Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Nasjonalt råd for ernæring positive til lavkarbo

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-09-09, 23:34   #51
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Ramah, her.

Ja, det er veldig bra! Dersom du stopper klippet når forskeren viser frem arket sitt, ser det ut til at han viser en graf som viser at lavkarbo gir større vektreduksjon enn lavkalori, og at man holder vekta over tid. Veldig morsomt!

Og det han sier; at et kosthold med brød og poteter har vist gode resultater...

Ja ja, tenker jeg da, er det derfor overvekt øker i alle aldre, som vår helseminister uttalte i VG her om dagen

Vet dere forresten at norsk oppdrettslaks gjerne får hjerteproblemer?
Vet dere hva det forklares med, jo at den svømmer for lite.
Vet dere hva den spiser, jo "soja, ärtor, bondbönor, olja från solros, lupiner och raps. Kolhydraterna kommer i form av vete", mens villaksen spiser småfisk
Link:http://blogg.passagen.se/millimeterv...hj%C3%A4rtsjuk

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder

Sist redigert av LenaBeatrice : 03-09-09 kl 23:40.
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 08:31   #52
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Vet dere forresten at norsk oppdrettslaks gjerne får hjerteproblemer?
Vet dere hva det forklares med, jo at den svømmer for lite.
Vet dere hva den spiser, jo "soja, ärtor, bondbönor, olja från solros, lupiner och raps. Kolhydraterna kommer i form av vete", mens villaksen spiser småfisk
Link:http://blogg.passagen.se/millimeterv...hj%C3%A4rtsjuk

Det er en av grunnene til at jeg ikke spiser laks. Fisk rett fra havet er best!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 12:20   #53
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Dagsrevyen i dag!

Sitat:

Jeg så på puls for en tid tilbake..tidlig på sommeren var det vel. Der var det ei ernærings dame og en barnelege..(tror det var det)De mente at barn ikke skulle ha så mye brød, men mer proteiner og FETT. Så når programlederen snakket om å sende med ditt og datt som var magert, korrigerte den ene av de to... at barn SKAL HA FETT... de trenger det!! Synes det var en seier jeg..endelig liksom

Jeg så noe av det samme på TV2 - dette morgenprogrammet - de lagde frokost og matpakker til barns sammen med hun Wenche. Og det var veldig bra, snakket om fett og langsomme karbohydrater.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-09-09, 15:20   #54
Impulsiw
Seniormedlem
 
Impulsiw sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Øvre romerike
Alder: 57
Innlegg: 12.140
Impulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastiskImpulsiw er bare helt fantastisk

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg så noe av det samme på TV2 - dette morgenprogrammet - de lagde frokost og matpakker til barns sammen med hun Wenche. Og det var veldig bra, snakket om fett og langsomme karbohydrater.

Ja det stemmer... var ikke puls men budskapet var riktig hehe...

__________________
[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Turid/LOKALE%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
Filmsnutter av snuppen Min journal Pommehagen
Operert med gastric bypas ved Asker og bærum sykehus 10 mai 2010

Impulsiw er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonaktig Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:15   #55
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Dagsrevyen i dag!

Jeg ser at jeg valgte en litt uintelligent overskrift på tråden. Den funket jo bare i forigårs. Kanskje en av de supre supermoderatorne kunne endre den. Eller i alle fall legge til noe mer intelligent etter originaloverskriften? Som "- ernæringsrådet positiv til lavkarbo" el.l

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 00:20   #56
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: Dagsrevyen i dag!

"Jeg ser ingen grunn til å endre de rådene som er gitt og som har vist resultater over tid"

Resultater som at vi er feitere enn noengang han tenkte på ?

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 01:13   #57
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Jeg ser at jeg valgte en litt uintelligent overskrift på tråden. Den funket jo bare i forigårs. Kanskje en av de supre supermoderatorne kunne endre den. Eller i alle fall legge til noe mer intelligent etter originaloverskriften? Som "- ernæringsrådet positiv til lavkarbo" el.l

Done!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 01:14   #58
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Done!

Føltes det ikke en smule surrealistisk å skrive den overskriften?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 01:15   #59
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Føltes det ikke en smule surrealistisk å skrive den overskriften?

Det var deeeeilig

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 08:33   #60
Fnutte
Medlem
 
Fnutte sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 411
Fnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snillFnutte er virkelig snill

Sv: Nasjonalt råd for ernæring positive til lavkarbo

Dette var virkelig positivt.......nå venter jeg bare på at det kommer inn for fullt i anbefalingene og ikke bare i en liten setning nederst med liten skrift som noe sånt: "Sterkt overvektige kan hvis de ikke klarer å gå ned med lavkaloridiett prøve lavkarbo-diett" (er ikke for optimistisk m.a.o )

Men savner absolutt at ernæringsrådet sier noe om at mennesker er forskjellige og ikke alle tåler det "normale"-kostholdet. Jeg tror brød og kornvarer er en stor syndebukk for flere enn de som er overvektige. Da tenker jeg på de med cøliaki/glutenintoleranse. Også de som har daglige magesmerter når de spiser mat, og som spiser masse piller fordi de tror de har en kronisk/uhelbredelig sykdom. Selvfølgelig tror jeg ikke alle blir friske uten korn, men har etterhvert hørt om svært mange hvor magesmertene forsvinner så snart de begynner å spise lavkarbo. Tror det er ganske mange andre sykdommer som lavkarbo kan være en del av løsningen til også.

Selv har jeg et mye bedre imunforsvar når jeg spiser lavkarbo. Jobber i barnehage og tidligere fikk jeg alltid omgangssyken når det gikk i barnehagen. Det gjør jeg ikke lenger og er generelt mye mindre syk. Men skal vel snart dø av hjerte og karsykdom da så...... he he

__________________




til alle fra Fnutte
Fnutte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 21:58   #61
leenam
Medlem
 
leenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 69
leenam er ny på veien

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna, her.

Mens Vg har artikkel om at det er helsefarlig å spise lavkarbo.

Musene fikk tette blodårer

Jeg fikk ikke tette blodårer! Etter noen år på lavkarbo og mye fett (smør, flesk, olivenolje, tran) fikk jeg alt fra halspulsårene og oppover undersøkt: ingen plakk i årene, ingen fortetninger i hjernen, god kolesterol i mengder, uvanlig for folk i min alder (65).

Som sagt, snart er vi ikke alternative lenger!

leenam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-09-09, 23:47   #62
Filakia
Medlem
 
Filakia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Innlegg: 192
Filakia er på en erverdig vei

Sv: Nasjonalt råd for ernæring positive til lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Fnutte, her.

Dette var virkelig positivt.......nå venter jeg bare på at det kommer inn for fullt i anbefalingene og ikke bare i en liten setning nederst med liten skrift som noe sånt: "Sterkt overvektige kan hvis de ikke klarer å gå ned med lavkaloridiett prøve lavkarbo-diett" (er ikke for optimistisk m.a.o )

Men savner absolutt at ernæringsrådet sier noe om at mennesker er forskjellige og ikke alle tåler det "normale"-kostholdet. Jeg tror brød og kornvarer er en stor syndebukk for flere enn de som er overvektige. Da tenker jeg på de med cøliaki/glutenintoleranse. Også de som har daglige magesmerter når de spiser mat, og som spiser masse piller fordi de tror de har en kronisk/uhelbredelig sykdom. Selvfølgelig tror jeg ikke alle blir friske uten korn, men har etterhvert hørt om svært mange hvor magesmertene forsvinner så snart de begynner å spise lavkarbo. Tror det er ganske mange andre sykdommer som lavkarbo kan være en del av løsningen til også.

Selv har jeg et mye bedre imunforsvar når jeg spiser lavkarbo. Jobber i barnehage og tidligere fikk jeg alltid omgangssyken når det gikk i barnehagen. Det gjør jeg ikke lenger og er generelt mye mindre syk. Men skal vel snart dø av hjerte og karsykdom da så...... he he

Jeg tror du har veldig rett i dette. Selv får jeg mye bedre fordøyelse og generelt velvære på lavkarbo. For ikke å snakke om alle andre fordeler, helt slutt på blodsukkersvingninger (med tilhørende humørsvingninger, fysing, overspising av søtt osv.).

Det er nok mange som kunne fått bedret helse ved å i alle fall redusere karbo-inntaket, om enn ikke like "strengt" som ved ketolyse. Fedon-kosthold f.eks. er nok velegnet for større grupper av befolkningen, da tenker jeg spesielt på de som ikke har behov for stor vektreduksjon, men andre helsemessige gevinster. For all del, det kan hende at også andre ikke-overvektige har det best på en lavkarbo-diett som er "strengere" enn Fedon. Hver og en må finne sin vei.

__________________
Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 07-12-09, 12:01   #63
Maryrose
Medlem
 
Maryrose sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 84
Maryrose er på en erverdig vei

Sv: Dagsrevyen i dag!

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Jeg har skrevet en e-post til ernæringsrådet med spørsmål om hvilke (citat) "nye internasjonale studier" som ligger bak de nye anbefalingene.
Skal bli spennende og se om jeg får svar.
Lover å gi rapport :-)

Du har tydeligvis ikke fått noe svar enda, kanskje du kan sende en kopi av mailen med en ny oppfordring? Er veldig nysgjerrig på dette!

Maryrose er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 08:53   #64
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Nasjonalt råd for ernæring positive til lavkarbo

Maryrose: Jeg beklager manglende oppdatering!
Jeg fikk faktisk et svar, men det var bare en e-post med en link til ernæringsrådets side: http://www.helsedirektoratet.no/erna...ksjon___542254
Nederst på siden finnes det en link til et forskningsresultat.
Det var det jeg fikk.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-12-09, 16:19   #65
Nisssen
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Alder: 67
Innlegg: 1
Nisssen er på en erverdig vei

Sv: Nasjonalt råd for ernæring positive til lavkarbo

Er dette morsomt eller tragisk? Som vanlig inkluderer studien ikke lavkarbo, kun til 40 % karbo. Når man sammenligner to epler er det ikke så rart man finner likhetstrekk!

Nisssen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Nasjonalt råd for ernæring åpner opp for lavkarbodietter Vibeke-67 Lavkarbo generelt 5 04-09-09 12:32
Positive bieffekter krokodillen Livets lyse side 9 23-08-09 17:04
Lavkarbo/Optimal Ernæring og trening dydde Trening 0 08-08-09 14:07
Bøker om generell ernæring.. Fjonken Bøker om ernæring og helse 2 12-04-06 11:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no