Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-06, 18:53   #1
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei
Question

Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Først og fremst: hei! Jeg er ny her på forumet, men har lest litt de siste dagene. For å presentere meg selv: jeg er en daff sofasliter som en gang veide 89 kg (1,73 cm). Via Grete Roede (3 kurs) klarte jeg å gå ned til 75 kg. Jeg har selv klart å gå ned til 73, men der stopper det. Er så matt og sliten av denne slankeformen, og fikk etterhvert et svært anstrengt forhold til mat. Jeg mistet mye hår, og er skikkelig daff og giddalaus. Nå ønsker jeg meg ned til idealvekt på 65 kg, og vurderte først å bite i det sure eplet og følge GR videre. Men så kom jeg over denne siden, og ble bitt av basillen. Høres fantastisk ut å gå på en kur uten å være medtatt og slapp.

Men:Sitter med "slank med ketolyse" av Torkil P. Andersen, og leser på s. 87. Der står det at kuren er laget for voksne personer med helseskadelig overvekt, dvs minst 15 kg overvekt. Selv har jeg nå en BMI på 24, noe som ligger innenfor normalen.

Mitt spørsmål er derfor; er det mulig å likevel gå på denne kuren, selv om jeg ikke er definert som overvektig? Jeg ble jo på GR kurs anbefalt å ligge mellom 62 og 69, så jeg er jo ikke "ferdig"!

Mannen min skal ned fra 79 til 65. Han er 169. Han har jo litt flere kg å ta av, og han er vanvittig slapp av vanlig kosthold. Må ligge på sofaen etter middag. Han har stort sett overvekt rundt magen, og sliter med høyt kolesterol. Ketolyse virker jo som riktig for ham, ihvertfall. Vi hadde håpet å gå denne kuren sammen.

Takknemlig for svar!

eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 21:21   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Her bør vel Torkil egentlig svare, men jeg gjør et forsøk. Slik jeg har forstått det vil en som har få kilo igjen til målet få liten vektgevinst av å følge en ketogen diett. Vekttapet kan også helt utebli. Derfor anbefales et ikke ketogen lavkarbodiett for folk med liten overvekt. Du vil altså ha mer å vinne vektmessig på å følge Aktins vedvarende eller Fedon. Men ved å kutte ut raske karber og sukker vil du likevel få en høy helsegevinst. Du vil antaglig merke at energien kommer tilbake og at tiltakslysten øker. Mange på moderat lavkarbo kan fortelle om store psykiske og fysiske endringer etter kostomleggingen. Man får mer energi og kan dermed gyve løs på trim og trening. Som så i sin tur kan gjøre underverker for vekta.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 22:16   #3
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Flott forklaring av Fjonken

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 22:42   #4
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Takk for svar.

[quote=Fjonken] Du vil altså ha mer å vinne vektmessig på å følge Aktins vedvarende eller Fedon. quote]

Hvor finner jeg god info om Atkins vedvarende? Finnes dette på nettet?

Er så redd for at jeg ved å legge om sånn "litt" vil gå opp i kg igjen. Bør jeg kutte ut karbohydrater eller kun redusere? Kan jeg da spise ubegrenset med lavkarbo-mat? Er det en kcal grense jeg bør holde meg under? Nå lever jeg mellom 1150 og 1200 m GR.

Takk igjen

eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 23:38   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Atkins vedvarende info finner du her:

Fase 2: Vedvarende vekttap

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-07-06, 23:40   #6
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Tusen takk, Nille. Nå skal jeg lese litt!

eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 08:28   #7
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Hei
Med din historie tror jeg i utgangspunktet at du med høyde 173 og vekt 73 (BMI 24) har lite å hente på ketolysekuren. Det er klart at kuren også virker om du vil ned mot grensen for undervekt. Fordelen ved å velge ketose kunne være mannens behov for slanking, slik dere følger samme kur.
Flott at du leser og setter deg inn i disse ting som er ganske langt fra GR.
Fedonlindberg kosthold vil også virke men det vil ta noe lenger tid.

Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 11:39   #8
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Tusen takk, Torkil. Vi får lese litt mer, er jo bare halvveis i boka ennå! Dette skal bli spennende, om ikke annet enn for mannen min. Han gleder seg til å komme ut av denne daffe tilstanden!!!

eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 12:49   #9
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av eno

Må ligge på sofaen etter middag.

Dette høres ut som typisk middag med kjøtt-mat blandet med karbohydrater (potet osv) ja.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 19:31   #10
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av eno

Tusen takk, Torkil. Vi får lese litt mer, er jo bare halvveis i boka ennå! Dette skal bli spennende, om ikke annet enn for mannen min. Han gleder seg til å komme ut av denne daffe tilstanden!!!

Jag trur absolutt denne diet kan vare noe dig og før mannen din
Menn liker ju ofte fet mat som bacon,biff,ost osv..
Sambon min går på ketolyse-dieten sammen med mig og har gått ned 12 kg på 5 uker!!!! han ska ned ca 35 kg totalt.

Han var veldigt aktiv som "ung" og spillte fotball å trente på helsestudio flere ganger i uka,men så flyttet han till oslo å blev daglig leder på en resturang å fikk ikke tid till å trene..
Sedan treffet han mig og sammen så koste vi oss med mat,vin og snop.

Når menn lægger på sig så er det oftest magen å under haken som det setter sig.. Nå kan jag virklig se hvordan han har førændret sig å faktiskt så har hela vårat liv førendret sig till det bedre på bare noen uker!!

Så lykke till!!!!

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 21:35   #11
Hilde3
Medlem
 
Hilde3 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Bærum
Alder: 64
Innlegg: 83
Hilde3 er ny på veien
Wink

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Her bør vel Torkil egentlig svare, men jeg gjør et forsøk. Slik jeg har forstått det vil en som har få kilo igjen til målet få liten vektgevinst av å følge en ketogen diett. Vekttapet kan også helt utebli. Derfor anbefales et ikke ketogen lavkarbodiett for folk med liten overvekt. Du vil altså ha mer å vinne vektmessig på å følge Aktins vedvarende eller Fedon. Men ved å kutte ut raske karber og sukker vil du likevel få en høy helsegevinst. Du vil antaglig merke at energien kommer tilbake og at tiltakslysten øker. Mange på moderat lavkarbo kan fortelle om store psykiske og fysiske endringer etter kostomleggingen. Man får mer energi og kan dermed gyve løs på trim og trening. Som så i sin tur kan gjøre underverker for vekta.

Eno`s historie er lik min egen. Før ferien prøvde jeg ketolysekuren. Følte meg veldig bra(psykisk), MEN jeg gikk ikke ned mer enn 1/2 kg på 3 uker. Jeg tror jeg satser på Atkins vedlikehold/Fedon nå som jeg starter igjen. Særlig i forhold til å trene en del. Ble jo egentlig slapp av ikke å spise noen karber...

Hilde3 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-07-06, 21:42   #12
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Før enkelhetens skull,så kan kanskje dere både begynne med ketolyse-dieten,men att du Eno spiser like mye karbs som din man eller mer og ikke så lite som en kvinne ska..
dere kan ju spise samme middag tex men att du spiser litt annledes og mere karbs till frukost og lunch..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-07-06, 14:16   #13
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Hilde3

Eno`s historie er lik min egen. Før ferien prøvde jeg ketolysekuren. Følte meg veldig bra(psykisk), MEN jeg gikk ikke ned mer enn 1/2 kg på 3 uker. Jeg tror jeg satser på Atkins vedlikehold/Fedon nå som jeg starter igjen. Særlig i forhold til å trene en del. Ble jo egentlig slapp av ikke å spise noen karber...

Tusen takk for svar. Dette med å bli slapp virker jo som en del av det å slanke seg uansett hva man velger. Lever jo på GR mat nå, og får sikkert alt for mye karber, men er jo sinnsykt slapp, sikkert fordi det nettopp er for mye.

Leste jo et sted at ketolysekuren hadde sin styrke i at man ikke blir slapp, så derfor ønsket jeg så veldig å gå på denne kuren, selv om jeg bare har sju kilo igjen. Skal begynne å jobbe igjen snart, og ønsker å være litt mer oppegående. I går måtte jeg legge meg ved sju tida, for jeg var så svimmel og slapp.

Jeg har lest litt om vedlikeholdet til Atkins, og slik jeg ser det er det jo en videreføring av et liv med lite karber. Blir det da ikke rart å gå over til den når jeg har levd på så mange karber med GR? Skulle tro det kunne vært lurt å kutte ned til et minimum før jeg starter ved vedlikehold? Uff, skulle ønske jeg hadde startet med lavkarbo helt fra begynnelsen.

eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 30-07-06, 14:18   #14
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Fridolina

Før enkelhetens skull,så kan kanskje dere både begynne med ketolyse-dieten,men att du Eno spiser like mye karbs som din man eller mer og ikke så lite som en kvinne ska..
dere kan ju spise samme middag tex men att du spiser litt annledes og mere karbs till frukost og lunch..

Takk for svar! Tror jeg skal forsøke dette. Litt greiere i forhold til matlaging og innkjøp også. Så får jeg kanskje gå over til vedlikehold etterhvert?!?!?!

eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 30-07-06, 14:20   #15
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av Fridolina

Sedan treffet han mig og sammen så koste vi oss med mat,vin og snop.

Når menn lægger på sig så er det oftest magen å under haken som det setter sig.. Nå kan jag virklig se hvordan han har førændret sig å faktiskt så har hela vårat liv førendret sig till det bedre på bare noen uker!!

Så lykke till!!!!

Hi hi, nettopp! Det er akkurat slik jeg ser det best på min mann også .

eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 30-07-06, 14:41   #16
eno
Juniormedlem
 
eno sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Alder: 50
Innlegg: 30
eno er på en erverdig vei

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe

Dette høres ut som typisk middag med kjøtt-mat blandet med karbohydrater (potet osv) ja.

e

Ja, og det virker som om han har vært bevisst på dette en stund, for han sier alltid at han føler seg stinn og rar etter pasta/potetmiddager!

__________________
Eno


eno er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse? Svar med sitat
Gammel 30-07-06, 16:14   #17
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Start på ketolysekuren og kjør den noen uker før du så går over på Fedon eller Aktins vedvarende. Det er en grei måte å sette seg inn i dette med lavkarbo på. Forstå prinsippene og komme inn i rutinene. Men forvent ikke at vekta di vil rase nedover, for det vil den neppe. Vær superglad om du går ned 0, 5 kilo eller mer i uka. Ser du realitetene i øya så vil du ikke bli skuffet dersom vekta står stille også. For det kan den faktisk gjøre selv med 8 kilo for mye på kroppen. Er det energikicket du er mest ute etter så er ketolysekuren grei den for å komme i gang og få opp energien og tiltakslysten. Men bruk da ketolysetilskuddene da.. ellers forblir du slapp og sløv.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 30-07-06, 23:19   #18
Fast-i-fisken
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 50
Fast-i-fisken er ny på veien

Sv: Skal jeg ned for lite for ketolyse?

Du ha fått mange gode råd. Jeg vil bare fortelle at jeg først slanket meg 9 kg med lavkarbo "lindberg" Syns så det begynte å gå litt tregt. Fant så ut at kanskje jeg skulle prøve Ketolyse. Det ble litt fortgang i sakene igjen. Har nå gått ned 4 kg til. Mellom 0.5 -1 kg i uken.
Jeg er nå på 70 kg og er 171 høy. Jeg har kanskje et par kg til å gå ned før jeg er ganske fornøyd. Mitt råd er at du prøver noen uker og ser om dette fungerer for deg som det har gjort for meg.
Lykke til

__________________
6.9.09: 81,1 kg
1.10.09: 76 kg
22.10.09: 74,1 kg
6.1.10: 77 kg full av julekarber
Mål: 72 kg i mai
Fast-i-fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
Hjelp! jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Amagetha Atkins kosthold 19 28-04-06 16:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no