22:36   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det tryggt å bruke søtning??

Her er en søtstoff- guide!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 09-03-10, 08:09   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Stevia er MYE bedre enn splenda !!!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 15:02   #5
frida frosk
Medlem
 
frida frosk sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oppland
Innlegg: 111
frida frosk er på en erverdig vei

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Har pløyd gjennom ulike søtstoff tråder , men må tydligvis ha det inn med teskje

Jeg har kjøpt Fibrol søtstoff , som er søtet med sucralose ( skrivefeil ? )
De sa på apoteket at det da var brukt splenda ..

Kan jeg bruke dette trygt ?

frida frosk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 16:25   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Fribol er så trygt atte!
Selv dropsene kan vi spise!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 17:49   #7
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Det beste er vel å holde seg helt unna søtt. Da vil de fleste merke at søtbehovet forsvinner også! Ellers er det litt opp til hver og én hva man ønsker å bruke som søtningsmiddel. Mange her inne sverger til kunstig søtning (Splenda o.l.), mens andre igjen bare ønsker å bruke naturlige søtningsmidler (sukrin, stevia...). Personlig er jeg blant de sistnevnte. Om det er trygt å bruke de forskjellige søtstoffene er det ganske stor uenighet om, så da er det nok best å google litt og lese forskjellige artikler og gjøre opp sin egen mening! Lykke til

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 17:57   #8
frida frosk
Medlem
 
frida frosk sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Oppland
Innlegg: 111
frida frosk er på en erverdig vei

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Ah , takk for svar.

Sukrin fant jeg i en nettbutikk i dag , så tenker prøve den også.
Ang bruken så er jeg inneforstått med at det vil trigge søthungeren å stadig spise noe søtt.
Men.. jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne lage noe "lovlig" godt av og til i spes anledninger

frida frosk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 18:04   #9
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Opprinnelig lagt inn av frida frosk, her.

Sukrin fant jeg i en nettbutikk i dag , så tenker prøve den også.
Ang bruken så er jeg inneforstått med at det vil trigge søthungeren å stadig spise noe søtt.
Men.. jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne lage noe "lovlig" godt av og til i spes anledninger

Kos deg med sukrinen din, du Den har en litt kjølig ettersmak, men jeg synes den funker veldig bra i mange oppskrifter. Man får bare prøve seg frem. Og skjønner godt at du ønsker å kunne spise litt lovlig søtt innimellom. Har det akkurat på samme måte selv

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 18:16   #10
Timona
Medlem
 
Timona sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 245
Timona er på en erverdig vei

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Jeg har lest mye om søtning de siste dagene, og prøver å finne frem til noe som smaker ok, og har minst mulig bivirkniger.
Stevia ser vel ut til å være en av de bedre, dessverre tåler jeg ikke den.
Splenda tåler jeg, men etter å ha lest hva det inneholder og hvilke bivirkninger den kan gi vil jeg helst unngå den.
Jeg heller mot sukkrin, men er litt skeptisk pga at den kan utløse hodepine/migrene, og har en kjølig ettersmak(har ikke prøvd den selv enda)
Bjørkesøt er også et alternativ, men inneholder mer karber. Inneholder xylitol, (noe hunder visstnok kan få forgifning av )
Så hmm, jeg vet ikke . Tror om man bruker det en sjelden gang kan det vel være trygt med de fleste?

Timona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 18:39   #11
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Jeg kjøpte en pakke med splenda (sånne i rør) for over tre år siden, og en pose med sukrin for et år siden, og er ikke engang halvveis i noen av dem. Så jeg satser på at med den bruken går det greit ...

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 21:21   #12
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Jeg spiser tyrkisk og gresk youghurt som de er. Det går helt fint å venne seg til smaken.
Noen ganger bruker jeg frosne, helt usøtete bær til, som jeg varmer opp til de har tint. Det er godt. Men bruker ikke mer av det enn at jeg synes det er godt. Poenget er nemlig ikke å spise så mye av det. Eller jeg spiser hakkete eller malte mandler eller paranøtter og rører lett inn youghurten. Både youghurt og bær er ting som en kan spise litt av. Dersom en tilsetter søtning vil det bli mye lettere å bli hekta og spise mye mer av det. Men etter min mening er det ikke slik mat som skal være basisen i kostholdet. Så spis ikke mer enn du liker uten søtstoff. (Problemet er når en begynner å like det veldig godt uten å søte det).

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 15-03-10, 21:27   #13
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Å, glemte selve spørsmålet ditt: Jeg tror ikke det er trygt. Ikke de kunstige, i hvert fall. De bøller med blodsukkerreguleringen, selv om de ikke tilfører kroppen sukker. Noen av søtstoffene er dessuten direkte skadelige, det er i hvert fall mitt inntrykk, etter den informasjonen som er tilgjengelig. Her gjelder det særlig aspartam. Se hvordan du klarer å leve lavkarbo helt uten søtstoff. Jeg tror at ved å unngå det, spiser man også mat som er sunnere. For ekte mat trengs ikke å søtes. Den er god som den er.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 21:49   #14
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Er det trygt å bruke søtning?

Stevia er et naturlig søtningsstoff som er ekstrakter fra Stevia Rebaudiana fra Krusantemum-familien.
Det er et noe omstridt tema om Stevia er et helsemessig godt produkt eller ikke, samtidig som

< Stevia ikke egner seg til all type matlagning hvor sukkererstatning behøves.>

Noen som har noen eksempler på ovennevnte ?

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trygt å spise Melange margarin-inneholder ikke transfett! Impulsiw Spørsmål og svar 39 05-05-09 01:29
Trygt å gå i ketose for tredje gang ...? glitre Ketolysekuren 4 01-05-08 16:03
Hva kan man trygt spise på Mallorca? Humle Ketolysekuren 4 26-06-07 09:23
Spekepølse, trygt? Larsie Ketolysekuren 5 05-02-06 22:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no