Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hva bør man spise etter trening?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-11-13, 23:43   #26
sivmaria
Medlem
 
sivmaria sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 80
sivmaria er ny på veien

Sv: Hva bør man spise etter trening?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Se litt på det BitTorrent svarer.
Etter at jeg har vært på "dametrim" (?) á la Zumba, så spiser jeg ikke noe ekstra eller noe spesielt- hvis jeg ikke er sulten da.
Etter en styrketreningsøkt får jeg i meg noe med proteiner.

Kondisjonstrening krever vel mest påfylling av væske, gjerne med noe salter i. Er det det du mener med "dametrim" forresten??
Ellers er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal svare på spørsmålene dine, siden jeg ikke vet hvor hardt og hva du trener.
Hvis det er vanlig kondisjonstrening som du blir svett av, så skjer det nok ingenting spesiellt hvis du ikke spiser etter treningen, men drikk vann under og etter (m/salter)
Hvis du spiser noe proteinrikt etter en slik trening, så blir du vel mett og spiser du (mye) mer enn kroppen trenger, så omgjøres overskuddet til glukose (flere tråder om denne prosessen her inne).

Kostholdet har mest å si for vektnedgangen.

Treningen er jo hard nok for meg som er utrent, men går på en lettversjon av zumba. Er ikke så høyt tempo og så mye hopp og snurring på denne timen. Når jeg får ånden over meg så trener jeg styrketrening. Så sett med en trent persons øyne, så er det nok ikke så hard trening, men jeg blir både sliten, andpusten og støl av det.

Tenker hovedsaklig på noe jeg leste et eller annet sted (finner det ikke igjen, og husker ikke nøyaktig hva det sto, så får ikke søkt meg fram heller), om at trening spiser av muskelmassen under visse forutsetninger. Og det vil man jo ikke at skal skje.

__________________
*** Min Dagbok ***


sivmaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 14-11-13, 23:52   #27
sivmaria
Medlem
 
sivmaria sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Telemark
Alder: 44
Innlegg: 80
sivmaria er ny på veien

Sv: Hva bør man spise etter trening?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Her er litt fra nettstedet trening.no:
Mye protein = mye kalorier
Hvor mye din kropp faktisk trenger pr dag og pr måltid, avhenger i stor grad av både kjønn, kroppsstørrelse og –sammensetning, men også av hva slags trening du nettopp har gjort og hvor tøft denne treningen har vært gjennomført.

En lang og tung benøkt gir en større muskelødeleggelse og påfølgende behov for tilførsel av byggesteiner for restitusjon, enn hva en yogaøkt vil medføre. Skulle du innta for mye proteiner, vil kroppen likevel klare å ta disse opp og utnytte de, men kanskje ikke til det formål du selv hadde påtenkt.


I proteiner er det mye potensiell energi (kcal!) slik det også er i fett og karbohydrater. Vår kropp har evolusjonært tillært seg å ta til seg alt av energi for enten umiddelbart behov, eller for innlagring for senere behov. Slik er vi sikret å overleve også vanskelige og magre perioder.


Skulle blodsukkeret være lavt og karbohydratinntaket i måltidet være lavt, vil overskuddet av proteiner effektivt kunne omgjøres til et karbohydratlignende stoff og forbrennes som energi i vårt daglige stoffskifte.


Tisser ut proteiner?
Utsagnet om at vi tisser ut overskudd av proteiner, baserer seg på at den nevnte forbrenning av proteiner, samtidig medfører at en liten nitrogendel av aminosyren dirigeres til urinprodusjon. I det nitrogenet fjernes fra aminosyren (deaminering) står vi igjen med et karbohydrat som altså forbrennes!


Det er også metabolsk fullt mulig for kroppen å lagre overskudd av proteiner som fett, hvilket vil skje når kroppen er i energioverskudd (har tilstrekkelig av karbohydrater til både restitusjon av karbohydratlagre og hvilestoffskiftet, samt et stort overskudd av proteiner som må "tas unna").



http://www.trening.no/kosthold/12914.o2.html

Så ut ifra dette, så er kanskje det beste at jeg ikke spiser noe rett etter trening? Jeg spiser jo ikke mye karbohydrater på dette kostholdet, så noe særlig kh-lager skal jeg jo i teorien ikke ha. Huff, jeg syns dette er vanskelig å forstå, jeg...

__________________
*** Min Dagbok ***


sivmaria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-11-13, 17:52   #28
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva bør man spise etter trening?

En tommelfingerregel er vel at hvis man har slitt muskelfibrene slik at de trenger restituering (gjenoppbygging), så må det være nok protein tilgjengelig til dette. Dette skjer i hovedsak ved styrketrening.

At man blir støl av noe, betyr ikke at muskelfibrene er skadet og trenger å bygge seg opp igjen.

Hvis du er sulten etter treningen, så spis noe, men det er ikke nødvendig.

Det med at muskelvev blir "spist opp" er vel hvis det ikke er tilgjengelig energi/proteiner ellers i kroppen, og det er vanligvis ikke noe problem på lavkarbo.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

Sist redigert av Gracella : 15-11-13 kl 21:40.
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Viktigheten av å spise rett etter trening Licota Trening 9 18-09-11 15:10
Hva kan man spise før og etter trening? tiris Trening 1 29-08-11 10:05
Hva er lurt å spise etter trening? Peppa Gris Trening 4 05-08-11 22:56
Spise før eller etter trening? Idamor Trening 5 26-08-10 08:50
Hva er best å spise før og etter trening? Spesielt etter. Iset Trening 35 22-06-06 22:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no