Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Manglende vektnedgang

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-10-11, 00:30   #1
dawaween
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 7
dawaween er på en erverdig vei

Manglende vektnedgang

Hei!

Jeg har gått på lavkarbo i 2 uker nå, og dessverre ikke gått ned noe som helst. Jeg har sett på tipsene deres og har den siste uken kuttet ut nøtter og ost blant annet. Ved tidligere dietter har jeg alltid gått ned mye den første tiden. Leser her inne at de fleste går ned en del den første uken, om det så bare er vann! Mister litt motet nå, håper på gode råd.

__________________
dawaween er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 00:52   #2
Marlykk
Medlem
 
Marlykk sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Alder: 68
Innlegg: 232
Marlykk har en fantastisk aura rundt segMarlykk har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Manglende vektnedgang

Hei.Ikke gi opp.. Jeg har også nettopp begynt.. Jeg er ca 166h..vekt 87,5 for 2 uker siden..Gikk ned 1,3kg første uka.(spiste lite eller ingenting da).. Har veiedag hver mandag..(altså i mårra) Føler ikke at jeg har gått ned denneuka.. Men.. jeg gir absolutt ukke opp... Har sååå ..lyst til å bli slank.. Følg på du og.. tvi ..tvi.. Kanskje du bare spiste litt feil.. Lykke til.. ikke gi deg...Optimista

Marlykk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg+egen Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:10   #3
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Manglende vektnedgang

Kanskje trenger kroppen din bare tid til å omstille seg. Du er ikke alene om å ikke ha vektnedgang de første ukene. Kommer du fra lovkalori er kroppen underernært. Ellers må den "lære" fettforbrenning før du ser de store endringene. Ikke tenk partistoppere før det har gått minst en måned.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:43   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Marlykk, her.

Hei.Ikke gi opp.. Jeg har også nettopp begynt.. Jeg er ca 166h..vekt 87,5 for 2 uker siden..Gikk ned 1,3kg første uka.(spiste lite eller ingenting da).. Har veiedag hver mandag..(altså i mårra) Føler ikke at jeg har gått ned denneuka.. Men.. jeg gir absolutt ukke opp... Har sååå ..lyst til å bli slank.. Følg på du og.. tvi ..tvi.. Kanskje du bare spiste litt feil.. Lykke til.. ikke gi deg...Optimista

Det og spiset lite eller ingenting avhjelper ikke vektnedgang. Det er svært viktig og spise godt med mat de første par ukene for å avhjelpe fettforbrenningen og komme i gang!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 09:44   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Til TS:

Kan du ikke legge inn litt informasjon om hva du har spist og drukket den første uka?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 21:11   #6
dawaween
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 7
dawaween er på en erverdig vei

Sv: Manglende vektnedgang

Takk for oppmuntrende svar. Typisk at en kutter dratisk ned på matinntaket når vekten ikke rikker seg, men jeg vet jo at det ikke hjelper i det lange løp.

Har stort sett spist egg til frokost hver dag. to "pannekaker" av egg og litt fløte med ost/skinke inne.
Til middag har det gått i kjøtt, kylling, kjøttdeig. stekt med masse grønnsaker i fløtesaus.
Som mellommåltid har jeg spist litt ost og nøtter. Har holdt meg borte i fra frukt og alle former for brød, pasta, ris, poteter. Har brukt ekte smør til matlaging, og andre meieriprodukter har vært fløte og ost. Vet ikke om det er noe jeg burde ha endret på her?

__________________
dawaween er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 21:31   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Du er ikke så veldig overvektig - uten at jeg med det sier at du ikke trenger og gå ned

Da tar det rett og slett litt lengre tid! Hva slags lavkarbo-retning følger du? Drikker du nok vann?

Spiser du NOK mat? To måltid pluss litt nøtter synes jeg hørtes beskjedent ut.

Hvis du bare spiser et par egg til frokost og protein til middag - spiser du da nok proteiner? Nok fett?

Legg inn matinntaket ditt over et par dager på diett.no og show us the numbers, så kan vi se litt nærmere på det.

JEG tror du spiser for lite mat, og med det spesielt fett nå i starten. Du har strupet karbohydratinntaket, og kroppen må da lære seg og forbrenne kroppsfett. Dette er en tung omvending om du har hatt et "normalt" karbohydratinntak de siste årene. Gir du da kroppen lite fett inn med maten de første par ukene, tar det lengre tid og komme igang, kroppen tror det er "sultkatastrofe" og "stenger ned" deler av produksjonen for å si det litt flåsete

Er du sulten? Hva mener du med "egenkomponert"? Det er ikke anbefalt at nybegynnere på lavkarbo spiser "egenkomponert" fra starten av. Man mangler ofte nødvendig kunnskap for å spise korrekt. Velg heller en retning og følge til du er mer varm i trøya, og gjør så justeringer når vektnedgangen har kommet godt i gang.

Du skal IKKE kutte noe som helst i kosten om du har dårlig vektnedgang i starten. Rådene om å kutte såkalte partystoppere gjelder KUN de som har holdt på en god stund, gjerne flere mnd OG som har hatt vektstagnasjon i MINST en måned. Dette står i trådene ofte, men det er mange som leser det som "kan ha" relevans for en selv - husk at trådstarters tilfelle ikke trenger være likt ditt, så bruk råd gitt til andre personer med spesifikke situasjoner med omhu.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 21:38   #8
dawaween
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 7
dawaween er på en erverdig vei

Sv: Manglende vektnedgang

Jeg føler i grunn at jeg ikke er så veldig sulten. Jeg gikk på lavkarbo i sommer i 3 uker og gikk ned 5 kilo. Følte da at jeg spiste mye mindre mat, så jeg har nok en liten stemme inni meg som sier jeg bør spise mindre, selv om jeg vet det blir feil.

Her er utdrag fra min ADI en dag forrige uke:

Næringsinnhold
Energi 1476
Basert på ditt ADI
Fett 107g Mettede fettsyrer 39.1g Flerumettede fettsyrer 4.19g Enumettede fettsyrer 22.5g Kolesterol 789mg Natrium 364mg 24% Karbohydrat 19g 15% Kostfiber 0g 0% Tilsatt sukker 0g Protein 96.7g 210% Tiamin 21% · Selen 177% Riboflavin 65% · Folat 19% Vitamin A 144% · Vitamin E 96% Sink 26% · Vitamin D 39% Vitamin C 0% · Vitamin B12 139% Vitamin B6 84% · Kalium 24% Fosfor 119% · Kopper 13% Kalsium 26% · Magnesium 26% Niacin 148% · Jern 27% Basert på ditt ADI

__________________
dawaween er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 21:45   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av dawaween, her.

Jeg føler i grunn at jeg ikke er så veldig sulten. Jeg gikk på lavkarbo i sommer i 3 uker og gikk ned 5 kilo. Følte da at jeg spiste mye mindre mat, så jeg har nok en liten stemme inni meg som sier jeg bør spise mindre, selv om jeg vet det blir feil.

Her er utdrag fra min ADI en dag forrige uke:

Næringsinnhold
Energi 1476
Basert på ditt ADI
Fett 107g Mettede fettsyrer 39.1g Flerumettede fettsyrer 4.19g Enumettede fettsyrer 22.5g Kolesterol 789mg Natrium 364mg 24% Karbohydrat 19g 15% Kostfiber 0g 0% Tilsatt sukker 0g Protein 96.7g 210% Tiamin 21% · Selen 177% Riboflavin 65% · Folat 19% Vitamin A 144% · Vitamin E 96% Sink 26% · Vitamin D 39% Vitamin C 0% · Vitamin B12 139% Vitamin B6 84% · Kalium 24% Fosfor 119% · Kopper 13% Kalsium 26% · Magnesium 26% Niacin 148% · Jern 27% Basert på ditt ADI

Spørs om svaret ligger i at du gikk 3 uker på lavkarbo i sommer. 3 uker er knapt nok til å få i gang fettforbrenningen i kroppen, og du mistet nok stort sett vann. Hvordan spiste du etter at du sluttet med lavkarbo?

Det er ikke uvanlig at det tar litt tid og komme igang igjen når man hopper mellom høykarbo og lavkarbokosthold. Du tuller det litt til med hormonbalansen din, og kroppen er nå litt usikker på hva som skjer framover

Jeg ville gitt det tid, drit nå i vekta en måneds tid, spis "riktig" og kos deg med maten. Hold deg unna alt av kunstig søtning, og drikk mye vann. Det er nå viktig at du bestemmer deg hvordan du skal spise framover, ønsker du og bruke lavkarbo som "slankekur" i nye få uker, eller har du vurdert og legge om til et lavkarbo-kosthold over tid?

Selv om jeg ser du spiser 20g kh i eksempelet ditt, lurer jeg fremdeles på hva "egenkomponert" betyr?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 21:59   #10
dawaween
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 7
dawaween er på en erverdig vei

Sv: Manglende vektnedgang

Vel, jeg ligger vel tilnærmet Atkins sin introduksjonsfase. Men jeg spiser jo nøtter og drikker kaffe. Jeg tenker ikke på dette med ketose, men prøver å holde meg under 30 gram kh om dagen. Og så har jeg drukket 1 flaske vin en helg, noe som er vanskelig å holde seg borte fra da jeg er ung student, og vi vet vel alle at alkohol har en vesentlig plass i den fasen av livet. (for mange av oss i hvertfall).

Jeg prøver å tenke som du sier, at jeg bør spise som jeg gjør. for jeg føler jeg er veldig flink, har ikke spist noe "ulovelig" til nå, og jeg trives godt med kosten. Sliter litt med konsentrasjonsproblemer og føler at de blir mye bedre med et jevnt blodsukker. Jeg vurdere sterkt å ta denne livsstilen videre med meg i livet, selv om det akkurat nå er for å komme ned i matchvekt igjen.

etter at jeg sluttet med lavkarbo i sommer gikk jeg over på høy-karbo kosthold igjen. Og flyttet også i høst til en verdensdel hvor bruken av raffinert sukker er høyere (i form av lyst brød osv.) Så omstillingen for kroppen ble nok mye større denne gangen.

__________________
dawaween er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 22:12   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Da synes jeg du bare skal fortsette og utforske alt det du kan spise. Nyt vinen din, jeg antar du skjønner at for noen vil det være nok til at det går mye tregere ned i vekt, men du må prioritere selv, og jeg mener definitivt at man skal drikke litt vin når man er student - det er faktisk MORSOMST og drikke vin sammen med medstudenter i sosial setting...

Ai, disse minnene

Velg deg heller noen uker etter hverandre hvor det er mindre sosialt (hører rå latter her nå hehe) hvor du kan kjøre hvite uker for å se om du kan booste litt.

Stress deg ihvertfall ned - og nyt livet med de valgene du har gjort kostholdsmessig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 22:33   #12
dawaween
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 7
dawaween er på en erverdig vei

Sv: Manglende vektnedgang

Ja jeg har klart en hvit uke til nå, og bør nok klare ett par til i løpet av høsten
Uansett, takk for tips og oppmuntrende ord. Har motivasjon nok til å fortsette nå, jeg trives jo tross alt godt med kosten. Skal heller oppdatere litt framover om det skjer noe med vekta Ha en fin uke!

__________________
dawaween er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 22:44   #13
Marina
Seniormedlem
 
Marina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 603
Marina har en fantastisk aura rundt segMarina har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Manglende vektnedgang

Stikker bare innom for å ønske deg lykke til! Ikke gi opp enda! Det tar minimum to uker før kroppen har omstilt seg til lavkarbo. Dersom du trener mye eller har spist lavkalori tar det lenger tid (opp til åtte uker) (jf. f.eks Hexeberg og Fedon). Ikke gi opp håpet enda

Les også denne for litt inspirasjon: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=713
Og 100 tips for å lykkes med lavkarbo: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=20923

__________________




Min journal
Marina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-10-11, 23:09   #14
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Manglende vektnedgang

Jeg syntes det virker som det er litt lite grønnsaker i kosten din jeg. Du skriver du har det til middag, men du nevner det ikke i noen av de andre måltidene dine. Karbohydratene dine skal hovedsaklig komme fra grønnsaker (som vokser over jorda), og så skal du evt. ha litt fra meieriprodukter og bær. Varierte grønnsaker i ulike farger er bra, og et "must"!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 00:01   #15
dawaween
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 7
dawaween er på en erverdig vei

Sv: Manglende vektnedgang

Takk for det, jeg skal gi det noen uker til før jeg avskriver opplegget. Er bare vant til å ha rask vektnedgang ved tidligere dietter så litt vanskelig å forstå. Men som sagt, fortsatt optimist
Ja, jeg sliter nok litt med å få grønnsaker inn i de andre måltidene. Kan ikke kaste en gulerot eller ett eple i veska nå lenger, det krever litt mer planlegging. Spiser salat til lunsj når det passer seg slik i hvertfall. Uansett, skal prøve å gjøre en liten innsats på det området!

__________________
dawaween er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-10-11, 00:06   #16
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Manglende vektnedgang

Du kan slenge en avokado i veska. Eller noen sukkererter, reddiker, noen agurkbiter eller tilogmed litt blomkål - jeg syntes ukokt blomkål er kjempegodt

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-10-11, 11:39   #17
dawaween
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 7
dawaween er på en erverdig vei

Sv: Manglende vektnedgang

God ide`! Det skal jeg prøve å få til! Vekten viste 1 kg ned i går, så noe må plutselig ha skjedd. Satser på at det fortsatter slike

__________________
dawaween er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 01:18   #18
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Et vesentlg moment for å omsette energi og gå ned i vekt er å drikke mye vann. Jeg vil tro du bør drikke minimum 4-5 liter væske i form av vann, sitronvann, grønn te pr dag for å få igang prosessene i kroppen din.
Men er du misfornøyd med vektreduksjon så kan det jo hjelpe med 2 harde treningsøkter i uka i form av 4x4 intervall. Jeg maser mye på folk angående 4x4 intervall, men det er ikke uten grunn. Det er supereffektivt og gir deg særdeles raske resultater. En rolig joggetur er tilnærmet bortkastet trening og kan i beste fall brukes som restitusjon. Pri 1 er intervall, deretter en og annen langtur om du trener mer enn 3 ganger i uka. Trener du kun 1-2 ganger i uka, så er det kun beinhardt kjør som fungerer de 2 øktene. Du må ligge på terskelpuls i rundt 8-10 minutter pr økt skal du få effekt.

Prøv dette i noen uker og du skal se at vekten raser ned.

  Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 14:57   #19
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Et vesentlg moment for å omsette energi og gå ned i vekt er å drikke mye vann. Jeg vil tro du bør drikke minimum 4-5 liter væske i form av vann, sitronvann, grønn te pr dag for å få igang prosessene i kroppen din.

Vanninntak er spesielt viktig for å avhjelpe fettforbrenningen, men ikke alle må drikke 4-5 liter væske hver dag for å få optimal fettforbrenning.

Sitat:


Prøv dette i noen uker og du skal se at vekten raser ned.

Du lover litt gull og grønne skoger her synes jeg. Du vet ingenting om vekta vil "rase" ned hos TS om hun trener intervall to ganger i uka. Dessuten skal ikke TS så veldig mye ned i vekt, og det vil uansett ta lengre tid i en slik situasjon. Spiser TS i tillegg bare 1400 kalorier pr dag og pøser på med trening, vil det sannsynligvis bli for lite energiinntak til at kroppen slipper fett uansett, så da må man evt justere matinntaket.
Jeg er av bestemt mening at man må få orden på kostholdet FØR man øker på med masse trening, såframt man da ikke har trent jevnt hele tiden.

Derimot kan trening, og da ikke bare intervall men styrketrening/yoga/pilates være med på å endre kroppssammensetningen slik at man blir mindre målt med målebånd, selv om vekta ikke går ned.
Jeg vet flere her inne som har opplevd og gå ned 2 buksestørrelser uten at vekta har endret seg.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 04:50   #20
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Pri 1 er intervall, deretter en og annen langtur om du trener mer enn 3 ganger i uka. Trener du kun 1-2 ganger i uka, så er det kun beinhardt kjør som fungerer de 2 øktene. Du må ligge på terskelpuls i rundt 8-10 minutter pr økt skal du få effekt.

Ved vektnedgang er det heller styrketrening som bør prioriteres, og som du sier innslag av intervalltrening.

Styrketreningen bidrar til å vedlikeholde muskelmasse, slik at det hovedsakelig er fettvekt du mister.
Intervalltreningen bidrar til å øke oksygenopptaket, som er den viktigste enkeltfaktoren for fettforbrenning.

Energiunderskuddet som skal til for å gå ned i vekt skapes av kostholdet, ikke av trening.

__________________
Blogg: www.friskogfunksjonell.no
Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:01   #21
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av heipådu, her.

Ved vektnedgang er det heller styrketrening som bør prioriteres, og som du sier innslag av intervalltrening.

Styrketreningen bidrar til å vedlikeholde muskelmasse, slik at det hovedsakelig er fettvekt du mister.
Intervalltreningen bidrar til å øke oksygenopptaket, som er den viktigste enkeltfaktoren for fettforbrenning.

Energiunderskuddet som skal til for å gå ned i vekt skapes av kostholdet, ikke av trening.

Da må vel jeg være et unikum av dimensjoner som gikk ned 10 kg vha beinhard trening i form av løpetrening intervall og langkjøring, alt ila 6 mnd. Jeg har aldri spist så mye i hele mitt liv som under denne perioden, putta i meg alt jeg kom over, unntak av sukker og godterier da. Levde på havregrøt hver dag til frokost i 6 mnd. Energiunderskuddet fikk jeg av å trene hardt og mye. tok altså ut mye mer enn jeg klarte putte i meg. Selv syntes jeg at jeg spiste hele tiden.

Jeg tror alt for mange er redde for å trene intervaller. De vil heller gå på pilates, zumba eller yoga fordi det er mindre hardt. Gi det et forsøk da vel, jeg har selv prøvd utrolig mange rare treningsmetoder. Dansing, yoga, pilates, spinning, step, core, sirkeltrening, aerobic og noe andre greier jeg ikke klarer uttale engang (typisk elixiagreier). Joda, alt er god trening, men det som virkelig suger er knallharde løpsintervaller/sykkelintervaller, helst på en tredemølle sånn at man kan holde samme farten. 4x4 intervall er en forbrenningsbombe som faktisk fortsetter forbrenningen i det neste døgnet ift annen aktivitet/ikke aktivitet. Og hele poenget med å slanke seg er da veldig enkelt: Så lenge du forbrenner mer enn du putter i deg, ja da vil vekten gå ned. Styrketrening er viktig, men jernpumping er overdrevent. Fokuser heller på kjernemuskulatur og core styrke i første omgang. Når den er bygget opp, så starter du med frivekter og mer spesifikk styrketrening.

Dette fungerer, jeg har prøvd det.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:09   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.



Dette fungerer, jeg har prøvd det.

Jeg ser poenget med at en del ikke trener "hardt nok" for å få treningseffekt, men selv om det fungerer for DEG - trenger det ikke fungere for alle. Jeg får vektstagnasjon når jeg trener, og det er kun kostholdet som gir vektnedgang. Dette vet jeg fordi jeg forsøkt i 6 mnd med kontrollert matinntak (a la Grete Roede) og ganske tøff trening inkludert intervall-trening.
Mange her inne har lang erfaring med lavkalorikosthold (om da 1600 kalorier er lavkalori) og mye trening uten og oppnå vektnedgang, noe som da gjerne kommer når man endrer kosthold til lavkarbo.
Trening alene gir ikke vektnedgang - et riktig kosthold for din kropp er alfa og omega for å oppnå suksess - spesielt når man har forsøkt "din måte" i lang tid.

Poenget mitt er at det er flott at du deler dine erfaringer, men ikke tro automatisk at din måte og gjøre det på gjelder alle - derav bør du slutte og "garantere rask vektnedgang" bare man følger din måte og gjøre det på.

Dessuten er det flere som ikke klarer og løpe av ulike årsaker, stor overvekt, smerter, sykdommer mm. De må gjøre dette på en annen måte for å oppnå suksess når det gjelder vektnedgang.

Jeg burde vært sylslank etter min store innsats for et par år siden, men den medførte kun oppgang i fettmasse selv med massiv trening - fordi jeg spiste for mye karbohydrater på mitt sukkerfri, men stivelsesfylte kosthold på Grete Roede.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:19   #23
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Vanninntak er spesielt viktig for å avhjelpe fettforbrenningen, men ikke alle må drikke 4-5 liter væske hver dag for å få optimal fettforbrenning.

Du lover litt gull og grønne skoger her synes jeg. Du vet ingenting om vekta vil "rase" ned hos TS om hun trener intervall to ganger i uka. Dessuten skal ikke TS så veldig mye ned i vekt, og det vil uansett ta lengre tid i en slik situasjon. Spiser TS i tillegg bare 1400 kalorier pr dag og pøser på med trening, vil det sannsynligvis bli for lite energiinntak til at kroppen slipper fett uansett, så da må man evt justere matinntaket.
Jeg er av bestemt mening at man må få orden på kostholdet FØR man øker på med masse trening, såframt man da ikke har trent jevnt hele tiden.

Derimot kan trening, og da ikke bare intervall men styrketrening/yoga/pilates være med på å endre kroppssammensetningen slik at man blir mindre målt med målebånd, selv om vekta ikke går ned.
Jeg vet flere her inne som har opplevd og gå ned 2 buksestørrelser uten at vekta har endret seg.

Hvis man må få orden på kostholdet FØR man begynner pøse på med trening så er det jammen ikke rart Norge blir feitere og feitere..... Du kan ikke mene det du skrev Nerthus??
Trådstarter ønsker gå ned i vekt, ikke mindre i volum. Ønsker man minske volum raskest mulig, så finnes det kompresjonstøy som fikser det raskere enn man klarer si "sjokoladekake". Det er antall kg som er poenget her, ikke antall cm. Går du ned mange cm i livet, men ikke noe kilo så er belastningen på rygg, knær, ledd den samme og etter all sannsynlighet du vil få en vond alderdom.

Har ikke kommet over noen som har gått ned 20 kg ved å trene yoga, i så fall bør de si fra så yogainstruktørene kan begynne tjene enda mer penger!

Ang væskeinntak: Jeg har faktisk drukket 6-8 liter vann HVER dag i 6 mnd, i enbkelte perioder opptil 12 liter. Og flere med meg har gjort det samme. Hva skjedde; jo vi var obviously aldri dehydrerte, men etter et par mnd så forsvant også all svettelukten/kroppslukten som kan være sjenerende i varmere strøk. Vi følte oss piggere, mer våkne og samtlige gikk ned alt fra 5-15 kilo. Så jo, jeg vil si at vann er en forutsetning for god forbrenning og kroppsfunksjoner generelt, særlig de av dere som er på en lavkarbodiett/kur i den hensikt å tape vekt, ikke cm.
Det holder ikke å drikke 4-5 liter vann pr dag i et par uker og da konkludere med at det ikke ga effekt. Her må du teste det ut i 2-3 måneder, HVER dag. I dag drikker jeg mer normalt, dvs 3-4 liter væske hver dag uten trening og kanskje 1-2 liter mer under treningsdager.

Vann er drivstoff til adskillige prosesser i kroppen og dessverre gis det underordnet prioritering hos mange som slanker seg. man er mer opptatt av antall kcalorier og karbs, enn å faktisk se på basisfunksjonalitet som vann og effektfull trening.

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:34   #24
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Manglende vektnedgang

Nerthus: Jeg har også prøvd en annen variant som garantert fungerer ;-) Det er å være i konstant bevegelse, hard fysisk og psykisk belastning i ca 8 døgn. Ikke søvn, annet enn de små power naps hjernen tar når den trenger det, selvsagt ikke noe mat, men så mye vann du orker drikke. Klart helsemessig er nok ikke denne å foretrekke, men effekten er garantert og den er rask. Første 2 døgnene bruker kroppen på å kvitte seg med alt lagret væske i kroppen, og fordi du er konstant på marsj så går kroppen rask over i ketose. Fettet rant bokstavelig av. Vi var 78stk som gjennomførte dette og ingen gikk ned mindre enn 10 kg på 8 dager. Jo, med unntak av en jente som var spiltynn i utgangspunktet. Hun tok av rundt 5 kg mener jeg huske.

Vi luktet vondt av ketonånde, ketonhud, men hva gjorde vel det? Trøttheten var det verste.

Men metoden kalles "Krigsskolens Stridskurs" og er testet/dokumentert vitenskapelig av forskere fra USA og her i Norge over mange år. Filosofien er enkel: Når du tror du yter maksimalt, så benytter du deg egentlig bare av 70% av din egentlige kapasitet. Dog så er det ikke anbefalt å frarøve mennesket for søvn i mer enn 8-9 døgn under harde fysiske anstrengelser. mangel på søvn vil til slutt ta livet av mennesket, men forskere tror kanskje det vil ta opp til 30-40 dager før det skjer. mat klarer mennesket seg godt uten i laaaang tid, men ikke vann.

Men, denne metoden anbefales strengt tatt ikke ;-)

  Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:40   #25
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Manglende vektnedgang

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Har ikke kommet over noen som har gått ned 20 kg ved å trene yoga, i så fall bør de si fra så yogainstruktørene kan begynne tjene enda mer penger!

Min vektnedgang stagnerer av trening. Går definitivt ned mest av rolige gå turer, noe som er helt ypperlig for akkurat meg og min helse. Vekttapet er forøvrig på 26 kg.

Synes du er litt bastant jeg, flott at du har funnet det som fungerer for deg, men det ville aldri ha fungert for meg

Ang input kontra utput, da jeg gikk ned på det meste kunne jeg ligge på 3000-3500 kcal pr dag. Neverever spist så mye mat eller ligget så høyt på kcal noen gang. Har alltid spist et helt "normalt", norsk kosthold med lettprodukter og fullkorn.
Som et resultat av omlegginga er jeg i ferd med å spise meg frisk, kroppen fungerer bedre enn noen gang, alle blodverdier bedres og jeg kutter stadig ned på medisiner.
Har et økende håp om å faktisk komme meg ut i jobb igjen etter flere år hjemme med dårlig helse.
Både legen og jeg er storfornøyde!

Er det èn ting vi som har vært her en stund har oppdaget er det at vi fungerer ulikt.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stress!! - og manglende vektnedgang... Fedonisten Generell ernæringsdebatt 15 24-05-11 20:24
Trenger sårt hjelp med manglende vektnedgang connie83 Lavkarbo generelt 33 07-09-09 23:53
Depper (predison og manglende vektnedgang) newone Ketolysekuren 20 16-04-09 22:52
Manglende vekttap!!! sirkeline Lavkarbo generelt 11 28-07-05 17:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no