Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Saus, atkins induksjon?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-01-07, 19:14   #1
Katovi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 47
Innlegg: 30
Katovi er på en erverdig vei

Saus, atkins induksjon?

Hva kan jeg bruke som saus eller dressing foruten et par SS rømme..?? Har brukt fløte, men det blir altfor mye mer enn disse tilatte skjeene...
Synes det blir så tørt uten noe..
Tips mottas med takk!

Katovi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: jeg leter etter noe passende... Men lavkarbo blir det! Svar med sitat
Gammel 01-01-07, 20:54   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Saus, atkins induksjon?

Fra DANDR (Dr. Atkins New Diet Revolution 2002 edition:

Sitat:

Som salatdressing, bruk olje og eddik (men ikke balsamico eddik, som inneholder sukker) eller sitronjuice og urter og krydder. Ferdig salatdressing uten tilsatt sukker og ikke mer enn 2 gram karbohydrat per spiseskje (15ml) er også ok.

Mange typer fett, spesielt oljer, er essensielle for en god ernæring. Olivenolje er spesielt verdifull. Alle andre vegetabilske oljer også er tillatt, de beste er raps, valnøtt, soya, druekjerne, sesam, solsikke og safflor olje, spesielt hvis de er merket ”kaldpresset” eller ”expeller-pressed”. Ikke stek flerumettede oljer, som mais, soya og solsikke, på høye temperaturer, de skal heller ikke brunes eller ryke.
Smør er tillat. Margarin bør unngås, ikke grunnet karbohydratinnhold, men fordi de vanligvis inneholder transfettsyrer (hydrogenisert fett), som er helsefarlig.



Smeltet smør er veldig godt på all mat. Bruk meierismør. Det er aller best. Rør det sammen med urter og/eller hvitløk, - det passer til både kjøtt og fisk. Knallgodt !

De beste oljene du får tak i her er uten tvil olivenolje, raps olje og avocado olje. Om du er kreativ kan du lage din egen urteolje ved å ha hakkede urter i vanlig olivenolje for så å sile av etter at urtene har satt smak. Om du har en Oliviero & Co butikk i nærhen av der du bor har de en fantastisk basilikum olje og en hvit trøffelolje som er vannvittig god.

Sitat:

Matvarer med spesielle hensyn
For å ha litt ekstra variasjon, kan du spise 10 til 20 olivener per dag, en halv liten avokado, 30ml seterrømme (2ss) eller 90ml usøtet kremfløte (6ss), så vel som 2 til 3 spiseskjeer med sitron eller lime juice. Men vær oppmerksom på at disse matvarene noen ganger kan redusere vekttap hos noen personer, og kanskje må unngåes de første 2 ukene. Hvis det virker som at vekten går sakte ned, så modererer du ditt inntak av disse matvarene.



Creme Fraiche kan med fordel ta rømmens plass, den tåler varme bedre om du skal bruke til saus.

Ikke så mye mer å velge i på induksjon. Men det er jo ikke mer enn 14 dager da...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-07, 09:46   #3
Katovi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Alder: 47
Innlegg: 30
Katovi er på en erverdig vei

Sv: Saus, atkins induksjon?

Takk takk! Jeg er litt "svimete"...
Går litt fort når jeg sitter ved pc`n. Er alene med en liten datter som krever all min oppmerksomhet
(tror hun ser frem til å komme inn i barnehagen! Vi venter spente!)

Katovi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: jeg leter etter noe passende... Men lavkarbo blir det! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no